حکم بوسیدن زن و مرد نامحرم | بررسی فقهی و کامل

حکم بوسیدن زن و مرد نامحرم
بوسیدن زن و مرد نامحرم از منظر شرعی مطلقاً حرام و گناه محسوب می شود. از نظر قانونی نیز، این عمل بسته به شرایط آن، می تواند مشمول مجازات های تعزیری مانند شلاق یا حبس قرار گیرد. درک دقیق ابعاد شرعی و حقوقی این موضوع، برای حفظ عفت عمومی و رعایت موازین اخلاقی و قانونی در جامعه اسلامی ایران، از اهمیت بالایی برخوردار است.
روابط زن و مرد نامحرم همواره در فقه اسلامی و قوانین جمهوری اسلامی ایران از حساسیت ویژه ای برخوردار بوده است. این حساسیت نه تنها به دلیل اهمیت حفظ حریم خانواده و جلوگیری از مفاسد اجتماعی است، بلکه ریشه در مبانی عمیق دینی و اخلاقی دارد که چارچوب روابط انسانی را در جامعه ترسیم می کند. بوسیدن نامحرم، به عنوان یکی از مصادیق تماس فیزیکی و ابراز عواطف، از جمله اعمالی است که نیازمند تبیین دقیق احکام شرعی و پیامدهای قانونی است. عدم آگاهی از این احکام می تواند افراد را در معرض خطا و ارتکاب اعمالی قرار دهد که هم از نظر الهی مستوجب عقوبت است و هم از بعد قانونی می تواند عواقب جدی داشته باشد. از این رو، بررسی جامع این موضوع از هر دو منظر فقهی و حقوقی، می تواند به ارتقاء سطح آگاهی عمومی و پیشگیری از بروز ناهنجاری های اجتماعی کمک شایانی کند.
حکم شرعی بوسیدن زن و مرد نامحرم
شریعت اسلام، چارچوب مشخصی را برای روابط میان زن و مرد تعیین کرده است که هدف از آن، حفظ عفت، پاکدامنی و سلامت روانی جامعه است. این چارچوب بر مبنای آیات قرآن کریم و روایات معصومین (علیهم السلام) بنا نهاده شده و فقیهان نیز با استناد به این منابع، احکام و فتواهای مربوطه را استخراج کرده اند. در این بخش، به بررسی مبانی فقهی و حکم خاص بوسیدن نامحرم از منظر شرع می پردازیم.
مبانی کلی فقهی در روابط نامحرم
مفهوم نامحرم به کسی اطلاق می شود که ازدواج با او از نظر شرعی حرام نیست. در مقابل، محرم کسی است که ازدواج با او به دلیل نسب، سبب یا رضاع (شیرخوارگی) حرام ابدی است. اسلام بر لزوم حفظ حجاب و عفاف در برابر نامحرمان تأکید فراوانی دارد. حجاب تنها به پوشش ظاهری محدود نمی شود، بلکه شامل حفظ نگاه، گفتار و رفتار عفیفانه نیز می گردد. قرآن کریم در آیات متعددی به این موضوع اشاره کرده است، از جمله آیه ۳۰ سوره نور که به مردان مؤمن دستور می دهد نگاه خود را کنترل کرده و دامن خود را حفظ کنند، و آیه ۳۱ همین سوره که دستور مشابهی را برای زنان مؤمن بیان می کند. این آیات، زمینه را برای حرمت هرگونه لذت جنسی و تماس فیزیکی با نامحرم فراهم می آورند.
تماس فیزیکی با نامحرم، مگر در موارد ضروری و با رعایت موازین شرعی (مانند درمان پزشکی که پزشک همجنس در دسترس نباشد)، به شدت منع شده است. این ممانعت نه تنها برای جلوگیری از افتادن در گناه کبیره زنا است، بلکه برای پیشگیری از مقدمات و زمینه هایی است که می توانند به گناهان بزرگ تر منجر شوند. در واقع، فلسفه این احکام، مسدود کردن باب الذرایع یا همان راه های منتهی به فساد و گناه است.
حکم خاص بوسیدن نامحرم
فقیهان شیعه در مورد بوسیدن نامحرم، اتفاق نظر دارند که این عمل مطلقاً حرام است. این حرمت شامل حالتی که با قصد لذت (شهوت) باشد و نیز حالتی که بدون قصد لذت صورت گیرد، می شود. دلیل این حرمت، آن است که بوسیدن نامحرم، حتی بدون قصد شهوت، می تواند به عنوان مقدمه ای برای تحریک شهوت و افتادن در گناهان بزرگ تر عمل کند. شریعت اسلام، همواره پیشگیری را بر درمان ترجیح می دهد و از هر عملی که می تواند انسان را در مسیر انحراف قرار دهد، منع می کند.
از منظر فقه اسلامی، بوسیدن زن و مرد نامحرم، به هر نیتی که باشد، عملی حرام و مخالف موازین شرعی است؛ زیرا زمینه ساز تحریک و وقوع گناهان بزرگ تر است.
برخی ممکن است این سوال را مطرح کنند که آیا تفاوتی میان بوسیدن از روی شهوت و بوسیدن غیرشهوی وجود دارد؟ پاسخ این است که هرچند شدت گناه بوسیدن با قصد شهوت بیشتر است، اما فتاوای مراجع تقلید غالباً بر حرمت مطلق بوسیدن نامحرم تأکید دارند. این تاکید به این دلیل است که تشخیص قصد و عدم قصد شهوت در عمل بسیار دشوار است و برای حفظ حریم ها و جلوگیری از هرگونه لغزش، حکم بر حرمت کلی صادر شده است.
فراتر از بوسیدن، لمس و در آغوش گرفتن نامحرم نیز مشمول همین حکم حرمت است. هرگونه تماس بدنی میان زن و مرد نامحرم، مگر در موارد استثنائی و ضروری که شرع اجازه داده باشد، حرام است. همچنین، نگاه شهوت آلود به نامحرم و خلوت با نامحرم (یعنی بودن در مکانی که نفر سومی حضور ندارد و امکان گناه فراهم است) نیز از اعمال حرام محسوب می شوند که به عنوان مقدمات و زمینه های گناه، به شدت مورد نهی قرار گرفته اند.
استثنائات و شرایط خاص از منظر شرعی
هرچند حکم کلی بر حرمت است، اما در برخی شرایط خاص، ممکن است استثنائاتی وجود داشته باشد:
- بوسیدن از روی شفقت: بوسیدن کودکان (قبل از سن تمییز یا بلوغ) یا افراد بسیار سالمند (که معمولاً جنبه شهوانی ندارد و صرفاً از روی احترام یا محبت والدین است)، با رعایت حدود و عرف، ممکن است از شمول حرمت خارج شود. اما این حالت با بوسیدن نامحرم جوان که می تواند تحریک کننده باشد، کاملاً متفاوت است.
- حالت اکراه و اجبار: اگر فردی تحت اکراه و اجبار شدید قرار گیرد و چاره ای جز انجام عمل حرام نداشته باشد، در صورتی که نتواند از زیر بار اکراه شانه خالی کند، گناه از او برداشته می شود. در این حالت، مسئولیت گناه بر عهده اکراه کننده خواهد بود.
توبه از عمل بوسیدن نامحرم
در صورتی که فردی مرتکب عمل بوسیدن نامحرم شده باشد، وظیفه شرعی او توبه نصوح است. توبه نصوح به معنای پشیمانی حقیقی از گناه، عزم جدی بر عدم تکرار آن و تلاش برای جبران خطاها است. خداوند متعال توبه پذیر و مهربان است و درب رحمت خود را بر بندگان گناهکار که از کرده خویش پشیمان شده اند، نمی بندد.
نکته مهم در اینجا، لزوم پنهان نگاه داشتن گناه در صورت عدم وجود شاکی خصوصی است. در آموزه های اسلامی، بر پوشاندن عیب مؤمن و عدم فاش کردن گناهان تأکید شده است. اگر فردی در خلوت مرتکب گناهی شده و کسی جز خداوند شاهد آن نبوده است، نباید خود را نزد حاکم شرع یا دیگران معرفی کند و آبروی خود را ببرد. بلکه کافی است بین خود و خدای متعال توبه نماید و از او طلب مغفرت کند. این اصل، بر حفظ آبرو و کرامت انسانی تأکید دارد.
حکم قانونی بوسیدن زن و مرد نامحرم در ایران
علاوه بر ابعاد شرعی، بوسیدن زن و مرد نامحرم می تواند تبعات حقوقی و قضایی نیز در پی داشته باشد. قانون مجازات اسلامی جمهوری اسلامی ایران، به منظور حفظ نظم عمومی، عفت عمومی و ارزش های اخلاقی جامعه، اعمالی را جرم انگاری کرده و برای آن ها مجازات تعیین کرده است. در این بخش، به بررسی این موضوع از منظر قانون می پردازیم.
مقدمه ای بر جرائم ضد عفت و اخلاق عمومی
جرائم ضد عفت و اخلاق عمومی شامل رفتارهایی است که با ارزش های اخلاقی و موازین شرعی جامعه در تضاد هستند و می توانند به عفت عمومی آسیب وارد کنند. قانون گذار تعریف دقیق و جامعی از این جرائم ارائه نکرده است، اما در مواد مختلف قانون مجازات اسلامی (بخش تعزیرات) به مصادیق آن اشاره شده است. این جرائم معمولاً به دو دسته کلی تقسیم می شوند: جرائم منافی عفت حدی (مانند زنا، لواط، مساحقه) که مجازات های مشخص و ثابتی در شرع برای آن ها تعیین شده است، و جرائم منافی عفت تعزیری (مانند تقبیل و مضاجعه) که مجازات آن ها توسط حاکم شرع یا قاضی تعیین می شود و انعطاف پذیرتر است.
بوسیدن نامحرم در قالب روابط نامشروع تعزیری
یکی از مهم ترین مواد قانونی که به موضوع بوسیدن نامحرم می پردازد، ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی (بخش تعزیرات) است. این ماده بیان می کند:
ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی: «هرگاه زن و مردی که بین آنها علقه زوجیت نباشد، مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل یا مضاجعه شوند، به شلاق تا نود و نه ضربه محکوم خواهند شد و اگر عمل با عنف و اکراه باشد فقط اکراه کننده تعزیر می شود.»
تبیین مصادیق تقبیل و مضاجعه
- تقبیل (بوسیدن): این واژه به معنای بوسیدن است و هر نوع بوسیدن میان زن و مرد نامحرم را شامل می شود. چه بوسیدن صورت باشد، چه دست و چه سایر اعضای بدن.
- مضاجعه (همخوابگی): به معنای همخوابگی و دراز کشیدن در کنار یکدیگر است، بدون آنکه به حد زنا (نزدیکی) برسد.
این ماده صراحتاً بوسیدن را به عنوان یکی از مصادیق روابط نامشروع و عمل منافی عفت غیر از زنا معرفی کرده است. شرط اصلی برای اعمال این ماده، «عدم وجود علقه زوجیت» (عدم وجود رابطه زن و شوهری) است. همچنین، این اعمال نباید به حد زنا برسند، زیرا در صورت وقوع زنا، مجازات آن (که از نوع حد است) به مراتب شدیدتر خواهد بود.
مجازات قانونی: مجازات مقرر در این ماده، «شلاق تا ۹۹ ضربه» است. این مجازات تعزیری است، یعنی قاضی می تواند با توجه به شرایط پرونده، شخصیت متهم و اوضاع و احوال حاکم بر جرم، میزان شلاق را تعیین کند. در صورتی که عمل تقبیل یا مضاجعه با عنف و اکراه (زور و تهدید) صورت گرفته باشد، تنها اکراه کننده مجازات می شود و فردی که مورد اکراه واقع شده است، مجرم شناخته نخواهد شد.
تبصره ماده ۳۰۶ قانون آیین دادرسی کیفری و تعریف روابط نامشروع
تبصره ماده ۳۰۶ قانون آیین دادرسی کیفری، در راستای شفاف سازی مفهوم روابط نامشروع در جرائم منافی عفت، به این نکته اشاره دارد که منظور از روابط نامشروع در این جرائم، روابطی هستند که بر پایه تماس فیزیکی و بدنی قرار دارند. بنابراین، روابطی مانند ارسال پیامک عاشقانه، چت کردن، تماس تلفنی یا عشق مجازی با نامحرم، هرچند ممکن است از نظر اخلاقی یا شرعی دارای اشکالاتی باشند و می توانند مقدمه ای برای روابط عمیق تر و غیرمجاز شوند، اما به تنهایی مصداق روابط نامشروع تعزیری موضوع ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی محسوب نمی شوند و مجازات های مقرر در این ماده را در پی نخواهند داشت. این روابط بیشتر در حوزه اخلاق فردی و شرعی قرار می گیرند تا جرم قانونی.
بوسیدن نامحرم در انظار عمومی
علاوه بر ماده ۶۳۷، بوسیدن نامحرم در انظار عمومی می تواند مشمول ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی (بخش تعزیرات) نیز قرار گیرد. این ماده به تظاهر به عمل حرام در انظار عمومی می پردازد:
ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی: «هرکس علناً در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید، علاوه بر کیفر عمل، به حبس از ده روز تا دو ماه و یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می گردد و در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نمی باشد ولی عفت عمومی را جریحه دار نماید، فقط به حبس از ده روز تا دو ماه و یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.»
تفسیر عمل حرام در انظار عمومی و مصادیق آن
بوسیدن نامحرم در انظار عمومی، قطعاً مصداق تظاهر به عمل حرام است و عفت عمومی را جریحه دار می کند. حتی اگر نفس بوسیدن به تنهایی مشمول مجازات ماده ۶۳۷ (یعنی تقبیل) قرار نگیرد (مثلاً اگر دادگاه به دلایلی آن را مصداق روابط نامشروع تلقی نکند)، باز هم تظاهر علنی به آن در جامعه اسلامی، جرم است. مجازات این جرم، «حبس از ده روز تا دو ماه و یا شلاق تا ۷۴ ضربه» است.
تفاوت میان جرم موضوع ماده ۶۳۷ و ۶۳۸ در مورد بوسیدن:
تفاوت اصلی این دو ماده در «محل وقوع جرم» و «هدف قانون گذار» است:
- ماده ۶۳۷ (تقبیل): جرم، نفسِ انجام عمل بوسیدن (و مضاجعه) با نامحرم است. این عمل می تواند در خلوت نیز رخ دهد و مجازات آن تا ۹۹ ضربه شلاق است.
- ماده ۶۳۸ (تظاهر به عمل حرام): جرم، علنی کردن یک عمل حرام (که بوسیدن نامحرم قطعاً یکی از مصادیق آن است) در انظار عمومی است که موجب جریحه دار شدن عفت عمومی می شود. تمرکز این ماده بر جنبه عمومی و اجتماعی جرم است و مجازات آن حبس و/یا شلاق (تا ۷۴ ضربه) می باشد.
بنابراین، اگر بوسیدن نامحرم در انظار عمومی صورت گیرد، فرد ممکن است مشمول مجازات هر دو ماده (با لحاظ تعدد جرم در صورت لزوم) یا حداقل ماده ۶۳۸ قرار گیرد، چرا که تظاهر به عمل حرام، به خودی خود جرم است و حتی اگر عمل اصلی نیز مجرمانه باشد، جنبه علنی آن مجازات جداگانه دارد.
نکات مهم حقوقی در رسیدگی به جرائم منافی عفت
رسیدگی به جرائم منافی عفت، به دلیل ماهیت خاص و حساسیت های اجتماعی، دارای ویژگی ها و قواعد حقوقی ویژه ای در نظام قضایی ایران است. آشنایی با این نکات برای همه شهروندان، به ویژه افرادی که ممکن است به نوعی با این پرونده ها درگیر شوند، ضروری است.
صلاحیت دادگاه (ماده ۳۰۶ قانون آیین دادرسی کیفری)
یکی از مهم ترین تفاوت ها در رسیدگی به جرائم منافی عفت، به ماده ۳۰۶ قانون آیین دادرسی کیفری بازمی گردد. بر اساس این ماده، در جرائم منافی عفت (حدی و تعزیری)، پرونده به صورت مستقیم و بدون نیاز به تحقیقات مقدماتی کامل در دادسرا، به دادگاه ارسال می شود. این امر به معنای آن است که دادسرا تنها به جمع آوری دلایل و مستندات اولیه پرداخته و سپس پرونده را جهت رسیدگی ماهوی و صدور حکم، به دادگاه کیفری (معمولاً دادگاه کیفری دو) ارسال می کند. هدف از این نوع رسیدگی، سرعت بخشیدن به روند پرونده و همچنین حفظ حریم خصوصی متهمان و جلوگیری از طولانی شدن فرآیند دادرسی در مراحل مختلف است.
اصل بزه پوشی (ماده ۱۰۲ و تبصره ۱۰۶ قانون آیین دادرسی کیفری)
یکی از اصول مهم و منحصر به فرد در رسیدگی به جرائم منافی عفت، «اصل بزه پوشی» است که در ماده ۱۰۲ و تبصره ۱ ماده ۱۰۶ قانون آیین دادرسی کیفری مورد تأکید قرار گرفته است. این اصل به معنای وظیفه قاضی و مقامات قضایی در توصیه به عدم اقرار متهم در برخی از جرائم منافی عفت است، به ویژه در مواردی که شاکی خصوصی وجود ندارد.
- ماده ۱۰۲ ق.آ.د.ک: در جرائمی که جنبه حق اللهی دارند و شاکی خصوصی وجود ندارد، مقام قضایی مکلف است در صورت تمایل متهم به اقرار، وی را به پوشاندن گناه و عدم اقرار توصیه کند.
- تبصره ۱ ماده ۱۰۶ ق.آ.د.ک: این تبصره صراحتاً بیان می دارد که در جرائم منافی عفت، اگر متهم بدواً قصد اقرار به ارتکاب جرم را داشته باشد، قاضی رسیدگی کننده به دعوا مکلف است که در خصوص عدم اقرار، به او توصیه نماید. در غیر این صورت، قاضی به مجازات انتظامی تا درجه چهار محکوم خواهد شد.
هدف از این اصل، حفظ آبرو و حیثیت افراد و جلوگیری از اشاعه فحشا و گناه در جامعه است. اسلام همواره بر ستاریت و پوشاندن عیب مؤمن تأکید دارد، مگر آنکه حقوق عمومی یا حق الناس مطرح باشد. این اصل به متهم فرصت می دهد تا در صورت پشیمانی و توبه، گناه خود را بین خود و خدای متعال پنهان نگه دارد و از مجازات قانونی نیز رهایی یابد.
نقش شاکی خصوصی
در بسیاری از جرائم، وجود شاکی خصوصی برای شروع تعقیب و رسیدگی قضایی ضروری است. اما در مورد جرائم منافی عفت، وضعیت کمی متفاوت است. اغلب جرائم منافی عفت، به ویژه آنهایی که جنبه عمومی دارند و عفت عمومی را جریحه دار می کنند (مانند تظاهر به عمل حرام)، نیاز به شاکی خصوصی ندارند و دادستان می تواند حتی بدون وجود شاکی خصوصی، به عنوان مدعی العموم، پرونده را تعقیب کند. در مورد روابط نامشروع تعزیری (ماده ۶۳۷) نیز، هرچند ممکن است شاکی خصوصی (مانلاً همسر یا ولی دم) وجود داشته باشد، اما تعقیب این جرائم غالباً به جنبه عمومی آن ها مربوط می شود و حتی بدون شاکی خصوصی نیز قابلیت تعقیب کیفری دارند، البته با توجه به اصل بزه پوشی در صورت فقدان شاکی.
با این حال، در برخی موارد، وجود شاکی خصوصی می تواند در روند رسیدگی و تعیین مجازات تأثیرگذار باشد، به عنوان مثال در مواردی که جنبه حق الناسی نیز به جرم اضافه شود (مانند اغفال یک دخترباکره). اما به طور کلی، جرائم منافی عفت بیشتر از منظر نظم عمومی و اخلاق جامعه مورد توجه قرار می گیرند.
تفاوت جرائم حدی و تعزیری
برای درک بهتر نظام مجازات ها در جرائم منافی عفت، لازم است تفاوت بین جرائم حدی و تعزیری روشن شود:
- جرائم حدی: جرائمی هستند که نوع و میزان مجازات آنها در شرع مقدس اسلام به صورت ثابت و مشخص تعیین شده است و قاضی هیچ دخل و تصرفی در تعیین میزان آن ندارد. مانند زنا، لواط، مساحقه، شرب خمر و قذف.
- جرائم تعزیری: جرائمی هستند که نوع و میزان مجازات آنها در شرع تعیین نشده، بلکه به تشخیص حاکم شرع یا قانون گذار واگذار شده است. قاضی می تواند با توجه به اوضاع و احوال جرم و شخصیت مجرم، مجازات را در چارچوب قانونی تعیین کند. اغلب جرائم منافی عفت (غیر از حدود)، مانند تقبیل و مضاجعه (ماده ۶۳۷) و تظاهر به عمل حرام در انظار عمومی (ماده ۶۳۸)، از نوع تعزیری هستند.
این تفاوت در تعیین مجازات و نحوه رسیدگی به پرونده ها، اهمیت زیادی دارد.
سوالات متداول
آیا بوسیدن نامحرم بدون قصد لذت از نظر شرعی حرام است؟
بله، اکثر فقها و مراجع تقلید بر این عقیده اند که بوسیدن زن و مرد نامحرم مطلقاً حرام است، حتی اگر بدون قصد لذت جنسی باشد. زیرا این عمل به عنوان مقدمه ای برای تحریک شهوت و افتادن در گناهان بزرگ تر تلقی می شود و شریعت اسلام از هرگونه عملی که می تواند به فساد منجر شود، پیشگیری می کند.
مجازات بوسیدن نامحرم در خیابان یا مکان عمومی چیست؟
بوسیدن نامحرم در خیابان یا مکان عمومی، علاوه بر اینکه می تواند مشمول ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی (روابط نامشروع تعزیری) با مجازات شلاق تا ۹۹ ضربه شود، قطعاً مصداق تظاهر به عمل حرام در انظار عمومی موضوع ماده ۶۳۸ این قانون نیز هست. مجازات ماده ۶۳۸، حبس از ده روز تا دو ماه و یا شلاق تا ۷۴ ضربه است. بنابراین، فرد ممکن است به مجازات یکی از این دو ماده یا هر دو (در صورت تعدد جرم) محکوم شود.
آیا پیامک عاشقانه، چت یا عشق مجازی با نامحرم جرم محسوب می شود؟
خیر، بر اساس تبصره ماده ۳۰۶ قانون آیین دادرسی کیفری، منظور از روابط نامشروع در جرائم منافی عفت، روابطی است که جنبه فیزیکی و بدنی داشته باشند. بنابراین، پیامک عاشقانه، چت کردن یا عشق مجازی با نامحرم، به تنهایی جرم محسوب نشده و مشمول مجازات های مقرر در ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی نمی شوند. با این حال، این نوع روابط از نظر شرعی دارای اشکال بوده و می تواند مقدمه ای برای اعمال حرام و روابط غیرمجاز فیزیکی باشد.
اگر کسی مجبور به بوسیدن نامحرم شود، از نظر شرعی و قانونی چه حکمی دارد؟
از نظر شرعی، اگر فردی تحت اکراه و اجبار شدید قرار گیرد و نتواند مقاومت کند، گناه از او برداشته می شود و مسئولیت اصلی بر عهده اکراه کننده خواهد بود. از نظر قانونی نیز، ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی تصریح می کند که «اگر عمل با عنف و اکراه باشد فقط اکراه کننده تعزیر می شود.» بنابراین، فردی که مورد اکراه واقع شده، مجازات نخواهد شد و مجازات تنها متوجه اکراه کننده است.
آیا بوسیدن نامحرم در خلوت، مجازات قانونی دارد؟
بله، بوسیدن نامحرم در خلوت، حتی اگر کسی شاهد آن نباشد، همچنان مصداق تقبیل و روابط نامشروع تعزیری موضوع ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی است. مجازات این جرم، شلاق تا ۹۹ ضربه است. هرچند در صورت فقدان شاکی خصوصی و با توجه به اصل بزه پوشی، ممکن است فرصتی برای توبه و عدم اقرار به متهم داده شود، اما نفس عمل جرم انگاری شده است.
آیا توبه، مجازات قانونی بوسیدن نامحرم را ساقط می کند؟
در جرائم تعزیری (مانند بوسیدن نامحرم)، توبه قبل از اثبات جرم در دادگاه و قبل از صدور حکم قطعی، می تواند موجب تخفیف مجازات یا حتی در مواردی سقوط آن شود. ماده ۱۱۴ قانون مجازات اسلامی به این موضوع می پردازد که توبه متهم در جرائم تعزیری درجه شش، هفت و هشت پس از دستگیری و قبل از اثبات جرم، در برخی شرایط می تواند موجب سقوط مجازات گردد. اما در صورتی که جرم ثابت شده و حکم صادر گردیده باشد، تأثیر توبه بر مجازات، بستگی به نظر قاضی و شرایط خاص پرونده دارد و ممکن است منجر به تخفیف شود، نه الزاماً سقوط کامل مجازات.
تفاوت تقبیل و زنا در چیست؟
تفاوت اصلی تقبیل (بوسیدن) و زنا در میزان و نوع رابطه فیزیکی است. زنا به معنای جماع (نزدیکی جنسی) میان زن و مردی است که بین آن ها علقه زوجیت نباشد و دارای مجازات حدی (بسیار شدیدتر) است. اما تقبیل و مضاجعه (همخوابگی) به اعمال منافی عفت قبل از وقوع نزدیکی اطلاق می شوند و مشمول مجازات تعزیری (شلاق تا ۹۹ ضربه) هستند. به عبارت دیگر، تقبیل و مضاجعه مقدمات زنا محسوب می شوند، نه خود زنا.
نتیجه گیری
حکم بوسیدن زن و مرد نامحرم از ابعاد شرعی و قانونی، دارای اهمیت و حساسیت بالایی است. از منظر شرع اسلام، این عمل به طور مطلق حرام و گناه محسوب می شود، حتی اگر با قصد لذت جنسی نباشد؛ زیرا به عنوان مقدمه ای برای تحریک شهوت و بروز مفاسد بزرگ تر تلقی می گردد. مبانی این حرمت در آیات قرآن و روایات اهل بیت (ع) ریشه دارد و بر لزوم حفظ عفت و حریم ها در جامعه اسلامی تأکید می کند.
از نگاه قانون جمهوری اسلامی ایران، بوسیدن نامحرم می تواند تحت دو ماده اصلی مجازات اسلامی مورد پیگرد قرار گیرد: ماده ۶۳۷ که بوسیدن (تقبیل) را به عنوان روابط نامشروع تعزیری با مجازات شلاق تا ۹۹ ضربه جرم انگاری کرده است و ماده ۶۳۸ که تظاهر به عمل حرام در انظار عمومی را با مجازات حبس و/یا شلاق مورد مجازات قرار می دهد. تفاوت این دو ماده در جنبه علنی بودن یا نبودن جرم و همچنین میزان مجازات است. روابط غیرفیزیکی مانند چت و پیامک عاشقانه، هرچند از نظر اخلاقی محل اشکال اند، اما مشمول این مواد قانونی نمی شوند.
نظام حقوقی ایران همچنین با تأکید بر اصل بزه پوشی، در جرائم منافی عفت، به حفظ آبروی متهمان اهمیت داده و قاضی را مکلف به توصیه به عدم اقرار در صورت فقدان شاکی خصوصی می داند. در نهایت، لزوم رعایت دقیق موازین شرعی و قانونی در تمامی ابعاد زندگی، برای حفظ سلامت اخلاقی فردی و اجتماعی و پیشگیری از هرگونه ناهنجاری، امری ضروری است. در موارد ابهام یا درگیری با پرونده های حقوقی مرتبط، توصیه می شود که حتماً از مشاوره تخصصی فقهی یا حقوقی بهره گرفته شود تا بهترین تصمیم گیری صورت پذیرد.