ایمپلنت بهتره یا دندان مصنوعی

 ایمپلنت دندان چیست ؟

ایمپلنت دندان به عنوان بهترین درمان برای جایگزینی دندان از دست رفته است که در آن یک پایه فلزی در درون استخوان قرار می گیرد و به آن جوش می خورد. پس از جوش خوردن پایه ایمپلنت، قالب گیری انجام می شود و به لابراتور ارسال می شود. روکش سفارشی توسط لابراتور ساخته می شود و به وسیله رابطی به نام اباتمنت بر روکش پایه سوار می شود.

مزایای ایمپلنت دندان به نسبت دندان مصنوعی

  1. استحکام بالا
  2. طول و دوام زیاد
  3. جلوگیری از تحلیل استخوان و لثه
  4. زیبایی طبیعی
  5. عدم وجود مشکلاتی اعم از تکلم، لقی و جویدن
  6. مراقبت آسان

معایب ایمپلنت دندان به نسبت دندان مصنوعی

  1. هزینه بیشتر
  2. نیاز به جراحی
  3. طول درمان 6 ماهه
  4. ممکن است برای همه افراد مناسب نباشد.

دندان مصنوعی چیست ؟

دندان مصنوعی یک درمان برای جایگزینی دندان های از دست رفته است که در آن یک پروتز بر روی لثه و بافت قرار می گیرد تا زیبایی و جویدن برای افراد به آنها بازگردد. مزایای دندان مصنوعی به نسبت ایمپلنت

  1. هزینه اقتصادی
  2. طول درمان کمتر
  3. نیاز به جراحی ندارد.

معایب دندان مصنوعی به نسبت ایمپلنت

  1. مشکلات لقی و استحکام پایین
  2. مشکل در تکلم
  3. تحلیل استخوان و لثه

در شرایط خاصی که دندان مصنوعی بهتر از ایمپلنت است

ایمپلنت دندان برای انجام نیاز به شرایط خاصی نیاز دارد که باید یک حداقلی در استخوان و سیستم ایمنی فرد وجود داشته باشد. قبل از انجام ایمپلنت دندان معمولاً متخصص وضعیت شما را به کمک عکس های مخصوص و معاینه بررسی می کند. در برخی افراد که دارای دیابت، درمان سرطان، مشکلات سیستم ایمنی، پوکی استخوان و …. هستند، ممکن است امکان انجام ایمپلنت دندان وجود نداشته باشد و درمان با شکست مواجه شود. در این شرایط دیگر فرد ممکن است به سمت درمان های جایگزین برود و از دندان های مصنوعی استفاده کند.

کدام را انتخاب کنم ؟ ایمپلنت یا دندان مصنوعی ؟

با توجه به موارد گفته شده، ایمپلنت مسلماً انتخاب بسیار بهتری می باشد و می توان ایمپلنت را یک سرمایه گذاری بلند مدت برای سلامتی شماست و می تواند تا پایان عمر کنار شما باقی بماند. اگر از نظر شرایط و موضوعات دیگر نیاز به مشاوره درباره آن دارید، می توانید از فرم های روشا استفاده کنید، تا کارشناسان ما به صورت کاملاً رایگان دندان‌های مصنوعی متحرک و ایمپلنت دندانی دو گزینه‌ی رایج برای جایگزینی دندان‌های طبیعی هستند که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. حال این پرسش مطرح می‌شود که دندان مصنوعی متحرک بهتر است یا ایمپلنت؟ در این راستا قصد داریم برخی از فاکتورهای مهم مانند کارایی، ثبات، راحتی، هزینه و مراقبت‌های پس از جراحی هر یک از این دو روش را بررسی کرده تا به نتیجه کامل‌تری درباره اینکه کدام گزینه بهتر است، برسیم.

هر دو روش از راهکار‌های رایج برای جایگزینی دندان طبیعی هستند. این که کدام یک مناسب‌تر است به عوامل مختلفی چون هزینه، ترجیحات شخصی، سلامت استخوان فک و تعداد دندان‌های باقی‌مانده بستگی دارد. دندان‌های مصنوعی و ایمپلنت‌ها هر کدام مزایا و معایب خود را دارند، بنابراین بهتر است که با دندان‌پزشک شرایط خود را به‌طور دقیق مورد بحث قرار دهید. هر کدام از این روش‌های اهداف مشابهی را دنبال می‌کنند.

جویدن غذا را سهولت می‌بخشند. فرم صورت را به حالت طبیعی باز می‌گردانند. گفتار و صحبت کردن را بهبود می‌بخشند. لبخند را زیباتر می‌کنند و اعتماد به نفس را افزایش می‌دهند. با این که هر دو روش دندان مصنوعی متحرک و ایمپلنت اهداف مشترکی را دنبال می‌کنند، اما تفاوت‌های فاحشی نیز با یکدیگر دارند. در ادامه با بررسی مزایا و معایب هر کدام خواهیم فهمید که دندان مصنوعی متحرک بهتر است یا ایمپلنت.

ایمپلنت‌ دندان چیست؟

برای درک بهتر این که دندان مصنوعی متحرک بهتر است یا ایمپلنت در ادامه مطلب باهمراه شوید تا با آشنا شویم. ایمپلنت دندان یک راهکار پیشرفته برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته است. برای نصب ایمپلنت دندان، دندانپزشک با استفاده از جراحی، ایمپلنت را در محل خالی ریشه دندان قرار داده و به استخوان فک متصل می‌کند. بعد از جراحی باید کمی زمان بگذرد تا پایه ایمپلنت به خوبی در استخوان جای گیرد و محکم شود. این فرایند ممکن است ماه‌ها طول بکشد. پس از بهبودی استخوان، پروتز دندان ساخته و به ایمپلنت متصل می‌گردد. ایمپلنت‌ها به دلیل استفاده از مواد مناسبی چون تیتانیوم و فناوری پیشرفته در ساخت، دارای ثبات بسیار بالایی در دهان هستند. در مقایسه با دندان مصنوعی متحرک عمر مفید بیشتری دارد و کمتر به تعویض نیاز پیدا می‌کند.

دندان مصنوعی متحرک چیست؟

متحرک نوعی پروتز دندانی برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته است. این نوع پروتزها از مواد مختلفی مانند پلاستیک، فلز و سرامیک ساخته می‌شوند و به راحتی قابل جایگذاری هستند. یکی از مزیت‌های اصلی دندان مصنوعی متحرک، هزینه‌ی کمتر آن نسبت به ایمپلنت‌ها است. نصب دندان‌های مصنوعی اغلب ارزان‌تر و سریع‌تر از ایمپلنت انجام می‌گیرد و نیازی به جراحی ندارد و مدت زمان بهبودی آن کوتاه‌تر است. همچنین، در صورت نیاز به تعویض دندان‌ها یا تعمیرات، فرآیند آسان‌تر و ارزان‌تری نسبت به ایمپلنت‌ها دارند.از سوی دیگر دندان مصنوعی متحرک در حین خوردن غذا یا صحبت کردن، ممکن است اندکی حرکت کنند و موجب عدم راحتی فرد شوند. بنابراین اینکه دندان مصنوعی متحرک بهتر است یا ایمپلنت، بستگی به نیازها و شرایط خاص هر فرد دارد.

از لحاظ هزینه دندان مصنوعی متحرک بهتر است یا ایمپلنت؟ یکی از مهم‌ترین فاکتورها در هنگام انتخاب، قیمت و میزان هزینه است. بنابراین باید بررسی کنیم که از نظر قیمت دندان مصنوعی متحرک بهتر است یا ایمپلنت. همانطور که پیشتر هم اشاره شد ایمپلنت‌های دندانی گران‌تر از دندان مصنوعی متحرک هستند.

تعداد دندان‌های ازدست رفته: اگر تعداد دندان‌هایی که نیاز به جایگزینی دارند زیاد باشد به طبع میزان هزینه  نصب ایمپلنت‌ها نسبت به دندان مصنوعی متحرک بیشتر خواهد شد. ایمپلنت برای هر دندان جداگانه نصب می‌شود، در حالی که دندان‌های مصنوعی متحرک می‌توانند برای چند دندان همزمان به‌کار بروند.

مکان دندان: در صورتی که دندان‌هایی که باید جایگزین شوند در موقعیت دشوار‌تر یا با استحکام کمتری قرار داشته باشند، هزینه‌ی نصب ایمپلنت‌ها افزایش می‌یابد. نصب ایمپلنت‌ها در موقعیت‌هایی که نیاز به کارهای جراحی بیشتری دارد، معمولا گران‌تر است.

مشکلات بیمار: اگر مراجعه کننده دچار برخی از مشکلات پزشکی مانند فشار خون بالا، دیابت و… باشد هزینه‌ی نصب ایمپلنت افزایش می‌یابد. این مشکلات نیازمند انجام یک‌سری تست و در نظر گرفتن تدابیر بیشتر است.

جنس ایمپلنت: نوع و کیفیت مواد اولیه مورد استفاده در ساخت ایمپلنت بر میزان هزینه‌ تاثیر می‌گذارد. ایمپلنت‌های با کیفیت به طبع گران‌تر هستند.

هزینه تعمیرات: تعمیرات یا ایجاد تغییر در دندان مصنوعی متحرک همراه با صرف هزینه است. مراقبت و نگهداری ایمپلنت

مراقبت از ایمپلنت‌های دندانی کاملا مشابه با دندان‌های طبیعی است. بنابراین باید 2 مرتبه در روز مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و به صورت منظم به دندانپزشک مراجعه کنید. با این کار دوام و عملکرد ایمپلنت دندانی حفظ می‌شود.

بهداشت دهان و دندان‌ها: برای شستشوی دندان‌های ایمپلنتی از مسواک نرم و خمیردندان‌های مخصوص استفاده کنید. شستشوی دندان‌ها را دقیق و کامل انجام دهید.

نخ دندان کشیدن: دندان ایمپلنت را با استفاده از نخ دندان و محلول‌های دهان شویه پاک کنید. این کار باعث حذف باکتری‌ها و مواد غذایی مانده بین دندان‌ها می‌شود. آب‌کشی دهان: آب‌کشی مداوم دهان می‌تواند به تمیزی بهتر دندان‌ها و ایمپلنت‌ها کمک کند و باکتری‌ها را از سطح دندان‌ها و لثه‌ها دور نماید.

پرهیز غذایی: از خوردن غذاهای سخت خودداری کنید. این کار ممکن است باعث شکستن یا آسیب دیدن ایمپلنت‌ها گردد.

مراجعه به دندانپزشک: بهتر است به صورت دوره‌ای به دندانپزشک مراجعه کنید. مراقبت و نگهداری از دندان مصنوعی از سوی دیگر برای حفظ کارایی دندان مصنوعی و افزایش عمر مفید آن، باید به صورت روزانه از آن مراقبت نمایید. به عنوان مثال، نباید از آنها در طول شب استفاده کنید. دندان مصنوعی باید در طول شب و زمان خواب در آب یا محلول تمیز کننده قرار گیرد. همچنین پس از هر بار صرف غذا می‌بایست دندان مصنوعی متحرک را خارج کرده و آن را به خوبی مسواک بزنید.

رعایت بهداشت دهان و دندان: دندان مصنوعی متحرک باید تمیز و بهداشتی نگه داشته شود. بعد از هر وعده غذایی، دندان‌های مصنوعی را با آب گرم، مسواک و خمیردندان شستشو دهید. همچنین پیشنهاد می‌شود دندان‌های مصنوعی را حداقل دو بار در روز با محلول ضدعفونی کننده مخصوص تمیز کنید. اجتناب از مواد آسیب‌رسان: دندان مصنوعی متحرک ممکن است به برخی مواد مانند کلر یا محلول‌های ضدعفونی کننده حساسیت نشان دهد. استفاده از این نوع مواد برای تمیز کردن دندان مصنوعی مجاز نمی‌باشد.

استفاده از خمیردندان مناسب: برای تمیز کردن دندان‌های مصنوعی، از خمیردندان‌های مخصوص پروتزهای دندانی استفاده کنید. این خمیردندان‌ها حاوی مواد نرم‌کننده هستند که به پروتزهای دندانی آسیب نمی‌رسانند. نگهداری در آب: وقتی از دندان مصنوعی متحرک استفاده نمی‌کنید، آنها را در یک ظرف شستشوی پروتز یا آب قرار دهید تا از خشک شدن و تغییر شکل آنها جلوگیری گردد.

منبع: ایمپلنت مشهد

خروج از نسخه موبایل