نکات مهم درس سوم زبان هشتم: صفر تا صد یادگیری سریع

نکات مهم درس سوم زبان هشتم: صفر تا صد یادگیری سریع

نکات مهم درس سوم زبان هشتم

درس سوم زبان انگلیسی پایه هشتم، با عنوان My Abilities (توانایی های من)، دانش آموزان را با روش های کلیدی بیان توانایی ها و مهارت های فردی در زبان انگلیسی آشنا می کند. تسلط بر نکات مهم این درس برای کسب نمره مطلوب در امتحانات و افزایش توانایی های مکالمه روزمره حیاتی است. این درس به طور جامع به گرامر افعال کمکی Can و عبارات Good at، واژگان مرتبط، نحوه کاربرد در مکالمه و نکات تلفظی می پردازد.

درس My Abilities در کتاب زبان انگلیسی هشتم یکی از مهم ترین سرفصل ها برای تقویت مهارت های ارتباطی دانش آموزان محسوب می شود. این درس به شما امکان می دهد تا بتوانید به سادگی از توانایی ها، مهارت ها و کارهایی که قادر به انجام آن ها هستید، صحبت کنید. درک عمیق قواعد گرامری، تسلط بر واژگان کلیدی، و آشنایی با مکالمات رایج این درس، نه تنها به شما در موفقیت های تحصیلی یاری می رساند، بلکه اعتماد به نفس شما را در استفاده عملی از زبان انگلیسی افزایش می دهد. در این مقاله، به بررسی دقیق و تخصصی تمامی ابعاد درس سوم زبان هشتم خواهیم پرداخت. از ریزه کاری های گرامری گرفته تا نکات مهم تلفظی و واژگان کاربردی، تمامی مباحث به همراه مثال های متنوع و تمرینات مفید، تشریح خواهد شد تا شما بتوانید با اطمینان کامل، بر این درس مسلط شوید و مهارت های زبانی خود را ارتقا دهید.

۱. گرامر درس سوم زبان هشتم: بیان توانایی ها (Can و Good at)

گرامر درس سوم زبان هشتم بر روی دو ساختار اصلی برای بیان توانایی ها و مهارت ها تمرکز دارد: فعل کمکی Can و عبارت Good at. درک صحیح تفاوت ها و کاربردهای هر یک، برای بیان دقیق توانایی های فردی ضروری است. این دو ساختار، اگرچه هر دو به معنای توانستن یا قادر بودن هستند، اما در جزئیات کاربرد و ساختار جمله، تفاوت های کلیدی دارند که در ادامه به تفصیل بررسی می شوند.

۱.۱. فعل کمکی Can برای بیان توانایی

فعل کمکی Can یکی از رایج ترین و ساده ترین راه ها برای بیان توانایی کلی یا امکان انجام کاری است. این فعل به معنای توانستن یا قادر بودن است و می تواند برای صحبت در مورد توانایی های جسمی، ذهنی یا هر نوع توانایی که فرد به طور عمومی از آن برخوردار است، استفاده شود.

ساختار جملات با Can:

ساختار استفاده از Can بسیار ساده است. این فعل کمکی همیشه بلافاصله پس از فاعل می آید و پس از آن، فعل اصلی جمله به صورت ساده (فرم پایه) قرار می گیرد.

  • جملات مثبت: فاعل + Can + فعل ساده
  • مثال ها:

    • I can swim. (من می توانم شنا کنم.)
    • She can speak French. (او می تواند فرانسوی صحبت کند.)
    • We can play chess. (ما می توانیم شطرنج بازی کنیم.)
    • Birds can fly. (پرندگان می توانند پرواز کنند.)
  • جملات منفی: فاعل + Can’t (Cannot) + فعل ساده
  • برای منفی کردن جملات با Can، کافی است not را به آن اضافه کنید که معمولاً به صورت مخفف can’t به کار می رود. شکل کامل آن cannot است.

    • I can’t swim. (من نمی توانم شنا کنم.)
    • He can’t ride a bicycle. (او نمی تواند دوچرخه سواری کند.)
    • They cannot come today. (آن ها نمی توانند امروز بیایند.)
  • جملات سوالی: Can + فاعل + فعل ساده؟
  • برای ساختن جملات سوالی، Can به ابتدای جمله می آید و فاعل و فعل اصلی جایگاه خود را حفظ می کنند.

    • Can you draw? (آیا می توانی نقاشی کنی؟)
    • Can she sing? (آیا او می تواند آواز بخواند؟)
    • Can they help us? (آیا آن ها می توانند به ما کمک کنند؟)

نکته مهم: فعل اصلی همیشه بعد از can به صورت ساده (بدون to یا ing) می آید. استفاده از to یا ing بعد از can یک اشتباه رایج است.

۱.۲. عبارت Good at برای بیان مهارت در کاری

عبارت Good at برای بیان مهارت، استعداد یا خوب بودن در انجام کاری خاص به کار می رود. این ساختار نشان دهنده سطح مهارت یا تبحر فرد در یک فعالیت است، نه صرفاً توانایی کلی انجام آن.

ساختار جملات با Good at:

ساختار Good at کمی متفاوت از Can است. این عبارت معمولاً با یکی از اشکال فعل to be (am, is, are) استفاده می شود و پس از آن، یک فعل به صورت -ing (اسم مصدر) یا یک اسم قرار می گیرد.

  • جملات مثبت: فاعل + be (am/is/are) + good at + فعل -ing / اسم
  • مثال ها:

    • I am good at drawing. (من در نقاشی کشیدن خوب هستم.)
    • She is good at cooking. (او در آشپزی خوب است.)
    • They are good at playing football. (آن ها در فوتبال بازی کردن خوب هستند.)
    • He is good at math. (او در ریاضی خوب است.)
  • جملات منفی: فاعل + be (am/is/are) + not + good at + فعل -ing / اسم
  • برای منفی کردن، not پس از فعل to be قرار می گیرد.

    • I am not good at drawing. (من در نقاشی کشیدن خوب نیستم.)
    • She isn’t good at playing chess. (او در شطرنج بازی کردن خوب نیست.)
    • We are not good at public speaking. (ما در سخنرانی عمومی خوب نیستیم.)
  • جملات سوالی: Be (am/is/are) + فاعل + good at + فعل -ing / اسم؟
  • برای ساختن جملات سوالی، فعل to be به ابتدای جمله منتقل می شود.

    • Are you good at swimming? (آیا تو در شنا کردن خوب هستی؟)
    • Is he good at coding? (آیا او در برنامه نویسی خوب است؟)
    • Are they good at singing? (آیا آن ها در آواز خواندن خوب هستند؟)

نکته مهم: بعد از good at فعل همیشه به صورت -ing (اسم مصدر) یا یک اسم می آید. استفاده از فعل ساده بعد از good at اشتباه است.

۱.۳. تفاوت کلیدی Can و Good at: انتخاب صحیح در موقعیت های مختلف

درک تفاوت بین Can و Good at برای استفاده صحیح از آن ها حیاتی است. این دو ساختار، اگرچه هر دو توانایی را بیان می کنند، اما جنبه های متفاوتی از آن را مد نظر دارند:

  • Can (توانستن): به توانایی کلی یا قابلیت انجام کاری اشاره دارد. یعنی فرد از نظر جسمی یا ذهنی توانایی انجام آن کار را دارد، صرف نظر از اینکه چقدر در آن مهارت دارد.
    • مثال: I can play the guitar. (من می توانم گیتار بزنم.) – صرفاً به توانایی نواختن اشاره دارد، نه لزوماً مهارت بالا.
  • Good at (مهارت داشتن): به مهارت، تبحر و استعداد در انجام یک فعالیت خاص اشاره دارد. یعنی فرد نه تنها می تواند آن کار را انجام دهد، بلکه آن را به خوبی و با کیفیت بالا انجام می دهد.
    • مثال: I am good at playing the guitar. (من در گیتار زدن خوب هستم.) – به معنای داشتن مهارت و توانایی بالا در نواختن گیتار است.

برای روشن تر شدن تفاوت ها، به جدول مقایسه ای زیر توجه کنید:

ویژگی Can Good at
کاربرد اصلی بیان توانایی کلی یا قابلیت انجام کاری بیان مهارت، تبحر یا استعداد در کاری
ساختار گرامری فاعل + can + فعل ساده فاعل + be (am/is/are) + good at + فعل (-ing) / اسم
مثال I can speak English. (من می توانم انگلیسی صحبت کنم.) I am good at speaking English. (من در انگلیسی صحبت کردن خوب هستم.)
مثال دیگر She can run fast. (او می تواند سریع بدود.) She is good at running. (او در دویدن خوب است.)

به عبارت دیگر، Can پاسخ به این سوال است که آیا قادر به انجام این کار هستی؟ در حالی که Good at پاسخ به این سوال است که آیا این کار را به خوبی انجام می دهی؟.

