تخصیص بودجه ازدواج دانشجویی تا پایان سال

در گفت وگو با آنا مطرح شد؛

تخصیص بودجه ازدواج دانشجویی تا پایان سال

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها گفت: تاکنون هیچ تخصیص بودجه ای در زمینه ازدواج های دانشجویی صورت نگرفته است و با رایزینی هایی که انجام داده ایم امیدواریم تا پایان سال تحقق یابد.

حجت الاسلام مهدی فاطمی پور معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا درباره مولفه های لازم برای تشویق دانشجویان به ازدواج دانشجویی اظهار کرد: در زمینه تشکیل خانواده مشکلاتی وجود دارد که بحث اقتصادی یکی از آنهاست. 

وی افزود: اگر بتوانیم مشکلات اقتصادی از قبیل اشتغال پاره وقت چالش های مالی در ابتدای زندگی و … را حل کنیم حتما مشکلات تحقق ازدواج حل می شود. 

حجت الاسلام فاطمی پور با بیان اینکه باید فرهنگ سازی مناسب انجام شود تا دریابیم که تشکیل خانواده به راحتی و آسانی و با هزینه های کمتر امکان پذیر خواهد بود؛ تاکید کرد: همچنین یکی از مشوق های افزایش آمار ازدواج دانشجویی این است که افراد نسبت به اطرافیان خود که با وجود امکانات کمتر در بحث ازدواج موفق عمل کرده اند الگوبرداری کنند. 

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی رهبری درپاسخ به این سوال که آیا بودجه تعریف شده ای در زمینه حمایت از ازدواج های دانشجویی وجود دارد گفت: منابعی با اشاره به ازدواج های دانشجویی در سرفصل های بودجه وجود دارد اما در تخصیص با مشکل بودجه کم مواجهه هستیم. برای مثال مجلس برای حمایت از بحث ازدواج دانشجویی سرفصلی با ردیف بودجه ای در نظر می گیرد اما در مرحله اختصاص بودجه در سازمان برنامه و بودجه تحقق این امر مهم یا دچار مشکل می شود یا نرخ آن به شدت کاهش می یابد. 

حجت الاسلام فاطمی پور گفت: تاکنون هیچ تخصیص بودجه ای در زمینه ازدواج های دانشجویی صورت نگرفته است به تبع حل بخشی از این موضوع با پیگیری رسانه ها و موسسات ذی نفع و بخشی دیگر با پیگیری نهاد نهایندگی رهبر ی در دانشگاه ها امکانپذیر است که در حال رایزینی هستیم. 

وی ادامه داد: درآمد های دولت در حوزه بودجه در نیمه دوم سال بیشتر است که همین مباحث این چنینی باعث شده تا تامین بودجه ازدواج های دانشجویی به تاخیر بیوفتد؛ بنابراین امیدوار هستیم تا در سال جاری این امر محقق تحقق یابد. 

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی رهبری در پاسخ به این سوال که دلیل اصلی شکست ۶ درصدی ازدواج های دانشجویی چیست؟ گفت: این موضوع دلایل مختلفی دارد پیشنهاد تحقیق و تولید دانش در این زمینه را از سوی پژوهشگران دارم که یکی از آن آموزش است یعنی اگر در تشکیل خانواده به آموزش توجه کنیم با چالش های کمتر بین فردی و رفتار های پر خطر خانواده ها رو به رو می شویم. 

حجت الاسلام فاطمی پور تاکید کرد: ازدواج آگاهانه و باشناخت قبلی بررسی مطالعه استفاده از مشاوره و … باعث کاهش طلاق دانشجویی می شود البته محیط نخبگانی فضای دانشگاهی هم موثر بوده و خوب است که پژوهشگران در این زمینه پژوهش هایی انجام دهند.

خروج از نسخه موبایل