اقتصادی

چالش بر سر اخراج خودروسازان از بورس

چالش بر سر اخراج خودروسازان از بورس

آفتاب‌‌نیوز :

طبق دستورالعمل پذیرش بورس تهران، شرکت‌هایی که در ۳ سال مالی متوالی یا ۴ سال متناوب از ۵ سال گذشته، زیان انباشته آن‌ها بیش از نصف سرمایه آن‌ها باشد و مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت شوند، پذیرش آن‌ها در بورس لغو و به بازار پایه فرابورس منتقل می‌شوند.

شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا در زمره چنین شرکت‌هایی هستند و در طول ۴سال گذشته همواره زیانده بوده‌اند. بر همین اساس تیرماه سال قبل هیأت پذیرش بورس به این دو شرکت یک سال فرصت داد که از شمول قانون تجارت خارج شوند، اما با گذشت یک سال زیان این شرکت‌ها نه فقط کاهش نیافت بلکه بیشتر هم شد.

مهلت تعیین شده برای شرکت‌های خودروسازی ۳۱تیرماه به پایان می‌رسد و بورس تهران چاره‌ای جز اخراج این شرکت‌ها ندارد.

اما با توجه به اثرگذاری سهام شرکت‌های خودروسازی در بورس وزارت اقتصاد در تلاش است ماجرا را حل کند، در نتیجه روز گذشته وزارت اقتصاد با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: تصمیم گرفته شد تا درباره عدم‌خروج شرکت‌های خودروسازی از بورس، مصوبه لازم به تأیید شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران برسد.

به زعم کارشناسان خروج شرکت‌های خودروسازی از بورس می‌تواند منجر به نزول شاخص‌های بورس شود؛ نزولی که از مدت‌ها پیش آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی حرفه‌ای هستم که با تخصص و تجربه در زمینه تحلیل‌های اقتصادی فعالیت می‌کنم. با استفاده از روش‌های پیشرفته و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین نتیجه را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا