علمی و پزشکی

تصویر روز ناسا: نمای سه‌بعدی «هلن»

هلن (Helen) نام مناسبی برای این قمر تروآیی است (ارجاع به حماسه تروا، اثر هومر) زیرا در یکی از نقاط لاگرانژی مدار زحل به دور آن می‌چرخد. نقاط لاگرانژی، ۵ موقعیت گرانشی پایدار در نزدیکی دو جرم عظیم است و در مورد هلن، این دو جرم عبارتند از زحل و قمر بزرگ‌تر «دایونی» (Dione).

هلن شکل نامنظمی دارد (با ابعاد حدود ۳۶ در ۳۲ در ۳۰ کیلومتر) و در نقطه لاگرانژ پیشرو دایونی (L۴) می‌چرخد و قمر یخی برادرش «پولیدئوس» (Polydeuces) در نقطه لاگرانژی L۵ دایونی آن را دنبال می‌کند.

تصویر روز ناسا: نمای سه‌بعدی «هلن»

این تصویر آناگلیف استریو با استفاده از دو تصویر فضاپیمای کاسینی ساخته شده که طی پروازی نزدیک در سال ۲۰۱۱ از هلن ثبت شده‌اند. این تصویر بخشی از نیم‌کره رو به زحل را در قمر هلن نشان می‌دهد که دهانه‌ها و ویژگی‌های خندق‌مانندی روی آن دیده می‌شود.

اعتبار تصویر: تیم تصویربرداری کاسینی، ISS، JPL، ESA، ناسا؛ تصویر استریو توسط روبرتو بلترامینی. برای مشاهده عکس در ابعاد بزرگ، اینجا را کلیک کنید.

منبع: تصویر روز ناسا

۵۴۵۴

کارگروه خبری مطالب پزشکی

علم پزشکی همچون پازلی است و هدفم این است که قطعات آن را به گونه‌ای تنظیم کنم که یک تصویر کامل و جذاب از سلامتی برای شما پدید آید. به عنوان نویسنده علمی و پزشکی، با استفاده از الگوریتم BERT گوگل، این راهنمایی را با انگیزه و استعداد به شما ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا