عمومیمدیریت کسب و کار

محافظت از قسمت های مختلف خودرو

خودروهای جدید با بهترین آپشن های خودرو هم همراه هستند که رانندگی را ایمن‌تر می‌کنند. شاید آپشن‌های مربوط به ایمنی خودرو به‌اندازه آپشن‌های رفاهی و لوکس روی داشبورد هیجان‌انگیز نباشند، اما در زمان خرید، نباید از آنها غافل شد. البته، هر راننده‌ای از لزوم وجود مواردی مثل و ، آگاه است، اما با وجود فناوری‌های پیشرفته امروزی، آپشن‌های بیشتری برای حفاظت از شما و خانوده‌تان ارائه می‌شوند. در این مطلب، تمامی سیستم‌های ایمنی خودرو، از معمولی‌ترین‌ها تا پیشرفته‌ترین‌ها را مورد بررسی قرار داده‌ایم و نحوه عملکرد آنها برای ایمن‌تر کردن رانندگی را توضیح داده‌ایم. پس اگر می‌خواهید درباره سیستم ایمنی خودرو اطلاعات تکمیلی داشته باشید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

کیسه هوا (ایربگ)

از شروع به‌کارگیری کیسه هوا در خودروها چندین دهه می‌گذرد. این روزها تقریبا تمام خودروهای جدید به کیسه هوا مجهزند. این کیسه‌ها سالانه جان صدها نفر را در تصادفات جاده‌ای حفظ می‌کنند. کیسه‌های هوا حسگرهایی دارند که برخورد را در جلو، کنار یا عقب خودرو تشخیص می‌دهند و در یک میلی‌ثانیه (یعنی در یک چشم برهم زدن) باد می‌شوند.

کیسه‌های هوا انواع مختلفی دارند:

  • کیسه هوای نیم‌تنه: معمولاً در صندلی و به‌منظور کاهش آسیب‌های شکم و لگن تعبیه می‌شوند.
  • کیسه هوای پرده‌ای: در اواخر دهه ۱۹۹۰ عرضه شدند و اولین کیسه‌های درب خودرو بودند. کیسه‌های هوای پرده‌ای، ایمن‌ترین نوع کیسه‌های هوا هستند. چراکه با ثابت نگه داشتن سرنشینان، از سر محافظت می‌کنند.
  • کیسه هوای جانبی: شامل کیسه‌های پرده‌ای و نیم‌تنه‌ای هستند. این نوع کیسه‌های هوا، خطر آسیب‌دیدگی به سر را در هنگام تصادفات جانبی کاهش می‌دهند. برخی از آن‌ها به سنسورهای واژگونی مجهزند تا تشخیص دهند که خودرو پس از برخورد، شروع به غلتیدن می‌کند یا خیر.
  • کیسه هوای زانو: این کیسه‌های هوا معمولاً در زیر فرمان قرار دارند و می‌توانند از راننده یا مسافر در برابر آسیب‌های زانو مانند کبودی یا شکستن استخوان محافظت کنند.
  • کیسه هوای عقب: شامل کیسه هوای مرکزی و شیشه عقب هستند که می‌توانند از برخورد سرنشینان صندلی عقب با یکدیگر یا با شیشه عقب جلوگیری کنند.
  • کمربند ایمنی بادی: این کمربندها بیشتر برای محافظت از کودکان در صندلی عقب طراحی شده‌اند. این کیسه‌های هوا از صدمات سر، قفسه سینه و گردن محافظت می‌کنند. کمربند ایمنی بادی برای اینکه به‌درستی کار کند، باید به‌درستی بسته شود.
  • کیسه هوای عابر پیاده: این کیسه‌های هوا برای محافظت از عابران پیاده در هنگام برخورد با وسیله نقلیه طراحی شده‌اند و در قسمت بیرونی خودرو قرار دارند.

Protection of different parts of the car

در گذشته درباره اینکه آیا کیسه‌های هوا خودشان ایمن هستند یا نه، بسیار بحث می‌شد. چراکه گاهی سرنشینان خودرو در اثر باز شدن کیسه هوا، جان خود را از دست می‌دادند یا زخمی می‌شدند. امروزه، کیسه‌های هوا را به‌گونه‌ای طراحی می‌کنند که با توجه به وزن سرنشین روی صندلی، میزان قدرت و سرعت خودرو، به‌صورت خودکار تنظیم شوند تا به افراد آسیب نرسانند.

نکته:برای خرید روکش صندلی خودرو میتوانید به وب سایت ما مراجعه کنید و هر محصولی دوست داشتید به راحتی انتخاب کنید.

کمربند ایمنی

اولین کمربندهای ایمنی در سال ۱۹۴۸ روی خودروهای فورد نصب شدند. امروزه کمربندهای ایمنی یکی از مهم‌ترین تجهیزات سیستم ایمنی خودرو هستند و رانندگان در صورت نبستن کمربند، جریمه می‌شوند. کمربندهای ایمنی مانند کیسه‌های هوا، به‌عنوان یک سیستم مهار اولیه (PRS) شناخته می‌شوند؛ به این معنی که نقش مهمی در حفاظت و ایمنی راننده و سرنشینان دارند.اکثر کمربندهای ایمنی مدرن، مکانیسم‌هایی دارند که به ثبات تسمه‌های آن‌ها کمک می‌کنند و در صورت توقف ناگهانی، فرد را روی صندلی ثابت نگه می‌دارند. کمربندهای ایمنی، بسته به نوع و مدل خودرو مکانیسم‌های عملکردی مختلفی دارند؛ البته اکثرشان یک قفل، پیش‌کشنده، گیره و یک دستگاه جمع‌کننده دارند که در صورت ترمز ناگهانی، مانع پرت شدن سرنشین به جلو می‌شود.

کمربندهای ایمنی انواع مختلفی دارند:

  • کمربند دونقطه‌ای یا کمری: در این کمربندها، تسمه کمربند از یک طرف کمر، به طرف دیگر عبور داده می‌شود (به دو نقطه وصل می‌شود).
  • کمربند Sash: برای بستن این کمربند، باید بند را از کنار شانه بکشید و به سگکی که در کنار صندلی قرار دارد، وصل کنید.
  • کمربند سه‌نقطه‌ای: بندی به‌طور همزمان از روی سینه و کمر عبور می‌کند و در کنار صندلی و نزدیک لگن، بسته می‌شود. از این کمربند در وسایل نقلیه مدرن استفاده می‌شود.
  • کمربند روی صندلی: این نوع کمربند، همان کمربند ایمنی سه‌نقطه‌ای است که روی صندلی تعبیه شده است.
  • کمربند ایمنی پنج‌نقطه‌ای: این کمربندها دو تسمه شانه‌ای دارند که به مرکز کمربند کمری متصل می‌شوند. معمولا در صندلی‌های ایمنی کودک از این نوع کمربند استفاده می‌شود.
  • کمربند شش‌نقطه‌ای: این نوع کمربند، همان کمربند ایمنی پنج‌نقطه‌ای با بند اضافی بین پاهاست که در مسابقات اتومبیل‌رانی استفاده می‌شود.

در گذشته هنگام ترمزهای شدید، چرخ‌های خودرو قفل می‌کردند و از کنترل خارج می‌شدند؛ درنتیجه هدایت خودرو تقریبا غیرممکن می‌شد. اما امروزه با آمدن ، چرخ‌ها حتی در ترمزهای شَدید هم قابل‌کنترل هستند.

سیستم کنترل کشش (TCS)

سیستم کنترل کشش به حفظ ایمنی خودروها کمک زیادی می‌کند و می‌تواند از تصادفات ناشی از خطای راننده (خصوصا راننده‌های کم‌تجربه) در پیچ‌ها یا لغزش خودرو در سطوح برفی و لغزنده جلوگیری کند.

سیستم هشدار تصادف

با توجه به اینکه بسیاری از خودروهای جدید به اینترنت یا تلفن راننده متصل می‌شوند، برخی از تولیدکنندگان خودرو مانند فورد، سیستمی معرفی کرده‌اند که در صورت وقوع تصادف، به‌طور خودکار با اورژانس تماس بگیرد و تصادف و محل دقیق خودرو را اطلاع دهد. این سرویس توسط راه‌اندازی می‌شود. ECU بازشدن کیسه‌های هوا را نشانه‌ای از تصادف می‌داند و سیستم هشدار تصادف را فعال می‌کند. با کمک این سیستم و در صورت وقوع تصادفات شدید، شانس زنده ماندن مصدوم‌ها بیشتر می‌شود؛ به‌ویژه در جاده‌های کم‌تردد یا در اواخر شب که ممکن است کسی برای کمک به آسیب‌دیدگان حادثه وجود نداشته باشد.

دوربین دید عقب

دوربین دید عقب یکی از است و معمولاً در عقب، اطراف پلاک خودرو، قفل درب صندوق عقب یا روی درب عقب نصب می‌شود. این دوربین ایمنی خودروها را بالا می‌برد و تنها زمانی فعال می‌شود که خودرو در وضعیت دنده عقب باشد.

اکثر دوربین‌های عقب در وسایل نقلیه جدیدتر، با ترسیم خطوطی موازی به‌اندازه عرض خودرو،‌ به راننده کمک می‌کنند راحت پارک کند. نسخه‌های پیشرفته‌تر به‌جز خطوط موازی، خطوط خمیده‌ای هم دارند تا راننده بتواند خودرو را برای پارک و دنده عقب بهتر هدایت کند. این دوربین‌ها برای دیدن عابران پیاده یا سایر اشیای پشت وسیله نقلیه هم بسیار ارزشمندند.

 سیستم مانیتورینگ فشار تایر (TPMS)

این سیستم سنسوری در داخل هر لاستیک دارد تا بر فشار هوای داخل آن نظارت کند و اگر کم شود، به راننده هشدار دهد که لاستیک کم‌باد است. برخی از سیستم‌ها به‌طور لحظه‌ای فشار باد هر لاستیک را روی نمایشگر نشان می‌دهند.

 ترمز کمکی (یا کمک‌ترمز)

واکنش افراد به حادثه متفاوت است؛ اگر در مواقع حساس نتوانید به‌موقع و به‌طور کامل ترمز را فشار دهید، کمک‌ترمز به یاری شما می‌آید و خودش کامل ترمز می‌کند. در بسیاری از مدل‌های جدید خودرو، کمک‌ترمز، به‌منظور ایمن‌تر و کارآمدتر کردن ترمز اضطراری () طراحی شده است و به راننده کمک می‌کند سریع‌تر خودرو را متوقف و از تصادف جلوگیری کند.

سیستم ترمز کمکی چگونه کار می‌کند؟

ترمز کمکی معمولا براساس آستانه نیروی ترمزی که خودروی شما براساس آن تنظیم شده است، کار می‌کند. اگر به‌قدری محکم ترمز کنید که از این آستانه عبور کند، ECU آن را ترمز اضطراری در نظر می‌گیرد و قدرت کامل را به ترمزها اعمال می‌کند؛ بنابراین ماشین می‌تواند سریع‌تر متوقف شود. ترمز کمکی تا زمانی که راننده پدال ترمز را رها کند، فعال خواهد بود.

هشدار برخورد از جلو (FCW)

سیستم ایمنی هشدار برخورد، یکی از فناوری‌های ایمنی پیشرفته در این روزهاست. این سیستم ایمنی خودرو با استفاده از دوربین‌ها، رادار، لیزر یا ترکیبی از این سه، اتومبیل‌ها یا سایر اشیاء را در جلوی وسیله نقلیه شما تشخیص می‌دهد. نمونه‌های پیچیده‌تر FCW می‌توانند عابران پیاده، دوچرخه‌سواران و حتی حیوانات را هم تشخیص دهند.

این سیستم ایمنی خودرو، با کمک ترمز اضطراری خودکار و سیستم هشدار برخورد، تقاطع‌ها را برای جلوگیری از برخورد احتمالی بررسی می‌کند.این سیستم می‌تواند وسایل نقلیه، عابران پیاده یا دوچرخه‌ای را که از مسیر شما عبور می‌کنند، شناسایی کند و به شما هشدار می‌دهد که یک وسیله نقلیه در جهت مخالف شما در حال حرکت است. در‌صورتی‌که راننده واکنشی نشان ندهد، هم هشدار برخورد و هم ترمز خودکار فعال می‌شوند.

هشدار خروج از مسیر (LDW)

سیستم هشدار خروج از مسیر، از دوربینی که در جلوی خودرو نصب می‌شود، استفاده می‌کند تا روی حرکت خودرو نظارت کند. این سیستم هنگامی که خودرو در حال منحرف شدن و نزدیک شدن به نشانگرهای خطوط اطراف جاده باشد، هشدار می‌دهد تا به مسیر برگردید. این هشدار ممکن است بصری، شنیداری، لرزشی یا ترکیبی از این سه باشد. معمولاً اگر هنگام تغییر لاین از چراغ راهنما استفاده نکنید، LDW هشدار می‌دهد. سیستم‌های پیشرفته‌تر LDW، در صورتی‌که از مسیر خارج شوید، شما را به مسیر برمی‌گردانند.اگر بخواهید لاین خودرو را تغییر دهید اما راهنما نزنید، دستیار حفظ مسیر، اجازه تعییر لاین را نمی‌دهد.

هشدار برخورد و تشخیص عابر پیاده

هرقدر که سیستم‌های ایمنی خودرو پیشرفته‌تر می‌شوند، فناوری‌های بیشتری هم برای جلوگیری از تصادف معرفی می‌شوند. یکی از این سیستم‌ها، هشدار برخورد و تشخیص عابر پیاده است که کمک می‌کند تا از تصادف پیشگیری کنید.

سیستم‌های هشدار برخورد ترکیبی از فناوری رادار، لیزر یا سنسورهای اولتراسونیک هستند که معمولاً در هر دو طرف سپر عقب تعبیه شده‌اند و برای تشخیص اشیاء اطراف خودرو استفاده می‌شوند. برخی از سیستم‌های پیشرفته‌تر، از دوربین‌های جانبی هم استفاده می‌کنند. هنگامی که یک شیء شناسایی می‌شود، سیستم هشدار می‌دهد. این هشدار می‌تواند به شکل چراغ‌های هشدار روی ستون‌های جلو، آینه‌های بیرونی، یا در صورت مجهز بودن خودروی شما به نمایشگر هدآپ، به نمایش درآید. درصورتی‌که خودرو به فرمان لمسی یا صندلی برقی مجهز باشد، هشدار به آنها ارسال می‌شود.در برخی شرایط، اگر برای واکنش خیلی دیر شده باشد، برای جلوگیری از برخورد، ترمزهای اضطراری خودکار فعال می‌شوند.

انتخاب روکش مناسب برای صندلی ماشین به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

نوع خودرو:

  • خودروهای اسپرت: روکش‌های چرمی یا طرح‌دار می‌توانند به زیبایی این نوع خودروها اضافه کنند.
  • خودروهای خانوادگی: روکش‌های پارچه‌ای یا مخملی می‌توانند راحتی بیشتری برای سرنشینان فراهم کنند.
  • خودروهای لوکس: روکش‌های چرمی باکیفیت می‌توانند به لوکس بودن این نوع خودروها اضافه کنند.

نیازها و سلیقه شما:

  • اگر حیوان خانگی دارید: روکش‌هایی را انتخاب کنید که به راحتی تمیز می‌شوند و در برابر خراشیدگی مقاوم هستند.
  • اگر فرزند کوچک دارید: روکش‌هایی را انتخاب کنید که در برابر لکه مقاوم هستند.
  • اگر به دنبال راحتی هستید: روکش‌هایی را انتخاب کنید که از مواد نرم و لطیف ساخته شده‌اند.
  • اگر به دنبال زیبایی هستید: روکش‌هایی را انتخاب کنید که با رنگ و دکوراسیون داخلی خودرو شما همخوانی داشته باشند.

بودجه شما:

  • روکش‌های پارچه‌ای: ارزان‌ترین نوع روکش صندلی هستند.
  • روکش‌های مخملی: کمی گران‌تر از روکش‌های پارچه‌ای هستند.
  • روکش‌های چرمی: گران‌ترین نوع روکش صندلی هستند.
دکمه بازگشت به بالا