علمی و پزشکیمدیریت کسب و کار

نحوه گذاشتن کامپوزیت

کامپوزیت دندان چگونه انجام می شود؟ آیا نصب کامپوزیت نیاز به تراشیدن مینای دندان دارد؟ آیا نصب این نوع روکش ها با درد همراه است؟
این سوالات از جمله سوالات و دغدغه های افراد بسیار زیادی است که قصد کامپوزیت کردن دندان های خود را دارند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا در این مطلب به توضیح کامل و جامع مراحل نصب کامپوزیت دندان بپردازیم و در آن پاسخ تمام سوالات احتمالی بیماران در این زمینه را ارائه دهیم،

نحوه گذاشتن کامپوزیت

پس از انتخاب بهترین دندانپزشکی اصفهان و مراجعه به مطب، مشاوره، معاینات و بررسی های لازم دهان و دندان توسط ایشان صورت می گیرد و سپس نصب ونیر کامپوزیت مطابق مراحل زیر انجام می شود:

  1. انتخاب رنگ ونیر کامپوزیت

انتخاب رنگ از مراحل بسیار مهم این روش می باشد که باید با دقت انجام شود. برای اینکه کامپوزیت دندان نتیجه طبیعی و زیباتری را ارائه دهد، باید نکات لازم درباره انتخاب رنگ کامپوزیت را رعایت کنید. برای انجام این کار بهتر است به دندانپزشک متخصص زیبایی خود اعتماد کنید، زیرا ایشان بر اساس تجربه در این زمینه و آشنایی با برندهای مختلف و طیف های رنگی آن ها و نتایجی که پس از نصب کامپوزیت ارائه می دهند، می توانند بهترین و مناسب ترین رنگ را به شما پیشنهاد دهند.
علاوه بر این، در باید رنگی را انتخاب کنید که با رنگ دندان های طبیعی، پوست و موی شما تناسب داشته باشد. به عنوان مثال در صورتی که پوست و موی تیره ای دارید، انتخاب ونیر های بسیار سفید و روشن، ظاهری مصنوعی و غیر طبیعی به دندان هایتان می دهند. دندانپزشک سایه رنگ های مختلف را کنار دندان بیمار قرار می دهد و رنگی را که مطابقت بیشتری با دندان های طبیعی بیمار داشته باشد، انتخاب می کند و هنگام نصب کامپوزیت ممکن است از تکنیک لایه گذاری که شامل قرار دادن سایه های رنگ مختلف به صورت لایه لایه بر روی دندان می باشد استفاده کند.
هدف از انجام این کار کاملا طبیعی به نظر رسیدن ظاهر ونیر کامپوزیت می باشد.

  1. آماده سازی دندان

نصب ونیر کامپوزیت نیاز به تراشیدن دندان ندارد، اما به طور کلی دندان ها پیش از نصب Dental composite نیاز به آماده سازی دارند. پاکسازی دندان ها شامل تمیز کردن دندان ها و برداشتن هرگونه ذرات غذایی، پلاک، جرم از روی آن ها می باشد. در مواردی که دندان های بیمار دارای حفره و یا پوسیدگی باشند، دندانپزشک حفره ها را کاملا تمیز و پر کرده و پوسیدگی ها را ترمیم می کند. هدف از انجام این مرحله ایجاد پیوند محکم بین مینای دندان و کامپوزیت و همچنین پیشگیری از به خطر افتادن سلامت دهان و دندان می باشد.

  1. اسید شویی دندان

در مرحله اسید شویی از نوعی کاندیشنر که به صورت ژل می باشد، استفاده می شود. این ژل معمولا حاوی 30 تا 40 درصد اسید فسفریک می باشد که دندانپزشک آن را درون سرنگ کوچکی قرار می دهد و آن را بر روی دندان ها می پاشد.
این ژل پس از گذشت حدود 15 ثانیه از روی دندان ها شسته می شود. مرحله اسید شویی بدون درد است و حتی در صورتی که این ماده با بافت های دهان برخورد کند، آسیبی به آن ها نمی رساند و تنها ممکن است طعم تلخ یا ترش آن برای بیمار ناخوشایند باشد. هنگام انجام این فرایند دندانپزشک عینک محافظی را به بیمار می دهد تا با قرار دادن آن بر روی چشم های خود از وارد شدن احتمالی ذرات اسید به درون چشم، هنگام پاشیدن اسید، جلوگیری کند. هدف از اسید شویی دندان ها ایجاد پیوند لازم بین دندان ها و مواد رزین کامپوزیت می باشد.

  1. قرار دادن عامل پیوند دهنده کامپوزیت بر روی دندان

این ماده مانند یک پلاستیک مایع است که دندانپزشک با استفاده از اپلیکاتور و یا یک برس کوچک آن را بر روی دندان های بیمار قرار می دهد. دندانپزشک دندان را به طور کامل با یک لایه نازک از مواد پیوند دهنده پوشش می دهد، سپس نور لیزر را به مدت 10 تا 20 ثانیه به این مواد می تاباند تا کاتالیست های موجود در آن فعال شوند تا پیوند مناسب بین کامپوزیت و دندان ها ایجاد شود. این مرحله نیز بدون درد می باشد و سریع انجام می شود.

  1. فرم دادن به کامپوزیت

مرحله فرم دهی مواد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و نیاز به مهارت و دقت بالای دندانپزشک دارد. دندانپزشک باید بتواند خمیر کامپوزیت را با ظرافت بسیار زیاد و متناسب با فرم دندان های بیمار شکل دهد. این کار باید به گونه ای انجام شود که نه تنها ظاهری بسیار طبیعی ارائه دهد، بلکه در عملکرد دندان ها نیز مشکلی ایجاد نکند.

  1. سفت کردن مواد کامپوزیت با نور لیزر

پس از آنکه دندانپزشک مراحل لایه گذاری کامپوزیت را با رضایت کامل از نتیجه به اتمام رساند، نوبت به سفت و مجکم کردن آن ها بر روی دندان ها می رسد. در این مرحله نور لیزر را به مدت 10 تا 40 ثانیه بر روی هر دندان می تاباند تا پیوند لازم بین کامپوزیت و عامل پیوند دهنده آن ایجاد شود. در صورتی که دندانپزشک از نتیجه کار رضایت نداشته باشد، ممکن است لایه دیگری را به مواد کامپوزیت اضافه کند تا به نتیجه مطلوب برسد.

  1. پالیش کردن کامپوزیت

پس از آنکه مرحله لایه گذاری و سفت کردن کامپوزیت کامل شد، نوبت به مرحله پالیش کردن می رسد. پالیش کردن با استفاده از دیسک ها و نوارهای سمباده انجام می شود. هدف از انجام این کار ایجاد سطحی کاملا صاف، شفاف و مشابه با مینای دندان می باشد. پس از پایان کار، بیمار می تواند نظر خود را درمورد نتیجه به دندانپزشک بگوید و در صورتی که نیاز باشد دندانپزشک تغییرات لازم را ایجاد خواهد کرد. پالیش کردن دندان ها بدون درد می باشد و بیمار تنها ممکن است بر اثر لرزش هایی که ابزار پالیش ایجاد می کند، احساس ناخوشایندی را تجربه کند.

  1. ارزیابی نحوه گاز زدن

آخرین مرحله شامل ارزیابی بایت و نحوه گاز زدن می باشد. دندانپزشک در این مرحله کاغذ کاربنی را بین دندان های بیمار قرار می دهد و از او می خواهد تا به آرامی دندان های خود را بر روی آن فشار دهد و پس از بررسی آن، در صورتی که مشکلی مشاهده نشود، نصب ونیر کامپوزیت به پایان می رسد. کامپوزیت دندان اصفهان توسط دندانپزشکان زیادی انجام می‌‌ شود که در این زمینه تخصص دارند. اما از آن جهت که کامپوزیت دندان بسیار مهم است و نیاز به تجربه فراوانی دارد، باید به متخصصی مراجعه کنید که از مهارتش مطمئن باشید.

دکمه بازگشت به بالا