عمومیمدیریت کسب و کار

سی چنل یا یو چنل سینی کابل ریل دار جهت نصب تاسیسات ساختمانی

جهت تخمین قیمت هر سی چنل که در مرحله آخر تحت پوشش گالوانیزه قرار گرفته است، ابتدا از لحاظ کیفی و کمی مورد آزمایش های خاصی قرار می‌گیرد، تا مقاومت و استقامت ورق مورد ارزیابی قرار گیرد. پس از ارزیابی نهایی هر سی چنل وزن شده و مطابق با مقدار روی به کار رفته و وزن آن قیمت نهایی طبق نوسانات روز اعلام میگردد. شایان ذکر است علاوه بر موارد گفته شده طول هر شاخه چنل، دو یا سه متری بودن آن بر روی قیمت نیز تأثیرگذار خواهد بود.

یو چنل ها چه ویژگی هایی داشته و چگونه نصب می شوند؟

یو چنل گالوانیزه از جمله تجهیزات به کار رفته در صنایع گوناگون است که به واسطه ویژگی هایی که دارد، دامنه کاربرد آن ها روز به روز در حال افزایش است. عملکرد و وظیفه این ریل ها مانند عملکرد و وظیفه بست ها است با این تفاوت که بست لوله فلزی تنها قادر است یک لوله را به دیوار و یا سقف متصل نماید. حال آنکه ریل یو چنل قادر است از چندین لوله فلزی نگهداری کند. به طور کلی استفاده از این نوع نگهدارنده ها سبب می شود تا مسیرهای لوله کشی نظم و ترتیب پیدا کرده و به این ترتیب هزینه های ناشی از تعمیر و نگهداری آن ها به طور قابل توجهی کاهش پیدا می کند.

خرید سی چنل

ریل سی چنل به نحوی طراحی و تولید شده است تا براحتی در اکثر موارد تاسیساتی و سازه های فلزی سازگاری داشته باشد. شرکت سینی کابل پارسیان با سوابق درخشان در تولید و ارائه سی چنل های گالوانیزه با تکیه بر توانایی و تجربه افراد زبده و متخصص سعی در ارائه محصولات با کیفیت و قیمت عالی در بازار تهران داشته است. جهت خرید ریل سی چنل در ابتدا شرایط محیطی و میزان کابل و سیم های مورد استفاده را بررسی کرده، سپس اقدام به خرید نمایید.

امروزه با تولید قطعات و تجهیزات وابسته به سیم و کابل کشی در ساختمانها، تاسیسات و غیره شاهد یک طراحی با نظم درست هستیم. به طوری که استفاده از این قطعات کمک شایانی در تغییرات احتمالی سیم کشی برق خواهد کرد. سینی کابل، نردبان کابل و تجهیزات وابسته به آنان از جمله مهمترین و پرکاربردترین قطعات در این امرهستند. که با ویژگی‌های خاص خود علاوه بر انتقال، جلوگیری از به هم ریختگی، کاهش بروز حادثه و اتصال در سیم و کابل ها توانسته‌اند کمک بسزایی در تعویض و یا اضافه کردن سیم و کابل در سیستم برق ساختمان ها داشته باشند.

سی چنل گالوانیزه یکی از این تجهیزات وابسته است که به عنوان نگهدارنده ساپورت های سینی کابل، نردبان کابل و لوله های فولادی استفاده می گردد. قیمت سی چنل به طور معمول پس از تولید، از لحاظ کیفی و کمی تست می‌شود تا مقاومت ورق و استقامت آن ارزیابی شود. در نهایت پس از کنترل نهایی بر اساس وزن و مقدار روی استفاده شده در آن محاسبه می گردد.

C-channel or U-channel cable tray with rails for installing construction facilities

سی چنل چیست؟

از جمله اتصالات مهم در سینی کابل، نردبان کابل و بست لوله محسوب می شود. در واقع یک نگهدارنده و محافظت کننده سیم و کابل برق است که موجب نظم دهی به آنان نیز می گردد. به طور معمول جهت سیم کشی رو باز به عنوان مهار کننده لوله های برق فلزی کاربرد دارد.قاعدتاً درسایز و ابعاد استاندارد و مشخصی ساخته و پرداخته می‌شوند و دارای متریال اصلی چون: آلومینیوم و فولاد ضد زنگ هستند. که این نشان از مقاومت و استحکام سی‌ریل ها در برابر خوردگی و سایش و تبدیل شدن به یک عامل قدرتمند در برابر وزن سینی کابل‌ها و سایر قطعات دیگر می دهد.

مشخصات سی چنل

  • از قابلیت های مهم سی‌ ریل برش آن به قطعات مدنظر است؛ با توجه به این که به طور معمول در شاخه‌های دو یا سه متری تولید می شود. چراکه با این خصوصیت به راحتی می‌توان با توجه به اندازه سینی کابل ها استفاده شده در طراحی سیم کشی، تکیه گاه هایی مناسب ایجاد کرد.
  • از آن جایی که تمام این اتصالات توسط پیچ و مهره صورت می گیرد و قطعات به هم جوش داده نمی‌شود، به راحتی می توان هر قطعه را تعویض و یا اضافه کرد.
  • به دلیل خم شدن دو دیواره سی‌ریل که از کف آن بالا آمده این توانایی را ایجاد می‌کند تا بست ها و یا مهره های نگهدارنده به راحتی در ریل جهت نصب براکت محکم گردند.
  • سی چنل ها دارای انواع مختلفی هستند
  1. ریل سی چنل جهت نگهداری ساپورت سینی کابل
  2. ریل سی چنل نگهدارنده لوله فولادی برق و یا کابل برق
  3. ریل سی چنل با یک سمت بسته جهت حفاظت بیشتر از سیستم سیم کشی
  • از دیگر خصوصیات این ریل می توان به قابلیت نصب مهره فنردار جهت برطرف کردن اختلاف سطح شیب نام برد. که با رگلاژ مهره ها نصب دو براکت در یک راستا صورت می گیرد.
  • قابل توجه است که ریلهای سی چنل جهت نگهداری سینی کابل اندازه بزرگتری نسبت به ریل هایی دارند که لوله های فولادی و کابل برق را نگهداری می کنند.
  • جهت اتصال لوله فولادی برق، pvc و کابل برق بر روی ریل‌های سی چنل از بست‌های چگالی استفاده می گردد به نحوی که لبه های خمیده بست یا چنگک‌های آن درون شیارهای ریل سی چنل قرار می‌گیرد و سبب نگه داشتن لوله ها می شود.
  • ضخامت و نوع گالوانیزه این قطعات با توجه به کاربرد آن ها صورت می گیرد قاعدتاً در محیط هایی که دارای رطوبت و دمای بالا باشند از نوع گالوانیزه گرم با ضخامت بیشتر استفاده می شود.
  • به طور معمول سی چنل ها در ضخامتهای 1میلیمتر، ۱.۲۵میلیمتر، ۱.۵میلیمتر، ۲میلیمتر، ۲.۵میلیمتر تولید می‌شوند.
  • کف سی ریل ها به دو صورت پانچ شده و بدون پانچ توسط تولیدکنندگان ایجاد می‌شود به نحوی که نوع کف بدون پانچ جهت نگهداری سینی کابل استفاده می‌شود و در مقابل کف های پانچ نشده جهت نگهداری لوله‌های فلزی و پی وی سی مورد استفاده قرار می گیرند.
  • کف‌های پانچ شده سی ریل ها به واسطه پانچ‌های خود کمک بهتر و راحت تری جهت نصب و اتصال به دیوار و سقف هستند.
  • به صورت کلی در هر بازه و سیستم حمایتی کاربرد دارند. به عنوان مثال: نصب تجهیزات پزشکی سیستم حمایتی پنل خورشیدی و پشتیبانی از لوله های برق و سینی کابل

سی چنل گالوانیزه

ریل سی چنل همانند سایر اتصالات سینی کابل و حتی خود سینی کابل هنگامی که توسط گالوانیزه پوشش داده شود، تبدیل به سیریل گالوانیزه می‌شود. گالوانیزه یک روکش جهت جلوگیری از خوردگی و زنگ‌زدگی فلزات پایه و یا متریال قطعه هاست، که به دو روش زیر انجام می گردد.

  1. گالوانیزه سرد
  2. گالوانیزه گرم

سی‌ریل گالوانیزه سرد: در این روش محلول آب و نمک روی به صورت الکترولیت بر روی سی ریل‌ها اسپری می‌شود و یک عایق و یا روکش به ضخامت ۱۰ الی ۲۰ میکرون بر روی سطح آن ایجاد می کند. در این روش یک سطح صیقلی و براق روی قطعه ایجاد می شود. اما باید خاطر نشان کرد که این نوع گالوانیزه جهت محیط های مرطوب و دمای بالا غیر قابل استفاده است، چرا که به شدت نسبت به رطوبت دچار خوردگی و سایش می‌شود.

سی چنل گالوانیزه گرم: یک روش متفاوت نسبت به نوع سرد اما مقاوم است. در این روش فلز پایه یا ورق اصلی درون وان مذاب روی قرار می‌گیرد و پس از قرار گیری در وان‌های اسیدی با درصدهای مختلف عملیات آلیاژ سازی بر روی سطح آن صورت می پذیرد. در این روش به دلیل قرارگیری کامل قطعه درون وان تمام زوایا و قسمت‌های پانچ شده و خمیده توسط روی عایق میشود. این قایق ضخامتی بین ۶۰ الی ۷۰ میکرون را روی سطح قطعه ایجاد می‌کند. که بسیار مقاوم در برابر رطوبت و دما خواهد بود و قابل استفاده در مناطق شمال و جنوب است. شایان ذکر است جهت استحکام و مقاومت بیشتر قطعات، فلز پایه را از جنس فولاد ضد زنگ انتخاب می نمایند.

تفاوت سی چنل و یوچنل

یک تفاوت اصلی که در ظاهر ریل سی چنل وUچنل به وضوح دیده می‌شود، در سطح مقطع آنان است. به نحوی که یوچنل ها کاملاً حالت U شکل دارند و به اصطلاح ۴ لبه هستند. اما سی چنل ها دارای لبه های خمیده هستند که به اصطلاح به آن ۶ لبه می‌گویند. تفاوت بعدی در نحوه تولید این دو کانال است. به نحوی که سی چنل ها از ورق گالوانیزه گرم و یوچنل‌ها از گالوانیزه سرد تشکیل شده اند. و همین روش ساخت متفاوت باعث تفاوت در کارایی و استفاده هر کدام از آنها شده است.

دکمه بازگشت به بالا