اقتصادی

«فناوری» و «نوآوری» اهرم‌های قدرتمند جهش تولید

در گفت‌وگو با آنا تأکید شد؛

«فناوری» و «نوآوری» اهرم‌های قدرتمند جهش تولید

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر گفت: توسعه فناوری و نوآوری در جامعه و صنعت اهرم قدرتمندی در افزایش تولید است و دانشگاهیان و نخبگان در تحقق تولید دانش‌بنیان نقش‌آفرین هستند.

سیدمحمد جوادموسوی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا با بیان اینکه بدون تردید مشارکت مردم در عرصه تولید بسیار ارزشمند و تحقق آن باعث می‌شود تولید رونق گرفته، هزینه‌های تولید کاهش و در نتیجه تورم نرخ کاهشی شود، اظهار کرد:‌ رهبر انقلاب با نگاه هوشمندانه، مدبرانه و از روی حکمت، شعار سال ۱۴۰۳ را «جهش تولید با مشارکت مردم» نامیدند، ایشان با تشخیص راهبردی و بر اساس ریشه‌یابی هوشمندانه نظام مسائل کشور، «تولید» را کلید اصلی حل مشکلات و تنها راهکار عبور از سختی‌ها و دشواری‌های اقتصادی و اکسیر شفابخش معیشت مردم می‌دانند.

وی افزود: زمانی که حمایت از تولید، هرساله مورد تمرکز و تأکید ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار می‌گیرد، بیانگر این نکته است که هنوز کشور در این زمینه ضعف دارد و باید با همه ظرفیت‌ها و امکانات از تولیدکنندگان حمایت کرد تا با اشتغال آفرینی و افزایش ثروت ملی، نقدینگی کنترل شود و تورم و گرانی کاهش پیدا کند.

شتاب پیشرفت‌های علمی و فناوری و گسترش تولیدات زیربنایی و تربیت سرمایه انسانی متخصص، کارآمد و ماهر باید توسط دانشگاه‌ها افزایش پیدا کند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر گفت:‌ یکی از نمونه‌های مشارکت مردم در عرصه‌های اقتصادی و تولید که رهبر انقلاب نیز بر آن تأکید داشته‌اند، شرکت‌های دانش‌بنیان است. شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور با مشارکت نخبگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در عرصه تولید مبتنی بر فناوری و نوآوری، ضمن کمک به اشتغال این قشر ارزشمند، بخش عمده‌ای از نیاز کشور به محصولات و خدمات با فناوری بالا را رفع می‌کنند.

جوادموسوی اضافه کرد:‌ توسعه فناوری و نوآوری در جامعه و صنعت اهرم قدرتمندی در جهش و افزایش تولید است و دانشگاهیان و نخبگان در تحقق تولید دانش‌بنیان نقش‌آفرین هستند و باید شتاب پیشرفت‌های علمی و فناوری و گسترش تولیدات زیربنایی و تربیت سرمایه انسانی متخصص، کارآمد و ماهر توسط دانشگاه‌ها افزایش پیدا کند که در نتیجه آن اقتصاد دانش‌بنیان جایگزین اقتصاد نفتی می‌شود. بر همین اساس توسعه فعالیت‌های مراکز رشد و سرا‌های فناوری و نوآوری منجر به رشد شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور شده و می‌تواند کاتالیزور رسیدن به اهداف باشد.

وی بیان کرد:‌ قطعاً استادان دانشگاه و دانشجویان ازجمله کنشگران اصلی این مسیر هستند تا با جهاد علمی و فناورانه، آموزش‌های مهارتی و کارآمد، هوشمندسازی فرآیندها، نقطه اتصال زیست‌بوم علم و فناوری با کارآفرینان در راستای جهش تولید باشند. بدون تردید مردم نیز می‌توانند در جهش تولید نقش مهمی ایفا کنند. این امر شامل حمایت از کارآفرینان و استارت‌آپ‌ها، ترویج فرهنگ کارآفرینی و نوآوری، ایجاد شرایط محیطی مناسب برای رشد و توسعه کسب‌وکارها و ارتقای سطح دانش و فناوری و اصلاح الگوی مصرف در جامعه می‌شود.

راه‌اندازی سرای نوآوری کشاورزی و دامپروری

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر ادامه داد:‌ این واحد دانشگاهی نیز نقش بسیار مهمی در این زمینه دارد و با ارائه آموزش‌های مهارتی، کارآمد و تخصصی، تربیت نیروی ماهر و متخصص، ایجاد ارتباط با صنعت و بازار کار از طریق اجرای طرح‌های صدرا و پویش، توسعه پژوهش‌های نوآورانه و ارائه خدمات مشاوره‌ای به کسب‌وکار‌ها از طریق راه‌اندازی مدرسه کسب‌وکار، به جهش تولید کمک خواهد کرد.

جوادموسوی بیان کرد:‌ سرای نوآوری و فناوری به‌عنوان پلی بین دانشگاه، صنعت و دولت، نقش مهمی در توسعه فناوری و ایجاد کسب‌وکار‌های نوپا و استارت‌آپ‌ها دارد. به این معنا که سکوی مناسبی برای تولید و توزیع محصولات دانش‌بنیان و فناور خواهد بود. در این راستا دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر در نظر دارد با توجه به ظرفیت‌های ویژه شهرستان و مزرعه دانشگاه در حوزه کشاورزی و دامپروری و طیور با راه‌اندازی سرای نوآوری کشاورزی و دامپروری سکوی تولید و در ادامه سکوی توزیع این محصولات را راه‌اندازی کند.

سرای نوآوری و فناوری به‌عنوان پلی بین دانشگاه، صنعت و دولت، نقش مهمی در توسعه فناوری و ایجاد کسب‌وکار‌های نوپا و استارت‌آپ‌ها دارد

وی مطرح کرد:‌ دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر با توجه به ظرفیت‌های گردشگری شهرستان و وجود زیرساخت‌های لازم در زمینه اقامتی، مرکز رفاهی، گردشگری و آموزشی با مشارکت سرمایه‌گذاری خصوصی برای ارائه خدمات گردشگری و آموزش‌های مهارتی کوتاه‌مدت و بلندمدت در زمینه صنایع‌دستی، آشپزی، هتلداری و گردشگری و بازیگری اقدام خواهد کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر توضیح داد: قوانین و مقررات سخت‌گیرانه در حوزه تولید و کارآفرینی، بوروکراسی و پیچ‌وخم‌های اداری و بی‌توجهی به حل نیاز‌های اشتراکی کارآفرینان بزرگ‌ترین موانع تولید و بهبود فضای کسب‌وکار در کشور است که امیدواریم نمایندگان دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی با همکاری دولتمردان و با تنقیح قوانین پویا و کارآمد و اصلاح قوانین موازی و دست‌وپا گیر در این باره به این حرکت عظیم مردمی در راستای جهش و حمایت از تولید سرعت ببخشند.

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی حرفه‌ای هستم که با تخصص و تجربه در زمینه تحلیل‌های اقتصادی فعالیت می‌کنم. با استفاده از روش‌های پیشرفته و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین نتیجه را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا