از کجا بفهمم بیماری مقاربتی دارم

آزمایش بیماری های مقاربتی


دکتر متخصص زگیل تناسلی مردان در اصفهان  بیان می کند در بسیاری از موارد بیماری‌های مقاربتی به دلیل یک سهل‌انگاری بسیار ساده در فرد به وجود می‌آید و تا سال‌ها ممکن است فرد را درگیر خود کند. از این رو آگاهی از نحوه انتقال بیماری‌های جنسی و انجام به موقع آزمایش بیماری های مقاربتی می‌تواند بسیار مهم باشد. شاید برای بسیاری از افراد سوال باشد که آزمایش بیماری‌های منتقله از راه جنسی چه هنگام تجویز می‌شوند و از کجا بفهمم بیماری مقاربتی دارم؟ در جواب این سوال، پزشک با استفاده از اطلاعاتی که از معاینه بالینی، بررسی تاریخچه درمانی و روابط جنسی پرخطر بیمار به دست می‌آورد در خصوص تجویز و یا عدم نیاز به تجویز آزمایش‌ STD تصمیم‌گیری می‌کند. اگر قصد دارید در ارتباط با آزمایش بیماری‌های مقاربتی اطلاعات کافی را کسب کنید ادامه مطالب را از دست ندهید.

بیماری مقاربتی چیست؟

(آمیزشی) بیماری‌هایی هستند که از طریق ارتباط جنسی به افراد منتقل می‌شوند. حدود ۲۰ نوع بیماری مقاربتی تاکنون شناسایی شده است. با می‌تواند متفاوت باشد. اغلب اوقات این بیماری‌ها با علائم بالینی همراه هستند اما گاهی ممکن است فرد مبتلا ناقل باشد و علائمی بروز ندهد. افراد ناقل همانند افراد علامت‌دار پتانسیل انتقال بیماری به سایرین را دارند. اگر بیماری‌های مقاربتی درمان نشوند به علت پیش‌رونده بودن آن‌ها، احتمال بروز عفونت‌های شدیدتر و ایجاد عوارض مخاطره آمیز وجود دارد.

از شایع‌ترین عفونت‌های آمیزشی می‌توان به کلامیدیا، گنوره، سیفیلیس، PID، هرپس تناسلی، هپاتیت B و HIV اشاره نمود. (مطالعه بیشتر: ) تعدادی از این عفونت‌ها دارای منشاء باکتریایی و تعدادی دیگر ویروسی هستند. در صورت درمان نشدن عفونت‌هایی مثل گنوره و در زنان، سیستم باروری آنان با مشکلات جدی روبرو می‌شود طوری‌که حتی احتمال از دست رفتن توانایی باروری دور از ذهن نیست. پس در صورت داشتن رابطه پرخطر جنسی، انجام آزمایش بیماری های مقاربتی را فراموش نکنید!

چه کسانی در خطر ابتلا به بیماری‌های جنسی قرار دارند؟

دکتر متخصص زگیل تناسلی مردان در اصفهان  می گوید این نوع بیماری‌ها از راه واژنی، مقعدی و دهانی قابل انتقال هستند. افرادی که با چندین شریک جنسی رابطه دارند بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به بیمارهای مقاربتی هستند. چنین افرادی حتی اگر فاقد علائم هستند باید هر ۶ تا ۱۲ ماه یکبار آزمایش بیماری های مقاربتی انجام دهند. شما به راحتی می‌توانید تا را انجام دهید تا خیالتان از این موضوع راحت شود. اکثر بیماری‌های مقاربتی (STD) اگر زود تشخیص داده شوند، قابل درمان هستند. حتی برای بیماری‌هایی که قابل درمان نیستند نیز، اگر به موقع درمان را شروع کنید، عوارض کمتری به دنبال دارند.

بنابراین میزان عوارض و درمان پذیر بودن یا نبودن این بیماری‌ها به این بستگی دارد که آیا شما آزمایش بیماری‌های مقاربتی را پشت گوش می‌اندازید یا خیر! البته بسیاری از افراد پس از رابطه جنسی پرخطر ممکن است حتی در صورت داشتن علائم نیز رفتن به آزمایشگاه برای آن‌ها دشوار باشد. به همین دلیل شما می‌توانید به جای مراجعه مستقیم به آزمایشگاه، با تماس با مجموعه هومکا، آزمایش STD را در منزل انجام دهید.

آزمایش‌های مقاربتی برای افراد زیر نیز توصیه می‌شود:

* اگر شریک جنسی شما مبتلا به یکی از بیماری‌های مقاربتی است.

* در صورت داشتن شریک جنسی جدید

* افرادی که چندین شریک جنسی دارند

در ارتباط با اهمیت آزمایش مقاربتی ( STD )، سایت معتبر ، می‌گوید:

بسیاری از بیماری‌های مقاربتی بدون علائم یا با علائم بسیار ضعیف هستند که می تواند تشخیص آنها را سخت کند.

در صورت ابتلا و عدم درمان، بیماری های مقاربتی می توانند باعث مشکلات سلامتی بسیار جدی مانند انواع سرطان و ناباروری شوند.

همواره در نظر داشته باشید که آزمایش تنها راه برای اطمینان از ابتلا به STD است.

نحوه انجام آزمایش بیماری های مقاربتی

انواع آزمایش‌ها

نوع بیماری

معیارهای مورد نظر

آزمایش خون

آزمایش HIV، هپاتیت B و C، سیفیلیس، هرپس

ارزیابی آنتی‌ژن ویروسی یا باکتریایی و یا بررسی آنتی بادی‌های تولیده شده توسط سیستم ایمنی بر ضد عوامل عفونی

سواب واژن یا رکتوم و یا سواب زخم‌های دهانی

کلامیدیا، ، هرپس، HPV، سیفیلیس در مراحل ابتدایی آن

بررسی میکروب‌ها در زیر میکروسکوپ

آزمایش ادرار

کلامیدیا، سوزاک، واژینالیس

بررسی میکروب‌های ادراری در زیر میکروسکوپ

سواب دهانه رحم

HPV

شناسایی DNA ویروس HPV

از کجا بفهمم بیماری مقاربتی دارم؟

اگر علائمی دارید و نگران هستید که به یک بیماری مقاربتی مبتلا شده‌اید، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. در زمان ابتلا به یک بیماری منتقله از راه جنسی علائم مختلفی پدیدار می‌شوند که می‌توان تا حدودی بفهمیم که آیا پس از یک رابطه جنسی پرخطر به یک بیماری عفونی مقاربتی مبتلا شده‌ایم یا خیر.

علائم بیماری‌های مقاربتی شامل موارد زیر است:

اگر دارای STD باشید، مصرف آنتی بیوتیک احتمالا اولین توصیه درمانی شما خواهد بود. اما اگر دارای عفونت ویروسی مانند تبخال باشید، مصرف داروهای ضد ویروسی گزینه مناسبی برای شما هستند. دقت کنید که بهترین راه برای تشخیص این بیماری‌ها، انجام آزمایش بیماری‌های مقاربتی است، زیرا در بسیاری از موارد در مراحل اولیه بیماری، خبری از بروز علائم نیست.

راه‌های جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مقاربتی

راه های مختلفی برای جلوگیری یا کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مقاربتی وجود دارد. از جمله راه‌هایی که می‌توانید از خود و همسرتان در برابر این بیماری‌ها محافظت کنید شامل:

انواع آزمایش‌ بیماری های مقاربتی

آزمایش‌هایی که برای تشخیص انواع بیماری‌های آمیزشی وجود دارند به سه دسته زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

آزمایش‌های خونی: با دریافت یک نمونه خون، عفونت‌های بیماری‌های مقاربتی تشخیص داده می‌شوند.

آزمایش‌های ادراری: تعدادی از عفونت‌های منتقله جنسی از طریق آزمایشات ادراری قابل تشخیص هستند.

آزمایش مایعات یا نمونه سواپ: در صورتی‌که بیمار مبتلا به زخم، کیست عفونی و یا تاول باشد پزشک با نمونه‌گیری از زخم نوع عفونت آن را بررسی می‌کند.

آزمایشات غربالگری بیماری‌های مقاربتی

انجام آزمایشات برای افرادی که علائمی ندارند آزمایشات غربالگری گفته می‌شود. بیشتر اوقات آزمایشات غربالگری بیماری‌های مقاربتی جزئی از برنامه بهداشتی عمومی نیست اما در موارد زیر آزمایشات غربالگری مقاربتی توصیه می‌شود:

افراد در معرض خطر: پزشکان توصیه می‌کنند افراد در معرض خطر به ویژه کسانی که رفتارهای پرخطر جنسی دارند سالانه یکبار تست HIV را انجام دهند.

زنان باردار: تمام زنان باردار در اولین ویزیت پزشکی خود برای بیماری های HIV، ، کلامیدیا و غربالگری می‌شوند. و گنوره نیز بنابه صلاحدید پزشک تجویز می‌شوند.

زنان ۲۱ سال و بالاتر: برای بررسی تغییرات سلولی دهانه رحم از جمله التهاب، تغییرات پیش سرطانی و سرطان انجام می‌شود. سرطان دهانه رحم اغلب به دلیل آلودگی به سویه‌هایی از ویروس HPV (ویروس پاپیلومای انسانی) بروز می‌کند. به همین دلیل بهتر از با آشنایی داشته باشیم. پزشکان توصیه می‌کنند که زنان از سن 21 سالگی به بعد هر سه سال یکبار تست پاپ اسمیر را انجام دهند. از سن ۳۰ سالگی به بعد هر ۵ سال یکبار تست HPV و تست پاپ اسمیر انجام شود.

زنان زیر ۲۵ سال با رفتارهای پرخطر جنسی: پزشکان توصیه می‌کنند زنان زیر ۲۵ سال با روابط جنسی پرخطر، برای عفونت کلامیدیا و گنوره آزمایش شوند. در این آزمایش با استفاده از یک نمونه واژنی و یا نمونه ادرار وجود باکتری‌های عفونی ارزیابی می‌شود.

بیماران مبتلا به HIV: در افراد مبتلا به HIV به دلیل ضعف سیستم ایمنی، احتمال دچار شدن به سایر بیماری‌های جنسی نیز بالاست. افرادی که نتیجه تست HIV آن‌ها مثبت است باید برای سایر بیماری‌های مقاربتی مانند سیفیلیس، گنوره، کلامیدیا و هرپس نیز آزمایش شوند. همچنین غربالگری برای این افراد توصیه می‌شود.

درمان بیماری‌های مقاربتی

اگر پس از انجام آزمایش بیماری‌های مقاربتی نتیجه تست شما مثبت شد، بهتر است بدانید که بیماری‌های آمیزشی که بر اثر عفونت‌های باکتریایی پدید می‌آیند معمولا راحت‌تر از عفونت‌های ویروسی و قارچی قابل درمان هستند. بیماری‌های ویروسی قابل کنترل هستند اما در بعضی موارد نمی‌توان آن‌ها را ریشه‌کن کرد.

اگر بارادار هستید و به یکی از بیماری های مقاربتی مبتلا هستید بهتر است هرچه زودتر روند درمانی را آغاز کنید تا با مصرف به موقع داروها از گسترش التهاب و آسیب به جنین پیشگیری شود. درمان بیماری‌های مقاربتی بسته به نوع عفونت، با یکی از روش‌های زیر انجام می‌شود:

آنتی بیوتیک‌ها: در بسیاری از عفونت‌های مقاربتی ناشی از باکتری‌ها مثل گنوره، ، کلامیدیا و تریکوموناس تجویز آنتی بیوتیک مناسب موجب از بین رفتن عفونت و درمان به‌موقع می‌شود. معمولا داروهای مرتبط با گنوره و کلامیدیا همزمان تجویز می‌شوند چونکه بیشتر اوقات این دو عفونت باهم در فرد بروز می‌کنند. آنتی بیوتیک‌های تجویز شده باید تا پایان دوره درمان به طور منظم مصرف شوند. اگر قادر به مصرف به موقع و منظم داروها نیستید موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید. در چنین مواردی از سایر آنتی‌بیوتیک‌ها با دوره زمانی کوتاه‌تر استفاده می‌شود. علاوه بر این لازم است که تا هفت روز و تا بهبودی زخم‌ها از رابطه جنسی پرهیز نمائید. بر اساس توصیه پزشکان بهتر است زنان پس از سه ماه یک تست مجدد نیز داشته باشند تا احتمال عود عفونت بررسی شود.

داروهای ضدویروسی: برای عفونت‌های ویروسی مثل هرپس یا HIV داروهای ضد ویروسی تجویز می‌شوند. در صورت طی کردن مناسب روند درمانی احتمال عود و بروز عفونت‌های مکرر کاهش می‌یابد با وجود این احتمال انتقال بیماری به شریک جنسی وجود دارد. داروهای ضد ویروسی قادرند عفونت HIV را برای سال‌ها کنترل کنند. البته فرد مبتلا همچنان ناقل است و احتمال انتقال ویروس در روابط جنسی به دیگران وجود دارد. هرچه دوره درمانی HIV زودتر آغاز شود دوره درمانی موثرتر و بار ویروس در خون کمتر خواهد بود.

تماس با بهترین دکتر متخصص زگیل تناسلی مردان در اصفهان 

دکتر متخصص زگیل تناسلی مردان در اصفهان درباره عفونت یا ویروس HPV و انواع روش های درمان از جمله درمان لیزری زگیل در مجهزترین کلینیک تخصصی زگیل اصفهان صحبت کردند. جهت برقراری ارتباط با دکتر علیرضا عابدی می توانید با شماره تلفن 09130001480 و یا به صورت حضوری به نشانی اصفهان، خیابان شمس آبادی، ابتدای کوی عالم، مجتمع تجاری عالم آرا، طبقه اول، واحد 103 مراجعه کنید.

خروج از نسخه موبایل