علمی و پزشکی

اقدامات وزارت بهداشت برای تخصصی‌سازی پرستاری و توسعه مراقبت‌های پرستاری در منزل

اقدامات وزارت بهداشت برای تخصصی‌سازی پرستاری و توسعه مراقبت‌های پرستاری در منزل

معاون پرستاری وزیر بهداشت از اقدامات در حال انجام برای تخصصی شدن پرستاری، پرستاری کل نگر و توسعه مراقبت های پرستاری در منزل خبر داد.

به گزارش ایوارهدکتر عبادی در مراسم گرامیداشت روز پرستار که در وزارت بهداشت برگزار شد، با اشاره به دیدار امروز مقام معظم رهبری و فرمایشات ایشان برای پرستاران، گفت: امروزه در دنیا نقش و عرصه عمل پرستاران توسعه یافته است. وی افزود: افزایش بیماری‌های مزمن، افزایش بار بیماری، گرانی سلامت، جمعیت سالمند و غیره چالش‌های جدی برای نظام سلامت خواهد بود. تحقق عدالت در سلامت شامل کاهش و تسریع دسترسی به خدمات با کیفیت و ایمن به منظور ارج نهادن به انسان با جامعه ای سالم و متعالی است.

وی افزود: از این رو باید الگوهای جدیدی برای عبور از چالش های پیش رو برنامه ریزی کرد. از سوی دیگر پرستاران دارای بیشترین وزن نیروی انسانی در نظام سلامت هستند که می توانند نقش بیشتری در تحقق عدالت در سلامت داشته باشند. تغییر دامنه ارائه خدمات از مراکز درمانی به مراکز فراگیر و نقش پرستاران در پوشش همگانی سلامت، حفظ و ارتقای سلامت، پیشگیری، درمان، توانبخشی، مراقبت های تسکینی از عناصر کلیدی ساختار نظام سلامت است که پرستاران به راحتی می توانند آن ها را ایجاد کنند. این پنج نقش نقش دارند.

عبادی ادامه داد: در راهبرد جدید وزارت بهداشت، توجه به نیروهای خط مقدم و نیروهای میانی به جای ارائه خدمات تخصصی و فوق تخصصی گران قیمت، راهکاری ارزشمند برای رفع چالش های اصلی است. گسترش مراکز درمانی و اضافه شدن تخت های بیمارستانی نیاز به خدمات بهداشتی و پرستاری را افزایش می دهد. علاوه بر این که رویکرد ما باید جامعه محور باشد، نیاز به آموزش نیروی انسانی نیز وجود دارد.

عبادی گفت: خوشبختانه در سال های کلیدی دهه اخیر، نرخ رشد جمعیت پرستاری از اوایل دهه 90 تا امسال سه برابر شده است. ظرفیت سازی در دوره تحصیلات تکمیلی می تواند زمینه ساز تخصصی شدن خدمات پرستاری و کمک به ارائه هیات علمی باشد.

وی افزود: در حال برنامه ریزی اقداماتی هستیم که در حوزه پرستاری سلامت جامعه به عنوان اساسنامه خود در معاونت پرستاری پیشرو باشد. تدوین آیین نامه تخصصی پرستاری یا تخصص پرستاری، تدوین و ابلاغ آیین نامه جامع مرکز در تعریف بسته های خدماتی مختلف، راه اندازی مراکز مراقبت تسکینی، تدوین اولیه برنامه درسی پرستاری دانشگاه، تدوین مراقبت در منزل که آزمون خود را در دوره کووید به خوبی پس داده است. و خصوصاً تجربه پایلوت مراقبت در منزل که در دانشگاه علوم پزشکی قزوین با نتایج ارزنده و غیره پایان یافت، از جمله این اقدامات است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا