مراسم اختتامیه شانزدهمین جشنواره تجسمی فجر با تجلیل از مفاخر هنرهای تجسمی و تقدیر از برگزیدگان بخشهای مختلف جشنواره به کار خود پایان خواهد داد.
به گزارش خبرنگار ایواره، مراسم اختتامیه شانزدهمین دوره جشنواره تجسمی فجر عصر امروز ـ پنجشنبه ـ سوم اسفند ماه در تالار وحدت آغاز شد.
محمد خراسانی زاده، ریاست شورای سیاست گذاری این جشنواره را بر عهده داشت و امیر عبدالحسینی دبیرکل این جشنواره بود؛ مسعود زنده روح کرمانی نیز دبیر هنری این دوره از جشنواره تجسمی فجر و جعفر واحدی دبیر اجرایی جشنواره بودند.
از ابتدای مراسم نیز محمدمهدی اسماعیلی ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ و محمود سالاری ـ معاون امور هنری وزیر ـ در این مراسم حاضر شدند.
در بخش نخست مراسم، ویدیویی از افتتاحیه هر دو مراسم افتتاحیه در موزه هنرهای معاصر تهران و موسسه فرهنگی و هنری صبا برای حاضران در این مراسم به نمایش درآمد.
امیر عبدالحسینی ـ دبیر کل شانزدهمین دوره از جشنواره ـ سخنان خود را با این مصرع از شعر سعدی آغاز کرد «نقاش وجود این همه صورت که بپرداخت/ تا نقش ببینی و مصور بپرستی» و ضمن خوشامدگویی به حاضران گفت: رسم به این است که جشنواره را روایت و از آمار و ارقام سخن گویم اما با رخصت از شما این را به رسانه ها واگذار خواهم کرد.
او ضمن ارایه توضیحاتی درباره آنچه که در شانزدهمین جشنواره تجسمی فجر صورت گرفته بود، به فراوانی آثار حاضر در این جشنواره و درخشش استان ها، پیوند جامعه دانشگاهی و حرفه ای با هنرهای تجسمی اشاره کرد و از اهمیت حضور ناشران کتب تجسمی و نمایش فیلم های مستند تجسمی سخن گفت.
عبدالحسینی سپس افزود: فرازهای دیگری را نیز تجربه کردیم که فجر شانزدهم را به جوانی پرانرژی بدل کرد که حالا آرزوهای بسیار برای ٢٠ سالگی اش دارد.
او ضمن اشاره به این سخن اساتید علوم ارتباطات که «کودکان پیام زنده ای هستند که ما برای آیندگان می فرستیم» گفت: این جمله در زمینه هنرهای تجسمی نیز بسیار ارزشمند است؛ فرهنگی که از روزگار گذشته به امروز ما رسیده اهمیت دارد عصاره اندیشه و خیال ادراک آدمی به واسطه هنرهای تجسمی به آیندگان می رسد.
او معتقد است: جشنواره هنرهای تجسمی فجر به فضای نمایشگاهی مناسبت تری نیازمند است و کمبود دیوار مفید برای چنین جشنواره ای با گستردگی هنرمندان از مواردی است که باید به آن توجه کرد.
عبدالحسینی تاکید کرد: این رویداد به نگارخانه ملی نیاز دارد. همانطور که به همت متولیان سالن های مناسبی برای جشنواره اختصاص داده شده بود حال امید می رود گسترده تر در فضای شایسته ای برگزار شود.
او در پایان به نقش و رنگ سرشار جشنواره تجسمی فجر اشاره کرد و گفت که این آثار بر دیوار خوش نشسته بود.
دبیر کل شانزدهمین دوره جشنواره تجسمی فجر در پایان از تمامی دست اندرکاران این جشنواره در این دوره و ادوار گذشته تشکر کرد.
