آجر بهتر است یا بلوک سیمانی؟

تا چند سال پیش، تنها آجر برای ساخت و سازها استفاده می‌شد و اغلب کارفرمایان به آجر سنتی در ساختمان‌های خود پایبند بودند. تا اینکه صنعت ساخت‌وساز با تحولی روبه‌رو شد و بلوک‌های سیمانی در عرصه ساختمانی راه پیدا کردند و باعث شد که کارفرمایان در انتخاب این دو محصول دستشان باز شود. اما همانطور که می‌دانید هر جا که پای انتخاب وسط باشد، سوال هم به وجود می‌آید و سوالی که پیش می‌آید این است که آیا آجر بهتر است یا بلوک سیمانی و بتنی؟ مطمئناً آجرها و بلوک ها دارای مزایا و معایبی هستند که می توانند به ما بفهمانند که کدام یک باید استفاده شود. برای اینکه بدانید در پروژه خود از کدام استفاده کنید؟ یا اینکه کدام یک بزین دو محصول بهترند؟ توصیه می‌کنم ادامه مطلب را از دست ندهید.

آجر بهتر است یا بلوک سیمانی؟

برای درک بهتر اینکه آجر سفالی بهتر است یا بلوک سیمانی، قضاوت را به عهده خودتان می گذاریم و تنها به مقایسه این دو فراورده ساختمانی می‌پردازیم.

آجر

آجر جزو مصالح سنتی بسیار قدیمی است. به‌طوری که گل را پخته و در اندازه و شکل و رنگ‌های مختلف تولید می‌شود. انواع آجر برحسب مواد تشکیل دهنده آن به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شود. و بسته به مواد تشکیل دهنده آن به آجر رسی، ماسه آهکی، شیلی و شیستی و … گروه‌بندی می‌شود. بیشترین کاربرد آن در نماسازی، دیوار چینی، کرسی چینی، کفپوشی و کف‌سازی است.

بلوک سیمانی

بلوک سیمانی همانطور که از اسمش پیداست مهم‌ترین مواد تشکیل دهنده آن سیمان است، و با ترکیب شن، ماسه، سیمان و آب ساخته می‌شود. این مصالح پیش ساخته در ابعاد و وزن های سبک و سنگین و نیمه سبک تولید می‌شوند. بیشترین استفاده بلوک‌های سیمانی در دیوار چینی ساختمان است. و یکی از جایگزین های مصالح سنتی مثل آجر محسوب می‌شوند.

مزایای آجر

همانطور که اشاره کردیم آجر یکی از مصالح سنتی بسیار قدیمی است و قدمت آن به دوران باستان بر می گردد. در ادامه برای درک اینکه آجر بهتر است یا بلوک مزیت‌های آجر را بررسی می‌کنیم.

مزایای بلوک سیمانی

فرق بلوک سیمانی با آجر

در نهایت با معرفی اولیه این دو محصول نوبت به بررسی دقیق و جزئی فرق دیوار آجری و بلوک رسیده است. آجر بهتر است یا بلوک سیمانی؟ کدام یک را خریداری کنیم؟ در یک توضیح کلی می‌توان ذکر کرد که هر دو این مصالح از استحکام کافی برخوردار بوده و بسیار محکم‌اند اما مقاومت فشاری بلوک سیمانی بالاتر بوده و به این ترتیب مستحکم‌تر است.

همچنین از نقطه نظر مقاومت در برابر آب و رطوبت نیز آجرها از مقاومت کمتری برخوردارند در حالی که بلوک‌ها تقریباً ضد آب هستند. دیگر موارد مهم در تفاوت بلوک سیمانی با آجر مربوط به طول عمر بناست، به طوری که آجرها با طول عمری ۱۰۰۰ ساله ماندگاری بیشتری را در قیاس با بلوک سیمانی به نمایش گذاشته‌اند. البته چنین مزیتی موجب شده تا از نظر هزینه نیز با یکدیگر متفاوت بوده و انواع آجر نیازمند مقدار بیشتری از سرمایه شما باشند.

مزیت خرید آجر در برابر بلوک‌های سیمانی

مزیت خرید بلوک سیمانی در برابر آجر

حال که با مزایا و نقاط قوت آجر لفتون آشنا شدیم، بیاید نگاهی به مزایای بلوک سیمانی نیز بی اندازیم تا با شناختی کامل به خرید هر یک از این دو مصالح ساختمانی بپردازیم.

منبع: یوتویوب

خروج از نسخه موبایل