اقتصادیمدیریت کسب و کار

حقوق و مزایای کارکنان آتش نشانی

در این مقاله شرکت آتشران تولیدکننده انواع  و شیر آتش نشانی ایستاده قصد داریم شما را به طور کامل با شغل آتش نشانی آشنا کنیم و به سوالاتی مانند شرایط احراز شغل آتش نشانی چیست؟ چگونه وارد آتشنشانی شویم؟ شرح وظایف شغل آتش نشانی چیست؟ پاسخ دهیم و شما را با مراحل کار آتش نشان ها آشنا کنیم. با ما همراه باشید. جهت آگاهی از لباس آتش نشانی تدبیر پاسارگاد نواور به وبلاگ فروشگاه تدبیر پاسارگاد نواور مراجعه کنید.

حقوق و مزایای کارکنان آتش نشانی

شغل آتش نشانی برای مقابله با آتش، کنترل و اطفاء حریق، نجات مصدومان حوادث و رساندن مراقبت‌های پزشکی فوری به آنان و سایر خدمات اضطراری بوجود آمده است. آتش نشانی شغلی سخت و در عین حال خطرناک است اما هدف آن بسیار ارزشمند و والا است چرا که افراد در این شغل از سلامت مردم و جان و مال آن‌ها محافظت می‌کنند.

سازمان آتش نشانی در همه کشورها وجود دارد. این سازمان زیر نظر شهرداری هر شهر کار می‌کند.

چگونه وارد آتشنشانی شویم؟

در رابطه با نحوه ورود به شغل آتش نشانی باید بگوییم که افراد علاقه‌ مند به این حوزه باید در مقطع دبیرستان رشته ایمنی و شاخه کار و دانش را انتخاب کنند.

البته هر کسی می‌تواند در دوره کاردانی و یا در مقطع کارشناسی در گرایش‌های مدیریت عملیات و پیشگیری به ادامه تحصیل بپردازد. افرادی که علاقه مند به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر هستند می‌توانند مقطع کارشناسی ارشد این رشته را در گرایش مدیریت عملیات و پیشگیری ادامه دهند.

فردی که به استخدام سازمان آتش نشانی در می‌آید در ابتدا به عنوان مامور آتش نشانی مشغول به کار می‌شود و با ادامه کار در سال‌های بعد به سمت‌های بالاتر دست پیدا می‌کند. سمت‌هایی مانند راننده، معاون شیفت، فرمانده شیفت، رئیس ایستگاه و در انتها معاون عملیاتی و معاون امور ایستگاه‌ ها. البته در صورتی که این افراد دارای مدرک تحصیلی بالایی باشد می‌توانند به سمت هایی مانند افسر آتش نشان، افسر ارشد آتش نشان و رئیس ایمنی و آتش نشانی برسند. در ادامه مقاله می‌خواهیم درباره حقوق و مزایای آتش نشانی صحبت کنیم.

حقوق و مزایای کارکنان آتش نشانی

در رابطه با حقوق و مزایای آتش نشانی اطلاعات دقیقی وجود ندارد اما طبق گفته برخی افراد شاغل در این حوزه متاسفانه حقوق دریافتی متناسب با خطرات این شغل نیست و از حقوق آتش نشانی راضی نیستند.

البته شرایط ویژه‌ای که اخیرا برای شغل آتش نشانی در نظر گرفته شده است. این شغل به تازگی در لیست مشاغل سخت و زیان آور قرار گرفته است که یکی از مزایای آن بازنشستگی زودهنگام با 20 سال سابقه کار و 50 سال سن می‌باشد.

آشنایی با وظایف آتش نشان ها و شخصیت مناسب این شغل

کسانی که علاقه دارند وارد شغل آتش نشانی شوند معمولا سوالی که می‌پرسند این است که وظیفه ماموران اتش نشانی چیست؟ در پاسخ این افراد باید بگوییم شغل آتش نشانی شغلی پر خطر است که ویژگی‌های شخصیتی و روحیه خاصی را می‌طلبد. فرد باید دارای روحیه انسان دوستی باشد و قدرت ریسک بالایی داشته باشد. افراد در این شغل وظایف زیادی دارند که در اینجا به برخی از وظایف آتش نشان ها اشاره می‌کنیم:

  1. حمل ابزارهای لازم برای خاموش کردن آتش تا محل حادثه
  2. نجات مصدومان و آسیب دیدگان در حوادث مختلف از جمله گیر کردن زیر آوار، آتش سوزی، آسیب دیدگی با دستگاه هایی مانند دستگاه برش، چرخ گوشت، حلقه های فلزی، سقوط در چاه و ….
  3. تهیه گزارش روزانه از نحوه عملکرد
  4. برگزاری دوره های آموزشی برای ارگان ها و مدارس
  5. بازرسی ساختمان های در حال ساخت و چک کردن رعایت مسائل ایمنی در پروژه در حال انجام
  6. مقابله با حوادث مواد شیمیایی خطرناک

درجه های شغل آتش نشانی

درجه های شغل آتش نشانی به چه صورت مشخص می شود؟ شاید شما هم متوجه تفاوت هایی در درجه های لباسهای آتش نشانان شده باشید. هر درجه نشان‌دهنده رتبه و جایگاه مشخصی در شغل آتش نشانی است. مانند دیگر مشاغل دارای رده بندی مشخص، داشتن مسئولیت های مشخص و شرح وظایف نیروها مطابق با درجه آن‌ها متغیر است.

آتش نشان جدید یا بدون درجه

فردی که تازه وارد این شغل شده و هنوز در دوره آموزشی قرار دارد.

آتش نشان های داوطلب

این نوع به 3 گروه مختلف تقسیم بندی می‌شوند که تعداد خط های درجه آنها با یکدیگر متفاوت است.

آتش یارها

این دسته از آتش نشان کارهای اصلی را بر عهده دارند و نشان سر شانه آنها در سه دسته مختلف با نماد آتش و خط های طلایی قرار می‌گیرد.

سرپرست آتش نشان یا فراتش

فردی که به عنوان سرپرست کل گروه آتش نشانی فعالیت می‌کند و مسئولیت های کلی شغل آتش نشانی را بر عهده دارد.

شغل یکی از سخت ترین مشاغل دنیا است. برای آشنایی با شغل آتش نشان و وظایف و میزان درآمد شغل آتش نشان این بخش را تا پایان دنبال نمایید.

آتش‌نشانی یا اطفا حریق مجموعه اقداماتی است که برای مقابله با آتش بوسیله خاموش کردن، کنترل و یا هدایت آتش‌های ناخواسته انجام می‌گیرد.

اهداف آتش‌نشانی، حفاظت از سلامت افراد، جلوگیری از آسیب به اموال و حفاظت از محیط زیست است. در همه کشورها سازمان آتش نشانی وجود دارد که وظیفه مقابله با آتش، سوانح و حوادث مختلف را برعهده دارد. در ایران اولین سازمان آتش نشانی توسط روس ها در شهر تبریز ایجاد شد. آتش نشانی ها زیر نظر شهرداری کار می کنند.

آتش نشان فردی است که انواع مهارت های اطفاء حریق و عملیات امداد و نجات را دارد. او از افراد و اموال آنها در برابر آتش و سایر خطرات محافظت کرده و در شرایط اضطراری به آنان کمک می کند. همچنین درباره مسایل ایمنی به مردم آموزش و مشاوره می دهد.

کار آتش نشانی شامل دو بخش اطفاء حریق و عملیات امداد و نجات می شود. در بخش اطفاء حریق به خاموش کردن انواع آتش ها در مناطق مختلف پرداخته می شود. در بخش عملیات امداد و نجات، افرادی که در چاه یا معدن سقوط کرده ، در آسانسور یا ارتفاعات گیر کرده، دچار مسمومیت و خفگی شده، زیر آوار مانده و … را نجات می دهند.

برای آتش نشان شدن باید حداقل ۱۸ و حداکثر ۲۵ سال سن، حداقل ۱۷۰ سانتی متر قد و آمادگی جسمانی خوب داشته و آموزش های مربوطه  را دیده باشید. همچنین باید توانایی نشان دادن عکس العمل های سریع و به موقع و توانایی حفظ آرامش در شرایط بحرانی را داشته باشید. این شغل استرس زا بوده و معمولا آتش نشان با خطرات مختلفی از جمله سوختگی، انفجار، مواجهه با مواد شیمیایی و گازهای سمی ، سقوط و … روبرو است.

افرادی که در آتش نشانی استخدام می شوند، در ابتدا مامور آتش نشان هستند. با گذشت زمان به سمت های بالاتر مانند راننده، معاون شیفت، فرمانده شیفت، رئیس ایستگاه، معاون عملیاتی و معاون امور ایستگاه ها می رسند. اگر مدرک تحصیلی بالایی داشته باشند می توانند افسر آتش نشان، افسر ارشد آتش نشان و رئیس ایمنی و آتش نشانی شوند.

ساعات کاری آتش نشان به ۲۴ ساعت کار و ۴۸ ساعت استراحت است. همیشه آماده باش بودن، کار کردن در شرایط مختلف آب و هوایی و روبرویی با خطرهایی مانند سقوط از ساختمان، انفجار وسایل نقلیه و… بخشی از ویژگی های این شغل است.

وظایف آتش نشان

حمل و نقل وسایل و تجهیزات آتش نشانی

کنترل کردن و خاموش کردن آتش

نجات مصدومان و قربانیان از محل های آتش سوزی، صحنه تصادفات و سایر موقعیت های خطرناک

کنترل کردن نشت مواد شیمیایی و خطرناک

نظارت بر عملیات های آتش نشانی و کار آتش نشان ها (مخصوص مسئولان تیم آتش نشانی)

تهیه گزارشات روزانه ازعملیات ها (مخصوص مسئولان تیم آتش نشانی)

برگزاری دوره های آموزشی در مدارس و سایر مراکز اجتماعی

بازرسی ساختمان ها برای اطمینان یافتن از رعایت شدن مسایل ایمنی در آنها

ارائه مشاوره حرفه ای به پروژه های ساخت ساختمان ها در خصوص رعایت موارد ایمنی در برابر آتش سوزی

مهارت و دانش مورد نیاز

علاقه به مردم و نجات آنها از خطرات (انسان دوستی)

استقامت و توان بدنی بالا همراه با داشتن سلامت روانی

توانایی عکس العمل سریع و حغظ آرامش در شرایط خطرناک

شجاعت

خود انضباطی و دقت

پیروی از دستورات و قوانین موجود

ارتباطات خوب و مهارت کار تیمی

اعتماد به نفس بالا

داشتن ابتکار و توان تصمیم گیری در رویارویی با شرایط بسیار متغیر

مهارت های خوب عملی در استفاده از ابزار و تجهیزات

مهارت گزارش نویسی از اتفاقات و حوادث

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا