علمی و پزشکیمدیریت کسب و کار

برنامه ی چربی سوزی شکم و پهلو

مهم‌ترین بخش هر تلاش عالی، داشتن یک برنامه عملی کامل است. با این حال، اگر در زمینه چربی‌سوزی تازه وارد شدید، باید به تدریج در طول زمان یکپارچگی و ثبات ایجاد کنید. عضله‌سازی و از دست دادن چربی زمانبر است اما اگر از یک شکم بند پشمی چسبی استفاده کنید این زمان کاهش پیدا میکند. بنابراین همین تفکر را در اهداف رژیم غذایی بلندمدت خود به کار ببرید. شاید قبلا درباره این موضوع شنیده باشید که سطح پروتئین بدنتان را افزایش دهید تا چربی‌سوزی رخ دهد. اما صادقانه از شما می‌پرسم، آیا تا به حال مصرف پروتئین خود را افزایش داده‌اید؟ با افزودن کمی پروتئین به هر وعده غذایی شروع کنید.

بدنسازی چربی سوزی به چه صورت است؟

بدنسازی چربی سوزی به مجموعه‌ای از عملیات تمرینی برای کاهش وزن اصولی از طریق بدنسازی گفته می‌شود. مقدار کاهش وزن به سبک تمرینی و تغذیه‌ فرد بستگی دارد، اما اگر فقط و فقط عدد روی ترازو برای شما مهم است، راه‌های زیادی وجود دارد که خیلی زود وزن شما را کم کند. اما کاهش وزن به این روش باعث کاهش توده عضلانی، ضعف استخوان‌ها و مفاصل، ریزش مو و شل شدنِ پوست و آسیب به سلامتی روح و روان می‌شود. بهتر است قبل از اینکه شروع به این روش لاغری کنید، شکم بند لاغری خرید کنید. شاید با این روش‌ها بتوانید به‌سرعت وزن کم کنید، اما آیا کاهش وزن ارزشِ از دست دادن سلامتی روحی و جسمی شما را دارد؟

برنامه ی چربی سوزی شکم و پهلو

نکاتی برای چربی سوزی در بدنسازی

بدنسازی چربی سوزی موضوع ساده‌ای نیست که به‌راحتی با دانستنِ چند نکته اجرا شود. این روش یک برنامه ریزی حرفه‌ای برای وعده‌های غذایی، میان‌وعده‌ها، تمرینات قدرتی و هوازی می‌طلبد. برای چربی سوزی و افزایش حجم عضلات خود، به نکات مهم زیر توجه کنید.

  • عناصر درشت مغذی (پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها) با توجه به وزن بدن، تیپ بدنی و هدف نهایی در بدنسازی برنامه‌ریزی می‌شوند.
  • پروتئین برای ساختن عضلات و حفظ آن برای بدن نیاز است.
  • چربی‌های سالم در تولید انرژی و حفظ تعادل هورمونی حیاتی هستند.
  • کربوهیدرات‌ها ماهیت پیچیده‌ای دارند و اغلب در مقدار محدودی برای کاهش چربی بیشتر مصرف می‌شوند.
  • میان وعده‌ها نباید حذف شوند.
  • مصرف آب نیز باید بالا نگه داشته شود.
  • برای چربی‌سوزی حداقل ۱۲ تا ۱۶ هفته زمان لازم است.
  • تمرین با وزنه حتما و حتما باید در برنامه شما باشد.
  • تمرینات کاردیو برای تسریع روند چربی سوزی به برنامه‌ اضافه شوند.
  • استراحت و ریکاوری در برنامه باید وجود داشته باشد.
  • پشتکار و استمرار بهترین دوست بدنسازان است.

۷ قانون برای چربی سوزی شکم

برنامه‌های ورزشی چربی سوزی چند نقطه مشترک با یکدیگر دارند. این نقاط مشترک شامل موارد زیر می‌شود: بیش از حد غذا نخورید اگر برنامه غذایی معمول خود را دارید مسلما خیلی بیشتر از آنچه برای کاهش وزن نیاز است غذا مصرف می‌کنید. وقتی غذایی که می‌خورید به عنوان انرژی مصرف نمی‌شود و یا برای بازسازی بدن مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، به صورت چربی ذخیره می‌شود. قیمت گن های جراحی بسیار مناسب است و شما میتوانید از این گن به عنوان یک وسیله کمک کننده در این مسیر بهره ببرید. این مورد بسیار ساده است اما متاسفانه در بسیاری از مواقع نادیده گرفته می‌شود.

دلیلش این است که بسیاری از ما اصلا نمی‌دانیم واقعا چه مقدار غذا می‌خوریم. اما دانستن میزان غذایی که می‌خورید بسیار ساده است. تنها کافیست به مدت ۳ روز هرآنچه می‌خورید را یادداشت کنید.  بعد از آن به سادگی متوجه شوید چه مقدار غذا می‌خورید. غذای سالم مصرف کنید خوردن مواد مغذی بیشتر با کالری کمتر راز رسیدن به موفقیت و داشتن شکمی صاف است. به صورت کلی بهترین غذاها شامل گوشت‌های بدون چربی، سبزیجات، چربی‌های با کیفیت و مقداری هم نشاسته، بسته به مقدار تحمل کربوهیدراتتان، هستند. فعالیت خود را افزایش دهید بسیاری از افراد فکر می‌کنند تنها راه کاهش وزن و چربی سوزی این است که روزانه به مدت ۲ ساعت ورزش و فعالیت فیزیکی داشته باشند. خوشبختانه این طرز فکر اشتباه است.

شما می‌توانید تنها با افزایش میزان حرکت خود در طول روز نتایج فوق العاده‌ای را در کاهش وزن ببینید. به جای آسانسور از پله‌ها استفاده کنید. به جای استفاده از ماشین، پیاده روی داشته باشید. انجام این کارها شاید خیلی ساده به نظر برسند اما می‌توانند تاثیر بسیار فوق العاده‌ای روی مقدار وزنی که کم می‌کنید، بگذارند.

برای چربی سوزی شکم چند مرتبه در هفته ورزش قدرتی انجام دهید

برای اینکه ظاهر و احساس خوبی داشته باشید و فرآیند کاهش وزن را سرعت ببخشید. باید به انجام ورزش‌های عضله ساز مانند تمرین با وزنه یا تمرین با وزن بدن بپردازید. انجام چنین ورزش‌هایی حتما نباید خیلی شدید باشد و به مدت زمان طولانی نیز نیازی ندارند. بهترین کار این است که به آرامی شروع کنید و هفته‌ای دو یا سه مرتبه به باشگاه بروید. می‌توانید به مرور تمرینات خود را حرفه‌ای‌تر و سازمان یافته‌تر دنبال کنید. ورزش‌های هوازی انجام دهید ورزش‌های قدرتی کمک می کنند عضله بسازید اما ورزش‌های هوازی کالری می‌سوزانند.

در طول ورزش هوازی سعی داشته باشید برای مدت زمان‌های کوتاه با شدت بالا فعالیت کنید و بین آنها مدتی را به استراحت بپردازید. ورزش به این روش کمک می‌کند بتوانید مقدار زیادی کالری را در مدت زمانی کوتاه بسوزانید. برای شروع تنها چیزی که لازم دارید یک دوچرخه، تردمیل و یا دیگر وسایل مورد نیاز برای ورزش هوازی است. سحر خیز شوید! بیدار شدن برای ورزش صبحگاهی باعث می‌شود زنگ ساعت آزارتان بدهد اما صبح زود بیدار شدن یک مزیت عالی دارد. ورزش صبحگاهی روی چربی سوزی تاثیر بیشتری می‌گذارد. تحقیقات نشان داده افرادی که صبح‌ها ورزش می‌کنند انگیزه بیشتری دارند و زمان بیشتری نیز به ورزش اختصاص می‌دهند.

دلیلش این است که افراد در صبح هوشیارتر هستند و انرژی بالاتری دارند، اما ورزش عصر یا شب همراه با خستگی و فشاری است که در طول روز به شما وارد شده. عادت کردن به ورزش صبحگاهی باعث می‌شود دیگر ورزش را فراموش نکنید و تاثیر زیادی روی کاهش وزن دارد.

چیزهایی که باید درباره تمرینات شکم بدانید

برای اینکه تمرینات شما، بهترین نتیجه را داشته باشد، باید نکات مربوط به تمرینات شکم را بشناسید و آن‌ها را رعایت کنید.

  •     حداقل دو ساعت قبل از شروع ورزش غذا نخورید.
  •     وعده غذایی‌تان که قبل از ورزش می‌خورید؛ سنگین و چرب نباشد.
  •     تمرین با خواب شما حداقل سه ساعت فاصله داشته باشد.
  •      در بعضی از روزها که تمریناتی مثل سرشانه یا پا دارید، اگر ابتدای تمرین، حرکات شکم بزنید باعث می‌شود که انجام حرکات بعدی برای‌تان سخت شود.
  •      اگر یک جلسه را به شکم اختصاص می‌دهید، از گرم کردن و سرد کردن بدن، غافل نشوید.
  •     در انجام حرکات شکم زیاده‌روی نکنید. بسته به سطح تمرین ۶ الی ۱۲ ست می‌توانید حرکت شکم بزنید. بهتر است نهایتا سه جلسه در هفته تمرین شکم را داشته باشید، چون عضلات شکم هم نیاز به استراحت دارند.

برای اینکه زودتر به هدف‌تان برسید؛ بهتر است که یک برنامه دقیق ورزشی داشته باشید تا تمامی عضلات شکم شما درگیر شود. عضلات شکمی از لحاظ درگیر شدن در حرکات ورزشی، به چند دسته عضلات راسته شکمی، مورب شکمی، وی کات (زیرشکم) و عضلات عمقی و عرضی تقسیم می‌شوند؛ عنوان مثال حرکت درازنشست عضلات راسته شکم، حرکت شکم قیچی عضلات زیر شکم، حرکت چرخش روسی عضلات مورب شکمی و حرکت پلانک عضلات عمقی را درگیر می‌کند.

بهترین زمان برای تمرینات شکم

انتخاب زمان مناسب برای انجام تمرینات شکم با دستگاه بدنسازی یا با وزن بدن به شرایط بدنی شما بستگی دارد. اگر درصد چربی پایینی دارید و برای تخت شدن شکم و یا نمایان شدن عضلات شکمی می‌خواهید تمرین کنید، در انتخاب زمان انجام حرکات آزاد هستید! شما می‌توانید در یک جلسه جداگانه فقط حرکت شکم بزنید، جلسات تمرینی شما می‌تواند صبح، ظهر یا عصر باشد. اگر هم درصد چربی پایینی ندارید، بهترین زمان برای انجام تمرینات شکمی، انتهای تمرینات اصلی شماست! انجام تمرینات شکمی در یک جلسه جداگانه پیشنهاد نمی‌شود، چون در واقع تأثیر خاصی هم ندارد. شما با انجام تمرینات شکمی تنها عضلات شکم را درگیر می‌کنید، بنابراین اگر می‌خواهید درصد چربی خود را پایین بیاورید و شکمی صاف داشته باشید باید از یک برنامه کامل و ترکیبی استفاده کنید.

دکمه بازگشت به بالا