اقتصادیمدیریت کسب و کار

عوامل تاثیرگذار بر قیمت ارزهای دیجیتال

چرا قیمت ارزهای دیجیتال امروز سقوط می‌کند و فردا صعودی است؟ این نوسانات از کجا به وجود می‌آید؟

بسیاری از معامله‌گران اغلب شنیده‌اند که بازار ارزهای دیجیتال بی‌ثبات است. اما در حالی که نوسانات زیاد است و خطراتی را ایجاد می‌کند، اما این نوسانات قیمتی هستند که فرصت‌های معاملاتی بالقوه را ایجاد می‌کنند.

اما چه چیزی باعث این می‌شود؟ در ادامه به برخی از عوامل کلیدی نگاهی خواهیم انداخت.

عوامل موثر بر قیمت ارزهای دیجیتال

علم اقتصاد به ما می‌گوید که قیمت توسط عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. این امر در مورد ارزهای دیجیتال نیز صدق می‌کند. از نظر تئوری، هر چه تقاضا برای آن نسبت به عرضه بیشتر باشد، قیمت بالاتر خواهد رفت و بالعکس.

به عبارت دیگر، اگر افراد بیشتری بخواهند قیمت ارزهای دیجیتال بخرند در مقایسه با کسانی که می‌خواهند بفروشند، در تئوری، قیمت باید افزایش یابد. از طرف دیگر، اگر افراد بیشتری نسبت به کسانی که می‌خواهند بخرند بخواهند بفروشند، از نظر تئوری قیمت کاهش می‌یابد.

اما چه دلایلی باعث می‌شود برخی به خرید و یا برخی به فروش ارزهای دیجیتال سوق پیدا کنند؟ ما می‌توانیم آن‌ها را به طور کلی به‌عنوان مرتبط با عوامل بنیادی، کلان، احساسات و شاخص‌های تکنیکال توصیف کنیم. اینها متقابل نیستند و ارتباطاتی بین آنها وجود دارد.

در ارزهای دیجیتال، عرضه نیز اغلب با مکانیسم عرضه یک توکن خاص در همراه است. برخی از توکن‌ها برای داشتن عرضه ثابت طراحی شده‌اند، مانند بیت کوین. در حالی که برخی مانند اتریوم سقف ندارند.

کاربرانی در بازار وجود دارند که به توکن‌هایی با عرضه ثابت نگاه می‌کنند که فشار فروش کمتری دارند و بالعکس. همچنین، آزادسازی توکن‌ها توسط دارندگان عمده توکن (مانند بنیان‌گذاران پروتکل، سرمایه‌گذاران اولیه) گاهی اوقات برای قیمت نامطلوب تلقی می‌شوند، زیرا اگر این دارندگان تصمیم به فروش دارایی‌های بزرگ خود داشته باشند، ممکن است فشار فروش را زیاد کند.

اصول فاندامنتال

در بازار سهام، اصول معمولاً به عواملی اشاره دارد که در نهایت بر سود، رشد و سلامت مالی شرکت تأثیر می‌گذارد (به عنوان مثال، حجم فروش محصولات یا خدمات، حاشیه سود و میزان بدهی در ترازنامه).

در ارزهای دیجیتال، در حالی که گاهی اوقات انتقاد می‌شود که بسیاری از پروتکل‌ها کاربردی ندارند و بنابراین، هیچ اصول فاندامنتالی به معنای سنتی ندارند، برخی از عوامل خارج از معیارهای مالی سنتی وجود دارند که می‌توانند نشان می‌دهد که پروتکل چقدر «سالم» است و چقدر سریع در حال رشد است.

وقتی صحبت از مقیاس‌پذیری بلاک چین می‌شود، که یک جنبه اساسی حیاتی است، سه مفهوم مرتبط به هم وجود دارد: امنیت، سرعت و تمرکززدایی.

