بلاکچین بیس چیست؟ آشنایی با شبکه لایه 2 Coinbase

شبکه بیس چه کاربردهایی دارد؟

“بیس” یک راه‌حل لایه دوم اتریوم است که توسط صرافی ارز دیجیتال کوین‌بیس با همکاری آپتیمیزم توسعه یافته است تا یک محیط امن، مقرون به صرفه و دوستانه برای توسعه برنامه‌های زنجیره‌ای فراهم کند.

بیس چیست؟

بیس (Base) یک بلاکچین لایه دوم اتریوم (L2) است که به صورت رسمی در تاریخ 9 اوت 2023 توسط دفتر مرکزی صرافی کوین‌بیس، معرفی شد. بیس به دلیل اینکه اولین بلاکچینی است که توسط یک شرکت سهامی عام تأسیس شده است، توجه جامعه کریپتو را به خود جلب کرد.

بیس با همکاری بلاکچین لایه 2 اتریوم به نام آپتیمیزم (Optimism) در OP Stack توسعه یافت. OP Stack یک طرح ساختاریافته و متن‌باز است که آپتیمیزم را پشتیبانی می‌کند. بیس به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد تا با دسترسی به اکوسیستم کوین‌بیس که دارای بیش از 110 میلیون کاربر تأییدشده و بیش از 80 میلیارد دارایی است، برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) بسازند.

بیس قصد دارد یک “سوپرچین” (Superchain) به نام “آپتیمیزم” را با پشتیبانی جامعه‌ای از توسعه‌دهندگان ایجاد کند. بیس اعلام کرده است که در حال حاضر برنامه‌ای برای انتشار توکن جدیدی ندارد، بنابراین کاربران باید در مورد کلاهبردارانی که توکن‌های جعلی بیس را تبلیغ میکنند، مراقب باشند.

لایه 2 چیست؟

“بلاکچین لایه دوم” یک اصطلاح است که برای توصیف پروتکل‌ها یا شبکه‌های فرعی ساخته شده بر روی یک بلاکچین موجود (لایه یک) مانند اتریوم استفاده می‌شود. هدف اصلی از راه‌حل‌های لایه دو، بهبود قابلیت مقیاس پذیری، ظرفیت تراکنش و کارایی بلاکچین اصلی لایه یک است، بدون آنکه امنیت یا غیرمتمرکز بودن آن را تخریب  کند.

تعدادی از فناوری‌های بلاکچین لایه دو شامل کانال‌های حالت (state channels) (مانند شبکه لایتنینگ برای بیتکوین و شبکه رایدن برای اتریوم)، زنجیره‌های جانبی (sidechains) (مانند شبکه لیکویید برای بیتکوین و شبکه لووم برای اتریوم) و رول‌آپ‌ها (rollups) (مانند رول‌آپ‌های آپتیمیزم و رول‌آپ‌های ZK) هستند.

از جمله پرکاربردترین شبکه‌های بلاکچین لایه دو عبارت اند از Optimism، Polygon، zkSync و Arbitrum هستند.

آپتیمیزم چیست؟

آپتیمیزم یک راه‌حل بلاکچین لایه دو است که بر روی شبکه اتریوم (ETH) ساخته شده است و هدف آن بهبود قابلیت مقیاس پذیری، ظرفیت تراکنش و کاهش کارمزدهای مرتبط است. آپتیمیزم از یک تکنولوژی به نام “آپتیمیستیک رول‌آپ‌” استفاده میکند، که تراکنش‌های خارج از زنجیره جمع آوری می‌شوند و به زنجیره اصلی اتریوم ارسال می‌شوند.

آپتیمیزم از یک سیستم اثبات تقلب استفاده می‌کند که فرض می‌کند کلیه تراکنش‌های جمع‌آوری‌شده رول‌آپ تا زمانی که نادرست بودنشان اثبات نشود، معتبر هستند. کاربران می‌توانند این تراکنش‌ها را بررسی و در یک بازه زمانی مشخص، مدارک تقلب احتمالی را ارسال کنند. اگر در این دوره فعالیت تقلبی مشاهده شود، کاربر شیاد مجازات می‌شود و تراکنش باز می‌گردد.

بیس چه کاربردهایی دارد؟

مانند سایر شبکه‌های لایه دو (L2)، بیس کاربرد گسترده‌ای دارد. در ادامه، برخی از برنامه هایی که بر روی بیس ایجاد شده‌اند را معرفی کرده ایم.

اپلیکیشن های پرداخت

Beam یک برنامه پرداخت است که کاربران را قادر می‌سازد تا با استفاده از ارز پایدار USDC یا توکن داخلی برنامه به نام Eco، تراکنش‌ انجام دهند. کاربران می‌توانند با استفاده از حساب‌های توییتر خود و همچنین با استفاده از USDC یا Eco هزینه‌های گس را پوشش دهند. همچنین، برنامه Beam دارای یک درگاه یکپارچه تبدیل فیات به کریپتو و کریپتو به فیات نیز است.

سواپ توکن

تبادل توکن در صرافی‌های غیرمتمرکز (DEXها) به کاربران در بیس این امکان را می‌دهد که انواع مختلفی از رمزارزها را معامله کنند. در حال حاضر چندین صرافی غیرمتمرکز در بیس وجود دارند، از جمله یونی‌سواپ (Uniswap)، ماوریک (Maverick) و دکی‌سواپ (Dackieswap).

ارائه نقدینگی

کاربران می‌توانند از طریق اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز مختلفی مانند یونی‌سواپ، بیس‌سواپ و دکی‌سواپ، در بلاکچین بیس نقدینگی ارائه دهند. این اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز به ارائه‌دهندگان نقدینگی این امکان را می‌دهند تا از تراکنش‌ها در استخرهای نقدینگی کارمزد کسب کنند.

بریج یا پل بلاکچینی

بیس یک پل رسمی به نام پل بیس توسعه داده است که با اکثر کیف‌پول‌های اتریوم سازگار است، از جمله متا ماسک (MetaMask) یا کیف‌پول کوین‌بیس (Coinbase). کاربران قادر به انتقال توکن‌های ERC-20 از اتریوم به بیس و برعکس هستند.

انتقال از اتریوم به بیس معمولاً چند دقیقه طول می‌کشد، در حالی که انتقال از بیس به اتریوم تقریباً 7 روز زمان می‌برد.

عرضه دائو

یک سازمان غیر متمرکز مستقل (DAOs) یک سازمان مبتنی بر بلاک چین است که با تصمیمات جامعه محور مشخص می شود و از طریق قراردادهای هوشمند عمل می کند. آراگون، پروتکلی برای ایجاد DAO، یک DApp بدون کد را در شبکه Base معرفی کرده است که فرآیند ایجاد DAO را ساده می کند.

توکن بیس عرضه خواهد شد؟

طبق رودمپ و بایو رسمی توییتر بیس، این بلاکچین در آینده هیچ برنامه‌ای برای صدور توکن شبکه ندارد.

اما با این حال، پروژه‌ها ممکن است ابتدا اعلام کنند که برنامه‌ای برای ایردراپ (توزیع رایگان توکن) ندارند اما در آینده ایردراپ دهند. این ایردراپ معمولاً به منظور پاداش دادن به حامیان و کمک به رشد جامعه انجام می‌شود.

مزایای شبکه بیس چیست؟

هزینه پایین

مانند سایر رول‌آپ‌های آپتیمیزم، بیس گس فی پایینی دارد و به گونه‌ای طراحی شده است تا هزینه‌های تراکنش را به طور قابل توجهی کاهش دهد و توان عملیاتی تراکنش را افزایش دهد. این موضوع با پردازش تراکنش‌های خارج از زنجیره و تجمیع آنها دز یک اثبات واحد به دست می‌آید.

دسترسی

زنجیره‌های سازگار با EVM مانند بیس، قابلیت دسترسی را بهبود می‌بخشند. این زنجیره ها برنامه‌نویسان را قادر می‌سازند تا به راحتی ابزارها، چارچوب‌ها و قراردادهای هوشمند موجود مبتنی بر اتریوم را بر روی چندین پلتفرم استفاده و مستقر کنند.

مقیاس پذیری

قابلیت مقیاس پذیری لایه دو (L2) با ارائه مزایای قابل توجه، ظرفیت و توان عملیاتی تراکنش شبکه‌های بلاکچین را افزایش می‌دهد. این ارتقا موانع رفع میکند و ناکارآمدی‌ها کاهش میدهد و در نهایت راه‌حل‌های سریعتر و مقرون به صرفه‌تری را برای کاربران و توسعه‌دهندگان فراهم می‌کند.

معایب شبکه بیس چیست؟

متمرکزسازی

یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌ها در مورد بیس، میزان مرکزیت آن است. کوین‌ بیس به عنوان تنها گره توالی در بیس عمل می‌کند و این موضوع باعث میشود کوین بیس کنترل قابل توجهی بر تراکنش‌ها داشته باشد. گره توالی یک گره ویژه در شبکه بلاکچین است که مسئول توالی و نهایی کردن تراکنش‌ها به ترتیب مشخص شده است، که این امر باعث بهبود توان عملیاتی تراکنش می‌شود.

داشتن یک گره توالی باعث تمرکز قدرت پردازش و ترتیب تراکنش در یک ساختار واحد می‌شود. به علاوه، این اختیار مرکزی دارای قابلیت تعیین و تغییر هزینه‌های مرتبط با گره توالی کوین‌ بیس است. کوین‌بیس اشاره کرده است در آینده احتمال ادغام پتانسیل گره‌های شخص ثالث وجود دارد.

مدت زمان برداشت طولانی

یکی از محدودیت‌های اصلی بلاکچین بیس، مدت طولانی برداشت وجوه است که حدوداً 7 روز طول می‌کشد. این تأخیر بخاطر طراحی سیستم اثبات تقلب اپتیمیزم است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا تراکنش‌ها را بررسی کنند و مدارک تقلب احتمالی را در این بازه زمانی مشخص ارسال کنند.

مدت زمان طولانی برداشت ممکن است منجر به تجربه نه چندان مطلوبی برای کاربران شود.

امنیت

بیس به عنوان یک لایه دوم بلاکچین که بر روی OP Stack ساخته شده است، بیس با مجموعه‌ای از ریسک‌های امنیتی روبرو است. نگرانی اول مربوط به کارایی مکانیسم‌های اثبات تقلب به عنوان یک اقدام امنیتی است. اثبات تقلب بر ویژگی‌های هوشمند شبکه تکیه دارد تا شرکت‌کنندگان در شبکه هر تراکنش غیر معتبر خارج از زنجیره را پیش از نهایی شدن آن در زنجیره اصلی بررسی کنند.

کلام اخر

بیس از ابتدای راه‌اندازی توجه قابل توجهی را به خود جلب کرده است. تا تاریخ 7 سپتامبر 2023، بیس به بیش از یک میلیون کاربر و بیش از ۳۸۵ میلیون دلار ارزش کلی قفل شده (TVL) دست یافته است. این دستاورد شگفت‌انگیز بیس را در رده 8 ام بلاکچین از نظر مقدار ارزش کلی قفل شده قرار داده است و این بلاکچین حتی از محبوبیت بلاکچین های معروف مانند کاردانو و سولانا پیشی گرفته است.

منبع خبر: https://nipoto.com/mag/what-is-base-introducing-coinbase-layer-2-networkr/

خروج از نسخه موبایل