
به گزارش خبرنگار آنلاین ایران خودرو امسال به بسیاری از مشتریان محصول سورن پلاس که سال ۱۴۰۱ برای دریافت این محصول واجد شرایط شده بودند؛ سورن پلاس با موتور xu۷p تحویل داده است. این در حالی است که در زمان اولویت بندی قرار بوده این مشتریان سورن پلاس ef۷ تحویل بگیرند. از نظر کارشناسان فنی موتور xu۷ منسوخ شده و با موتور ef۷ قابل مقایسه نیست. این مسأله اعتراض بسیاری از مشتریان و انعکاس گسترده آن در رسانه ها را در پی داشت.
جمال علیزاده قشمه ای کارشناس اقتصادی صنایع بزرگ در این خصوص گفت: طبق آماری که ایران خودرو بر روی کدال منتشر کرده است؛ تعداد افراد متضرر شده در این پرونده حدود ۶۰ هزار نفر و خسارت ریالی که به دلیل تفاوت نوع موتور به این مشتریان وارد شده حدود ۵۰ هزار میلیارد ریال برآورد می شود.
وی افزود: انتشار گزارش هایی از این تخلف باعث شد تا ایران خودرو یک جوابیه صادر و در مورد تغییر موتور سورن پلاس توضیحاتی ارائه کند. اما این جوابیه باعث شکل گیری ابهامات بیشتری شد.
علیزاده خاطرنشان کرد: ایران خودرو در این جوابیه اعلام کرده که «مجموع تقاضا برای خانواده محصول سورن پلاس بنزینی در سال ۱۴۰۲ تعداد ۵۰۱۳ دستگاه و برای سال ۱۴۰۳ تعداد ۱۹۲۷۳ دستگاه بوده است.»
وی تصریح کرد: ابهام ایجاد شده بعد از انتشار جوابیه ایران خودرو از آنجایی ناشی می شود که آمار موجود در این جوابیه با آمار منتشر شده توسط این شرکت در کدال همخوانی ندارد!
علیزاده افزود: کدال یا سامانه جامع اطلاع رسانی ناشران از سال ۱۳۸۶ و بر اساس قانون اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران و با هدف ایجاد شفافیت شکل گرفت و از سال ۱۳۸۸ انتشار اطلاعات همه شرکت ها در آن اجباری شد. ایران خودرو هم به عنوان یکی از شرکت های بورسی کشور اطلاعات مالی خود را ماهانه بر روی این سامانه بارگذاری می کند.
وی با بیان اینکه سود یا زیان ارزش سهام و دارایی شرکت ها بر اساس اطلاعات منتشر شده آنها در سامانه کدال تعیین می شود؛ گفت: بنابراین شرکت ها نباید اطلاعات خلاف واقع در این سامانه بارگذاری کنند. بورس به عنوان یک نهاد حاکمیتی باید این اطلاعات را بررسی و صحت سنجی کند و بر اساس آن صورت های مالی شرکت ها را بپذیرد.
علیزاده درباره عدم همخوانی آمار کدال و جوابیه ایران خودرو گفت: طبق آمار کدال ایران خودرو از ابتدای امسال تا پایان بهمن ماه ۱۱۶ هزار و ۳۵۴ دستگاه خودرو در گروه سورن تولید کرده است. این در حالی است که در جوابیه ایران خودرو آمده است که کل تقاضا برای سال ۱۴۰۳ تعداد ۱۹ هزار و ۲۷۳ دستگاه بوده است.»
وی ادامه داد: ما در قضیه تعویض موتور سورن پلاس به طور تعدیل شده و خوش بینانه حدوداً نیمی از این آمار را لحاظ کردیم و به این نتیجه رسیدیم که ایران خودرو دست به تعویض موتور خودروی حدود ۶۰ هزار مشتری زده است. ایران خودرو در جوابیه اعلام کرده که کل تقاضا برای سورن در سال گذشته و امسال ۲۴ هزار و ۲۸۶ دستگاه بوده است. این یعنی ایران خودرو مدعی است آمار سورن هایی که در این دو سال به مشتریان تحویل داده است؛ حدوداً یک پنجم آمار منتشر شده از خودروهای تولید شده در کدال است.
علیزاده افزود: این ابهام و عدم همخوانی ما را با سه احتمال مواجه می کند. یکی اینکه ایران خودرو به کدال آمار اشتباه داده و به اصطلاح بیش اظهاری کرده است که این احتمال بسیار ضعیف است. احتمال دوم این است که ایران خودرو بخش زیادی از تولیدات خود را خارج از سامانه و روال قانونی عرضه کرده است. احتمال سوم هم این است که درصد بالایی از تولیدات ایران خودرو در این دو سال xu۷ نبوده و ef۷ بوده است. این یعنی سورن پلاس بنزینی و دوگانه ef۷ در تیراژ بالا توسط ایران خودرو تولید شده است.
وی خاطرنشان کرد: در صورتی که احتمال سوم واقعیت داشته باشد؛ پس چرا ایران خودرو اعلام کرده که بعد از گذشت دو سال نتوانسته خودروی مشتریان سال ۱۴۰۱ را تحویل دهد و موتور خودرو را به xu۷ تغییر داده است. این موضوع باید توسط ایران خودرو شفاف سازی شود که اختلاف آمار در این جوابیه با آماری که در کدال منتشر شده است به خاطر چیست؟ وجود چنین عدم شفافیت و انحرافی در آمار ایران خودرو با ذات یک شرکت بورسی در تضاد بوده و به اصل شفافیت در اطلاعات و عملکرد خدشه وارد کرده است. این وضعیت نیازمند ورود دستگاه های نظارتی است.