۲. واژگان کلیدی درس سوم زبان هشتم (My Abilities Vocab)

برای تسلط بر درس My Abilities و توانایی بیان مهارت های خود، آشنایی با واژگان مرتبط با توانایی ها و فعالیت ها ضروری است. در این بخش، واژگان کلیدی این درس به همراه تلفظ و معنی فارسی، و همچنین یک مثال کاربردی در جمله، ارائه شده است.

کلمه انگلیسی تلفظ (فارسی) معنی فارسی مثال جمله کاربردی
Ability اَبیلیتی توانایی، قابلیت Each person has a unique ability. (هر فردی یک توانایی منحصربه فرد دارد.)
Drawing دراوینگ طراحی، نقاشی (اسم) Her drawing is beautiful. (نقاشی او زیباست.)
Can کَن توانستن، قادر بودن I can play the piano. (من می توانم پیانو بنوازم.)
Good at گود اَت در کاری خوب بودن، مهارت داشتن He is good at playing tennis. (او در تنیس بازی کردن خوب است.)
Draw دراو طراحی کردن، نقاشی کشیدن (فعل) Can you draw a picture? (آیا می توانی یک نقاشی بکشی؟)
Take photos تِیک فوتوز عکس گرفتن She likes to take photos of nature. (او دوست دارد از طبیعت عکس بگیرد.)
Really ریِلی واقعاً Really? That’s amazing! (واقعاً؟ فوق العاده است!)
Why not? وای نات؟ چرا که نه؟ Let’s go for a walk. Why not? (بیایید پیاده روی کنیم. چرا که نه؟)
Come کام آمدن Can you come to my house? (آیا می توانی به خانه من بیایی؟)
Play volleyball پِلِی والیبال والیبال بازی کردن We play volleyball every Sunday. (ما هر یکشنبه والیبال بازی می کنیم.)
House هاوس خانه My house is near the park. (خانه من نزدیک پارک است.)
Today تودِی امروز I have a lot of work today. (من امروز کار زیادی دارم.)
Make it مِیک ایت موفق شدن در انجام کاری، به موقع رسیدن I hope I can make it to the meeting. (امیدوارم بتوانم به جلسه برسم.)
Bring برینگ آوردن Please bring your book tomorrow. (لطفاً کتابت را فردا بیاور.)
Cooking کوکینگ آشپزی کردن (اسم مصدر) My mother is good at cooking. (مادرم در آشپزی خوب است.)
Play football پِلِی فوتبال فوتبال بازی کردن Do you like to play football? (آیا دوست داری فوتبال بازی کنی؟)
Search the web سِرچ دِ وِب جستجو کردن در وب You can search the web for information. (می توانی در وب برای اطلاعات جستجو کنی.)
Swim سوییم شنا کردن I can swim very well. (من می توانم خیلی خوب شنا کنم.)
We وی ما We are students. (ما دانش آموز هستیم.)
They دِی آن ها They live in a big city. (آن ها در یک شهر بزرگ زندگی می کنند.)
Make a cake مِیک اِ کِیک کیک درست کردن Can you make a cake for the party? (آیا می توانی برای مهمانی کیک درست کنی؟)
Do a puzzle دو اِ پازِل حل کردن پازل He likes to do a puzzle in his free time. (او دوست دارد در وقت آزادش پازل حل کند.)
Ride a bicycle راید اِ بایسیکِل دوچرخه سواری کردن She can ride a bicycle. (او می تواند دوچرخه سواری کند.)
Play basketball پِلِی بَسکِتبال بسکتبال بازی کردن Are you good at playing basketball? (آیا در بسکتبال بازی کردن خوب هستی؟)
Who هو چه کسی Who is your best friend? (بهترین دوستت کیست؟)
Work وُرک کار کردن، شغل I need to work hard for my exams. (من باید برای امتحاناتم سخت کار کنم.)
Play tennis پِلِی تِنیس تنیس بازی کردن My father likes to play tennis. (پدرم دوست دارد تنیس بازی کند.)
