تکنیک های تقویت فن بیان برای جذب مشتری

داشتن مهارت‌های ارتباطی، هنر و تبدیل آن به سلاحی قدرتمند علم است. رعایت اصول فن بیان با مشتری تاثیر زیادی روی برند شما می‌گذارد و هیچ‌چیز مانند ارتباطی خوشایند موجب رضایت مشتری نمی‌شود. ارتباط درست، از هرگونه تخفیف و تبلیغی مؤثرتر عمل می‌کند. شما باید به شیوه‌ی انتقال پیام خود به مشتری و چگونگی بازخورد او توجه کنید. اما داشتن فن بیانی «متفکرانه» با مشتری دقیقا به چه معناست؟ برای داشتن ارتباطاتی مؤثر باید چه کرد و چگونه اندیشید؟ استراتژی موفق در پس‌زمینه‌ی کلام شما چیست؟

تکنیک های تقویت فن بیان برای جذب مشتری

فن بیان در فروشندگی چیست و چه اجزایی دارد؟

توانایی برقراری ارتباط در هر زمان و شرایطی در واقع به عنوان فن بیان تعریف می شود، فن بیان به معنای مهارت خوب در برقراری ارتباط است، البته این را نباید با استفاده از کلمات و لحن‌های عجیب و غریب اشتباه گرفت، بلکه فن بیان به رساندن مفهوم به بهترین شکل اشاره دارد.

فن بیان یا بلاغت، فقط شامل صحبت‌کردن نیست. بلکه می تواند شامل نوشتن یک متن خوب نیز شود، از طرفی، تنظیم‌کردن لحن و صدا، استفاده از کلمات جذاب و مناسب، داشتن استدلال‌های منطقی و مواردی شبیه به این موارد شامل فن بیان می شود.

آموزش فن بیان در فروش با مشتری

از شما میخواهم حتما با اهمیت فن بیان در فروش بیشتر آشنا شوید و حالا خیلی سریع شروع می‌کنم به آموزش فن بیان در فروشندگی تا بتوانید از آن ها به بهترین شکل ممکن استفاده کنید. فقط قبل از آن بدانید همه این کارها و اصول برای این است که ما بتوانیم مشتری یا همان مخاطب خود را قانع کنیم که از ما خرید کند . پس در کنار این راهکارها می توانید از آکادمی صادقلو نیز برای تقویت فن بیان خود کمک بگیرید.

 مشتری خود را بشناسید

اولین گامی که باید برای تقویت فن بیان در فروشندگی و مشتری مداری خود بردارید، این است که او را بشناسید. از ظاهر، نوع صحبت کردن، نوع انتخاب ها و… او می‌توانید تا حدودی متوجه شخصیتش شوید.

دقت داشته باشید این مرحله مهم ترین مرحله برای ارتباط با مشتری است و اگر نتوانید به شناخت خوبی از او برسید، به احتمال زیاد موفق نخواهید شد به او چیز بفروشید. مثلاً می‌توانید از نوع لباس پوشیدن مشتری تان متوجه شوید او فردی مذهبی است یا غیر مذهبی، یا با توجه به جنسیت او می‌توانین متوجه شوید باید چه راهکارهایی را در پیش بگیرید، و یا حتی با توجه به این که چه لهجه ای دارد و اهل کجاست می‌توانید تا حدودی به علایق و سلیقه او پی ببرید؛ در کل هر چیزی را که می‌بینید می‌توانید با استفاده از آن به شناخت بیشتری از مشتریان خود برسید دقت کنید تا بهترین نتایج ممکن را با استفاده از این اتفاق بگیرید.

توجه به لحن صحبت

در اولین برخورد با مشتری لحن صحبت اهمیت بسیاری دارد. در برخوردهای ابتدایی اگر شما گوش به مشتری دهید و از او تقلید کنید، می‌توانید رضایت مشتریان خود را جلب کنید. چنانچه مشتری آرام و شمرده صحبت می‌کند، شما نیز آرام صحبت کنید. اگر مشتری غیر رسمی حرف می‌زند، شما هم غیر رسمی و عامیانه حرف بزنید. در کل در لحن صحبت باید به تن صدا سرعت صحبت کردن و جنس کلماتی که برای جمله‌بندی انتخاب می‌شوند توجه کافی داشته باشید.

تکنیک های تقویت فن بیان برای جذب مشتری

صدا زدن نام مشتری

اگر در تعامل با مشتری او را با نام خودش صدا کنید، فرصت‌های فوق العاده‌ای برای مدیریت روان مشتری خود به دست خواهید آورد. مشتریان زمانی که با نام خودشان خطاب می‌شوند، حس صمیمانه‌ای نسبت به یک برند پیدا می‌کنند که می‌تواند آینده درخشانی را برای برند به ارمغان بیاورد.

همچنین بخوانید: روشهای تقویت فن بیان و سخنوری

همسان سازی با مخاطب

یکی از موارد مهم در فن بیان در برخورد با مشتری همسان سازی با مشتری است. یعنی شبیه او شویم. زبان بدن و حتی کلاممان نزدیک آن شخص باشد. از لحاظ کلامی حواسمان باشد که با همان ادبیاتی با مشتری صحبت کنید که شخص به کار می برد. اگر لحن مشتری شما رسمی و جدی است، شما هم باید به همان شیوه صحبت کنید و اگر از ادبیاتی غیررسمی و خودمانی استفاده می‌کند، به این نکته حتما توجه کنید. نکته بسیار مهم این است که همیشه سعی کنید یک پله رسمی تر از مشتری تان باشید. وقتی شبیه مشتری خود می شوید ارتباط صمیمی تری را با او برقرار می کنید و مشتری تان ناخودآگاه اعتماد بیشتری به شما خواهد کرد.

متخصص باشید

فن بیان در فروش این نیست که مثل کاندیدای ریاست جمهوری باشید و دراماتیک یا انگیزشی صحبت کنید و شنونده را به وجد بیاورید. فقط باید متخصص باشید و مشتری را قانع کنید. مثال بزنید تا مشتری بهتر متوجه منظورتان بشود. باید بدانید که محصولتان و ویژگی‌هایش چطور به مشتری کمک می‌کنند و این موضوع را به ساده‌ترین و شفاف‌ترین حالت ممکن برای مشتری توضیح دهید.

استفاده از زبان خوش و مثبت

زبان خوش و به کار گرفتن عبارات و جملات مثبت باعث می‌شود تا مکالمه ادامه پیدا کند و از سوءتفاهم‌های احتمالی جلوگیری شود. کلمات منفی مانند نمی‌توانید، نباید و… باری به‌شدت منفی دارند. سعی کنید تا مشکل مشتری را حل کنید و چیزی نگویید که واکنش او را برانگیزید.

مثلا در برابر یکی از خواسته‌‌های مشتری که انجام آن برای‌تان مقدور نیست، خیلی قاطع نگویید «خیر، ما این محصول را نداریم یا کاری از ما ساخته نیست.» در عوض بگویید «فعلا امکان رسیدگی به این خواسته‌ی شما برای ما ممکن نیست اما از اینکه نظر و خواسته‌ی خود را با ما مطرح کردید کمال تشکر را داریم و از آن به عنوان پیشنهادی خوب برای رسیدگی در آینده استفاده خواهیم کرد.»

تغییر مکالمات از شکل و مسیری منفی به مثبت راه‌حل و کلید حل مشکلات ارتباطی است. درواقع دانستن فن بیان با مشتری موجب می‌شود که احساس بهتری در او شکل بگیرد. یادتان باشد که مشتری به کارهایی که از شما ساخته است و توانایی‌های شما، توجه می‌کند.

تقویت فن بیان در فروش با زیاد اصرار نکردن

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که در فن بیان فروشندگان می‌توان مشاهده کرد، این است که زیاد صحبت می‌کنند و نمی‌گذارند مشتری به خوبی فکر کند و یا حرفی بزند. دقت کردید وقتی حتی خودمان هم می‌خواهیم خرید کنیم، اگر فروشنده زیاد صحبت کند احساس خوبی بهمان دست نمی‌دهد و حتی ممکن است از خرید منصرف شویم!

 

دکمه بازگشت به بالا