کتابی که موجب رکبخوردگی می شود!
مهدی سیم ریز در مراسم رونمایی از کتاب «شب شغال» گفت: مهم ترین اتفاق رمان «شب شغال» این است که مخاطب حین خوانش رمان دچار رکب خوردگی می شود که در آثار امروزی کمتر دیده می شود.
به گزارش ایواره به نقل از روابط عمومی انتشارات به نشر این مراسم در قالب صد و سی و ششمین نشست عصرانه داستان نویسان رضوی به دبیری مهدی سیم ریز معاون تولید این انتشارات سه شنبه ۱۶ بهمن میزبان حضور میثم موسویان نویسنده اثر و جمعی از علاقه مندان به ادبیات در فروشگاه مرکزی کتاب و محصولات فرهنگی انتشارات به نشر بود.
مهدی سیم ریز معاون تولید انتشارات به نشر در این نشست به معرفی سیدمیثم موسویان نویسنده برگزیده جشنواره های جایزه قلم زرین جلال آل احمد و رمان نویسی انقلاب اسلامی اهل همدان پرداخت و به آغاز فعالیت نویسندگی او در سال ۱۳۸۲ و چاپ کتاب های «آخرین مرد ایستاده» «سفیدی پر کلاغ» «بخارهای رنگی» «ما هم هستیم» «اذان بی موقع» «تفنگمو زمین نذار» و… اشاره کرد که در جشنواره های مختلف ادبی حائز رتبه برتر شده اند.
او ادامه داد: کتاب «شب شغال» رمانی انقلابی است که از زاویه های مختلف فرمالیستی روان شناختی کهن الگوی اسطوره ای و تاریخی قابلیت نقد دارد. با توجه به تخصص سیدمیثم موسویان در علم روان شناسی رد پای این تفکر به فور در اثر به ویژه در شخصیت پردازی دیده می شود.
سیم ریز گفت: مهم ترین اتفاق کتاب رمان «شب شغال» این است که مخاطب حین خوانش رمان دچار رکب خوردگی می شود که در آثار امروزی کمتر دیده می شود.
او در ادامه با اشاره به موفقیت داستان های دراماتیک در ادبیات افزود: کتاب «شب شغال» نیز اثری دراماتیک است. در آن تعلیق به خوبی شکل گرفته و انتهای اثر مخاطب را دچار شگفتی می کند. در این اثر لایه روان شناختی علمی و تعبیر خواب در ایجاد روایت به خوبی استفاده شده است. این اثر در ژانر معمایی دسته بندی می شود. سختی و آشفتگی ظاهری صفحات اولیه اثر هدفمند است که مفهوم را به خواننده و مخاطب می رساند. اثر ضرباهنگ خوبی دارد که مخاطب را تا پایان کتاب همراه می کند.
سیدمیثم موسویان نویسنده کتاب «شب شغال» در این نشست گفت: نسخه اولیه این اثر را در سال ۹۱ و ۹۲ در سربازی نوشتم؛ هنگامی که مجبور بودم حین سربازی برای تامین مخارج زندگی در مکان های مختلف از جمله زندان و … کار کنم.
او ادامه داد: در نگارش این اثر تحت تأثیر مباحث معنایی و عرفانی محمدرضا فریدونی بودم. همچنین فضای زندان و زندگی برخی نزدیکان من در نگارش اثر بسیار تاثیرگذار بود.
موسویان با اشاره به افزودن ماجرای عشق مسلم شخصیت اول داستان به لیلا در بازنویسی اثر در سال های اخیر افزود: در این اثر مسیر زندگی مسلم که همانند یک لمپن بوده است با دیدن خواب متحول شده و به سمت روشنایی حرکت می کند.
او با تاکید بر اینکه بهره گرفتن از کتاب های متعدد تعبیر خواب مبنایی برای نگارش اثر بوده است افزود: مسئله خواب زورآزمایی است که ماده گرایان قدیمی و درس خوانده مثل فروید و یونگ نتوانستند آن را انکار کنند. در این اثر سعی کردم به این سوال پاسخ دهم که آدم اگر تشنه حقیقت باشد بر خدا است که او را راهبری کند.
نویسنده کتاب «شب شغال» ادامه داد: فرم گرایی و فاصله گرفتن نثر در ادبیات کلاسیک وجود دارد دلم می خواست در این اثر کمی نوآوری در حیطه نثر و فرم وجود داشته باشد از این رو کمی اثر سخت خوان شده است. به نظر من اگر مخاطب سختی کار را تحمل کند کارهای سخت خوان بعدها لذت بیشتری برای مخاطب ایجاد می کند و زمانی که معماها و گره های داستان یک به یک در حین خوانش اثر برای مخاطب حل می شود مخاطب لذت بیشتری می برد؛ اگر چه در نگاه اول شاید مخاطب آن را نپسندد و ممکن است برخی مخاطبان خود را از دست بدهد. .
نویسنده برگزیده جشنواره جلال آل احمد با اشاره به انتخاب عنوان اثر افزود: شغال اسطوره فریب است و در کهن الگو موجودی مقدس محسوب می شود و در این داستان به ماجرای استاد و شاگرد و هم به اسم عملیات اشاره دارد.
او در پایان با اشاره به حجم کم آثار انقلابی نسبت به آثار دفاع مقدس اظهار کرد: برخلاف تعدد آثار در حوزه دفاع مقدس ما خیلی اقبال به نگارش آثار انقلابی در حیطه رمان و داستان نداریم و نیازمند تولید داستان و روایت از آنچه در جریان انقلاب اتفاق افتاده هستیم.
رامونا میرحاجیان مقدم کارشناس مسئول امور محتوایی و تولید انتشارات به نشر نیز در این نشست گفت: در این اثر مامور ساواک در پوشش یک دوست به فردی همدانی نزدیک می شود و او را تحت تاثیر قرار می دهد تا به هدف نهایی خودش دستگیری فردی به نام سیدحسین برسد و ناخواسته موجب تحولات شخصیتی او می شود. «شب شغال» یک اثر اجتماعی است و بعضی از نکات مربوط به دوران قبل انقلاب را که هم سویی افکار عمومی نسبت به جریان انقلابی و زندگی یک خانواده روحانی است نشان می دهد.
او افزود: بهره گیری از شیوه روایتی تازه و نو استفاده مناسب از جغرافیا و اقلیم توجه به ماجراپردازی و قصه گویی و زبان و لحن مناسب از مهم ترین ویژگی های مثبت کتاب «شب شغال» است.
وی درباره استفاده مناسب نویسنده از جغرافیا و اقلیم در نگارش این اثر گفت: در داستان «شب شغال» اشاره مستقیم به محل داستان را داریم؛ در واقع نویسنده در توصیف صحنه داستان عناصر جغرافیای طبیعی اقلیم همدان را نشان داده است.
میرحاجیان مقدم ادامه داد: اصل دیگر در داستان نویسی اقلیمی جغرافیای فرهنگی است. به عبارت دیگر نویسنده اقلیم گرا بعد از جغرافیای طبیعی به جغرافیای فرهنگ توجه بسیار دارد. نویسنده به این خرده فرهنگ ها نگاه علمی ندارد و تنها از آن برای متریال داستان و دستمایه داستانی استفاده می کند. «شب شغال» در بهره گیری از پوشش افراد نوع لباس ها و به طورکلی نمایش سبک زندگی مردم همدان موفق عمل کرده است.
او تاکید کرد: در «شب شغال» نویسنده از لهجه و گویش همدانی استفاده کرده در قسمت هایی از دیالوگ ها نثر را به نثر معیار نزدیک کرده و در بعضی قسمت های دیگر از قرینه های معنوی برای فهم مطلب استفاده کرده است.
او استفاده از ترفند خواب بینی و خوابگاهی برای عمق بخشیدن به خرده روایت ها وجود پیرنگ دقیق و متسجم قصه محرک و ماجراجویانه داستان و سیر منطقی تحول شخصیت در داستان را از دیگر نکات حائز اهمیت کتاب «شب شغال» عنوان کرد.
او یادآورشد: در «شب شغال» طرح و پیرنگ در فضای مناسبی گسترش می یابد و از شیوه روایتی و جغرافیا و اقلیم و ماجراهای رئال به خوبی استفاده می کند. این ویژگی ممتاز سبب ملموس بودن اثر برای مخاطب شده است. بر خلاف اغلب داستان های امروزی که اگر شما یک منطقه را نشناسید هیچ دیدگاهی نسبت به آن منطقه پیدا نمی کنید این اثر فضای کلی صحنه و اقلیم داستان را به درستی روایت می کند.
انتهای پیام