از پاکت نامه تا جاده های جهان / داستان جالب خلق بوگاتی ویرون /عکس
به گزارش خبرگزاری ایواره به نقل از پدال فردیناند کارل پی ئک (Ferdinand Piëch) متولد ۱۷ آوریل ۱۹۳۷ در وین از کودکی شیفته فناوری بود و این اشتیاق مسیر زندگی اش را شکل داد. او که مهندسی مکانیک را در زوریخ خواند کار خود را در پورشه آغاز و نقشی کلیدی در توسعه پورشه ۹۱۷ افسانه ای ایفا کرد. وی با نوآوری هایی مانند موتور پنج سیلندر فناوری TDI و سیستم چهارچرخ محرک کواترو نام خود را در آئودی هم جاودانه کرد. سپس در سال ۱۹۹۳ پی ئک به عنوان رئیس هیئت مدیره فولکس واگن منصوب و به یکی از تأثیرگذارترین چهره های صنعت خودرو تبدیل شد. خرید لامبورگینی بنتلی بوگاتی اشکودا سیات و آئودی توسط فولکس واگن در زمان مدیریت او انجام شد. پی ئک تا پایان عمر در سال ۲۰۱۹ ریاست هیئت مدیره این گروه را در اختیار داشت.

در سال ۱۹۹۷ هنگام سفر با قطار سریع السیر شینکانسن بین توکیو و ناگویا جرقه ای در ذهن پی ئک زده شد. او در گفت وگو با «کارل هاینتس نویمان» رئیس وقت توسعه پیشرانه های فولکس واگن طرح اولیه از یک موتور ۱۸ سیلندر را روی پشت یک پاکت نامه کشید. این ایده جسورانه و بی سابقه پایه گذار پیشرانه ای شد که بعدها به موتور W۱۶ افسانه ای بوگاتی تبدیل رسید.
پی ئک رؤیای خودرویی با ۱۰۰۰ اسب بخار و سرعت ۴۰۰ کیلومتر برساعت را در سر داشت که نه تنها عملکردی بی نظیر داشته باشد بلکه راحتی و کارایی یک گرند تورر لوکس را نیز حفظ کند. این هدف نیازمند رویکردی کاملاً جدید در مهندسی بود چراکه هیچ پلت فرم موجودی نمی توانست چنین مشخصاتی را پشتیبانی کند.
پی ئک برای تحقق این رؤیا به دنبال برندی بود که بتواند تجسم جاه طلبی او باشد. او ابتدا به بنتلی و رولزرویس فکر کرد اما در تعطیلات عید پاک ۱۹۹۷ پسرش گرگور با اصرار برای خرید یک مدل اسباب بازی از بوگاتی تایپ ۵۷ آتلانتیک ذهن او را روشن کرد. بوگاتی نامی به عنوان مترادف با پرفورمنس و تجمل انتخابی بی نقص برای این پروژه محسوب می شد. در ۵ می ۱۹۹۸ حقوق تجاری بوگاتی خریداری شد و قراردادهای مربوطه امضا شدند. پی ئک سپس از دوست خود جورجتو جوجارو طراح مشهور ایتال دیزاین خواست تا کانسپتی برای این رؤیا طراحی کند. جوجارو که پیش تر EB۱۱۲ را برای بوگاتی تحت مدیریت «رومانو آرتیولی» طراحی کرده بود (اما به دلیل مشکلات مالی تولید نشد) پایه ای برای اولین «بوگاتی-فولکس واگن» را فراهم کرد.
نتیجه این همکاری بوگاتی EB ۱۱۸ بود؛ یک کوپه دو در که نامش به موتور ۱۸ سیلندر اشاره داشت و در سپتامبر ۱۹۹۸ در نمایشگاه خودروی پاریس رونمایی شد و مخاطبان را شگفت زده کرد. در مارس ۱۹۹۹ نیز بوگاتی EB۲۱۸ یک سدان لوکس با همان موتور ۱۸ سیلندر در نمایشگاه ژنو معرفی شد. در سپتامبر همان سال کانسپتی با نام شیرون ۱۸.۳ در نمایشگاه فرانکفورت به نمایش درآمد که برخلاف دو کانسپت قبلی سوپراسپرتی موتور وسط بود ولی از همان پیشرانهٔ W۱۸ استفاده می کرد. درنهایت در اکتبر ۱۹۹۹ کانسپت ویرون ۱۸.۴ در نمایشگاه توکیو رونمایی شد که پایه گذار هایپرکار تولیدی نهایی بوگاتی شد.
طراحی این خودرو برخلاف مدل های قبلی که توسط جوجارو خلق شده بودند تحت نظارت «هارتموت وارکوس» توسط «یوزف کابان» طراح جوان اهل جمهوری چک شکل گرفت. در سال ۲۰۰۰ پی ئک اعلام کرد که بوگاتی خودرویی تولیدی با ۱۰۰۰ اسب بخار و سرعت بیش از ۴۰۰ کیلومتر در ساعت خواهد ساخت اما چالش اصلی این پروژه فقط در بخش فنی نبود زیرا پی ئک می خواست خودرویی بسازد که صبح ها بتواند ۴۰۰ کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد و عصر همان روز با راحتی و تجملی بی نقص همسرش را به اپرا ببرد. او هدفش را این گونه تعریف کرد:
بوگاتی باید خارق العاده بی همتا و بی نظیر باشد. هر خودرو باید منحصربه فرد و غیرقابل مقایسه باشد
در سال ۲۰۰۵ سرانجام رؤیای پی ئک به حقیقت پیوست. بوگاتی ویرون با حداکثر سرعت ۴۰۷ کیلومتر در ساعت شتاب صفرتاصد ۲.۵ ثانیه به عنوان سریع ترین خودروی تولیدی جهان رونمایی شد و استانداردهای جدیدی در پرفورمنس سرعت و تجمل تعریف کرد. ویرون فراتر از اعداد و ارقام تجسم پیگیری بی امان پی ئک برای کمال بود. حتی امروز با وجود گذشت دو دهه میراث ویرون همچنان بی رقیب است. این خودرو نه تنها یک شگفتی فنی بلکه انقلابی در تعریف خودروهای هایپرکار بود. فردیناند پی ئک بوگاتی را به اوج مهندسی خودرو بازگرداند و جایگاه تاریخی این برند را به عنوان نماد پرفورمنس و تجمل احیا کرد. همه چیز از اراده تسلیم ناپذیر او برای خلق اثری خارق العاده آغاز شد.
۲۲۷۳۲۲