عمومیمدیریت کسب و کار

ساخت جک سقفی

جک سقفی مانند تمام تجهیزات دیگر قالب بندی برای اینکه کیفیت مناسبی داشته باشد باید باید با تجهیزات و ابزارهای با کیفیت ساخته شود. تولید و ساخت جک سقفی مراحل مختلفی دارد که در این مقاله به آن پرداخته شده است. بیایید ابتدا به این سوال پاسخ دهیم که جک سقفی چیست؟ جک سقفی یکی از حیاتی‌ترین تجهیزات ساخت سقف بتنی است که وزن این سقف‌ها را تا زمان سفت شدن کامل بتن تحمل می‌کند. به همین دلیل ساخت جک سقفی باید با کیفیت و دقت بالایی انجام شود تا استحکام لازم را داشته باشد. در این مقاله با نحوه ساخت جک سقفی و ابزارهای مورد نیاز برای تولید آن آشنا می‌شوید.

ساخت جک سقفی

ساخت جک سقفی چگونه انجام می‌شود؟

در گذشته و پیش از انقلاب فولاد، از جک‌های چوبی برای حفظ استحکام سقف‌های بتنی استفاده می‌شد. این جک‌ها مشکلاتی مثل عمر کم و مقاومت پایین داشتند و بعد از افزایش کاربرد فولاد در ساختمان‌سازی، با جک‌های فلزی جایگزین شدند. در ساخت جک سقفی فولادی از لوله‌های فولادی با مقاومت بالا استفاده می‌شود و اگر این جک‌ها به‌درستی استفاده و نگهداری شوند، عمر بالایی خواهند داشت. فولادی از لوله‌های فولادی با مقاومت بالا استفاده می‌شود و اگر این جک‌ها به‌درستی استفاده و نگهداری شوند، عمر بالایی خواهند داشت.

تولید جک ساختمانی معمولاً در کارخانه انجام می‌شود، چون باید محاسبات دقیقی برای طراحی آن انجام شود و انجام این محاسبات دقیق، باعث می‌شود تا جک سقفی مقاومت کافی برای کاربرد مورد نظر را داشته باشد. ازآنجایی‌که میزان بار وارد شده از انواع مختلف سقف‌های بتنی متفاوت است و عواملی مثل ارتفاع سقف هم بر مقاومت جک سقفی تأثیر می‌گذارند، ساخت جک سقفی در انواع مختلف صورت می‌گیرد.

با ابزار و دستگاه‌های تولید جک سقفی آشنا شوید

پیش از پرداختن به نحوه ساخت جک سقفی، ابتدا باید با ابزار مورد نظر برای تولید جک سقفی آشنا شوید:

دستگاه برش لوله اره آتشی

این دستگاه دقت و سرعت بیشتری نسبت به سایر روش‌های برش مثل سنگ فرز دارد و همچنین دارای گیره‌هایی است که با استفاده از آن‌ها می توان لوله‌های سازنده جک سقفی را مجکم بست و با دقت برش داد.

دریل مخصوص سوراخکاری لوله جک

این دریل با سایر دریل‌های معمولی موجود در بازار تفاوت دارد. از این دریل برای تولید مگنت‌های ساختمانی استفاده می‌شود و دقت بالایی در سوراخ‌کاری دارد که باعث می‌شود کیفیت ساخت جک سقفی بالا برود. همچنین این دریل حداقل لرزش را دارد و برای ساخت جک با پیچ و مهره ایدئال است.

دستگاه جوش CO2

دستگاه جوش CO2

از دستگاه جوش CO2 برای جوش دادن قطعات فلزی و غیرفلزی استفاده می‌شود و علت کاربرد گسترده آن دقت و کیفیت بالای جوشی است که ارائه می‌دهد. البته دستگاه‌های جوش CO2 نصب شده روی خط تولید جک سقفی دقت بالاتری نسبت به دستگاه‌های جوش CO2 معمولی دارند. از این دستگاه‌ها برای جوش دادن پلیت‌ها به ابتدا و انتهای جک سقفی استفاده می‌شود.

دستگاه رنگ‌کاری

از این دستگاه برای رنگ کردن جک سقفی و افزایش مقاومت آن در برابر زنگ‌زدگی استفاده می‌شود و در مدل‌های مختلف در بازار موجود است.دستگاه‌های بالا معمولاً در هر خط تولید جک سقفی وجود دارند.

با مراحل تولید جک ساختمانی آشنا شوید

نحوه ساخت جک سقفی شامل طراحی، برش، سوراخ‌کاری، جوشکاری و رنگ‌کاری می‌شود که در ادامه با این مراحل به‌صورت کامل آشنا می‌شوید:

طراحی اولیه

نخستین قدم در تولید هر قطعه صنعتی، طراحی است. اگر چه لوله‌های فولادی ماده اصلی ساخت جک سقفی هستند و به‌صورت آماده وارد خط تولید جک سقفی می‌شوند، اما میزان تحمل بار سقف و عوامل مؤثر بر آن، طراحی‌های متفاوت برای انواع مختلف جک سقفی را می‌طلبد و این طراحی‌های متفاوت، باعث می‌شود که لوله‌های وارد شده به خط تولید، در اندازه‌های مختلف برش بخورند یا از سایزهای مختلف آن‌ها استفاده شود.در ادامه به بخش‌های مختلف طراحی جک سقفی می‌پردازیم:

تعیین شیوه تنظیم ارتفاع اهمیت زیادی دارد، چون ارتفاع جک سقفی و نحوه عملکرد آن را مشخص می‌کند. معمولاً ساخت جک با پیچ و مهره یا رزوه انجام می‌شود که جک‌های دارای رزوه، کاربرد بیشتری در ساختمان‌سازی دارند. این جک‌ها راحت‌تر تنظیم می‌شوند؛ اما عمر آن‌ها در مقایسه با جک‌های دارای پین و گوه کمتر است.

طراحی ارتفاع جک ساختمانی

جک‌های ساختمانی معمولاً دارای ارتفاعی بین ۳.۵ تا ۵ متر هستند و ارتفاع دو قسمت نری و مادگی آن‌ها باید به نحوی تنظیم شود که ارتفاع نهایی جک بین این ۲ عدد باشد. همچنین نوع سیستم تنظیم ارتفاع (پین و گوه یا رزوه) نیز بر طراحی ارتفاع جک ساختمانی تأثیرگذار است.

طراحی بر اساس میزان بار وارده

ساخت جک سقفی در سایزهای مختلفی انجام می‌شود که هر کدام از این سایزها برای ارتفاع مشخصی از سقف مناسب هستند و می‌توانند میزان وزن متفاوتی را تحمل کنند. طبیعی است که هرچه ارتفاع بالاتر برود و میزان بار وارده بیشتر شود، سایز و ضخامت لوله‌های جک نیز بالا می‌رود. رزوه جک سقفی معمولاً در ۲ گام ۶ و ۸ و طول ۱۷ تا ۲۰ سانتیمتر تولید می‌شود. ماده اولیه ساخت آن‌ها ورق سیاه با ضخامت ۳ میلی‌متر است.

طراحی قسمت سر جک سقفی

جک‌های سقفی معمولاً در ۴ نوع ساده، صلیب ثابت، صلیب متحرک و صلیب U شکل (جک سقفی عراقی) تولید می‌شوند. ساخت جک سقفی با صلیب باعث می‌شود که قدرت باربری و میزان پوشش آن افزایش پیدا کند. نوع صلیب جک و میزان بار وارده، تأثیر زیادی روی طراحی صلیب دارد. به عنوان مثال جک صلیب متحرک به ۲ رزوه نیاز دارد؛ چون زاویه صلیب آن نیز باید تنظیم شود.

برش لوله جک سقفی

در این مرحله از ساخت جک سقفی، لوله‌ها بر اساس طراحی‌های انجام شده و توسط دستگاه CNC برش می‌خورند. همانطور که گفتیم، نحوه تنظیم ارتفاع جک بر شیوه برش آن تأثیرگذار است.

سوراخ‌کاری جک ساختمانی

در این مرحله چند سوراخ روی محل اتصال نری و مادگی جک سقفی ایجاد می‌شود تا با استفاده از آن بتوان ساخت جک با پیچ و مهره یا رزوه را انجام داد.در این مرحله از ساخت جک سقفی  قطعات ثابت جک به یکدیگر جوش داده می‌شوند. پلیت‌ها به ابتدا و انتهای جک متصل می‌شوند و اگر جک صلیب ثابت داشته باشد، صلیب نیز به بدنه جک جوشکاری می‌شود.پس از این مرحله، جک رنگ شده و به انبار کارخانه منتقل می‌شود

دکمه بازگشت به بالا