برای تعمیر موبایل چه ابزاری لازم داریم؟

اگه تا حالا موبایلت خراب شده باشه و به تعمیرکار مراجعه کرده باشی حتما دیدی که اون ها از ابزارهای خاصی استفاده می کنن. اگر هم خودت قصد داری دستی به کار بشی و موبایلت رو تعمیر کنی باید بدونی که چه ابزارهایی لازم داری و هر کدوم چه کاربردی دارن. این مقاله راهنمایی کامل برای ابزارهای مورد نیاز تعمیر موبایله تا بتونی خودت هم وارد دنیای تعمیرات بشی. در اینجا مرحله به مرحله توضیح میدم که برای تعمیر چه قطعاتی به چه ابزاری نیاز داری.

ابزارهای اساسی برای تعمیر موبایل

اولین چیزی که توی هر تعمیرکاری باید بدونی اینه که برای هر بخش از گوشی به ابزار خاصی نیاز داری. اگه تازه کاری داشتن یک کیت ابزار تعمیر موبایل می تونه کمک بزرگی باشه. اما بیایید دقیق تر بشیم و ببینیم هر ابزار چطوری کار می کنه.

پیچ گوشتی های مخصوص موبایل

پیچ گوشتی های معمولی به درد باز کردن موبایل نمی خورن. موبایل ها پیچ های خیلی کوچیک و خاصی دارن که برای باز کردنشون باید از پیچ گوشتی های چهارسو سه سو یا پنتالوپ (پنتالوپ بیشتر برای گوشی های آیفون استفاده میشه) استفاده کنی. در جدول زیر به چند نوع پیچ گوشتی که رایج تر هستند اشاره کردم :

نوع پیچ گوشتی

کاربرد

چهارسو (Philips)

باز کردن پیچ های اکثر گوشی ها

سه سو

برخی مدل های خاص مثل سامسونگ

پنتالوپ

آیفون ها

قاب بازکن پلاستیکی (Plastic Spudger)

یکی از حساس ترین بخش های تعمیر موبایل باز کردن قاب پشتی اونه. برای این کار باید از قاب بازکن های پلاستیکی استفاده کنی تا به صفحه یا قاب آسیب نرسه. این ابزارها به راحتی لبه های گوشی رو باز می کنن بدون اینکه خط و خشی روش بندازن.

ابزار مکش یا ساکشن (Suction Cup)

برای جدا کردن صفحه نمایش از بدنه گوشی ابزار مکش خیلی به کارت میاد. این وسیله به طور خاص برای گوشی هایی با صفحات لمسی و شیشه ای مثل آیفون ها و برخی مدل های سامسونگ مناسبه. با استفاده از ساکشن می تونی صفحه رو به آرومی از بدنه جدا کنی.

سیم کارت کش

برای خارج کردن سیم کارت و کارت حافظه باید از سیم کارت کش یا ابزار مخصوصش استفاده کنی. البته در بعضی گوشی ها می تونی از یک سوزن نازک هم استفاده کنی اما بهتره که از ابزار خودش استفاده بشه تا خطری نداشته باشه.

پنس های نوک تیز

پنس های نوک تیز برای برداشتن و جابه جا کردن قطعات خیلی کوچک موبایل کاربرد داره. این ابزار دقت بالایی داره و برای برداشتن کانکتورهای کوچک فیوزها و چیپ ها خیلی مهمه.

ابزارهای پیشرفته تر

لوپ یا میکروسکوپ

اگه قصد داری وارد تعمیرات بردهای موبایل بشی نیاز به یک لوپ یا میکروسکوپ داری تا بتونی قطعات خیلی ریز رو ببینی. این ابزار برای بررسی و تشخیص مشکلات مدارها و چیپ ها خیلی ضروریه.

هویه و دستگاه لحیم کاری

هویه برای لحیم کردن یا جدا کردن قطعات الکترونیکی از روی برد استفاده میشه. وقتی یه قطعه از برد گوشی خراب میشه معمولا باید اون قطعه رو از مدار جدا کنی و جایگزینش کنی. برای این کار باید تسلط خوبی روی لحیم کاری داشته باشی و دمای هویه رو متناسب با نیاز تنظیم کنی.

دستگاه هیتر (Heat Gun)

برای تعمیر صفحه نمایش های چسبیده یا برداشتن قطعات لحیم شده از دستگاه هیتر یا همون تفنگ حرارتی استفاده میشه. این ابزار بهت کمک می کنه تا با اعمال گرمای دقیق چسب ها یا لحیم ها رو نرم کنی و قطعات رو به راحتی جدا کنی.

ابزارهای تست و تشخیص

مولتی متر

مولتی متر یکی از مهم ترین ابزارها برای تست ولتاژ و جریان در مدارهای موبایله. این ابزار کمک می کنه که بتونی مشکلات برقی و اتصال های مدار رو تشخیص بدی. برای مثال وقتی موبایلت شارژ نمیشه با مولتی متر می تونی چک کنی که شارژر یا مدار شارژ گوشی مشکل داره یا نه.

اسیلوسکوپ

این ابزار برای تعمیرات مدارات پیچیده و تشخیص نوسانات ولتاژ به کار میره. استفاده از اسیلوسکوپ بیشتر در تعمیرات حرفه ای مثل تعمیرات سخت افزار بردهای گوشی به کار میره.

منبع تغذیه قابل تنظیم

برای تست باتری ها و بررسی مدارهای برق گوشی از منبع تغذیه قابل تنظیم استفاده میشه. این دستگاه می تونه ولتاژ و جریان رو دقیقاً مطابق با نیاز تنظیم کنه و به کمک اون می تونی مشکلاتی مثل خرابی باتری یا اتصالات برق گوشی رو تشخیص بدی.

مراقبت و پیشگیری از خرابی

دستکش آنتی استاتیک

هنگام کار با بردهای الکترونیکی ممکنه بار الکتریکی که در بدن داری به برد منتقل بشه و باعث خرابی قطعات حساس بشه. برای جلوگیری از این مشکل بهتره از دستکش های آنتی استاتیک استفاده کنی.

اسپری تمیزکننده

بعد از تعمیر همیشه باید برد و قطعات رو تمیز کنی. برای این کار از اسپری تمیزکننده مخصوص قطعات الکترونیکی استفاده میشه که بدون آسیب زدن به برد چربی ها و گرد و غبار رو از روی سطح برد برمیداره.

نتیجه گیری

تعمیر موبایل شاید در نگاه اول سخت به نظر بیاد ولی با داشتن ابزارهای مناسب و کمی تمرین می تونی به راحتی مشکلات ساده گوشی مثل تعویض صفحه نمایش باتری و حتی تعمیر بردها رو انجام بدی. نکته مهم اینه که همیشه با دقت و حوصله کار کنی تا به گوشی و قطعات حساس اون آسیب نرسه.

اگر نیاز داشتی که بهترین مراکز تعمیر موبایل در تهران رو پیدا کنی و یا بهترین مراکز آموزش تعمیر موبایل در تهران و سایر شهرها رو پیدا کنی میتونی خیلی راحت توی سایت تعمیر لوکیشن پیداشون کنی.

پرسش و پاسخ های متداول

۱. آیا می تونم بدون تجربه قبلی موبایل رو تعمیر کنم؟ بله اگر ابزارهای مناسب داشته باشی و آموزش های لازم رو ببینی می تونی به راحتی مشکلات سطحی مثل تعویض باتری یا صفحه نمایش رو خودت انجام بدی. اما برای تعمیرات پیچیده تر مثل برد نیاز به تجربه و آموزش های بیشتری داری.

۲. آیا برای تعویض صفحه نمایش نیاز به هیتر دارم؟ بله برای گوشی هایی که صفحه نمایش اون ها به بدنه چسبیده استفاده از هیتر خیلی کمک می کنه تا چسب ها نرم بشن و بتونی صفحه نمایش رو بدون آسیب از بدنه جدا کنی.

۳. آیا مولتی متر برای تست باتری کافیه؟ مولتی متر می تونه وضعیت ولتاژ باتری رو چک کنه ولی اگر می خوای باتری رو به طور کامل تست کنی و ببینی که درست کار می کنه یا نه بهتره از منبع تغذیه قابل تنظیم هم استفاده کنی تا جریان و ولتاژ دقیق تری به باتری اعمال کنی و عملکردش رو بررسی کنی.

خروج از نسخه موبایل