۱۳۰ میلیارد برای احداث تقاطع غیرهم‌سطح «شریعتی» خرم‌آباد هزینه شد – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

۱۳۰ میلیارد برای احداث تقاطع غیرهم‌سطح «شریعتی» خرم‌آباد هزینه شد - خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری آنلاین، محمدرضا هادوی در سخنانی، اظهار داشت: باتوجه‌به طرح توسعه، محدودیت‌ها و کوهستانی بودن خرم‌آباد قطعاً باید به سمت‌وسوی مدیریت‌کردن خیابان‌های این شهر حرکت کرد که یکی از راه‌ها این است که در تقاطع‌ها بتوان با استفاده از پل‌های یک‌سطحی، دوسطحی و … ترافیک را هدایت و روان کرد.

وی دررابطه‌با ضرورت احداث پل روگذر در خیابان «شریعتی»، عنوان کرد: در راستای روان‌شدن مسیر ترددها و ترافیک موجود در خیابان «شریعتی» خرم‌آباد، طبق اولویت‌های مدنظر گرفته شده احداث این تقاطع ضروری و جز اولویت‌های شهر به‌حساب می‌آید؛ چراکه یکی از خیابان‌های پرتردد داخل‌شهری است و در فصول خاص مسافرانی از خارج استان از طریق این خیابان وارد شهر خرم‌آباد می‌شوند و یکی از شریان‌های اصلی شهر است؛ بنابراین در تقاطع‌های اصلی مانند خیابان «شریعتی» قطعاً باید به دنبال پل‌های روگذر باشیم.

۱۳۰ میلیارد برای احداث تقاطع هزینه شد

مدیرعامل مؤسسه راه سازه قرارگاه خاتم (ص)، افزود: یکی از مزایای روگذر این است که در این مسیر محل ترددها به‌صورت دوربرگردان، چپ‌گرد، راست‌گرد و به‌صورت مستقیم از میدان امام خمینی (ره) به سمت کوی فلسطین ایجاد شده است و باید به این نکته مهم توجه کرد که آثار باستانی «سنگ‌نوشته» در فاصله بسیار کمی از این پروژه قرار دارد و اگر به‌جای روگذر، زیرگذر احداث می‌شد محدودیت‌ها و مشکلاتی را به وجود می‌آورد و باتوجه‌به اختلاف سطح و مبلمان شهری می‌توان یک دید خرم‌آباد شناسی داشته باشیم.

هادوی دررابطه‌با نوع سازه این پروژه، افزود: این پروژه ترکیبی از سازه‌های بتونی و فلزی است و بر اساس جانمایی نقشه سازه که مدنظر گرفته شد، طول این روگذر ۳۷۰ متر با پنج نقطه حفاری به‌عنوان فونداسیون سازه و با اوج ارتفاعی ۶ و نیم متر است که از زیر آن تردد صورت می‌گیرد و شیب پروژه ۷.۹ درصد، عرض تمام شده به‌صورت مایل ۱۶.۲۰ متر و به‌صورت عمود ۱۵.۲۵ متر است، در هر باند دو لاین رفت و دو لاین برگشت داریم که هر لاین ۷.۱۰ متر است.

وی در زمینه مقدار اعتبار برای احداث این پروژه، اظهار داشت: اعتبار پیش‌بینی شده برای این پروژه ۱۵۰ میلیارد تومان بود ما در این پروژه مهندسی ارزش و مدیریت هزینه را ملاک قرار دادیم، برای مثال در طراحی ۴۶ حفاری شمع در نظر گرفته شده بود که این مقدار به ۲۶ عدد کاهش پیدا کرد و در زمینه‌های دیگر رویکرد مهندسی ارزش موردتوجه قرار گرفت و کنترل هزینه انجام شد و در این پروژه دو شیفت کار انجام شد و هزینه‌های طولانی‌شدن پروژه و هزینه‌های دیگر کاهش پیدا کرد که در این راستا تاکنون مبلغ ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای این طرح هزینه شده است.

وی گفت: در این پروژه سعی ما بر این بود که مدیریت منابع انسانی را انجام دهیم و باتوجه‌به اینکه پروژه شهری است باید نیروها را بر اساس تخصص و نیاز تعریف کنیم که در روند احداث این روگذر حدود ۶۰ نفر به‌صورت مستقیم مشغول به فعالیت بودند و به‌صورت غیرمستقیم افراد زیادی در این پروژه ما را همراهی کردند.

تشریح جزئیات فنی پروژه

مدیرعامل مؤسسه راه سازه قرارگاه خاتم (ص)، افزود: یکی از افتخارات و ویژگی‌های این پروژه بومی‌سازی کارکنان است، قرارگاه خاتم با توجه علم و دانش روز از ظرفیت‌های مختلف مناطق استفاده می‌کند و در پروژه‌های گوناگون از نیروهای بومی بهره می‌برد و افرادی که در رشته‌ها و تخصص‌های مختلف دانشگاه را به اتمام می‌رسانند را فراخوانی کردند برای اینکه در کنار افراد باتجربه آنچه را که وجود دارد به‌عنوان یک علم تجربی بیاموزند و از آن‌ها به‌عنوان ظرفیت برای هر استانی استفاده می‌کنند و این افراد از نوع روش اجرا، تخصص و طراحی با موضوعات فنی یک مهندس زبده و کاردیده آشنا شدند، در این مجموعه ما در زمینه طراحی، مشاور، آزمایشگاه، مدیریت و … از متخصصان شهر خرم‌آباد و استان لرستان استفاده کردیم.

هادوی، تصریح کرد: در این پروژه در همه زمینه‌های تخصصی از افراد بومی استان استفاده شد و با علم و فن بروز و کارکنان صددرصد بومی به اتمام رسید.

وی دررابطه‌با استانداردسازی این پروژه، تصریح کرد: باتوجه‌به عرض باند، مسیر روان و شیبی که برای پروژه در نظر گرفته شده مسیر ایمنی و روانی وجود دارد، حفاظ‌هایی از طرفین نیز در نظر گرفته شده و ایمنی دیوارهٔ موجود باتوجه‌به ارتفاع رعایت شده و در وسط پروژه نیز ایمنی در نظر گرفته شده است و سعی شده پایین روگذر با مسیرهایی در منطقه که تردد صورت می‌گیرد هم‌خوانی داشته باشد و وضعیت مسیر مستقیم، چپ‌گرد، راست‌گرد و دوربرگردان‌ها هم مسیر و ایمنی خوبی دارند، در اجرای این طرح ایمنی خوبی حاکم بود که به لطف خدا این پروژه بدون هیچ‌گونه حادثه و اتفاق ناگوار و تلخی به سرانجام رسید.

مدیرعامل مؤسسه راه سازه قرارگاه خاتم (ص)، گفت: در قسمت پایین تمام پل‌هایی که به‌عنوان روگذر ساخته می‌شود می‌توان مسیر را برای تردد طراحی کرد که از بعضی‌ها از آن‌ها به‌عنوان پارکینگ و منبعی برای درآمد مازاد استفاده می‌کنند، ما در اینجا چشم به این مورد درآمدی نداشتیم و از قسمت پایین این پروژه به‌عنوان فضای سبز برای زیبایی استفاده شد.

کلنگ‌زنی تقاطع دو سطح امام رضا در ابتدای ۶۰ متری

هادوی در رابطه فیلم پخش شده در فضای مجازی دررابطه‌با برخورد یک ماشین سنگین با روگذر، عنوان کرد: در این پروژه چهار دهانه داریم که یکی از آن‌ها به سمت «سنگ‌نوشته» است، سعی کردیم ماشین‌های سبک و داخل‌شهری از دوربرگردان این روگذر استفاده کنند، برای محدودیت‌ها همیشه راهنما وجود دارد و برای ماشین‌های سنگین با ارتفاع بالا محدودیت‌هایی در ارتفاع داریم و این قضیه علامت‌گذاری شده، متأسفانه راننده موردنظر به علائم و راهنما توجه نکرده و دچار اشتباه شد که انعکاس‌های خلاف واقع و قضاوت‌های اشتباه از این موضوع صورت‌گرفته است.

وی دررابطه‌با وضعیت مغازه‌های مجاور پروژه، گفت: قطعاً روند ساخت پروژه‌های شهری چون محصور شده است و مسدودشدن‌هایی در پی دارد، در بازه کوتاه‌مدت کسادی بازاری در پی دارد که پیشنهاد شد شهرداری عوارض یک‌ساله مغازه‌داران حاشیه پروژه را نگیرند و امیدواریم اجرایی شود.

مدیرعامل مؤسسه راه سازه قرارگاه خاتم (ص) با اشاره به اینکه مردم خرم‌آباد نجیب و قدرشناس هستند و همین رفتار خوب مردم سبب ماندگاری بیشتر قرارگاه خاتم (ص) در لرستان شده است، گفت: بنا است هم زمان با افتتاح این پروژه، کلنگ‌زنی پروژه تقاطع دو سطح امام رضا را در ابتدای ۶۰ متری داشته باشیم.

هادوی، گفت: ویژگی خاص این پروژه همدلی مجموعه مدیران استان در سطوح مختلف تا مشاوران و حوزه‌های امنیتی و ادارات و رسانه‌ها بود که جای تشکر دارد.

خروج از نسخه موبایل