مجوز های لازم برای خانه های پیش ساخته ​​

ممکن است برای بعضی افراد این سوال مطرح شود که آیا مجوز شهرداری خانه های پیش ساخته لازم و ضروری است؟ به طور کلی جواب مثبت است.
مجوز شهرداری تفاوتی با ساختمان های معمولی ندارد. قانون ساخت و ساز باید درباره هر نوع سازه رعایت شود. الزامات قانون ساخت و ساز برای تمام پروژه ها یکسان است. قانون برای هیچکس استثنا قائل نشده است.

یکی از وظایف مهم شهرداری ها مطابق با ماده 100 قانون شهرداری، مجوز و صدور پروانه ساخت است. مجوز برای هر نوع سازه از جمله مجوز شهرداری خانه های پیش ساخته را نیز شامل می شود.

صادر کردن مجوز از طرف شهرداری ها

صادر کردن مجوز از طرف شهرداری ها برای هر نوع عملیات عمرانی که در اراضی و محدوده آن شهر باشد لازم است و این امر شامل دهیاری‌ها نیز می‌شود. به ویژه زمانی که ساخت و ساز در زمین های کشاورزی یا باغات انجام شود.
اهمیت دریافت صدور و دریافت مجوز به حدی است که اگر از طرف مالک حقیقی یا نماینده حقوقی دریافت نشود اقدام غیر قانونی محسوب می‌شود. در نهایت منجر به پرداخت جریمه یا حتی تخریب خواهد شد. انتخاب و استقبال از خانه های پیش ساخته آرین سازه برای سکونت (ویلا، ساختمان معمولی) رو به افزایش است. به ویژه که هزینه کمتری را شامل می شود و در برابر مخاطرات طبیعی مانند زلزله مقاوم هستند.
ابتدا با خانه های پیش ساخته آشنا می شویم.

خانه های پیش ساخته، قابل حمل یا غیرقابل حمل

انگیزه ابداع و هر چه که باشد تقاضاهای زیادی را به سمت خود معطوف کرده است. به این دلیل حضور علم و تکنولوژی برای ساخت مصالح مقاوم و سبک در خانه های پیش ساخته پر رنگ تر شده است.
خانه پیش ساخته به سازه ای می گویند که تمام یا بخشی از مراحل ساخت در محیط ثانویه (کارگاه یا کارخانه) تولید شوند. سپس قطعات آماده شده به محل احداث انتقال داده می‌شوند. نصب و مونتاژ قطعات در محل صورت می گیرد.

خانه های پیش ساخته دو صورت ساخته می شود:

برای ساخت این خانه ها از مصالح و مواد مختلف به صورت ترکیبی یا تک استفاده می‌ کنند.

انواع خانه های پیش ساخته عبارت است:

جهت آگهی از قمیت و سفارش انواع کانکس های ویلایی، کلبه چوبی(کلبه سوئیسی و سوئدی) و خانه های پیش ساخته با شماره 09126031001 در تماس باشید.

صدور مجوز شهرداری خانه های پیش ساخته

مجوز یک سند رسمی صادر شده از طرف شهرداری است که به مالک یا پیمانکار اجازه ساخت یک ساختمان جدید را می دهند. همچنین تعمیرات کلی و یا اضافه کردن بنا را نیز شامل می شود. این امر در مورد هر نوع خانه و بنایی صدق می کند. یک نکته مهم را یادآور می شویم که باید قبل از هرگونه عملیات ساخت و ساز اقدام به دریافت مجوز کنید.
هدف از صدور مجوز نظارت قانونی بر روند ساخت و ساز می باشد تا بتوان ایمنی را برای افرادی که ساکن آنجا خواهند شد تامین کند. حتی افرادی که قرار است ساکنین بعدی این سازه ها باشند.
برای خانه های پیش ساخته غیر قابل حمل نیز اقدام برای دریافت مجوز شهرداری خانه های پیش ساخته ضروری است. زیرا قرار است چند سال در یک مکان ثابت و پابرجا باشد. حتی مانند ساختمان های معمولی و متداول نیاز به فونداسیون و پی ریزی خواهند داشت.

تفاوت پروانه ساخت و مجوز

ابتدا یادآور می‌شویم که مجوز و پروانه ساخت با یکدیگر تفاوت دارند. دریافت مجوز یک روال اداری برای کسب تاییدیه از شهرداری است، اما پروانه زمانی صادر و دریافت می‌شود که اجازه ساخت و ساز به شما داده شود که پروانه ساخت می گویند.
توجه داشته باشید که قانون مدونی در قانون اساسی و مقررات ملی ساختمان برای مجوز شهرداری خانه های پیش ساخته و نحوه ساخت آن ها لحاظ نشده است. معمولاً شهرداری‌ها با توجه به نوع منطقه و ساختار شهری بر آن ها نظارت دارند. مسلما دریافت مجوز شهرداری در یک شهر کوچک با تراکم کم، راحت‌تر از کلانشهرهای بزرگ است.
علاوه بر ایمن بودن نوع سازه، امنیت ساختمان‌های اطراف نیز لحاظ می‌شود. به ویژه اینکه امکان ساخت خانه های پیش ساخته بدون محدودیت در متراژ و چند طبقه (با توجه به نوع مصالح) وجود دارد.

مراحل دریافت مجوز

برای تشکیل پرونده پیمانکار یا مالک، باید مدارک مورد نیاز را از بخش فنی شهرداری منطقه دریافت کنند. مدارک دیگر شامل:

بازدید از ملک:

بعد از تشکیل پرونده شهرداری یک مسئول را برای بازدید به زمین و ملک مورد نظر می فرستد. در این مرحله ابعاد زمین، خیابان، ساختمان های مجاور و موارد دیگر بررسی می شوند.

گزارش فنی مسئول بازدید شهرداری:

در این مرحله مسئول، گزارش را جهت تایید یا رد درخواست ساخت و ساز، تنظیم می‌کند. در برخی مناطق از کلانشهرها طرح‌های منطقه‌ای اجرا می‌شود که نباید با این طرح‌ها تداخل داشته باشد. در برخی موارد با توجه به عوامل مختلف، محدودیت در ساخت طبقات یا زیربنا صادر می‌شود.

اجازه و دستور نقشه:

بعد از تایید توسط مسئول شهرداری، دستور تهیه نقشه به مالک حقیقی یا پیمانکار داده می شود. اطلاعات درج شده ابعاد ملک مجاز توسط شهرداری، تعداد طبقات، متراژ هر طبقه، عرض گذر را شامل می شود. در واقع شهرداری‌ دستور انجام تغییرات را صادر می‌کند.
تهیه و ترسیم نقشه: از طرف شهرداری اجازه ترسیم نقشه به شما داده می‌شود. در این بخش نیز تعداد طبقات، پارکینگ، فضاهای مختلف و… ترسیم می شود.

پرداخت عوارض:

بعد از تایید نقشه باید نسبت به پرداخت عوارض شهرداری اقدامات لازم صورت گیرد. عوارض تخریب، عوارض نوسازی، عوارض برای ساخت هر طبقه را شامل می شود.

مدارک پیش نویس:

بعد از این که عوارض را پرداخت کردید باید نسبت به دریافت تاییدیه اقدام کنید. زمانی که مدارک پیش نویس در این مرحله آماده شد مالک شخصاً به شهرداری مراجعه و درخواست تعیین ناظر را کامل می کند. سپس ناظر از طرف شهرداری به محل فرستاده می شود. طی این مرحله تاییدیه برای برق و سایر تاسیسات نیز انجام می‌شود.

ویدیو پروسه ساخت خانه های پیش ساخته در youtube

صدور پروانه ساخت:

بعد از تایید شدن نقشه های چهار رشته (از جمله تاسیسات، سازه و…) دستور پروانه ساخت از طرف شهرداری منطقه صادر شده و پروانه چاپ می شود. در پروانه ساخت مشخصات ملک، نوع ساخت و ساز و…درج شده است.
اگر در زمان ساخت خانه های پیش ساخته قوانین ساخت و ساز رعایت شود کارفرما از بنای ساخته شده رضایت کامل خواهد داشت. یک بنای مقاوم است که مزایای زیادی دارد و از لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه می باشد.

خروج از نسخه موبایل