  • امنیت: این سطح قابلیت دفاع در برابر حملات از منابع خارجی و مقاومت سیستم در برابر دستکاری است. به طور کلی، موانع کمتر برای ورود به شبکه منجر به عدم تمرکز بیشتر اما امنیت پایین‌تر می‌شود (زیرا تبانی می‌تواند آسان‌تر باشد). به عنوان مثال، هش‌ریت بلاک چین بیت کوین را می‌توان به عنوان معیاری برای سنجش امنیت آن در نظر گرفت. پروتکل‌هایی که به راحتی و/یا دائماً هک یا مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند ممکن است دارای اصول امنیتی ضعیف‌تری باشند و بالعکس.
  • سرعت: سرعت تراکنش یک شبکه معمولاً برای ارزیابی مقیاس‌پذیری استفاده می‌شود. برخی از عوامل کلیدی، توان عملیاتی (به عنوان مثال، تراکنش در ثانیه که به عنوان TPS شناخته می‌شود) و زمان تأیید بلوک هستند.
  • تمرکززدایی: این معیار شامل درجه تنوع در مالکیت، نفوذ و ارزش روی یک بلاک چین است. برای مثال، برای یک بلاک چین با (PoS)، از تعداد استخرهای استیکینگ یا ولیدیتورها می‌توان برای ارزیابی تمرکززدایی استفاده کرد.

علاوه بر این، توسعه فنی یکی دیگر از عوامل مهم است. هر گونه پیشرفت یا تغییر قابل توجه در شبکه زیربنایی ارزهای دیجیتال – معرفی یک ویژگی جدید یا ارتقا عمده در شبکه – می‌تواند بر قیمت تأثیر بگذارد و به طور بالقوه ارزش را افزایش دهد. به عنوان مثال، در چند ماه قبل از ارتقای اتریوم، ادغام، افزایش یافت.

پروتکل‌هایی که در طول زمان پیشرفت‌هایی را در اصول بنیادی نشان می‌دهند یا با پروتکل‌های دیگر مقایسه می‌شوند، ممکن است باعث شوند افراد بیشتری بخواهند توکن‌های آن را بخرند و در نتیجه قیمت را افزایش دهند. از سوی دیگر، اگر این اصول برای یک پروتکل مطلوب نباشد، دارندگان ممکن است تصمیم بگیرند توکن را بفروشند و منجر به کاهش قیمت شود.

عوامل کلان اقتصادی

معیارهای کلان عواملی هستند که بر اقتصاد دنیای واقعی تأثیر می‌گذارند. از آنجایی که ارزهای دیجیتال در جایی خارج از این دنیا وجود ندارند، این عوامل بر قیمت نیز تأثیر می‌گذارند. به عنوان مثال، اگر رکود اقتصادی در اقتصاد وجود داشته باشد، افراد ممکن است کمتر سرمایه‌گذاری یا پول خرج کنند (از جمله در ارزهای دیجیتال). آنها در واقع ممکن است هر گونه دارایی را که در حال حاضر دارند، بفروشند. این بر قیمت ارزهای دیجیتال نیز تأثیر می‌گذارد. از سوی دیگر، زمانی که رشد اقتصادی قوی است و اشتهای سرمایه‌گذاران برای ریسک زیاد است، طبقات دارایی مانند سهام و ارزهای دیجیتال مورد اقبال قرار می‌گیرند که منجر به افزایش قیمت می‌شود.

فعالان بازار ارزهای دیجیتال از صحبت‌های اخیر در مورد نرخ بهره و تورم آگاه هستند. اینها نمونه‌های خوبی از عوامل کلان هستند که می‌توانند بر قیمت ارزهای دیجیتال تاثیر بگذارند. بانک‌های مرکزی با افزایش نرخ‌های بهره با تورم بالا مبارزه می‌کنند، اما یک نگرانی این است که افزایش بیش از حد ممکن است منجر به رکود در اقتصاد شود.

تاثیر احساسات در بازار بر قیمت ارزهای دیجیتال

احساسات به عواملی اشاره دارد که بر تمایل افراد برای خرید یا فروش یک توکن خاص، عمدتاً بر اساس احساساتشان، و نه بر اساس اصول بنیادی پروتکل، تأثیر می‌گذارد.

یکی از نمونه‌های رایج در ارزهای دیجیتال، تبلیغات خبری و رسانه‌های اجتماعی است. کسانی که تبلیغات زیادی در رسانه‌های اجتماعی در مورد یک توکن خاص می‌بینند (مثلاً سلبریتی یا اینفلوئنسر مورد علاقه‌شان در حال خرید یک توکن) ممکن است دچار (FOMO) را شوند و بخواهند آن را بخرند. این افزایش تقاضا می‌تواند منجر به افزایش قیمت شود. به عنوان مثال، توییت در مورد دوج کوین گاهی اوقات باعث می‌شود که قیمت توکن در زمان توییت‌ها صعودی شود.

از سوی دیگر، برخی ممکن است نظرات منفی زیادی در مورد یک توکن ببینند (FUD) و تصمیم به فروش بگیرند و در نتیجه قیمت کاهش یابد. تصمیم‌گیری بر اساس احساسات حوزه‌ای به نام «اقتصاد رفتاری» را نشان می‌دهد که بیان می‌کند مردم اغلب به دلیل سوگیری‌های شناختی تصمیمات غیرمنطقی می‌گیرند.

شاخص‌های تکنیکال

سایر نیروهای خارجی نیز می‌توانند بر تقاضا و عرضه ارزهای دیجیتال تأثیر بگذارند.

به عنوان مثال، بسیاری از معامله‌گران هستند که از سیگنال‌های معاملاتی برای تعیین زمان خرید و/یا فروش استفاده می‌کنند. از آنجا که کانال‌های سیگنال بسیار محبوبی وجود دارد، اگر همه با استفاده از همان سیگنال دقیقاً همزمان بخرند یا بفروشند، می‌تواند منجر به افزایش ناگهانی خرید یا فروش شود و در نتیجه بر قیمت تأثیر بگذارد.

مثال دیگر می‌تواند «Short Squeezes» باشد، که در آن معامله‌گرانی که دارند و فکر می‌کنند قیمت کاهش می‌یابد، ناگهان افزایش قیمت را تجربه می‌کنند. برای محدود کردن زیان احتمالی خود، همه آنها شروع به بستن پوزیشن‌های خود می‌کنند (که با اجبار به خرید انجام می‌شود) که منجر به اثر آبشاری فشار خرید و افزایش بیشتر قیمت می‌شود.

گفتار پایانی

در حالی که می‌تواند بسیار نوسانی باشد، دقیقاً همین نوسانات قیمتی هستند که فرصت‌های معاملاتی بالقوه را ایجاد می‌کنند. قیمت‌های ارزهای دیجیتال در نهایت تحت‌تاثیر عرضه و تقاضا قرار می‌گیرند، و ما می‌توانیم دلایل اصلی را به‌عنوان عوامل بنیادی، کلان، احساسات و شاخص‌های تکنیکال توصیف کنیم.

تمام نمونه‌های ذکر شده در این مقاله فقط برای اهداف آموزشی هستند و هیچ‌گونه توصیه مبنی بر خرید یا فروش نیست. عملکرد گذشته تضمین یا پیش‌بینی‌کننده عملکرد آینده نیست. ارزش دارایی‌های ارزهای دیجیتال می‌تواند در یک شب به شدت افزایش یا کاهش یابد و شما می‌توانید تمام یا مقدار قابل توجهی از سرمایه خود را از دست بدهید. هنگام ارزیابی یک دارایی ضروری است که تحقیقات و دقت لازم را انجام دهید تا بهترین تصمیم ممکن را بگیرید، زیرا مسئولیت هر عملی تنها با شماست.

سوالات متداول

  • چه عواملی بر قیمت ارزهای دیجیتال تاثیر می‌گذارند؟

عرضه و تقاضا، اصول فاندامنتال، عوامل کلان اقتصادی، احساسات در بازار و شاخص‌های تکنیکال از عوامل تاثیرگذار بر قیمت ارزهای دیجیتال هستند.

  • عرضه و تقاضا چگونه بر بازار ارزهای دیجیتال تاثیر می‌گذارد؟

اگر تعداد خریداران بیشتر از فروشندگان یک ارز دیجیتال یا دارایی باشد، در تئوری، قیمت باید افزایش یابد؛ همینطور اگر فروشندگان نسبت به خریداران بیشتر باشد، از نظر تئوری قیمت کاهش می‌یابد.

 

دکمه بازگشت به بالا