Tell a story تِل اِ اِستوری داستان گفتن Can you tell a story? (آیا می توانی یک داستان بگویی؟)
All آل همه All the students passed the exam. (همه دانش آموزان امتحان را قبول شدند.)
Well وِل به خوبی He sings very well. (او خیلی خوب آواز می خواند.)
Me می من را، به من، از من (ضمیر مفعولی) Give me the book. (کتاب را به من بده.)
Double دابِل دوتا، جفت The word bookkeeper has double o and double k. (کلمه bookkeeper دو o و دو k دارد.)
Sound ساوند صدا What’s that sound? (آن صدا چیست؟)
Short شورت کوتاه The word book has a short oo sound. (کلمه book صدای oo کوتاه دارد.)
Long لانگ بلند، طولانی The word moon has a long oo sound. (کلمه moon صدای oo بلند دارد.)
Recite the Holy Quran ریسایت دِ هولی کُرآن تلاوت کردن قرآن کریم She can recite the Holy Quran beautifully. (او می تواند قرآن کریم را زیبا تلاوت کند.)
Type تایپ تایپ کردن Can you type fast? (آیا می توانی سریع تایپ کنی؟)
Read رید خواندن He likes to read books. (او دوست دارد کتاب بخواند.)
Speak اِسپیک صحبت کردن Can you speak English? (آیا می توانی انگلیسی صحبت کنی؟)
Act in movies اَکت این موویز بازی کردن در فیلم She wants to act in movies. (او می خواهد در فیلم ها بازی کند.)
Make tea مِیک تی چای درست کردن My grandmother can make tea very well. (مادربزرگم می تواند خیلی خوب چای درست کند.)
Cook food کوک فوود غذا پختن He is learning to cook food. (او دارد غذا پختن را یاد می گیرد.)
Run ران دویدن The athlete can run very fast. (ورزشکار می تواند خیلی سریع بدود.)
Ride a horse راید اِ هورس اسب سواری کردن I want to learn to ride a horse. (من می خواهم اسب سواری را یاد بگیرم.)
Draw a picture دراو اِ پیکچِر کشیدن یک نقاشی Can you draw a picture of a cat? (آیا می توانی یک نقاشی از یک گربه بکشی؟)
Work with a computer وُرک ویت اِ کِمپیوتِر کار کردن با کامپیوتر Most jobs today require people to work with a computer. (امروزه بیشتر شغل ها از افراد می خواهند با کامپیوتر کار کنند.)
Play Ping-Pong پِلِی پینگ پُنگ پینگ پنگ بازی کردن Are you good at playing Ping-Pong? (آیا در پینگ پنگ بازی کردن خوب هستی؟)
Play chess پِلِی چِس شطرنج بازی کردن My brother likes to play chess with me. (برادرم دوست دارد با من شطرنج بازی کند.)
Play badminton پِلِی بَدمینتون بدمینتون بازی کردن They play badminton in the park. (آن ها در پارک بدمینتون بازی می کنند.)
Job جاب شغل، کار What is your dream job? (شغل رویایی تو چیست؟)
Print پرینت پرینت کردن، چاپ کردن Can you print this document for me? (آیا می توانی این سند را برای من پرینت کنی؟)
Newspaper نیوزپِیپِر روزنامه He reads the newspaper every morning. (او هر روز صبح روزنامه می خواند.)
Fast فَست سریع، به سرعت A cheetah can run very fast. (یک یوزپلنگ می تواند خیلی سریع بدود.)
Favorite فِیوِریت مورد علاقه، محبوب What’s your favorite color? (رنگ مورد علاقه ات چیست؟)
Age اِیج سن What is your age? (سنت چند است؟)
Text تِکست متن Read the text carefully. (متن را با دقت بخوان.)
Program پروگِرَم برنامه (کامپیوتری) He is learning to write a computer program. (او در حال یادگیری نوشتن یک برنامه کامپیوتری است.)

برای به خاطر سپردن لغات جدید، تنها خواندن آن ها کافی نیست. روش های فعال تر مانند ساختن جملات با کلمات جدید، استفاده از فلش کارت، تکرار در بستر مکالمه، و ساختن داستان های کوتاه با کلمات درس می تواند به شما در تثبیت این واژگان کمک شایانی کند. همچنین، سعی کنید لغات را در گروه های موضوعی یا عملکردی یاد بگیرید تا ارتباط معناداری بین آن ها در ذهن شما شکل گیرد.

۳. مکالمه درس My Abilities و نکات پنهان آن

بخش مکالمه درس سوم زبان هشتم، با عنوان Listen to the students talking about their abilities، نمونه ای کاربردی از به کارگیری ساختارهای Can و Good at در گفت وگوهای روزمره را ارائه می دهد. تحلیل این مکالمه به درک بهتر کاربرد جملات و عبارات در بافت واقعی کمک می کند.

متن کامل مکالمه و ترجمه فارسی:

Elham: Wow! Your drawing is very good.
الهام: واو! نقاشی تو خیلی خوبه.

Sara: Thanks. Can you draw?
سارا: ممنون. تو می توانی نقاشی بکشی؟

Elham: No, I’m not good at drawing. But I can take good photos.
الهام: نه، من در نقاشی کشیدن خوب نیستم. ولی می توانم عکس های خوبی بگیرم.

Sara: Really? Can I see your photos?
سارا: واقعاً؟ می توانم عکس هایت را ببینم؟

Elham: Why not? Come to my house this afternoon.
الهام: چرا که نه؟ این بعد از ظهر به خانه ما بیا.

Sara: Oh, I can’t make it today. How about Thursday afternoon?
سارا: اوه، من نمی توانم امروز بیایم. بعد از ظهر پنجشنبه چطور؟

Elham: That’s fine. You can bring your drawing book, too.
الهام: قبوله. تو می توانی کتاب (دفتر) نقاشی ات را هم بیاوری.

Sara: Sure.
سارا: حتماً.

تحلیل مکالمه:

این مکالمه کوتاه، نمونه ای عالی از نحوه بیان و پرسیدن درباره توانایی ها است.

  • کاربرد Can و Good at:
    • سارا از الهام می پرسد: Can you draw? (آیا می توانی نقاشی کنی؟) که یک سوال کلی درباره توانایی است.
    • الهام در پاسخ می گوید: I’m not good at drawing. (من در نقاشی کشیدن خوب نیستم.) که نشان دهنده عدم مهارت او در نقاشی است. سپس می افزاید: But I can take good photos. (ولی می توانم عکس های خوبی بگیرم.) که بیانگر یک توانایی کلی دیگر است.
  • عبارت های کاربردی دیگر:
    • Wow!: برای ابراز تعجب و تحسین.
    • Thanks.: تشکر کوتاه و رایج.
    • Really?: برای ابراز تعجب یا تأیید سوال.
    • Why not?: یک عبارت عامیانه برای موافقت و دعوت.
    • I can’t make it today.: به معنای نمی توانم امروز بیایم/حاضر شوم. این عبارت در موقعیت های مختلف برای بیان عدم توانایی در حضور یافتن یا انجام کاری در یک زمان خاص استفاده می شود.
    • How about …?: برای پیشنهاد دادن زمان یا فعالیت جایگزین.
    • That’s fine.: به معنای خوب است یا مشکلی نیست.
    • Sure.: به معنای حتماً یا بسیار خب.

نکات تلفظی و املایی از مکالمه (بر اساس بخش Pronunciation and Spelling در کتاب):

این بخش از درس بر نکات تلفظی و املایی خاصی که ممکن است برای دانش آموزان چالش برانگیز باشد، تأکید دارد.

متن کامل مکالمه بخش تلفظ و املاء و ترجمه فارسی:

Student 1: Excuse me, I have a question.
دانش آموز ۱: ببخشید، من یک سوال داشتم.

Teacher: Yes?
معلم: بله؟

Student 1: How do you say O-O in the words ‘football’ and ‘afternoon’?
دانش آموز ۱: دو حرف O-O در کلمات ‘football’ و ‘afternoon’ چگونه ادا می شود؟

Teacher: Say double O. Well, the sound is short in ‘football’ and long in ‘afternoon’.
معلم: هر دو O به خوبی ادا می شود. لحن آن در ‘football’ کوتاه و در ‘afternoon’ بلند است.

Student 1: Thank you.
دانش آموز ۱: ممنون.

Student 2: Excuse me, I have a question, too. We write P-L-A-Y but we say ‘play’, why?
دانش آموز ۲: ببخشید، من هم یک سوالی داشتم. ما می نویسیم P-L-A-Y اما ‘play’ ادا می کنیم. چرا؟

Teacher: Well, that’s ‘play’. There’s no /e/ between P and L, ‘play’.
معلم: خب، آن ‘play’ است و /e/ بین P و L وجود ندارد.

Student 2: Thanks. And how do you say S-W in ‘swimming’?
دانش آموز ۲: ممنون. و حروف S-W در کلمه ‘swimming’ چگونه ادا می شود؟

Teacher: Swimming’. Say ‘swimming’.
معلم: سوئیمینگ. بگو سوئیمینگ.

تحلیل نکات تلفظی:

  • تلفظ oo: این مکالمه بر تفاوت تلفظ دو حرف oo در کلماتی مانند football (صدای کوتاه /ʊ/) و afternoon (صدای بلند /uː/) تمرکز دارد. این نکته مهمی است که دانش آموزان را با صداهای واکه کوتاه و بلند آشنا می کند.
  • تلفظ play: دانش آموزان اغلب تمایل دارند هنگام تلفظ کلماتی مانند play یک صدای واکه (مثل e) بین حروف صامت اول و دوم اضافه کنند (مثلاً pelay). معلم توضیح می دهد که در این کلمات هیچ صدایی بین P و L وجود ندارد و باید یکجا و روان تلفظ شوند. این نکته به روان تر صحبت کردن کمک می کند.
  • تلفظ sw: تلفظ ترکیبات صامتی مانند sw در کلمه swimming نیز چالش برانگیز است. تمرکز بر تلفظ صحیح و یکپارچه این ترکیب صامتی (بدون افزودن صدای واکه اضافی) از اهمیت بالایی برخوردار است.

برای تقویت تلفظ، گوش دادن مداوم به فایل های صوتی (Listening) و تقلید از تلفظ صحیح کلمات توسط بومی زبانان یا معلمان مجرب، بسیار کمک کننده است.

۴. صفات ملکی (Possessive Adjectives) – مرور ضروری و جایگاه آن ها در درس

اگرچه مبحث صفات ملکی به طور مستقیم بخش اصلی گرامر درس My Abilities نیست، اما در این درس و به طور کلی در زبان انگلیسی کاربرد بسیار زیادی دارد. در مکالمه درس نیز شاهد استفاده از این صفات (مانند your drawing یا my house) هستیم. مرور این مبحث برای درک کامل جملات و ایجاد جملات صحیح درباره مالکیت، از جمله مالکیت بر مهارت ها یا اشیاء مرتبط با توانایی ها، حیاتی است.

صفت ملکی (Possessive Adjective):

صفات ملکی، کلماتی هستند که قبل از یک اسم قرار می گیرند و مالکیت آن اسم را نشان می دهند. آن ها برخلاف ضمایر ملکی (مانند mine, yours) هرگز به تنهایی نمی آیند و همیشه باید با یک اسم همراه باشند.

در زبان انگلیسی هشت صفت ملکی اصلی وجود دارد که به ترتیب برای ضمایر فاعلی مختلف استفاده می شوند:

ضمیر فاعلی صفت ملکی مرتبط معنی فارسی صفت ملکی مثال
I My مال من This is my book. (این کتاب من است.)
You Your مال تو / مال شما What is your name? (نام تو/شما چیست؟)
He His مال او (مذکر) That is his car. (آن ماشین اوست.)
She Her مال او (مونث) This is her bag. (این کیف اوست.)
It Its مال آن (برای اشیاء و حیوانات) The cat licked its paw. (گربه پنجه اش را لیسید.)
We Our مال ما This is our house. (این خانه ماست.)
They Their مال آن ها Their children are playing. (بچه های آن ها در حال بازی هستند.)

به مثال های زیر در خصوص کاربرد صفات ملکی توجه کنید:

  • Their house is very big. (خانه آن ها خیلی بزرگ است.)
  • Her car is very expensive. (ماشین او خیلی گران قیمت است.)
  • Is it your pen? (آیا این خودکار توست؟)
  • Whose wallet is this? This is my wallet. (این کیف پول کیست؟ این کیف پول من است.)

چرا این مبحث در درس My Abilities مهم است؟

اگرچه مستقیماً مربوط به Can و Good at نیست، صفات ملکی به ما امکان می دهند که:

  • مالکیت بر ابزارها یا وسایلی که با توانایی هایمان مرتبط هستند را بیان کنیم (مثلاً: my drawing book).
  • در مورد فعالیت ها یا تجربیات شخصی خود (که به توانایی ها ربط دارند) صحبت کنیم (مثلاً: my photos).
  • در مکالمات روزمره، به طور طبیعی به اشیاء و افراد اشاره کنیم و مالکیت آن ها را مشخص سازیم.

تفاوت صفت ملکی با ضمایر ملکی: به صورت خلاصه، صفات ملکی همیشه قبل از یک اسم می آیند (مانند my book)، در حالی که ضمایر ملکی به تنهایی جایگزین اسم و صفت ملکی می شوند (مانند This book is mine).

