اقتصادی

افزایش صادرات پیاز در دی ماه

افزایش صادرات پیاز در دی ماه

آفتاب‌‌نیوز :

مطابق آمار معاونت زراعت، تولید پیاز در ماه‌های آبان، آذر و دی همواره با کمترین میزان برداشت روبه روست که این امر افزایش قیمت محصول پیاز در آن برهه زمانی را به همراه دارد.

این گزارش می‌افزاید: در سال ۱۴۰۱، به دلیل کمبود عرضه پیاز و متعاقب آن افزایش قیمت در ماه‌های آذر، دی و بهمن، دولت با سیاست‌های اعمال عوارض صادراتی ۵۰، ۱۰۰ و ۱۸۰ درصد به ترتیب در روزهای ۲۲ آذر، ۱۷ دی و ۱۶ بهمن سعی در کنترل قیمت این کالا داشت، اما این سیاست‌ها به دلیل عدم اعمال در زمان مناسب، نه تنها به کاهش قیمت پیاز کمکی نکرد، بلکه در راستای تأمین مکفی این کالا هزینه واردات پیاز نیز به کشور تحمیل شد.

با توجه به تراز مصرف – تولید و تعیین زمان فروچاله تولید، عوارض صادراتی ۱۰۰، ۴۰ و ۱۰ درصد در روزهای ۲۲ آذر، ۲۵ دی و ۵ بهمن سال جاری به کنترل موجودی و عرضه مکفی پیاز در داخل کشور اعمال شد.

مقایسه برآیند اعمال سیاست‌های عوارض صادراتی بر قیمت خرده‌فروشی پیاز در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ نشان می‌دهد، با اعمال سیاست تجاری در دی ماه سال ۱۴۰۱، قیمت خرده‌فروشی پیاز افزایش یافت که بیانگر رشد ۲۰ درصدی قیمت است. این در حالی است که با اعمال سیاست تجاری پیاز در سال ۱۴۰۲، قیمت پیاز به میزان ۳ درصد کاهش یافت، به طور کلی مقایسه قیمت خرده‌فروشی پیاز در دی ماه سال ۱۴۰۲ نسبت به ماه مشابه سال قبل بیانگر کاهش ۲۰ درصدی قیمت است.

در مقایسه صادرات پیاز در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ نیز، میزان صادرات در دی ماه ۱۴۰۲ بعد از اعمال عوارض صادرات ۹ هزار تن و در سال ۱۴۰۱ به میزان ۸ هزار تن است.

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی حرفه‌ای هستم که با تخصص و تجربه در زمینه تحلیل‌های اقتصادی فعالیت می‌کنم. با استفاده از روش‌های پیشرفته و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین نتیجه را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا