اقتصادیمدیریت کسب و کار

آب بندی سقف ایرانیت

در سال‌های اخیر که هزینه استفاده از مصالح سفالی افزایش یافته ایرانیت‌های فلزی یا سیمانی به بهترین گزینه جایگزین برای آن تبدیل شده‌اند. انتخاب تکنیک مناسب برای آب بندی سقف ایرانیت یکی از چالش‌هایی است که ممکن است با آن را روبرو شویم. تفاوتی ندارد که ایرانیت‌ها سیمانی یا فلزی باشند با رعایت چند نکته می‌توان استحکام و دوام آن‌ها را افزایش داد.

آب بندی سقف ایرانیت

عایق کاری سقف‌های ایرانیت یا شیروانی

در مواردی که مرحله عایق کاری سقف شیروانی انجام نمی‌شود آسیب جدی به سازه وارد خواهد شد. در چنین مواردی تعویض و تعمیر کل سقف ضروری می‌شود. در صورتی که از ایرانیت‌های فلزی استفاده می‌شود، بی‌توجهی به آب‌بندی مشکلات متعددی مانند زنگ‌زدگی را به دنبال دارد. افزایش مداوم هزینه خرید مصالح، فرایند تعمیر سقف را سخت‌تر خواهد کرد. با اجرای آب‌بندی علاوه بر صرفه‌جویی اقتصادی به افزایش دوام سازه نیز کمک خواهید کرد.

سقف‌های ایرانیت یا شیروانی در مناطق مرطوب کارایی بیشتری دارند. بارش زیاد باران در این مناطق استفاده از چنین سقف‌هایی را توجیه‌پذیر می‌کند. اما کاربرد سقف‌های ایرانیت تنها به این موارد محدود نمی‌شود. در ساخت سقف اغلب سوله‌های ورزشی، کارخانه‌ها، انبار‌ها و موارد مشابه نیز از ایرانیت استفاده می‌شود. همه این موارد در کنار هم اهمیت آب‌بندی و عایق کاری سقف‌های ایرانیت را بیشتر می‌کند. در حالت کلی از سه نمونه عایق می‌توان در این سقف‌ها استفاده کرد که عبارتند از:

  • عایق حرارتی

این محصولات به جلوگیری از اتلاف انرژی کمک کرده و هزینه اجرای فرایند عایق کاری را کاهش می‌دهند. این فرایند از سه مرحله اصلی شامل برش عایق، چسب کاری و درزگیری تشکیل شده است. این مراحل به ایجاد یک سد صوتی و حرارتی در سقف منجر می‌شوند. عایق‌هایی مانند پشم شیشه، فوم‌های یونولیت، فوم پلی‌اتیلن، فوم پلی‌اتیلن رولی و فوم پلی یورتان روی سقف‌های ایرانیت قابل اجرا هستند. نکته مهم این است استفاده از عایق‌های فوم در سقف‌های شیروانی هزینه اجرای فرایند آب‌بندی را افزایش می‌دهد.

  • عایق صوتی

این عایق به کاهش انتقال صدا از درون خانه به بیرون و برعکس کمک می‌کند. اگر برای کارگاه‌های فنی یا استودیو‌ها از سقف شیروانی استفاده کرده‌اید، حتما برای آب بندی سقف ایرانیت از عایق صوتی استفاده کنید. این عایق‌ها معمولا به شکل فوم یا پتو زیر سقف شیروانی قرار می‌گیرند. اگر قصد دارید در قسمت زیرین سقف شیروانی از سقف کاذب استفاده کنید، اجرای همزمان عایق صوتی و حرارتی در افزایش دوام و استحکام سازه نقش مهمی خواهد داشت.

  • عایق رطوبتی

اجرای عایق‌بندی رطوبتی در سقف‌های شیروانی مراحل مختلفی دارد و نیازمند مهارت زیاد است. قبل از هر چیز، ترک‌های موجود در سقف باید ترمیم شود. این مرحله مانع از نشت یا نفوذ آب می‌شود. در انتخاب عایق رطوبتی باید به شرایط آب‌وهوایی محل سکونت خود دقت کنید. عایق‌ها نانو، چسب ماستیک و ایزوگام سه عایق رطوبتی مهم برای سقف‌های شیروانی هستند.

آب‌بندی ایرانیت با پوشش نانو

محصولات نانو سازگاری بالایی با محیط زیست دارند. کافی است یک لایه نازک از این محصول روی سطح خارجی سقف‌های ایرانیت ریخته شود. این پوشش نازک مانع از ورود رطوبت نم به فضای داخل خانه خواهد شد. کاهش رطوبت به دلیل پوشش نانو مانع از رشد قارچ و باکتری‌ها روی سقف می‌شود. اگر در محیط‌های بسیار مرطوب زندگی می‌کنید، پوشش نانو بهترین انتخاب برای افزایش مقاومت سقف خواهد بود.

آب‌بندی سقف‌های شیروانی با چسب ماستیک

سقف فشار زیادی تحمل می‌کند. فشار واردشده به سقف شرایط برای ایجاد درز و شکاف را فراهم می‌کند. چسب ماستیک یکی از مواد کاربردی برای آب بندی سقف ایرانیت به حساب می‌آید. از نظر ساختاری، چسب ماستیک مقاومت بالایی در برابر سرما و حرارت دارد. استفاده از این محصول در عایق کاری سقف با افزایش مقاومت فشاری سقف سازه مانع از ایجاد شکاف، ترک و سوراخ در سطح آن می‌شود.

عایق کاری با ایزوگام

سقف‌های ایرانیت دارای پیچ و تاب‌هایی هستند که سینوسی نامیده می‌شوند. استفاده از ایزوگام بهترین و ارزان‌ترین روش برای عایق کاری این قسمت‌ها است. ایزوگام به دلیل وجود پشم شیشه و انعطاف‌پذیری بالا بهترین عایق رطوبت و حرارتی برای سقف‌های ایرانیت است.

نکات کلیدی برای نصب ایزوگام

  • برای جلوگیری از بروز خطرات احتمالی حتما از یک نصاب ماهر و باتجربه کمک بگیرید.
  • استفاده از حرارت مناسب برای اتصال ایزوگام اهمیت زیادی دارد. حرارت بسیار زیاد باعث سوختن پشم شیشه موجود در ایزوگام شده و خطر آتش‌سوزی را افزایش می‌دهد.
  • برای پیشگیری از خطر سقوط از سقف‌های شیروانی روی ستون‌ها حرکت کنید.
  • استفاده از لوازم ایمنی مانند عینک، ماسک، دستکش، طناب، کفش مناسب و وارد مشابه را در اولویت قرار دهید.

ایزوگام پلیمری چیست؟

ایزوگام پلیمری مرغوب‌ترین عایق برای سقف‌های شیروانی یا ایرانیت محسوب می‌شود. در ساخت این محصول از قیر صنعتی، تیشو، لایه‌های پلی استر و مواد پلیمری استفاده می‌شود. لایه نهایی این محصول ممکن است از جنس فویل یا مواد رنگی باشد. مزایای اصلی این عایق عبارتند از:

  • مقاومت بسیار بالا در برابر تغییرات دمایی
  • ترمیم بسیار آسان
  • وزن کم و کاهش فشار واردشده به ساختمان و سقف
  • ماندگاری و دوام بسیار عالی
  • اجرای سریع

ترمیم ایزوگام روی سقف ایرانیت

اگر برای آب بندی سقف ایرانیت از ایزوگام استفاده کرده‌اید، باید با روش ترمیم آن آشنا باشید. هر گونه نقص یا سوراخ در لایه ایزوگام مسیر برای ورود نم یا رطوبت به داخل خانه را فراهم می‌کند. پس ایزوگام سقف را به طور مرتب بررسی کنید. دو روش کلی برای ترمیم ایزوگام وجود دارد که عبارت است از ترمیم جزئی و کلی. در ترمیم جزئی قسمت آسیب‌دیده را شناسایی کرده و یک تکه ایزوگام جدید رو‌ی آن نصب کنید. اما در ترمیم کلی باید تمام پوشش ایزوگام سقف برداشته شده و یک ایزوگام جدید جایگزین شود.

آب‌بندی ایرانیت با پشم شیشه یا پشم سنگ

پشم شیشه در دسته عایق‌های صوتی و حرارتی قرار دارد. تماس این عایق با حرارت و آتش مانع از تولید گاز‌های سمی و آتش سوزی می‌شود. وزن سبک این عایق بار اضافی به ساختمان وارد نمی‌کند. این عایق علاوه بر جلوگیری از نفوذ آب به داخل ساختمان، مقاومت مطلوبی در برابر تغییرات دمایی و انتقال صدا دارد.

پشم سنگ یک عایق حرارتی تولید شده از سنگ بازالت است. مقاومت دمایی آن به حدود ۱۲۰۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. در صنایع نفت و گاز از این عایق برای پوشاندن لوله‌ها و کانال‌های موجود در پالایشگاه استفاده می‌شود. پشم سنگ‌های تخته‌ای به دلیل استقامت بالا و انعطاف‌پذیری کم برای آب بندی سقف ایرانیت و شیروانی مناسب‌تر هستند.

چرا عایق کاری سقف ایرانیت مهم است؟

  • هدف اصلی برای اجرای کار محافظت از جان و مال افراد است. استفاده از یک عایق مناسب به حفاظت بهتر از ساکنین خانه و دارایی آن‌ها در برابر عوامل طبیعی مانند باد، باران، برف، طوفان و غیره کمک می‌کند.
  • زمانی که سقف مدت طولانی در تماس با رطوبت یا باران‌های اسیدی قرار بگیرد لایه لایه می‌شود. عایق‌بندی سقف‌های شیروانی بهترین روش برای افزایش مقاومت و استحکام سقف است.
  • استفاده از عایق مناسب مانع ایجاد درز، ترک یا سوراخ در ایرانیت‌ها می‌شود. این عامل در افزایش امنیت خانه و رفاه ساکنان نقش مهمی دارد.
  • صرفه‌جویی و کاهش میزان مصرف انرژی عامل دیگری است که عایق کاری سقف‌های شیروانی را توجیه می‌کند.

بهترین عایق حرارتی برای سقف ایرانیت و شیروانی

امکان استفاده از عایق‌های مختلف در سقف‌های شیب دار وجود دارد. برای انتخاب بهترین محصول باید به شرایط آب‌وهوایی محل سکونت خود دقت کنید. ممکن است یک عایق برای محیط‌های خشک مناسب باشد اما عملکرد مطلوبی در آب و هوای مرطوب و شرجی نداشته باشد. اگر به دنبال محصولی مناسب برای مراقبت از سقف در برابر تغییرات دمایی هستید، انتخاب محصولات زیر را در اولویت قرار دهید:

  • پشم شیشه پتویی دارای روکش آلومینیوم
  • پشم سنگ تخت و پتویی
  • فوم تخت پلی یورتان XPS
  • ساندویچ پنل‌های تزریق پلی یورتان
  • فوم آکوستیک
  • فوم پلی‌اتیلن رولی
  • فوم تخت یونولیت EPS
  • بخاربند‌های پارچه‌ای ضد رطوبت

https://berke.ir/آب-بندی-سقف-ایرانیت/منبع:

 

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا