چگونه قفل ماشین لباسشویی را باز کنیم؟

باز نشدن درب ماشین لباسشویی از جمله مشکلاتی است که دارندگان این وسیله ممکن است با آن مواجه شوند. قفل شدن درب ماشین لباسشویی ممکن است در تمامی انواع و برند های لباسشویی اتوماتیک اتفاق بیفتد.

در واقع این امر بر اثر عوامل مختلفی رخ می‌ دهد؛ به همین خاطر، برای رفع کردن آن می‌ توان از راهکار های متفاوتی استفاده کرد. در این مقاله به این سوال که چگونه قفل ماشین لباسشویی را باز کنیم؟ پاسخ خواهیم داد؛ بنابراین، اگر درب ماشین لباسشویی شما نیز قفل شده است، برای یافتن راه‌ حل این مشکل تا انتهای این متن ما را همراهی کنید.

دلیل قفل شدن درب ماشین لباسشویی

عوامل مختلفی می‌ توانند موجب قفل شدن درب ماشین لباسشویی شوند. هنگامی که درب لباسشویی قفل شده است، نمی‌ توان لباس‌ ها را از آن خارج کرده و یا درون آن لباس بیاندازید. در ادامه به بررسی عوامل مختلفی که موجب بسته شدن و یا به عبارتی قفل شدن درب ماشین لباسشویی می‌شوند اشاره خواهیم کرد. از جمله این عوامل عبارتند از:

عدم تخلیه‌ی آب ماشین لباسشویی

به طور معمول در تمام ماشین‌ های لباسشویی تا زمانی که آب به صورت کامل تخلیه نشود، درب باز نخواهد شد. عدم تخلیه‌ و یا تخلیه‌ کند آب در صورتی رخ می‌دهد که، راه‌های خروجی آب به دلایل مختلفی مسدود شده باشد. از جمله دلایل مسدود شدن راه خروج آب می‌ توان به گیر کردن جسم خارجی در مسیر اب و یا رسوب‌ گیری لوله تخلیه آب اشاره کرد.

فعال بودن قفل حرارتی ماشین لباسشویی

قفل حرارتی یکی از اجزای ماشین لباسشویی بوده که پس از اتمام مراحل شستشو و آب‌ کشی، اجازه‌ باز شدن درب را می‌ دهد. به همین دلیل، فعال بودن قفل حرارتی نیز می‌ تواند یکی از دلایل قفل شدن و یا باز نشدن درب لباسشویی باشد.

به منظور رفع این مشکل می‌توانید لباسشویی را به مدت 5 دقیقه خاموش کرده و سپس درب را باز کنید. با خاموش کردن ماشین لباسشویی، قفل حرارتی سرد شده و از حالت قفل خارج می‌ شود.

لازم به ذکر است که برخی اوقات، حتی با خاموش کردن ماشین نیز نمی‌ توانید درب را باز کنید؛ در این گونه مواقع، ضربه آرامی به قسمت قفل درب ماشین لباسشویی وارد کرده و سپس درب را به سمت خود بکشید.

لازم است بگوییم که تمامی ماشین‌ های لباسشویی دارای قفل درب و یا میکروسوئیچ می‌ باشند. این قفل وظیفه دارد که در هنگام فعالیت دستگاه، درب را به صورت بسته نگه دارد.

در واقع، اگر این قفل به خوبی بسته نشود، ماشین لباسشویی شروع به کار نخواهد کرد. برخی از ماشین‌ های لباسشویی مانند ماشین‌ های برند اسنوا، سامسونگ، ال‌ جی و بوش در صورت خرابی قفل، کد خطا نمایش می‌ دهند.

در صورت مواجهه با این مشکل، برای برطرف کردن آن می‌ توانید قفل درب را غیرفعال کنید؛ برای غیرفعال کردن این قفل می‌ توانید از ضامن دستی استفاده کنید. محل قرارگیری ضامن دستی در قسمت مواد شوینده و یا در زیر قفل درب است. لازم به ذکر است که پس از استفاده از ضامن دستی برای باز کردن قفل میکروسوئیچ، باید آن را تعویض نمایید.

خراب بودن قفل درب ماشین لباسشویی

خرابی و پوسیدگی لولای درب ماشین لباسشویی

کلیه ماشین‌ های لباسشویی دارای زبانه و یا لولا در قسمت درب خود می‌ باشند. این لولا‌ ها موجب محکم بسته شدن درب ماشین و در نتیجه چفت شدن کامل آن می‌ شوند. لولا‌های درب ماشین لباسشویی از جنس پلاستیک است؛ به همین خاطر، درب ماشین به راحتی بر روی آن چرخیده و باز و بسته می‌ شود.

خراب شدن و پوسیدگی این لولا‌ها می‌ تواند یکی از دلایل قفل شدن درب ماشین لباسشویی باشد. برای این که بدانیم در صورت خرابی این لولا‌ ها چگونه قفل ماشین لباسشویی را باز کنیم، باید گفت که، لولا و یا زبانه‌ی آسیب‌ دیده را باید تعویض کرد.

شکسته شدن دستگیره ماشین لباسشویی

قفل شدن دستگیره و یا به عبارتی فلاپی ماشین لباسشویی ممکن است از علل قفل شدن درب ماشین باشد. خراب شدن و یا شکستگی فلاپی ممکن است برای هر یک از انواع ماشین لباسشویی رخ دهد. در این گونه مواقع، برای این که بفهمیم چگونه قفل ماشین لباسشویی را باز کنیم، باید از افراد و یا تعمیرکارانی که در زمینه تعمیرات ماشین لباسشویی مهارت دارند کمک بگیرید.

خرابی سوئیچ فشار در ماشین لباسشویی

گاهی اوقات علیرغم تخلیه‌ کامل آب درون ماشین، درب همچنان قفل شده و باز نمی‌ شود، در این گونه مواقع ممکن است سوئیچ فشار دچار مشکل شده باشد. به دام افتادن هوا در درون قفل درب می‌ تواند عامل خراب شدن سوئیچ فشار و در نتیجه، قفل شدن درب ماشین شود؛ در واقع بروز این حالت سبب ریست نشدن سوئیچ فشار خواهد شد.

برای رفع این مشکل ابتدا باید ماشین لباسشویی را خاموش کرده و اجازه دهید که قفل درب سرد شود. در صورتی که درب پس از مدتی باز نشد، بهتر است با یک تعمیرکار و یا تکنیسین‌هایی که در حوزه تعمیرات ماشین لباسشویی فعالیت می‌کنند تماس بگیرید.

فعال شدن قفل کودک

گاهی باز نشدن درب ماشین لباسشویی به دلیل فعال بودن قفل کودک ماشین است، در این گونه مواقع، با غیر فعال کردن قفل کودک، درب باز می‌شود. غیرفعال کردن قفل کودک با توجه به نوع و برند ماشین لباسشویی متفاوت خواهد بود. برای آگاهی از روش‌های غیرفعال کردن قفل کودک در هر ماشین لباسشویی، باید به دفترچه‌ی راهنمای ماشین مراجعه کنید.

باز کردن قفل ماشین لباسشویی به صورت دستی

برای باز کردن قفل ماشین لباسشویی به صورت دستی، نخست باید آب موجود در ماشین را به صورت کامل تخلیه کنید. پس از تخلیه‌ کامل دستگاه، باید آن را خاموش کنید و برای اطمینان بیشتر از پریز بکشید. حال که از عدم اتصال برق به دستگاه و تخلیه‌ی آن مطمئن شدید، درب را به سمت خود بکشید.

اگر درب ماشین باز نشد، اندکی فشار و یا ضربه بر روی آن اعمال کنید؛ سپس سعی کنید نخی را از دور درب رد کنید، همچنان که به درب ضربه می‌زنید، نخ را به آهستگی جابجا کنید. با استفاده از این روش می‌توانید قفل درب را باز کنید، در صورتی که این روش نیز کارساز نبود، حتما با یک تعمیرکار تماس گرفته و باز کردن قفل ماشین لباسشویی را به او بسپارید.

جمع‌بندی

قفل شدن ماشین لباسشویی ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. برای این که متوجه شویم که چگونه قفل ماشین لباسشویی را باز کنیم، ابتدا باید دلیل قفل شدن درب ماشین را بررسی کنیم. خراب بودن دستگیره، سوئیچ فشار، درب ماشین لباسشویی و یا فعال بودن قفل کودک می‌توانند از عوامل قفل شدن درب ماشین باشند.

لازم به ذکر است که، در صورت باز نشدن درب ماشین لباسشویی، از فشار دادن و یا ضربه زدن بیش از حد به آن خودداری کنید؛ اگر نیاز به آموزش دارید می توانید در دوره آموزش تعمیر ماشین لباسشویی فنی پارس شرکت کنید.

دکمه بازگشت به بالا