کفش مناسب بسکتبال : بررسی ویژگی ها و معرفی بهترین مدل های ۲۰۲۴

 ویژگی های کفش مناسب بسکتبال و معرفی بهترین مدل های آن

اگر اهل بسکتبال هستی یا حتی تازه تصمیم گرفتی وارد این ورزش بشی احتمالاً می دونی که انتخاب کفش مناسب از اون موارد خیلی مهمه. کفش بسکتبال نه تنها توی عملکردت تأثیر داره بلکه می تونه جلوی خیلی از آسیب ها رو بگیره. در این مقاله می خوایم از ویژگی های یک کفش مناسب بسکتبال حرف بزنیم و همچنین بهترین مدل های موجود در بازار رو معرفی کنیم. پس اگه دنبال یه انتخاب درست هستی این مطلب به کارت میاد.

کفش بسکتبال چه ویژگی هایی باید داشته باشه؟

برای اینکه یه کفش واقعاً برای بسکتبال مناسب باشه چند تا ویژگی کلیدی باید داشته باشه. این ویژگی ها هم به پشتیبانی از پاهات مربوط می شه و هم به افزایش عملکردت توی زمین.

۱. پشتیبانی از مچ پا

اولین چیزی که باید بهش توجه کنی پشتیبانی از مچ پائه. توی بسکتبال خیلی از بازیکنان دچار پیچ خوردگی مچ پا می شن. به همین دلیل کفش هایی که قسمت بالای ساق پا رو می پوشونن (کفش های ساق بلند) می تونن جلوی این نوع آسیب ها رو بگیرن. البته اگه سرعت برات خیلی مهمه شاید کفش های ساق کوتاه که آزادی حرکت بیشتری دارن گزینه بهتری باشن.

۲. ضربه گیری مناسب

یکی دیگه از ویژگی های مهم ضربه گیری (Cushioning) کفشه. این قابلیت بهت کمک می کنه تا موقع پرش و فرود فشار کمتری به پاهات وارد بشه. تکنولوژی های مختلفی مثل فوم EVA نایکی Zoom Air یا آدیداس Boost برای افزایش ضربه گیری در کفش ها استفاده می شن که بسته به نیاز و بودجه ات می تونی انتخاب کنی.

۳. کشش و چسبندگی

کف زمین های بسکتبال معمولاً صاف و لغزنده ست. بنابراین کفش بسکتبال باید کشش و چسبندگی خوبی داشته باشه تا بتونی به راحتی تغییر جهت بدی و از لیز خوردن جلوگیری کنی. زیره های با الگوی هاشور یا شیارهای عمیق معمولاً بهترین چسبندگی رو ارائه می دن.

انواع کفش بسکتبال

کفش های بسکتبال به طور کلی به سه دسته تقسیم می شن که هر کدوم برای نوع خاصی از بازیکنان و سبک بازی طراحی شدن.

نوع کفش بسکتبال

ویژگی ها

مناسب برای

ساق کوتاه

آزادی حرکت بیشتر وزن کمتر

بازیکنان گارد و سرعتی

ساق متوسط

تعادل بین پشتیبانی و آزادی حرکت

بازیکنان چندپسته

ساق بلند

پشتیبانی بیشتر از مچ پا

بازیکنان پست قدرتی

۴. وزن کفش

اگه سبک بازی ات به پرش های زیاد و سرعت بالا بستگی داره حتماً به وزن کفش توجه کن. کفش های سبک باعث می شن که موقع دویدن یا پرش کمتر احساس سنگینی کنی. اما یادت باشه که کفش های سبک تر ممکنه از پشتیبانی و دوام کمتری برخوردار باشن.

۵. تهویه و جنس کفش

بعضی وقتا بعد از یه تمرین سنگین متوجه می شی که پاهای توی کفش عرق کردن. تهویه مناسب توی کفش بسکتبال خیلی مهمه تا پاهات خنک بمونن. کفش هایی که از مواد مشبک یا توری در ساختشون استفاده شده باشه جریان هوا رو بهتر فراهم می کنن.

نکات مهم هنگام خرید کفش بسکتبال

حالا که چند تا از بهترین مدل ها رو شناختی بریم سراغ چند تا نکته مهم که هنگام خرید کفش بسکتبال باید بهش توجه کنی.

۶. سایز مناسب

حتماً به سایز کفش توجه کن. اگه کفش خیلی بزرگ باشه موقع دویدن داخل کفش لیز می خوری و اگه تنگ باشه ممکنه به انگشتان یا پاشنه هات فشار بیاد. بهترین کار اینه که کفش رو موقع عصر که پاهات کمی ورم کرده امتحان کنی.

۷. آزمایش در زمین

قبل از اینکه کفشی بخری پیشنهاد می کنیم که اگه می تونی کفش رو توی زمین بسکتبال امتحان کنی. ببین آیا کفش توی تغییر جهت ها پرش ها و فرودها به خوبی عمل می کنه یا نه.

۸. جنس زیره

زیره کفش بسکتبال باید مقاومت بالا و کشش مناسب داشته باشه. معمولاً زیره های از جنس لاستیک نرم با الگوهای عمیق بهترین چسبندگی رو دارن.

ویژگی کفش

نوع مناسب

کشش بالا

زیره لاستیکی با الگوی هاشور

ضربه گیری قوی

کفی های Zoom Air یا Boost

۹. دوام کفش

اگه زیاد بازی می کنی احتمالاً کفش های معمولی برات زود از بین می رن. پس حتماً به دوام کفش توجه کن. بعضی از برندها کفش هایی با جنس های مقاوم تر تولید می کنن که مناسب استفاده مکرر هستن.

۱۰. بودجه خود را مشخص کنید

کفش های بسکتبال قیمت های مختلفی دارن. البته همیشه گرون ترین کفش ها بهترین نیستن. سعی کن بر اساس بودجه ات و نیازهایی که داری کفش مناسبی پیدا کنی.

 و در پایان

کفش بسکتبال یکی از مهم ترین تجهیزاتیه که هر بازیکن باید بهش توجه کنه. انتخاب درست می تونه از آسیب های احتمالی جلوگیری کنه و همچنین عملکردت رو توی زمین بهبود بده. با در نظر گرفتن پشتیبانی از مچ پا ضربه گیری مناسب و کشش کافی می تونی بهترین کفش رو برای خودت پیدا کنی.

خروج از نسخه موبایل