۵. تمرینات جامع و خودآزمایی برای تسلط واقعی

برای تثبیت یادگیری و اطمینان از تسلط بر نکات مهم درس سوم زبان هشتم، انجام تمرینات متنوع و کاربردی ضروری است. در این بخش، مجموعه ای از تمرینات برای خودآزمایی شما ارائه شده است.

۵.۱. تمرینات جای خالی: پر کردن جای خالی با Can/Can’t یا Good at/Not good at

جاهای خالی را با استفاده از شکل صحیح Can، Can’t، Good at یا Not good at پر کنید.

  1. A: ________ you play the piano? B: Yes, I ________.
  2. She ________ swim, but she ________ swimming.
  3. My brother ________ playing football. He is the best player in his team.
  4. We ________ speak Chinese. It’s a very difficult language for us.
  5. He ________ draw well, but he ________ drawing.
  6. A: ________ they cook? B: No, they ________.
  7. My sister ________ telling stories. Everyone loves her stories.
  8. Birds ________ fly, but fish ________.
  9. I ________ playing chess, but I ________ solving puzzles.
  10. They ________ make a cake, but they ________ making tea.

۵.۲. جمله سازی: ساخت جملات با کلمات و گرامر داده شده

با استفاده از کلمات داده شده و ساختارهای گرامری Can یا Good at، جملات معنی دار بسازید.

  1. (I / swim / very well)
  2. (She / good at / sing)
  3. (They / not / cook)
  4. (He / good at / play / basketball)
  5. (We / make / tea / now)
  6. (My father / good at / drive / car)
  7. (A dog / run / fast)
  8. (Are / you / good at / listen / music)?
  9. (Can / your brother / ride / a horse)?
  10. (I / not / good at / draw / pictures)

۵.۳. تصحیح اشتباهات: شناسایی و تصحیح اشتباهات رایج در جملات (Common Mistakes)

اشتباهات گرامری در جملات زیر را شناسایی و تصحیح کنید.

  1. I can to play tennis.
  2. She is good at speak English.
  3. He cannot comes today.
  4. Are you good at to dance?
  5. We can playing chess.
  6. They are not good at to swim.
  7. Can he runs fast?
  8. My friend is good at cook.

۵.۴. ترجمه: ترجمه جملات فارسی به انگلیسی

جملات فارسی زیر را به انگلیسی ترجمه کنید.

  1. آیا می توانی دوچرخه سواری کنی؟
  2. من در آشپزی خوب نیستم.
  3. او می تواند شطرنج بازی کند.
  4. آن ها در تلاوت قرآن کریم خوب هستند.
  5. تو نمی توانی خوب آواز بخوانی.
  6. آیا آن ها در نقاشی کشیدن مهارت دارند؟
  7. من می توانم با کامپیوتر کار کنم.
  8. پدرم در تعمیر ماشین خوب است.

۵.۵. پاسخنامه تمرینات

پاسخ های صحیح تمرینات بالا در این بخش ارائه شده است. توصیه می شود قبل از مشاهده پاسخ ها، حتماً خودتان برای حل تمرینات تلاش کنید.

پاسخ تمرینات جای خالی (۵.۱):

  1. A: Can you play the piano? B: Yes, I can.
  2. She can swim, but she is not good at swimming.
  3. My brother is good at playing football. He is the best player in his team.
  4. We can’t speak Chinese. It’s a very difficult language for us.
  5. He can draw well, but he is not good at drawing.
  6. A: Can they cook? B: No, they can’t.
  7. My sister is good at telling stories. Everyone loves her stories.
  8. Birds can fly, but fish can’t.
  9. I am good at playing chess, but I am not good at solving puzzles.
  10. They can make a cake, but they are not good at making tea.

پاسخ تمرینات جمله سازی (۵.۲):

  1. I can swim very well. / I am good at swimming very well.
  2. She is good at singing.
  3. They cannot cook. / They are not good at cooking.
  4. He is good at playing basketball.
  5. We can make tea now.
  6. My father is good at driving a car.
  7. A dog can run fast.
  8. Are you good at listening to music?
  9. Can your brother ride a horse?
  10. I am not good at drawing pictures.

پاسخ تصحیح اشتباهات (۵.۳):

  1. I can play tennis.
  2. She is good at speaking English.
  3. He cannot come today.
  4. Are you good at dancing?
  5. We can play chess.
  6. They are not good at swimming.
  7. Can he run fast?
  8. My friend is good at cooking.

پاسخ ترجمه (۵.۴):

  1. Can you ride a bicycle?
  2. I am not good at cooking.
  3. He can play chess.
  4. They are good at reciting the Holy Quran.
  5. You cannot sing well. / You can’t sing well.
  6. Are they good at drawing?
  7. I can work with a computer.
  8. My father is good at fixing cars.

۶. نکات طلایی برای موفقیت در امتحان درس ۳ زبان هشتم

برای کسب بهترین نتیجه در امتحان درس سوم زبان هشتم، برنامه ریزی و رعایت نکات زیر می تواند بسیار مؤثر باشد:

  • اولویت بندی مباحث گرامری: تمرکز اصلی را بر گرامر Can و Good at قرار دهید. این دو مبحث، هسته اصلی درس را تشکیل می دهند و بیشترین سؤالات امتحانی از آن ها مطرح می شود. تمامی ساختارهای مثبت، منفی و سوالی را به همراه مثال های متنوع تمرین کنید.
  • درک عمیق تفاوت Can و Good at: یکی از رایج ترین اشتباهات، عدم تشخیص تفاوت کاربرد این دو است. مثال های مقایسه ای را به دقت بررسی کنید و سعی کنید خودتان جملاتی بسازید که تفاوت را نشان دهد.
  • تسلط بر واژگان: تمامی لغات جدید درس را به خوبی یاد بگیرید. حفظ کردن معنی تنها کافی نیست؛ سعی کنید تلفظ صحیح و نحوه استفاده هر کلمه را در جمله بیاموزید. فلش کارت ها و مرور مداوم می توانند در این بخش بسیار کمک کننده باشند.
  • مرور مکالمه و نکات تلفظی: مکالمه درس را چند بار بخوانید و به فایل صوتی آن گوش دهید. عبارات کلیدی و نکات تلفظی (مانند تفاوت صدای oo یا تلفظ sw) را تمرین کنید. این بخش ها معمولاً در بخش های شنیداری (Listening) یا سؤالات مربوط به تلفظ و تکمیل مکالمه در امتحان مطرح می شوند.
  • انجام تمرینات متنوع: تنها به تمرینات کتاب درسی اکتفا نکنید. تمرینات اضافی (مانند آنچه در این مقاله ارائه شد) و نمونه سؤالات امتحانی سال های گذشته را حل کنید. این کار به شما کمک می کند تا با انواع سؤالات و سطح دشواری آن ها آشنا شوید.
  • توجه به صفات ملکی: هرچند این بخش از گرامر درس اصلی نیست، اما کاربرد آن در جملات و مکالمات بسیار زیاد است. مطمئن شوید که صفات ملکی و کاربرد صحیح آن ها را به خوبی می شناسید.
  • مدیریت زمان در امتحان: هنگام حل نمونه سؤالات، زمان بندی را در نظر بگیرید. این کار به شما کمک می کند تا در جلسه امتحان، برای هر بخش از سؤالات، زمان کافی داشته باشید و با استرس کمتری به سؤالات پاسخ دهید.
  • مرور قبل از امتحان: یک روز قبل از امتحان، تمامی نکات مهم، واژگان و قواعد گرامری را مرور کنید. مرور سریع نکات کلیدی به تثبیت اطلاعات در ذهن شما کمک می کند.

نتیجه گیری

درس سوم زبان انگلیسی پایه هشتم، My Abilities، یکی از پایه های اساسی برای توانایی بیان توانایی ها و مهارت های فردی در زبان انگلیسی است. تسلط بر گرامر Can و Good at، درک عمیق از واژگان مرتبط، و آشنایی با نکات مکالمه و تلفظی این درس، شما را قادر می سازد تا نه تنها در امتحانات موفق شوید، بلکه مهارت های ارتباطی خود را در دنیای واقعی نیز بهبود بخشید.

برای کسب تسلط واقعی بر نکات مهم درس سوم زبان هشتم، تمرین مداوم و کاربرد زبان در زندگی روزمره اهمیت ویژه ای دارد. سعی کنید توانایی ها و مهارت های خود، دوستان و اعضای خانواده تان را با استفاده از ساختارهای گرامری این درس بیان کنید. با پشتکار و تمرین منظم، گام بزرگی در مسیر یادگیری زبان انگلیسی برداشته و آمادگی لازم را برای دروس آینده کسب خواهید کرد. به یاد داشته باشید که هر تلاش کوچکی در طول زمان، به نتایج بزرگی منجر خواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا