آشنایی با نوار مغناطیسی کارت و کاربرد های آن

کارت مغناطیسی یکی از انواع کارت‌های اعتباری به‌شمار می‌رود که به‌دلیل داشتن یک نوار مغناطیسی به این نام خوانده شده است. این کارت اولین نوع از این نمونه بود که به‌عنوان کارت بانکی در زمینه تجارت الکترونیک مورد استفاده قرار گرفت و به‌صورت گسترده با استقبال جهانی رو‌به‌رو شد. عاملی که این نوع کارت را از سایر کارت‌های اعتباری متمایز می‌کند، وجود یک نوار مغناطیسی است که اطلاعات را در خود ذخیره می‌کند.

آشنایی با نوار مغناطیسی کارت و کاربرد های آن

تقریبا همه ما یک الی چند عدد از این کارت‌های مغناطیسی را در کیف پول خود نگهداری می‌کنیم. بنابراین استفاده از این کارت‌ها با شکل‌ها و کارکردهای متنوع در زندگی روزمره بسیار رایج است. اما کارت‌های مغناطیسی چگونه کار می‌کنند؟ تاریخچه آن‌ها چیست و ساختار آن‌ها به چه شکل است؟ در ادامه این مطلب به پاسخ همه این پرسش‌ها خواهیم رسید و حتی مطالبی بیشتر درباره آن‌ها خواهیم خواند. جهت سفارش چاپ ساک دستی کاغذی و چاپ لیبل به سایت لمون پک مراجعه نمایید.

کارت مغناطیسی چیست؟

کارت مغناطیسی نوعی کارت اعتباری از جنس پی‌وی‌سی یا پلاستیک فشرده محکم است. این کارت‌ها به فناوری مغناطیسی مجهز شده‌اند. داده‌ها در این کارت بر ‌روی یک نوار مغناطیسی ذخیره می‌شوند و با عبور از کارت‌خوان، اطلاعات را به نمایش درمی‌آورند.

نوار مغناطیسی در کارت‌های اعتباری

نوار مغناطیسی که در بیشتر کارت‌های اعتباری دیده می‌شود، عبارت است از یک نوار پلاستیکی باریک با ذرات آهن و اکسید آهن. این ذرات با الگوی خاصی بر‌ روی نوار مغناطیسی قرار می‌گیرند. آن‌ها میدان مغناطیسی را به وجود می‌آورند‌. نوار مغناطیسی متشکل از سه شیار با قابلیت ذخیره‌سازی دیتا به‌صورت اطلاعات رمزنگاری شده است.

نوارهای مغناطیسی در کارت مغناطیسی برای انجام نقل‌و‌انتقال مالی و امور بانکی بسیار حائز اهمیت هستند. برای همین استفاده از آن‌ها در کارت‌های مغناطیسی و کارت‌های بانکی به‌طور گسترده‌ای افزایش یافت و مسیر رشد آن نموداری صعودی را طی می‌کند.

نوارهای مغناطیسی در کارت‌ها به چند بخش مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند. هر بخش که به آن بلوک اطلاعاتی گفته می‌شود، دیتاهای به‌خصوصی را در خود ذخیره می‌سازد. همان‌طور که قبلا ذکر شد، بنا بر کنفدراسیون بین‌‌المللی الکترونیک (ISO/IEC) و استانداردهای ایزو (7811)، هر نوار مغناطیسی از سه شیار موازی برخوردار است.

در ادامه کارایی هر شیار را بررسی می‌کنیم:

تاریخچه نوار مغناطیسی

این مخترع و مهندس پس از شکست‌های بسیار و تلاش مداوم در آزمایشگاه توانست نوار مغناطیسی را به شکل یک نوار چسبنده در کارت‌ها قرار دهد. اما این اتفاق چگونه به موفقیت رسید؟

فارست پری برای مدت‌های طولانی ایده ذخیره کردن اطلاعات را در کارت‌های بانکی در سر پرورش می‌داد. برای اینکه بتواند ایده خود را به مرحله عمل برساند به یک نوار مغناطیسی احتیاج داشت تا بتواند اطلاعات را در آن‌ها ذخیره کند و در زمان نیاز آن‌ها را نمایش دهد. او مدت‌ها تلاش کرد و بارها تلاش‌هایش با شکست روبه‌رو شد.

ساختار نوار مغناطیسی

نوار مغناطیسی متشکل از ذرات ریز آهن و اکسید آهن است که توسط لایه‌ای از پلاستیک پوشانده شده‌اند. نوار مغناطیسی اطلاعات را با تغییر خاصیت مغناطیسی آهن ذخیره‌سازی می‌کند. به‌علت برخی محدودیت‌های فیزیکی، نوارهای مغناطیسی قادر به ذخیره‌سازی حجم بالایی از اطلاعات نیستند.

نوار مغناطیسی در کارت مغناطیسی کارایی شبیه به نوار کاست دارد. با این تفاوت که به‌جای اینکه نوار مغناطیسی توسط موتور پردازش شود، حرکت کارت در دستگاه کارت‌خوان خوانده شدن اطلاعات آن را محقق می‌سازد. هر بار که شما کارت خود را با دست درون دستگاه کارت‌خوان می‌کشید یا در دستگاه خودپرداز قرار می‌دهید، میدان مغناطیسی ذرات آهن و اکسید آهن تغییر می‌کند. سپس اطلاعات کارت در قالب نوشته‌های قابل خواندن روی صفحه نمایش دستگاه ظاهر می‌شوند.

احتمالا برای شما هم اتفاق افتاده است که دستگاه کارت‌خوان یا دستگاه خودپرداز اطلاعات کارت شما را قبول نکند. در این صورت علت را باید در نوار مغناطیسی جست‌وجو کرد. زمانی که نوار مغناطیسی کارت خراشیده یا کثیف شود، دستگاه‌ها قادر به خواندن اطلاعات آن نخواهند بود. البته قرار گرفتن کارت مغناطیسی در میدان مغناطیسی هم به پاک شدن اطلاعات روی نوار مغناطیسی منجر می‌شود، در نتیجه اطلاعات درج‌شده روی کارت توسط دستگاه خوانده نخواهند شد.

ساخت اجزای نوار مغناطیسی

مواد مصرفی که برای ساخت اجزای نوارهای مغناطیسی استفاده می شود، Coercivity نوار را تعریف می کنند. Coercivity سختی و قدرت رمزنگاری (Encode) اطلاعات روی نوارمغناطیسی است که با مقیاس Oersted سنجیده می شود. Oersted واحد اندازه گیری مقاومت میدان مغناطیسی است که با 79.58 آمپر بر متر برابری می کند.برای مثال  یک نوار LOCO)Low Coercivity) از اکسید آهن استفاده می کند و مقاومت میدان آن 300-650 Oersted  است  و یک نوار HICO )High Coercivity) از فریت باریُم  (Barium Ferrite) ساخته می شود و مقاومتی بین 1250-4000 Oersted دارد.

مزیت نوار HICO

مزیتی که نوار HICO دارد این است که به صورت اتفاقی و ناگهانی، در مجاورت آهن ربا، پاک نمی شود (در حالی که این پدیده در نوار های مغناطیسی به شدت رایج است.) ولی برای دستیابی یه این مقصود برای رمزنگاری به Head  احتیاج خاص دارد.استاندارد نوار های مغناطیسی در ISO/IEC 7811 تعریف شده است که مشخصات، روش های کدگذاری و محل قرار گیری نوار را روی کارت را تعیین کرده است.بزرگ ترین ایراد این نوارها، اطلاعات می توانند به راحتی تغییر کنند و یا در مجاورت با آهن ربا پاک می شوند و اثبات این تغییر پس از آن بسیار دشوار است.

تولید کنندگان برای حل این مسئله تکنیک های مختلفی را برای حفاظت داده ثبت شده استفاده می کنند که اطلاعات را از تحریف و تکرار مصون نگاه دارند. برای مثال شرکت German Eurocheque کد غیرقابل تغییر و نامرئی روی بدنه کارت ایجاد کردند که تحریف و تغییر اطلاعات را غیر ممکن می سازند. ولی در پایانه ی کارت به یک حسگر مخصوص احتیاج دارد که به شکل قابل توجهی هزینه آن را افزایش می دهد.

نحوه آسیب کارت مغناطیسی

کارت مغناطیسی با اعمال تنش‌های فیزیکی یا شیمیایی همانند سایر کارت‌های هوشمند و PVC در معرض آسیب‌ قرار دارند. یکی از آسیب هایی رایج این کارتها شکستن یا پارگی است. با این آسیب ها امکان تخلیه اطلاعات و استفاده  مجدد را از دست می دهید زیرا  به نوار مغناطیسی آسیب شدیدی رسیده است.

نحوه مراقبت از کارت مغناطیسی

برای مراقبت کارت های مغناطیسی به دلیل داشتن نوار مغناطیسی نکاتی را باید رعایت کرد. یکی از این نکات این است که نزدیک کردن آنها به یکدیگر بپرهیزیم و در یک کیف یا بسته مخصوص نگهداری کنیم. در این کارت ها برای جلوگیری از اختلال در عملکردشان تمامی کارت‌های مغناطیسی را از جریان و میدان مغناطیسی دور نگه داریم.

برگرفته شده از:

lemonpack.ir

خروج از نسخه موبایل