۲۰ روستای استان قم با کمبود آب مواجه هستیم – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

۲۰ روستای استان قم با کمبود آب مواجه هستیم - خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری آنلاین، مهدی نظر زاده در دیدار با آیت الله علیرضا اعرافی به ارائه گزارشی از روند آبرسانی در کشور پرداخت و گفت: خوشبختانه در حوزه تأمین آب، نسبت به متوسط جهانی کشور در وضعیت خوبی قرار دارد.

وی با بیان اینکه ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۸۷ درصد جمعیت روستایی در کشور از آب سالم و بهداشتی برخوردار هستند، اظهار کرد: با تأکید رئیس‌جمهور شهید در دولت سیزدهم در حوزه تأمین آب به ویژه در نقاط محروم کشور به خصوص روستاهای سیستان و بلوچستان اقدامات چشمگیری رقم خورد.

نظر زاده با بیان اینکه در حدود ۲۰ روستای استان با کمبود آب مواجه هستیم، ابراز داشت: متأسفانه بودجه‌های دولتی کفاف هزینه‌های سنگین آبرسانی به این روستاها را نمی‌دهد که نیازمند حمایت در این زمینه به ویژه از سوی خیرین هستیم.

وی با بیان اینکه در دو سال گذشته با اعتبارات سفر اول رئیس‌جمهور شهید مشکل آبرسانی به بخشی از روستاهای قنوات و قمرود حل شد، یادآور شد: آبرسانی به روستاهای باقی‌مانده به دلیل محدودیت اعتبارات مالی با سرعت کمتری در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم رفع کامل مشکل آبرسانی به روستاهای استان را نیازمند ۴۷۰ میلیارد تومان اعتبار دانست و خاطرنشان کرد: این روستاها بیشتر در بخش مرکزی و جعفرآباد هستند.

وی با بیان اینکه کمبود آب در بخشی از روستاها نیز به دلیل عدم توزیع عادلانه است، گفت: متوسط آب موردنیاز ساکنان این روستاها تأمین می‌شود اما به دلیل انشعابات غیرمجاز و آبیاری باغچه‌ها مجبور به نوبت‌بندی آب در آن هستیم.

نظر زاده در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت آبرسانی به شهر قم پرداخت و اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۷۵ درصد آب شهر قم از سدکوچری تأمین و آب مطلوب و باکیفیتی در شبکه آبرسانی توزیع می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه ۴۲ درصد شهر قم تحت پوشش شبکه فاضلاب است، ابراز داشت: شهر قم نیازمند ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب است که از این میزان حدود ۵۰ درصد آن کامل شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با بیان اینکه شهر قم در این زمینه نسبت به متوسط کشور از عقب‌ماندگی زیادی برخوردار است، تأکید کرد: هرچند توانستیم از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای توسعه طرح‌های فاضلاب استان استفاده کنیم اما هزینه‌های بسیار سنگین اجرای تأسیسات فاضلاب نیازمند توجه ویژه دولت به این بخش است.

وی با اشاره به بروز مشکلات زیست‌محیطی و سازه‌ای در برخی از نقاط شهر قم به علت عدم وجود شبکه فاضلاب خاطرنشان کرد: در حال حاضر هر متر خط انتقال فاضلاب ۴۰ میلیون تومان هزینه در بردارد که با بودجه‌های محدود استانی و شرکتی اجرای آن امکان‌پذیر نیست.

نظر زاده با بیان اینکه ۲۴۰ کیلومتر شبکه فرسوده فاضلاب نیز در شهر داریم، تصریح کرد: هیچ اعتباری برای بهسازی و بازسازی شبکه فرسوده در اختیار نداریم که عدم توجه به آن نیز معضلات زیادی را به دنبال خواهد داشت.

خروج از نسخه موبایل