کدام قند را از رژیم غذایی حذف کنیم؟

کدام قند را از رژیم غذایی حذف کنیم؟
آفتاب نیوز :

اینکه متخصصان علوم تغذیه معتقدندکه حذف کامل قند از رژیم غذایی هم می توانددرست مثل مصرف زیادآن تبعات جبران ناپذیری برای افراد به همراه داشته باشد. پس زنده باد تعادل و میانه روی! 

همان که قدیمی ها گفته اند: نه افراط نه تفریط! خوردن قند با هر لیوان چای در روز ترکیب چای شیرین صبحانه مصرف انواع شکلات ها حضور انواع شیرینی و کیک در مناسبت ها و شادی ها و… همگی آن قند های مصنوعی و مضری هستند که به شکل عادت وار سر از زندگی ما درآورده اند و می توانند علاوه بر تهدید تناسب اندام آسیبی جدی برای سلامت بدن به شکل بیماری های مختلف باشند؛ اما روی دیگر ماجرا چیست؟

اینکه متخصصان علوم تغذیه معتقدندکه حذف کامل قند ازرژیم غذایی هم می توانددرست مثل مصرف زیادآن تبعات جبران ناپذیری برای افراد به همراه داشته باشد. پس زنده باد تعادل و میانه روی! اگر اهل فضای مجازی و گشت وگذار میان توئیت های کاربران باشید حتما به طور متعدد با کلیدواژه «حذف قند» گاه علمی و گاه شوخی مواجه شده اید؛ روندی که آن قدر در بین افراد گل کرد و سر زبان ها افتاد که «من قند را از رژیم غذایی ام حذف کردم» کم کم تبدیل به دستمایه طنز برای کاربران شد و از عبارت حذف قند برای طنز و فکاهی هم استفاده کردند؛ اما سؤال این است که این حذف قند که ناگهان تبدیل به رژیم محبوب افراد جامعه شد واقعا کاربردی است و فایده ای دارد؟ به نظر می رسد که برخلاف فراگیرشدن این رویه در بین مردم مسیر این رژیم به سرانجام خوبی نخواهد رسید.

این روز ها دیگر برای خبر هایی که منتشر می شود دیگر خیلی منبع موثقی بیان نمی شود؛ فلان کانال فلان گروه و فلان شخص خودش می تواند منبعی برای تازه ترین خبر ها باشد؛ اما حالا اینکه این خبر چقدر می تواند درست و حقیقی باشد هیچ کس نمی داند. نمونه اش همین ترویج سبک زندگی حذف قند که فقط دهان به دهان چرخید و الگویی برای نشان دادن سبک زندگی سالم و یک رژیم غذایی سالم شد؛ درحالی که باید پای صحبت متخصصان تغذیه بنشینیم تا ببینیم کسانی که تخصصی در حوزه سلامت ندارند چطور با اطلاعات نصفه ونیمه می توانند تهدیدی برای افراد باشند: «حذف کامل قند با هدف خوبی مانند کاهش وزن و رسیدن به وضعیت جسمانی بهتر اجرایی می شود اما واقعیت این است که حذف کامل قند از رژیم غذایی یک اقدام غیراصولی و خطرآفرین است.» این را مریم عمادی مشاور تغذیه و رژیم درمانی می گوید که معتقد است «بدیهی است مصرف زیاد قند و شکر عوارض ناگواری مثل چاقی و دیابت پیری زودرس و افزایش احتمال آلزایمر با خود به همراه دارد اما هرچیزی نیاز به تعادل دارد و حذف قند هم از این قضیه مستثنی نیست!»

این قند نه؛ اون قند!

موضوع این است که حذف کامل قند از رژیم غذایی مان اصلا شدنی نیست؛ چرا؟ چون بسیاری از مواد غذایی ای که ما مصرف می کنیم قند های طبیعی ای دارند که لازمه بدن هستند و نباید حذف بشوند: «درواقع برای رسیدن به یک سبک زندگی سالم و اندامی متناسب اول باید بتوانیم قند ها را تشخیص بدهیم و بدانیم که قند فقط محدود به شکر و شکلات و… نیست بلکه از میوه تا نان و لبنیات هم قند های طبیعی ای دارد که نباید حذف شوند.» عمادی معتقد است که حذف قند های طبیعی از رژیم با هدف لاغری و کاهش وزن ممکن است به هدف خودش برسد اما آسیب های دیگری برای سلامت بدن به همراه دارد.

تصور کنید میوه و نان و لبنیات و… از سفره فردحذف شود؛ چه اتفاقی می افتد؟ درواقع فروکتوز در میوه ها که سرشار از مواد مغذی و ویتأمین هستند و لاکتوز در لبنیات که به شکل قند در بدن بروز پیدا می کنند ازضروریات و نیاز های بدن هستند و حذف آن ها به معنای حذف قند نیست؛ بلکه آن قندی بایدحذف شودکه در قالب شیرینی جات کنار چای و تنقلات عصرانه وارد رژیم غذایی مان می شوند و مضر هستند.

یک رژیم آگاهانه.

اما سؤال این است که اگر قند و نبات کنار چای نه پس چی آره؟ انواع خشکبار مثل توت کشمش و انجیر! درواقع خشکبار و میوه های خشک در کنار چای همان توصیه آگاهانه و علمی ای است که می تواند قند مصنوعی را کنار بزند و قند طبیعی و مورد نیاز بدن را برای فرد به همراه داشته باشد؛ اما در رژیم نادرست حذف قند همین خشکبار هم به عنوان منبع قندی حذف می شود و عملا بخش زیادی از نیاز های بدن در چنین رژیمی نادیده گرفته می شود به خصوص برای افرادی که دیابت دارند و باید جایگزین های سالمی به جای قند های مصنوعی برایشان وجود داشته باشد.

به نظر می رسد که برای حذف قند لازم است که به یک متخصص تغذیه رجوع و با درنظر گرفتن شرایط بدنی خاص هر فرد نسبت به حذفیات و ضروریات آگاه شویم. بدیهی است که جمله «قند را از زندگی ات حذف کن» از طرف یک فرد سایت یا گروه در شبکه های اجتماعی نمی تواند روش درستی برای سبک زندگی مان باشد.

خروج از نسخه موبایل