عمومیمدیریت کسب و کار

کاربردهای کمپرسور باد در صنعت

امروزه از پمپ باد یا همان کمپرسور باد در صنایع مختلفی استفاده می شود و انواع کمپرسور هوا را می توانید به راحتی در بازار پیدا کنید. اما وجود تنوع در قیمت و کیفیت باعث می شود نتوانید درست تصمیم بگیرید. به این منظور بهتر است برای خرید پمپ باد ابتدا انواع کمپرسور باد بشناسید و با ویژگیهای آن آشنا شوید. در این مطلب سعی داریم تا شما را با انواع کاربرد پمپ باد آشنا کنیم.

کاربردهای کمپرسور باد در صنعت

کاربرد پمپ باد

مطمئن باشید که نقش پمپ هوا در زندگی بیش از آنچه شما فکر می‌کنید است. شاید شما اصلا به کمپرسور یخچال خانه خود توجه نداشته باشید. اگر بخواهیم کاربرد پمپ هوا را دسته بندی کنیم، می‌توانیم آنها را در سه دسته کلی در نظر گرفت. این سه دسته شامل کمپرسور صنعتی، حرفه‌ای و خانگی می‌شود. تنوع این محصولات به قدری زیاد است که بدون مشورت با افراد ماهر نمی‌توان گزینه مناسب برای خرید پیدا کرد. تفاوت کمپرسورها را می‌توان در حجم مخزن، مکانیزم فشرده سازی و فشار تولیدی دانست. در ادامه به انواع کاربرد کمپرسور باد اشاره می‌کنیم.

کاربرد پمپ باد در صنعت

با وارد شدن این پمپ‌ها به صنعت ابزارهای بسیار زیادی نیز اختراع شدند. صرفه اقتصادی، امنیت بالا و … از جمله مواردی هستند که باعث گسترش تجهیزات وابسته به آن در صنایع مختلفی شده اند. کاربرد کمپرسور در بسیاری از حوزه ها رواج یافته است به گونه ای که در محیط های سردخانه ای نیز از استفاده می شود.

کشاورزی

از کاربرد پمپ باد می‌توان به استفاده از آن در صنعت کشاورزی اشاره کرد. با استفاده از کمپرسور باد در این صنعت کارهای زیادی آسان‌تر از قبل انجام می‌شوند. افزایش سرعت، افزایش سود و کاهش هزینه‌ها از مزایای استفاده از دستگاه‌ها می‌باشد. در این صنعت با استفاده از پمپ هوا، توسط نوار نقاله، غلات و دانه‌ها به سیلو انتقال داده می‌شود. در گلخانه تهویه مطبوع ایجاد می‌کنند. با کمک این تجهیزات، امر بذرپاشی و سمپاشی به آسانی انجام می‌شود. بسیاری از دستگاه‌های لبنی راه اندازی شده و همچنین از تجهیزات مختلف حمل و نقل پنوماتیکی  بهره برداری شده است.

داروسازی

از پمپ‌های هوای بدون روغن در صنعت داروسازی استفاده می‌شود. در حوزه غذایی و سلامت عدم وجود روغن در کمپرسورهای هوا بسیار حائز اهمیت است. در این صنعت هر چقدر دخالت انسانی کمتر باشد، سلامت دارو بیشتر خواهد بود. در این صنعت نیز در جابجایی مواد توسط نوار نقاله، پوشش روی مواد، ترکیب مواد دارویی با نسبت‌های دقیق، بسته‌بندی کردن داروها و … از کمپرسور باد استفاده می‌شود. کاربرد پمپ باد در این صنعت نیز کاملا جا افتاده است و شرکت‌های زیادی محصولات مناسب برای این صنعت تولید می‌کنند.

خشکشویی

در صنعت خشکشویی نیز با بهره گرفتن از نیروی هوای فشرده امر تمیز کردن لباس و اتوکشی به راحتی انجام می‌شود. از کاربرد پمپ باد می‌توان به اتوکشی پرسی یا همان بخارشویی و پاشیدن مواد شوینده از طریق تفنگ‌های مخصوص اشاره کرد.

تولیدی‌ها

بدون شک در تولیدی‌ها وجود کمپرسور هوا بسیار الزامی است. این خطوط با وجود این پمپ‌ها سرپا نگه داشته شده‌اند. بسیاری از ابزارهای پنوماتیک با وجود این پمپ‌ها راه اندازی شده‌اند. از دیگر کاربرد کمپرسور هوا در این صنعت می‌توان خروج قطعات از قالب‌های مختلف، جوشکاری، برشکاری، تنظیم غلتک‌ها، تنظیم میزان ورود مواد اولیه به دستگاه‌ها، سند بلاست و فینیشینگ و … را اشاره کرد.

یکی دیگر از عواملی که در محیط های صنعتی می تواند در روند کاری اختلال ایجاد کند، وجود رطوبت در محیط است. رطوبت در محیط صنعتی را می توان با کنترل کرد و عملکرد کمپرسور باد را نیز افزایش داد.

کاربرد پمپ باد در مصارف تجاری

در کارهای تجاری بزرگ و حتی مغازه‌های کوچک از پمپ هوا استفاده می‌شود. شرکت‌های بزرگ به دلیل قابل اطمینان بودن ابزار پنوماتیک از این تجهیزات بهره می‌برند. راه‌اندازی ابزارهای بادی از رایج‌ترین موارد استفاده این محصولات است. امنیت ابزار بادی خیلی بالاتر از ابزار برقی است و همچنین طول عمر بسیار بالایی نیز دارند.

در ابزارهای برقی حرارت تولید شده اغلب سبب آسیب دیدن وسایل می‌شود که این مشکل در لوازم بادی به هیچ عنوان بروز نمی‌کند. در وسایل بادی حتی پس از چندین ساعت کار اختلالی به وجود نمی‌آید.

از کاربرد پمپ باد در خدمات تجاری می‌توان به کارواش‌ها، خدمات خودرویی، دندان‌پزشکی‌ها و فعالیت‌های تفریحی اشاره کرد. شاید در ابتدا تولید هوای فشرده هزینه بالایی داشته باشد، اما در واقع استفاده از این وسایل در طولانی مدت از نظر هزینه نگهداری و دیگر مسائل بسیار مقرون به‌صرفه است. طول عمر بالای این وسایل بالاترین امتیاز محسوب می‌شود.

کاربرد پمپ باد در مصارف خانگی

در مصارف خانگی نیز از کمپرسور هوا استفاده می‌شود که برخی از آنها مانند یخچال، باد کردن تایر و … کاملا مشهود است. در ادامه به معرفی برخی دیگر از کاربردهای این وسیله در خانه می‌پردازیم.

شستشو با فشار زیاد

در مصارف خانگی که در ارتباط با شستشو هستند می توان نقش کمپرسور باد را به عینه مشاهده کرد. برخی از دستگاه‌های شستشو که فشار قوی دارند، از کمپرسور باد بهره می‌گیرند. این فشار زیاد، امر شستشو و تمیز کردن را بسیار آسان می‌کند. در تمیز کردن نمای ساختمان، شستن خودرو و حیاط یا پارکینگ استفاده می‌شود.

کار با چوب

در هر خانه‌ای کار با چوب و نجاری از سرگرمی‌های جذاب است و البته برخی از افراد از این راه به کسب درآمد نیز فکر می‌کنند. یقینا بدون استفاده از ابزار نجاری نمی‌توان کارهای خاصی انجام داد و با داشتن این ابزار کارها خیلی آسان‌تر می‌شوند. سمباده کاری، میخکوب بادی، از بین بردن عیب‎های چوب، پاک کردن گرد و غبار از سطوح مختلف از کاربرد پمپ باد است. از این دستگاه در کارهای مختلف دیگر مانند انجام کارهای دستی و انجام امور حیاط نیز می‌توان استفاده کرد.

جمع بندی

امروزه در بسیاری از صنایع استفاده از کمپرسور باد بسیار رایج شده است. از مزایای این وسایل می‌توان به طول عمر بالا، کاهش هزینه در بلند مدت، کاربردهای مختلف و … اشاره کرد. کاربرد پمپ باد در بسیاری از مکان‌ها مانند خدمات خودرویی، دندان‌پزشکی، کارواش‌ها و … بسیار رایج شده است. برای خرید بهترین کمپرسور باد بهتر است ابتدا از مراکز معتبر که به صورت تخصصی در حوزه فروش کمپرسور باد کار می کند اطلاعات لازم را دریافت کنید تا در هنگام خرید کمپرسور با مشکلی مواجه نشوید و به راحتی بتوانید دستگاه اصل را از غیر اصل تشخیص دهید.

 

دکمه بازگشت به بالا