نگاه کارشناسانه به تبلیغ حاشیه ساز سریال حسن فتحی

نگاه کارشناسانه به تبلیغ حاشیه ساز سریال حسن فتحی

حسن فتحی چند سالی را به کارگردانی سریال تاریخی «جیران» گذراند و پس از فراز و نشیب های ابتدایی که این پروژه به لحاظ انتشار و مناقشه بر سر مالکیت ادبی هنری از سر گذراند به ساخت «ازازیل» برای شبکه نمایش خانگی مشغول شد؛ پروژه ای که اگرچه هنوز زمان انتشارش مشخص نشده اما حالا با حاشیه هایی از جنس دیگر مواجه شده است.

به گزارش ایواره بهرنگ علوی ـ بازیگر سینما و تلویزیون ـ اخیرا سلسه استوری هایی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی منتشر کرد که موجب ترس و نگرانی بعضی از کاربران شد اما سرنخ قضیه از کمپین تبلیغاتی سریال «ازازیل» ـ تازه ترین ساخته حسن فتحی ـ سریالی که در ژانر وحشت ساخته شده است سر درآورد. با وجود اینکه پیشتر هم نمونه هایی از این دست تبلیغات در آثار سینمایی و در نمایش خانگی شاهد بودیم این بار هم این جنس تبلیغات در فضای مجازی با حاشیه مواجه شد.

ماجرا چه بود؟

ماجرا از این قرار بود که چند روز قبل بهرنگ علوی مدعی شد به خودرواش حمله شده است. او در این فیلم کوتاه درحالی که وحشت کرده شیشه شکسته ماشینش را نشان می دهد و می گوید نمی داند چه کسی این کار را کرده است. او در ادامه عروسکی سفید و پارچه ای را درون ماشینش نشان می دهد که در دستان عروسک یادداشتی قرار دارد که روی آن جملاتی تهدیدآمیز نوشته و آدرسی قرار داده شده است. او می گوید هرطور که شده این ماجرا را پیگیری می کند و به آدرسی که در نامه قرار دارد خواهد رفت. چند روز بعد داستان ادامه پیدا کرد و علوی در فیلم جدیدی اعلام کرد طبق آدرسی که در نامه بود با دوستش به کلاردشت آمده تا پشت پرده ماجرا را کشف کند. او در فضایی وهم آلود به عمارتی ترسناک می رسد و بعد از انتشار این فیلم بود که خبری درباره ناپدید شدن بهرنگ علوی منتشر شد خبری که رنگ و بوی واقعی داشت اما در حقیقت یکی از تیرزهای تبلیغاتی سریال ازازیل بود.  

واکنش حسن فتحی به تبلیغ متفاوت سریال «ازازیل»

با این حال حسن فتحی در واکنش به اقدام حاشیه ساز بهرنگ علوی برای تبلیغ سریال «ازازیل» نسبت به این ماجرا ابراز بی اطلاعی کرد و تاکید داشت که اساساً نیازی به این دست از تبلیغات نمی بیند.

حسن فتحی در واکنش به کمپین تبلیغاتی پرحاشیه این سریال که توسط بهرنگ علوی اجرا شد اینگونه واکنش نشان داد: بارها در گفتگو با همکاران و رسانه ها بر این نکته تأکید کرده ام که جنس تبلیغات رسانه ای پلتفرم ها باید با شرایط روحی و ذهنی جامعه منطبق و همسنگ باشد از ماجرای تبلیغی پیش آمده تا دیشب کاملاً بیخبر بودم و اساساً نیازی به این دست از تبلیغات نمی بینم؛ عطر آن ست که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید!

نگاه کارشناسی به ماجرای تبلیغ سریال حسن فتحی

با این حال خبرنگار ایواره با یک کارشناس حوزه تبلیغات درباره این کمپین های تبلیغاتی در گفت وگویی داشته است و نظر او را درباره به کارگیری این جنس از تبلیغات که در دنیا مرسوم است جویا شده است.

میثم میرزایی ـ طراح تبلیغات فیلم هاو  سریال های نمایش خانگی و همچنین رییس انجمن تبلیغات سینما ـ در گفت وگویی با ایواره به ویژگی های چنین تبلیغاتی که در دنیا مرسوم است اشاره کرد و در توضیحاتی درباره طراحی کمپین های تبلیغاتی در ایران گفت: طراحی کمپین های تبلیغاتی جهت ارائه محصولات فرهنگی و هنری در دنیا کاری مرسوم و قابل توجه است. کمپین هایی با هزینه های بالا جهت معرفی محصول و جذب تماشاگر که معمولا در زمان تولید طراحی می شود.

این طراح تبلیغاتی افزود: در ایران هم کمپین هایی جهت جذب مخاطب طراحی شده که به غیر از چند مورد محدود مابقی معمولا تجربه های ناموفقی بودند. توجه به فرهنگ و باورهای مخاطب و هدف گذاری و برنامه ریزی جهت جذب مخاطب هدف و همچنین استفاده از جامعه شناسان روانشناسان و افراد متخصص در حوزه های جذب مخاطب باعث موفقیت کمپین ها در دنیاست که در ایران متاسفانه به این موارد توجهی نمی شود و برای همین هم نتیجه معکوس خواهد داشت.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا