فرهنگ و هنر

کتاب «طبیب زندان دولتو» رونمایی شد

کتاب «طبیب زندان دولتو» رونمایی شد

Libri i Dr. سید مسعود خاتمی درباره تاریخ شفاهی با عنوان “پزشک زندان دولاتو” توسط مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منتشر و وارد بازار شد.

به گزارش ایواره ، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در چهلمین سالگرد آغاز دفاع مقدس و هشتمین هفته متوالی از کتاب “پزشک زندان دولاتو” رونمایی کرد. مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به موقع و در راستای سیاست خود برای حفظ و انتقال ارزش های دفاع مقدس و تبیین فرهنگ ایثار و شهادت برای نسل های آینده. کتاب تاریخ شفاهی دکتر سید مسعود خاتمی ، مسئول بهداشت سپاه در طول سالهای دفاع مقدس و رئیس جمهور سابق دانشگاه علوم پزشکی Hazret Baqiyatallah را منتشر و افشا کرد که در حال حاضر نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی است.

این مراسم به دلیل وضعیت ناشی از شیوع ویروس کرونا بدون حضور رسانه ها برگزار شد.

برای آشنایی بیشتر با این کتاب ، این مرکز با دکتر صحبت کرده است. علیرضا موحد علوی ، مدیر مطالعات تاریخ شفاهی در مرکز اسناد و تحقیقات درباره حمایت مقدس و دکتر. محمدرضا باقری ، مجری این کتاب. مصاحبه مفصل با دکتر خاتمی جداگانه منتشر خواهد شد.

علیرضا موحد علوی ، مدیر مطالعات تاریخ شفاهی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس ، ابتدا به اهمیت تاریخ شفاهی دکتر اشاره کرد. خاتمی و گفت: “کتاب تاریخ شفاهی دکتر سید مسعود خاتمی با عنوان” دکتر دولتو زندان “نقش وی در سطوح مهم مدیریتی را بازگو می کند. تارتی به دنبال تبیین نقش معاون وزیر بهداشت سپاه در جنگ و نقش پزشکان در آن سالهای حماسی و باشکوه.

وی اظهار داشت: نظام جمهوری اسلامی و خط شریف انقلاب اسلامی اگر به دنبال ارائه الگوها و الگوهای ساخته شده در سال های پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس باشد ، یکی از این الگوهای پایدار و عالی شخصیت دکتر است. خاتمی ، گفت: دکتر خاتمی وی با داشتن فقر و سختی در دوران دبستان و دبیرستان ، سابقه مبارزات دانش آموزان در دوران پیروزی انقلاب را دارد. هنگامی که وی دانشجوی پزشکی در لبیک بود ، به دستور امام خمینی داوطلبانه به کردستان دوید و در درگیری با ضدانقلاب و مجرمان گرفتار شد و در زندان دولاتو قرار گرفت.

مدیر مطالعات تاریخ شفاهی مرکز اسناد و تحقیقات حمایت مقدس ، با اشاره به اینکه دکتر دکتر گفت: خاتمی تقریباً تمام سطوح فرماندهی سپاه را پشت سر گذاشته است. خاتمی سالها در کنار بزرگانی چون شهید آیت الله دستغیب فرماندهی سپاه در منطقه فارس را بر عهده داشت. در طول سالهای دفاع مقدس ، شورای عالی سپاه و اداره بهداشت سپاه در بالاترین سطح مدیریتی برای سازماندهی معالجه مجروحان جنگی کار می کردند و بعداً در زمینه پزشکی ، وی مدتی رئیس بیمارستان بود حضرت بقیه الله.

وی تأکید کرد: طبق داده های دکتر خاتمی در دوران دفاع مقدس و پس از آن ، بیشتر پزشکان حاضر در سال های دفاع مقدس آن را جامع در ویژگی ها و ویژگی های فرهنگ دفاعی می دانند. بنابراین ، اهمیت کتاب دکتر. خاتمی درباره تاریخ شفاهی درباره این واقعیت است که این کتاب داستان یکی از شخصیت های سپاه در زمینه پزشکی است که می تواند به عنوان الگویی برای نسل جوان ارائه شود.

موحد علوی به محتوای کتاب دکتر اوا اشاره کرد. خاتمی درباره تاریخ شفاهی گفت: این کتاب همچنین شامل تخصص های پزشکی در جنگ ، از جمله سلامتی در جنگ ، قرار گرفتن در معرض عوامل شیمیایی ناشناخته ، درمان قربانیان شیمیایی و تحقیقات برای کمک به مجروحان جنگی در چندین جلسه است.

وی در مورد ویژگی های کتاب “دکتر زندان دولاتو” گفت: گفتگو با یکی از فرماندهان و مدیران عالی سپاه مبنی بر اینکه ممکن است نقش فعالی در مقابله با بحران های پیش رو کشور مورد توجه باشد همه جوانان از ابتدای جنگ در آنها مسیر انقلاب اسلامی هستند و می توانند الگویی برای آنها باشند.

مدیر مطالعات تاریخ شفاهی مرکز اسناد و تحقیقات درباره دفاع مقدس افزود: توضیح بخشی از نقش معاونت بهداشت سپاه در سال های دفاع مقدس برای ساماندهی معالجه مجروحان جنگی “استفاده از ظرفیت پزشکی کامل جامعه برای این مورد یکی دیگر از ویژگی های اصلی این کتاب است.” همچنین بیان شکل گیری بسیج جامعه پزشکی و استفاده از ظرفیت پزشکی کشور در خدمت جنگ از ویژگی های این کتاب است.

وی درباره چگونگی مدیریت و فرماندهی جامعه پزشکی با عوامل شیمیایی در جنگ ، تاریخچه و هدف بمباران شیمیایی ، نحوه برخورد با این عوامل و نقش دیپلماسی در مسئله شیمی از بخشهای مهم کتاب دکتر است. خاتمی درباره تاریخ شفاهی گفت: این کتاب به اقدامات پزشکی برای مقابله با بمباران شیمیایی ، درمان زخم های شیمیایی و محافظت از خود در برابر چنین حملاتی اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه قسمت مهمی از این کتاب به تاریخ تأسیس و توسعه دانشگاه علوم پزشکی حضرت بقیه الله (عج) می پردازد ، گفت: این دانشگاه نقش مهمی در ادامه روند درمان مجروحان و جانبازان داشته است. نقش دکتر خاتمی در تأسیس این دانشگاه و توسعه بیمارستان های وابسته به آن و نقش مرکز تحقیقات زیست شناسی در شناسایی شهدا در گفتگوی چهاردهم تعریف شده است.

موحد علوی به گفتگو با همسر دکتر اشاره کرد. خاتمی به عنوان بخش دیگری از مطالعه کتاب تاریخ شفاهی خود گفت: یکی از ضمایم این کتاب مصاحبه با همسر دکتر است. خاتمی که شخصیت او در سال های جنگ و بعد از آن ، به ویژه در ماه های اسارتش. دیدگاه دوست و همراه آنهاست.

وی در مورد عنوان کتاب توضیح داد: “یکی از درخشان ترین فصول زندگی دکتر سید مسعود خاتمی این است که بلافاصله به دستور امام خمینی (ره) به لبیک در غائله کردستان می شتابد و مجروحان را به همراه شهید قاضی ». در یکی از مأموریت های خود در سردشت ، در کمین دموکرات ها و ضدانقلاب بودند. سید مرتضی قاضی در کمین شهید شد و دکتر. خاتمی که در آن زمان دانشجوی پزشکی بود ، اسیر شد و ماه ها در زندان دولاتو بود. نام کتاب از این واقعه گرفته شده است.

مدیر مطالعات تاریخ شفاهی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس درباره نحوه انتخاب راوی خاطرنشان کرد: با توجه به حضور فعال و م effectiveثر دکتر. محمدرضا باقری در یکی از گروه های مدیریت دانشگاه بقیه الله و ارتباط نزدیک وی با دکتر خاتمی ، نحوه انتخاب میزبان این تاریخ شفاهی. در ضمن دکتر باقری تلاش زیادی کرد تا اسناد مربوط به نقش پزشکان و اسناد مربوط به جنگ شیمیایی صدام علیه مبارزان اسلامی را جمع آوری کند.

چهار اثر تاریخ شفاهی مقامات پزشکی در دوران دفاع مقدس به زودی منتشر می شود

موحد علوی به زودی از چاپ چهار اثر تاریخ شفاهی توسط مقامات پزشکی در دوران دفاع مقدس خبر داد و گفت: “مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس علاوه بر انتشار تاریخ شفاهی دکتر خاتمی ، سخنرانی ، ثبت و تدوین تاریخچه چهار شخصیت و مدیر “. عالی در این زمینه ، از جمله تاریخ شفاهی سردار فتحیان ، مسئول بهداشت قرارگاه خاتم ، سردار دکتر. رجایی ، مسئول بهداشت نیروی زمینی سپاه در دفاع مقدس ، دکتر مهرابی توانا ، عضو هیئت علمی و معاون وزیر بهداشت در جنگ و سردار حاج احد توکل ، مسئول بهداشت قرارگاه نجف در حال آماده سازی برای چاپ هستند و امیدواریم که به زودی کتاب های این بزرگان را در زمینه پزشکی دفاعی کشف کنیم

فلسفه وجودی تدوین کتاب دکتر. خاتمی در مورد تاریخ شفاهی توضیح نقش جامعه پزشکی در سالهای حفاظت مقدس است.

به دنبال این گفتگو ، دکتر محمدرضا باقری فلسفه وجودی تدوین کتاب دکتر را توضیح داد. سید مسعود خاتمی در مورد تاریخ شفاهی برای تبیین نقش جامعه پزشکی در سالهای حفاظت مقدس گفت: “زیرا نقش موثر جامعه پزشکی در تمام مراحل جنگ تحمیلی بر هیچ فرد عادل پنهان نمانده است.” Behtehte تا حدی نادیده گرفته شد. بنابراین ، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه قصد دارد در طی یک برنامه 5 ساله ، تاریخ شفاهی تعدادی از این پزشکان و کادر پزشکی طی سالهای دفاع مقدس را گردآوری و منتشر کند.

در مورد دلیل پذیرش مجری تاریخ شفاهی دکتر خاتمی ، وی گفت: بیش از ده سال ، دکتر سید مسعود خاتمی در آن روزهایی که در همان مرکز علمی ، آموزشی و پژوهشی مشغول به کار بود ، یک فرمانده پربار دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله بود. من به کار و فعالیت مشغول بودم ، همین امر من را به شخصیت جدی ، سخت ، وفادار و فداکار آقای دکتر علاقه مند کرد.

مجری تاریخ شفاهی ، دکتر خاتمی ، افزود: “این ارادت درونی باعث شد كه من به تحقیقات خود در زمینه سوابق علمی ، انقلابی و مبارز او جلب كنم ، كه حاصل آن چاپ اول كتاب فعلی” پزشك زندان دولاتو “است و با تلاش اخلاص مدیر محترم بخش تاریخ شفاهی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس ، دکتر علیرضا موحد علوی ، و ما همچنین منتظر نسخه بعدی آن با چاپ جدید هستیم.

آی اظهار داشت که دکتر خاتمی به طور مرتب در جلسات تاریخ شفاهی حضور داشت و می گفت: “با توجه به اینکه پروفسور خاتمی همزمان با مسئولیت های مختلف در سطوح مختلف ، علمی ، آموزشی و پزشکی (پذیرش و معالجه بیماران در جراحی عمومی و سه گانه) مشغول کار و تلاش بوده ام ، پس از تأیید کتاب تاریخ شفاهی ذکر شده ، یکی از درسهای عملی پس از 30 سال تجربه ، به موقع بودن و کار کردن از دکتر خاتمی در سطوح مختلف علمی و مدیریت آموخته ام و همچنین ، حضور ذهن او که مرا تحریک و تشویق به انجام این تلاش می کند ، از هیچ تلاشی دریغ نمی کند.

باقری اظهار داشت که 27 جلسه ضبط تاریخ شفاهی دکتر خاتمی در قالب 14 گفتگو تنظیم شده است. مقدس آغاز شد. با اشاره به واریز هشت سال اسناد حفاظت مقدس ، تنوع اسناد طبقه بندی شده مربوط به آن باعث شد که 27 جلسه یک و نیم و دو ساعته را از تلویزیون ضبط کنیم که تا دسامبر 2017 ادامه داشت.

وی با تاکید بر مستند بودن کتاب “دکتر دولاتو” گفت: یکی از ویژگی های آثار مکتوب مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس ، مستند مدار بودن جلسات فرماندهان و مدیران حوزه های مختلف است. از جنگ تحمیلی ، که او یک استثنا است. نبود.

مجری تاریخ شفاهی ، دکتر خاتمی ، با بیان اینکه همه مباحث و مباحث مطرح شده توسط وی برای من راهنما بود و اظهار داشت: یکی از جالب ترین نکاتی که وی مطرح کرد بخشی در جاده مهاباد – سردشت بود که در کمین ضد انقلاب دموکراتیک قرار گرفت. گرفتار شده اند آنها به آقای نوری می گویند: از آنها بخواهید اگر می خواهند ما را بکشند زودتر ما را بکشند. چرا اینقدر راه می رویم؟

وی در توضیح عنوان کتاب گفت: عنوان کتاب به دلیل وجود اسیری بود که قبل از شروع جنگ تحمیلی به مدت هشت ماه برای کمک پزشکی برای مردم پاوه فرستاده شده بود. آنها اسیر می شوند و دو نفر از آنها به نامهای سید مرتضی قاضی و آقای رزمجو درجا به شهادت می رسند.

می توانید کتابی درباره تاریخ شفاهی دکتر تهیه کنید. سید مسعود خاتمی با عنوان “پزشک زندان دولاتو” اینجا کلیک

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا