ارز دیجیتال نات کوین چیست

نات کوین (Notcoin با نام اختصاری NOT) پروژه جدید مجموعه اوپن بیلدرز (Open Builders)، وابسته به بنیاد تون است که اواسط نوامبر ۲۰۲۳ (آبان ۱۴۰۲) نسخه بتا یا اولیه آن راه‌اندازی شد. نات کوین یک مینی اپلیکیشن یا نوعی ربات تلگرامی است که به کاربران اجازه می‌دهد با لمس یا کلیک روی یک آیکون سکه، ارز دیجیتالی با عنوان Notcoin یا NOT را استخراج (ماین) کنند. نات کوین ابتدا به‌عنوان یک دارایی درون بازی در اختیار کاربران قرار می‌گرفت و امکان فروش مستقیم یا واریز و برداشت آن وجود نداشت. با این حال، توسعه‌دهندگان نات کوین اخیراً توکن NOT را روی بلاکچین تون عرضه کرده‌اند و به‌زودی از روز پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت معاملات آن در صرافی‌های متمرکز آغاز می‌شود.

ارتباط نات کوین با تلگرام و تون کوین

صفحه‌های مربوط به بنیاد تون و اشخاص وابسته به آن، از ابتدای راه‌اندازی نات کوین درباره این بازی صحبت و به‌نوعی از آن حمایت می‌کردند. تیم اوپن بیلدرز، مجموعه سازنده نات کوین نیز وابسته به بنیاد تون فعالیت می‌کند و بازوی تأمین مالی و توسعه پروژه‌های جدید در اکوسیستم تون مسحوب می‌شود.

دلیل محبوبیت نات کوین چیست؟

نات کوین از زمان شروع رسمی کار خود در ابتدای سال ۲۰۲۴، موفقیتی مثال‌زدنی در جذب کاربر داشته است. ایده این پروژه در بخش بازاریابی، درگیر‌کردن هرچه بیشتر ذهن کاربران است و به همین خاطر از ابتدا اطلاعات زیادی درباره این بازی و برنامه‌های آینده آن منتشر نشد. در واقع، افراد با گمانه‌زنی درباره اینکه نات کوین احتمالاً پروژه موفقی خواهد بود و سکه‌های ماین‌شده آنها روزی ارزش پیدا خواهد کرد، وارد این بازی می‌شوند.

آیا می‌توان نات کوین را خرید و فروش کرد؟

توکن نات کوین (Notcoin) قرار است روز ۱۶ مه (۲۷ اردیبهشت) در صرافی‌های ارز دیجیتال لیست و معاملات آن آغاز شود. در ادامه راهنمای کامل برداشت و را برای شما تهیه کرده‌ایم. فقط توجه داشته باشید که هنوز امکان فروش مستقیم نات کوین‌های استخراج‌شده توسط کاربران وجود ندارد؛ اما از آنجایی که زیرساخت‌های لازم برای جابه‌جایی توکن‌های نات از حالا توسط تیم این ارز دیجیتال فراهم شده و معاملات آن از روز پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت شروع می‌شود، می‌توان مسیر برداشت و فروش توکن‌های NOT را پیش‌بینی کرد.

آموزش فروش نات کوین

برای برداشت و فروش نات کوین‌های خود باید مراحل زیر را طی کنید. فروش نات کوین یا برداشت این توکن از داخل ربات بازی، با نصب و وصل‌کردن کیف پول به ربات شروع می‌شود.

۱. نصب کیف پول تون کوین

۲. خرید تون کوین برای پرداخت کارمزد

برای برداشت نات کوین نیاز به انجام یک تراکنش روی شبکه تون کوین و پرداخت کارمزد دارید. کارمزدها در شبکه تون کوین در قالب توکن TON پرداخت می‌شود. تنها با داشتن حدود ۲ دلار تون کوین در کیف پول خود می‌توانید این تراکنش را انجام دهید. اگر از قبل در کیف پول خود تون کوین ندارید، می‌توانید برای از صرافی نوبیتکس اقدام کنید.

۳. اتصال ربات نات کوین به کیف پول تون کیپر برای برداشت

در مرحله بعد باید کیف پولی که قصد وصل‌کردن آن به ربات نات کوین را دارید انتخاب کنید. بهترین گزینه کیف پول تون کیپر است.

حالا به‌صورت خودکار به ربات بر می‌گردید و در صفحه اصلی می‌توانید با زدن روی آیکون فلش یا برداشت، گزینه‌های در دسترس برای برداشت نات کوین را مشاهده کنید.

این گزینه‌ها به ترتیب از بالا به پایین عبارت‌اند از:

واریز به صرافی‌های متمرکز

در حال حاضر امکان واریز نات کوین به ۳ صرافی بایننس، OKX و بای بیت فراهم شده است. البته اگر با شماره تلفن ایران در تلگرام حساب دارید، احتمالاً این بخش به شما نمایش داده نخواهد شد. هر سه این صرافی‌ها به کاربران ایرانی خدمات ارائه نمی‌کنند. بنابراین، این گزینه مناسب کاربران ایرانی نات کوین نیست. ضمن اینکه معاملات نات کوین در این صرافی‌ها هنوز آغاز نشده است و از روز ۲۷ اردیبهشت شروع خواهد شد. در مجموع، با بازشدن واریزها و لیست‌شدن نات کوین در هر می‌توانید آدرس واریز (Deposit) خود را از آن صرافی دریافت و توکن‌های NOT را از کیف پول تون کیپر برای فروش به آن منتقل کنید.

گزینه بعدی واریز نات کوین به کیف پول امانی تلگرام است. این گزینه نیز احتمالاً به شماره‌های مربوط به ایران نمایش داده نخواهد شد. در هر صورت، همان طور که گفته شد این کیف پول نیز به کاربران ایرانی خدمات ارائه نمی‌کند و به همین خاطر گزینه مناسبی برای برداشت و فروش نات کوین محسوب نمی‌شود.

واریز به کیف پول‌های غیرامانی

این گزینه به شما امکان واریز نات کوین به کیف پول‌هایی مثل تون کیپر را می‌دهد که غیرامانی هستند و کنترل کامل آن در اختیار خودتان است. گزینه برداشت به کیف پول غیرامانی در ربات نات کوین هنوز فعال نشده است. در آینده اگر صرافی‌های غیرمتمرکز شبکه تون کوین معاملات نات کوین را آغاز کنند، قادر خواهید بود با وصل‌کردن کیف پول غیرامانی خود به این پلتفرم‌ها، توکن‌های خود را بفروشید.

تبدیل ووچرهای نات کوین به توکن NOT

اگر در گذشته ووچرهای نات کوین را خریداری کرده‌اید، اکنون می‌تواند در خود ربات مطابق تصاویر زیر آن را به نات کوین تبدیل کنید.

آموزش خرید نات کوین

هم‌اکنون امکان خرید ووچر یا NFTهای نات کوین در پلتفرم Getgems.io وجود دارد و می‌توانید با مراجعه به این بازار و پرداخت مقدار مشخصی تون کوین اقدام به خرید این NFTها کرده و همان طور که بالاتر گفته شد، آنها را از طریق خود ربات نات کوین تبدیل به توکن NOT کنید. برای خرید نات کوین از صرافی‌های متمرکز اما، لازم است تا روز پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت و شروع معاملات این توکن در بازارهای مختلف صبر کنید.

قیمت نات کوین چند است؟

قیمت نات کوین هر ۱۰٬۰۰۰ واحد در بازارهای پیش از عرضه مثل پلتفرم Getgems، صرافی غیرمتمرکز و بازار معاملات فیوچرز غیرمتمرکز  بین ۸۰ تا ۱۰۰ دلار (حدود ۵ تا ۶ میلیون تومان) است. فقط توجه داشته باشید که توسعه‌دهندگان نات کوین اخیراً با حفظ ارزش، سه صفر از موجودی کاربران کم کرده‌اند و این قیمت بر اساس اقتصاد توکنی (Tokenomics) جدید نات کوین است.

کدام صرافی‌ها نات کوین دارند؟

عرضه نات کوین در بایننس، بای بیت و OKX قطعی است. ممکن است در آینده صرافی‌های متمرکز و همین طور غیرمتمرکز بیشتری هم این توکن را لیست کنند.

نحوه کار نات کوین

همانطور که اشاره کردیم نات کوین در حال حاضر از طریق یک ربات یا مینی اپلیکیشن تلگرامی به کاربران ارائه می‌شود. کاربران تلگرام در شروع کار نات کوین و قبل از پایان استخراج آن می‌توانستند با عضویت در ربات و شروع بازی، با ضربه‌زدن روی یک دکمه، تعداد مشخصی نات کوین دریافت کنند. علاوه‌بر این امکان دعوت دوستان و دریافت نات کوین رایگان بیشتر نیز وجود داشت.

اصطلاحات و بخش‌های مهم بازی نات کوین

بازی نات کوین بخش‌های مختلفی دارد که ممکن است در اولین مواجهه، بازیکنان را تا حدی گیج کند. به همین خاطر، در ادامه بخش‌های مختلف و اصطلاحات مربوط به این بازی را توضیح می‌دهیم.

کاربران نات کوین بر اساس مجموع توکن‌هایی که ماین کرده‌اند، سطح‌بندی می‌شوند. این سطح‌بندی از برنزی شروع شده و تا الماسی ادامه دارد. سطوح بازیکنان در نات کوین طبق جدول زیر تعیین می‌شود.

لیگ بازه امتیاز
برنزی (Bronze) ۰ تا ۵٬۰۰۰
نقره‌ای (Silver) ۵٬۰۰۱ تا ۲۰۰٬۰۰۰
طلایی (Gold) ۲۰۰٬۰۰۱ تا ۲میلیون
پلاتینی (Platinium) ۲٬۰۰۰٬۰۰۱ تا ۱۰میلیون
الماسی (Diamond) ۱۰میلیون به بالا

بوستس (Boosts)

بوستس بخشی در صفحه اول بازی نات کوین است که از طریق آن می‌توانید امکانات ویژه‌ای را دریافت یا با پرداخت نات کوین‌های ماین‌شده خود، خریداری کنید. این امکانات عبارت‌اند از:

توربو (Turbo)

یکی از بوسترهای نات کوین است که با آیکون موشک نمایش داده می‌شود و با هر بار استفاده از آن، برای چند ثانیه می‌توانید در ازای هر لمس صفحه چندین برابر نات کوین بیشتر دریافت کنید. روزانه ۳ توربو به هر کاربر داده می‌شود و ممکن است به‌صورت تصادفی هم چند موشک توربو هنگام بازی به شما نمایش داده شود که با لمس آن دریافت چندبرابری نات کوین شما فعال می‌شود.

فول انرژی (Full Energy)

یکی دیگر از بوسترهای نایت کوین است که مثل توربو هر روز ۳ عدد از آن به بازیکنان داده می‌شود. با لمس این بوستر ظرفیت انرژی شما به‌طو کامل پر می‌شود می‌تواند به ماین ادامه دهید.

یکی از بوسترهای خریدنی در نات کوین است که تعداد استخراج نات کوین با هر لمس شما را افزایش می‌دهد. مثلاً می‌توانید با هر لمس به جای یک نات کوین ۱۰ نات کوین بگیرید.

انرژی لیمیت (Energy Limit)

ظرفیت استخراج کاربران در بازی نات کوین محدود است نمی‌توانید پشت سر هم نات کوین ماین کنید. با خرید این بوستر ظرفیت استخراج شما در هر دوره بیشتر می‌شود. مثلاً از ۱٬۰۰۰ نات کوین به ۳٬۰۰۰ نات کوین می‌رسد.

یک بوستر خریدنی است و سرعت پرشدن دوباره ظرفیت شما را بیشتر می‌کند.

با فعال کردن این ربات می‌توانید ساعاتی که در بازی حضور ندارید، مقدار مشخصی نات کوین ماین کنید.

ارن بخشی در نات کوین است که با مراجعه به آن و انجام مأموریت‌هایی مشخص، می‌توانید نات کوین‌های بیشتری دریافت کنید. مثلاً عضو شبکه‌های اجتماعی مربوط به یک پروژه شوید و ۱۰۰٬۰۰۰ نات کوین بگیرید. توکن‌هایی که در این بخش دریافت می‌کنید به موجودی شما در بازی اضافه می‌شود، اما روی عدد امتیاز (Score) شما تأثیر ندارد.

فرنز (Frens)

در بخش فرنز توضیحاتی درباره نحوه دعوت از دوستان و پاداش دریافتی به ازای هر دعوت در شرایط مختلف ارائه شده است. ضمناً می‌توانید فهرست دوستان دعوت‌شده خود و رده‌بندی برترین بازیکنان از نظر تعداد کاربران دعوت‌شده را هم از بخش فرنز مشاهده کنید.

چطور می‌توان نات کوین رایگان بیشتری دریافت کرد؟ (نسخه قدیمی)

اگر حساب تلگرام کسی که دعوت می‌کنید عادی باشد به هر نفر ۲٬۵۰۰ نات کوین رایگان تعلق می‌گیرد و برای حساب‌های پریمیوم این رقم به ۵۰٬۰۰۰ عدد می‌رسد. علاوه بر این، زمانی که دوستان شما وارد لیگ‌های بالاتر می‌شوند، به شما هم نات کوین‌های بیشتری به‌عنوان پاداش تعلق می‌گیرد. جدول زیر نشان می‌دهد که بسته به نوع حساب تلگرام دوستان شما، در هر لیگ چه تعداد نات کوین رایگان به شما پاداش داده خواهد شد:

لیگ حساب عادی حساب پریمیوم
نقره‌ای ۱۲٬۵۰۰ نات کوین ۱۲۵٬۰۰۰ نات کوین
طلایی ۲۵٬۰۰۰ نات کوین ۲۵۰٬۰۰۰ نات کوین
پلاتینی ۵۰٬۰۰۰ نات کوین ۵۰۰٬۰۰۰ نات کوین
الماسی ۱۰۰٬۰۰۰ نات کوین ۱٬۰۰۰٬۰۰۰ نات کوین

آیا پروژه نات کوین قابل اعتماد است؟

بنیاد تون و البته پیام‌رسان تلگرام مشخصاً از نات کوین حمایت می‌کنند. معاملات این توکن نیز قرار است به زودی در صرافی‌های ارز دیجیتال شروع شود. در مجموع تیمی شناخته‌شده پشت بازی نات کوین است، اما اینکه این پروژه تا چه حد برای سرمایه‌گذاری قابل‌اعتماد است، بستگی به عملکرد آن در آینده و برنامه‌های بعدی تیم توسعه نات کوین دارد.

آینده نات کوین چه می‌شود؟

توکن نات کوین روی بلاکچین عرضه شده و شروع معاملات آن در صرافی‌ها برای روز ۲۷ اردیبهشت قطعی شده است. طبق توضحیاتی که تیم نات کوین منتشر کرده است، بعد از عرضه این توکن روی بلاکچین، دیگر واحد جدیدی استخراج نخواهد شد و توکن‌های باقی‌مانده هم با سازوکاری رفته‌رفته سوزانده می‌شوند. به این نکته هم اشاره شده است که استخراج نات کوین به‌نوعی از طریق استخرهای مشارکت یا استیکینگ ادامه پیدا می‌کند. نات کوین همین حالا هم پتانسیل خود را برای تبلیغ دیگر پروژه‌های اکوسیستم تون و البته تلگرام نشان داده است که موضوع مهمی محسوب می‌شود، اما اینکه در آینده تا چه اندازه موفق خواهد بود، بستگی به برنامه‌های آتی توسعه‌دهندگان این بازی دارد.

جمع‌بندی

نات کوین یکی از پروژه‌های پرسروصدای ارز دیجیتال است. استقبال اولیه از این میم کوین و بازی تلگرامی در روزهای ابتدایی حتی از پروژه‌هایی مثل یا نیز بیشتر بود. نات کوین روی بلاکچین TON مینت شده و قرار است معاملات آن روز ۲۷ اردیبهشت در برخی صرافی‌های ارز دیجیتال آغاز شود. باید منتظر ماند و دید که برنامه تیم توسعه نات کوین برای آینده چیست و آیا نات کوین به جمع ارزهای دیجیتال بزرگ بازار اضافه خواهد شد یا نه.

خروج از نسخه موبایل