روش ساخت سازه های عجیب بتنی

سازه های بتنی عجیب و غریب، یکی از جذابترین و نوآورانه ترین فرم های معماری مدرن هستند که با استفاده از مواد بتنی و تکنولوژی های پیشرفته، به خلق آثار هنری و معماری منحصر به فرد و بی نظیر می پردازند. این سازه ها اغلب شامل فرم های هندسی بی نظیر، ساختارهای پیچیده، ترکیبات رنگی جذاب و طرح های خلاقانه هستند که باعث جلب توجه و تحسین هر بیننده ای می شوند.

در ساختارهای بتنی عجیب، معمولا از تکنیک های مدرن و نوآورانه از جمله تراشکاری CNC، پیش تنیده شدن بتن، مدلسازی سه بعدی و استفاده از قالب های خاص برای ایجاد فرم های منحصر به فرد استفاده می شود. این تکنیک ها به معماران و هنرمندان این امکان را می دهند که از خلق آثار هنری با فرم ها و ساختارهای بی نظیر، تا ایجاد سازه های بتنی با استحکام و پایداری بالا، به راحتی پیش بروند. در ادامه شما را با روند ساخت این سازه های عجیب و جذاب که گاهی می توانند به جاذبه گردشگری یک شهر یا حتی کشور تبدیل شوند، آشنا می کنیم.

فرآیند ساخت سازه های بتنی عجیب 

ساخت سازه های عجیب و شگفت انگیز بتنی با یک ایده خلاقانه شروع می شود و استفاده از تکنولوژی های روز دنیا در طراحی این ایده به کمک طراحان و معماران می آید. سپس از مصالح و ابزار مناسب برای پیاده سازی این طرح استفاده می شود و در نهایت به کمک افزودن المان های بصری جذاب برای ایجاد نمای زیبا یا عجیب یک سازه، این نوع از سازه های بتنی را تکمیل می کند.

1- طراحی معماری ایده سازه

در مرحله طراحی اولیه یک سازه عجیب و غریب بتنی، معمار یا هنرمند با توجه به اهداف مشخص و محدودیت‌های موجود، ایده‌ها و طرح‌های خود را ایجاد می‌کند. این ایده‌ها ممکن است از مواردی مانند شکل‌ها، اندازه‌ها، استفاده از نور و سایه، ساختار، پارامترهای محیطی و امکانات خاص برخوردار باشند. 

در این مرحله، معمار یا هنرمند با بررسی محیط مورد استفاده، تحلیل نیازها و الزامات پروژه، ایجاد مفاهیم مختلف برای ساختار و شکل دادن به فضا شروع می کند. او ممکن است از نمونه‌های قبلی و الهام‌گیری از طراحی‌های معروف استفاده کند، اما هدف اصلی این مرحله، ابتکار و خلاقیت در ایجاد یک طراحی متفاوت و جذاب است.

معمار یا هنرمند ممکن است از مدل‌های کاغذی، نقاشی‌ها، نمونه‌های سه بعدی یا نرم افزارهای مدل‌سازی برای نمایش ایده‌ها و طرح‌های خود استفاده کند. این مدل‌ها به او کمک می‌کنند تا ایده‌ها و ارزش‌های طراحی‌شده را بهتر درک کند و ایده‌های جدید را اعمال کند.

در مرحله طراحی اولیه، دقت بسیار بالا، توانایی تجزیه و تحلیل دقیق فضا و اهمیت استفاده از روش‌ها و تکنولوژی‌های مناسب برای دست‌یابی به طرح نهایی به شکل و صورتی که تمام الزامات و نیازهای مشتری را برآورده کند، بسیار مهم است.

2- طراحی یا سفارش سیستم قالب بندی مناسب

بعد از این که طراحی نقشه معماری سازه انجام شد و برای درک بهتر این معماری مدل سازی هم انجام گرفت، حالا لازم است سیستم مناسب برای پیاده سازی بخش های مختلف این سازه طراحی شود. اگر سازه یک پل است، نیاز است یک سیستم قالب بندی پل مناسب در نظر گرفته شود که کار بتن ریزی این پل را به بهینه ترین حالت ممکن هدایت کند. اگر سازه یک بنای ساختمانی است، استفاده از قالب های مناسب برای پیاده سازی ستون، دیوارها، سقف آن اهمیت بسیاری دارد.

در سازه های عجیب و جذاب، با توجه به طرح و ایده ای که برای معماری سازه در نظر گرفته می شود، گاهی استفاده از انواع سیستم های قالب بندی معمول در طراحی این نوع سازه ها مناسب نباشد. به این ترتیب لازم است که یک قالب بتن خاص برای پروژه ساخت این سازه عجیب در نظر گرفته شود. بنابراین لازم است برای ساخت سیستم های قالب بندی خاص با طراحان حرفه ای تولید کننده این نوع قالب ها ارتباط برقرار شود و قالب مورد نظر سازه ها سفارش داده شود.

3- اجرای سازه و بتن ریزی قسمت های مختلف

اجرای یک سازه عجیب و غریب بتنی به دقت بالایی نیاز دارد تا نتیجه نهایی زیبا و پایدار باشد.در مرحله اول نیاز است فضای در نظر گرفته شده برای اجرای سازه عجیب آماده شود. این کار شامل پاکسازی منطقه، نصب سازه‌های پایه، نصب قالب‌ها و انجام آماده‌سازی‌های دیگر مربوط به ساخت و ساز می‌شود.

سپس لازم است قالب هایی که در مرحله قبل طراحی شده بود، در محل مورد نظر نصب شود. طراحی قالب در اندازه و شکل دقیق بر اساس طرح و ابعاد سازه انجام می‌شود.

حال وقت آن است که کار بتن ریزی در قالب ها انجام شود. در این مرحله، مراقبت و نظارت فراوان بر به وقوع پیوستن عیوب و ضعیف‌های ممکن در بتن مهم است. پس از ریزی بتن، باید به دقت از تجانس و همگنی بتن اطمینان حاصل شود. این مرحله شامل تراکم، تعمیر و پرداخت بتن برای رسیدن به ترکیب مورد نیاز است.

بعد از ریزی، بتن باید به آرامی متراکم شود، سطح صاف شود و هر گونه نقص و ناهمواری تصحیح شود. این مرحله ممکن است از طریق تازه‌سازی، ترکیبات خاص بتن یا روش‌های دیگر انجام شود.

بعد از ریزی بتن، باید به بتن فرصت داده شود تا به طور کامل خشک شود. این مرحله ممکن است مدت زمان زیادی طول بکشد و نیاز به حفظ شرایط خاصی مانند رطوبت و دمای مناسب دارد. سپس قالب از سازه جدا شده و نوبت به اجرای ادامه بخش های سازه می رسد.

4- نما و زیبا کاری سازه بتنی عجیب

بعد از این که به همان ترتیبی که در مرحله قبل گفته شد، قالب ها در قسمت های مورد نظر نصب شد و کار بتن ریزی آن ها تکمیل شد، نوبت به زیبا کاری و نمای سازه می رسد. هر سازه ای با توجه به طرح و ایده ای که برای آن در نظر گرفته شده است، ممکن است به مواد اولیه متفاوتی برای نما نیاز داشته باشد. 

ممکن است یک سازه به شیشه های خاص برای زیباسازی و پیاده سازی طرح مورد نظر نیاز داشته باشد؛ اما سازه ای دیگر نیاز به قالب های خاص نما داشته باشد که بتواند باز هم به کمک بتن طرح های مورد نظر را پیاده سازی کند. پس ممکن است در این قسمت هم به سیستم قالب بندی خاص با توجه به طرح و ایده پروژه نیاز باشد.

سازه های بتنی عجیب و غریب همچنین می توانند از نظر زیبایی و تاثیرگذاری بر محیط اطراف به عنوان آثار هنری عمومی تشخیص داده شوند و به عنوان نمادهای توانایی انسان در خلق آثار هنری و معماری استفاده شوند. این سازه ها اغلب در نمایشگاه ها، فضاهای عمومی، موزه ها و فضاهای هنری دیگر به نمایش گذاشته می شوند و باعث تحسین و الهام برای بازدید کنندگان شوند. اما تکنولوژی و قالب های مورد استفاده در ساخت این ساختمان ها می تواند در نهایت تعیین کننده کیفیت این سازه ها باشد. 

مجموعه تنها پولاد یکی از بزرگترین مجموعه های صنعتی فعال در حوزه ساخت قالب های خاص بتن است که تجربه ساخت انواع سیستم های قالب بندی برای اجرای انواع سازه های ساده تا معماری پیچیده را در پروژه های کوچک و بزرگ داخلی و خارجی داشته است. همکاری در ساخت سازه های عجیب بتنی می تواند یکی از فعالیت های جذاب و تاثیرگذار این مجموعه در ایران باشد.

خروج از نسخه موبایل