معرفی انواع سیفون

سیفون چیست؟ انواع سیفون و روش کار سیفون

در این مطلب درباره اینکه سیفون چیست و کاربرد انواع سیفون در سیستم لوله کشی به چه صورت است خواهیم گفت. کاربرد اصلی سیفون در سیستم فاضلاب تاسیسات ساختمانی است. ساختمان سیفون به شکلی است که پس از هر بار تخلیه فاضلاب مقداری آب در داخل آن باقی ‌می‌ماند به طوری که این مایع ارتباط فضای داخلی لوله فاضلاب و چاه را با فضای داخل ساختمان قطع ‌می‌کند. آب داخل سیفون را آب‌بند ‌می‌نامند و عمق آب بندی ارتفاع ستون آبی است که بین قسمت سرریز و عمق گلوی سیفون واقع شده است . مهمترین بخش شترگلو یا سیفون آب‌بند است.

کار سیفون چیست؟

روش کار سیفون بسیار ساده است . با توجه به سطح آب داخل سیفون در حالت عادی و قبل از تخلیه فاضلاب به داخل آن در سطح یکسان قرار می‌گیرد . پس از تخلیه فاضلاب وسایل بهداشتی، توالت ، حمام در داخل سیفون ارتفاع آب در شاخه B به تدریج زیاد ‌می‌شود و ارتفاع آب در شاخه c نیز به طور همزمان بالا ‌می‌آید تا زمانی که سطح آب و فاضلاب به سر ریز لوله خروجی سیفون ها یعنی به سطح D برسد و در آنجا تخلیه شود. از این لحظه به بعد هر چه آب وارد لوله ورودی سیفون بشود از لوله خروجی آن خارج ‌می‌گردد.

انواع سیفون

رایج‌ترین نوع سیفون از انواع سیفون فاضلاب مختلف ، سیفون p و s است که هر یک از آنها به اشکال مختلفی ساخته ‌و عرضه می‌شوند . با تمام این صحبتها کارآمدترین سیفون ، سیفون p است که به آن سیفون شترگلو نیز ‌می‌گویند که بسیار کاربرد دارد . از سیفون‌های شترگلو برای اتصال به دست‌شویی ، حمام ، لگن ، آبریز و شیر آبخوری استفاده ‌می‌شود . جریان فاضلاب سیفون‌ها نوع p از سایر انواع سیفون‌های معمول کندتر است .

انواع سیفون توالت از نظر عمق

سیفون‌ها را از نظر عمق نیز دسته بندی می‌کنند . سیفون‌ها معمولا از نظر عمق آب بندی دو نوع ‌می‌باشند که یکی از آنها آب‌بندی معمولی است که عمق آب‌بندی آن حدود 5 سانتی متر است و بسیار مناسب و کارآمد می‌باشد و دیگری سیفون با آب‌بندی عمیق که عمق آب‌بندی آن دو برابر (حدود 10 سانتی متر) است و این نوع نیز کاربرد خود را دارد .

سیفون فانتزی با آب‌بندی معمولی عمیق را می‌توان در شرایط عادی نیز به کار برد و از آن استفاده کرد ولی معمولا در شرایط غیر عادی از قبیل افزایش و کاهش فشار جو و گرمای زیاد در مواردی که سیستم هواکش کامل نباشد ، مورد استفاده قرار می‌گیرد .

سیفون چربی‌گیر

سیفون چربی گیر یکی از انواع خاص سیفون است . در مواردی که احتمال ورود چربی از طریق سینک‌های ظرف شویی به داخل سیستم فاضلاب وجود دارد باید در بین لوله فاضلاب سینک‌های ظرف شویی سیفون چربی گیر نصب شود تا از ورود روغن و چربی به فاضلاب جلوگیری کند . سیفون چربی گیر قابلیت نگهداری روغن و چربی را در خود دارد . چربی ورودی به داخل سیفون تحت تاثیر آب سفت ‌می‌شود و به صورت دوره ای با بلند کردن سینی مشبک خارج ‌می‌شود .

سیفون راه‌بند

سیفون راه بند نیز یکی دیگر از انواع خاص سیفون ها است . نصب سیفون در مجرای تخلیه‌ی فاضلاب ساختمان به شبکه فاضلاب شهری برای جلوگیری از نفوذ گازهای مضر موجود در شبکه فاضلاب شهری به داخل سیستم لوله کشی فاضلاب ساختمان ضروری است و بسیار رواج دارد . معمولا مجرای ورودی و خروجی این سیفون هم تراز است و به راحتی گاز و حشرات موذی وارد لوله فاضلاب می‌شوند . این سیفون دارای یک انشعاب است که با یک لوله عمودی تا کف ساختمان امتداد یافته از آن به عنوان مجرای بازدید و تمیز کردن لوله استفاده ‌می‌شود و از طریق آن می‌توان اقدام به پاکسازی لوله فاضلاب کرد . لوله دیگری روی خط فاضلاب نصب ‌می‌گردد تا از تخلیه آب سیفون جلوگیری نماید .

کاربرد سیفون در لوله کشی فاضلاب

سیفون فاضلاب در تمامی ساختمان ها و اماکن عمومی برای جلوگیری از ورود بوی نامطبوع فاضلاب به محیط استفاده می شود. این قطعه در محل خروجی فاضلاب از تجهیزاتی مانند توالت، حمام، سینک ظرفشویی، روشویی و … نصب می شود.

معرفی دو نوع رایج سیفون فاضلاب

در جواب سؤال سیفون چیست و چند نوع دارد؟ باید گفت که رایج ‌ترین انواع سیفون فاضلاب p و s هستند. البته نوع p که به آن شترگلو هم ‌می‌گویند، بسیار کاربرد دارد و از بهترین انواع سیفون می باشد.

از سیفون‌ های شترگلو برای اتصال به دستشویی، لگن حمام، شیر آبخوری و آبریز استفاده ‌می‌شود و جریان فاضلاب در سیفون‌های نوع p از سایر انواع آن کند تر است، ولی با این وجود دچار گرفتگی کمتری می شود.

روش کار و نحوه تخلیه سیفون لوله فاضلاب

سطح آب موجود در انواع سیفون فاضلای شهری در حالت عادی خیلی زیاد نیست، بنابراین وقتی فضولات وارد خمیدگی لوله دستشویی می شوند و سپس آب داخل سیفون ریخته می شود، سطح آب آن بالا می رود. سپس آب و فضولاتی که روی آن قرار گرفته اند، از سرریز لوله خروجی به لوله اصلی می ریزند و در مرحله بعد فضولات و آب ورودی، به لوله اصلی و در نهایت به سمت چاه هدایت می شوند.

اگر قصد جایگذاری و یا تعویض سیفون توالت معمولی و یا فرنگی منزلتان را دارید و از طرفی تجربه انجام کارهای فنی را هم کم و بیش داشته اید، می توانید با استفاده از مقالات خواندنی و کاربردی سایت برچسب اقدام به نصب فلاش تانک در سرویس بهداشتی منزلتان نمایید.

در ادامه شما شاهد عکس سیفون فاضلاب نوع p که در قسمت بالایی آن سمت چپ، ورودی سیفون و سمت راست خروجی یا بخش سرریز این قطعه متصل می گردد، خواهید بود که باید در نظر داشت لوله کشی سیفون فاضلاب توالت هم، طبق همین ورودی و خروجی انجام شود.

محل نصب سیفون فاضلاب شهری

نصب سیفون فاضلاب کار چندان پیچیده ای نیست و می توان آن را به راحتی انجام داد. برای نصب سیفون فاضلاب، ابتدا باید محل خروجی فاضلاب را آماده کرد. سپس، سیفون را به لوله فاضلاب متصل کرد. در نهایت، آب را درون سیفون ریخت تا آب بندی شود. اگر در این زمینه نیاز به کمک داشتید، با کارشناسان به پخش تماس بگیرید.

دکمه بازگشت به بالا