در ادامه محمد خراسانی زاده ـ رییس شورای سیاست گذاری شانزدهمین جشنواره تجسمی فجر ـ سخنرانی کرد. او ضمن خوش آمدگویی به حاضران، آیین جشنواره تجسمی فجر را گسترده ترین رویداد جشنواره فجر انقلاب اسلامی دانست و گفت: جشنواره ای که گذشت اتفاق بزرگی بود. جشنواره تجسمی فجر اثبات کرد که حوزه هنرهای تجسمی به عنوان دارنده گسترده ترین، اصیل ترین، نجیب ترین، همراه ترین و خوش سابقه ترین جامعه هنری کشور می تواند یک دل و هم صدا دست به دست هم دهد و برای جشن ملی وحدت ایرانیان چنین شکوهی بیافریند.
خراسانی زاده ادامه داد: اتفاق بسیار بزرگی است که ٢٢ دبیر ملی و بیش از ۶٠ داور ملی ٣٢ دبیر استانی و بیش از ١٢ هزار اثر در سطح استانی و … در کنار یکدیگر جمع شدند و رویدادهای متنوعی شکل گرفت؛ در این جشنواره هر استان نیز برای هنرمندان خود دارای نمایشگاه گردان، فضای بومی و افتخارات خود بود؛ اینچنین بود که فجر شانزدهم در شرایطی که دشمنان ما هر آنچه در توان داشتند ریختند تا ملت را از هم جدا کند اثبات کرد هنرمندان تجسمی دست در دست یکدیگر برای این مرز پرگهر در کنار یکدیگر ایستاده اند.
او با بیان اینکه جامعه هنرهای تجسمی یک دریا ظرفیت است، گفت: اجازه دهید این ظرفیت را در جزییات بیش از این تکرار نکنم اما از مقامات عالی رتبه این جمع، حضار و بینندگان می خواهم که بیایید کمک کنیم این عرصه هنری پرافتخار، بهتر دیده شود و افکار عمومی هنرهای تجسمی را بشناسد.
او با نام بردن از حوزه های متفاوت هنرهای تجسمی گفت: حیف است وقتی از مردم می پرسیم هنر تجسمی چیست فقط چند واژه را به یاد می آورند؛ هنرهای تجسمی یک دنیاست و پشتیبانی ما محدود بوده است؛ کمک کنید تا پرچم جمهوری اسلامی ایران را در رویدادهای بین المللی برافراشته کنیم.
او با اشاره به جای خالی ایران در دوسالانه هنرهای تجسمی ونیز گفت: در دوسالانه ونیز جای ایران گاه خالی بوده است؛ مردم ما عادت دارند اگر در یک رویداد المپیک پرچم ایران را نبینند گله می کنند اما کسی گله نمی کند که چرا فقط ٩ بار در دوسالانه های ونیز شرکت کردیم. ما باید هر سال آنجا باشیم و هنرمندان ما خود را به دنیا برسانند و ایران را رویان کنند و بگویند ایران ما، ایرانِ هنرمندان است.
خراسانی زاده اظهار کرد: نگارخانه های ما نیز نیازمند همراهی و حمایت بیشترند؛ باید به این فکر کنیم که سرمایه گذاری در عرصه تجسمی که حتی می تواند پشتوانه پول ملی تلقی شود، باید در سبد فرهنگی خانواده ایرانی جا باز کند.
او ادامه داد: بر همین اساس نیاز داریم که فضاها و دیوارهای بهتری برای میزبانی از کشورهای دیگر داشته باشیم. تا چه زمانی باید کشورهای دیگر رویدادها را برگزار کنند و ما هنوز در تهران یک دوسالانه بین المللی رسمی نداشته باشیم.
خراسانی زاده اظهار کرد: از روز شنبه و حالا که جشنواره های فجر در سال ١۴٠٢ با این رویداد به پایان می رسد برای جشنواره هفدهم برنامه ریزی خواهیم کرد و آیین نامه بازنگری خواهد داشت. این جشنواره در کنار جشنواره تجسمی جوانان و ان شاءالله جشنواره تجسمی نوجوانان باید مجموعه ای یکپارچه داشته باشند.
او در پایان گفت: ممنونم که در فضای ماده واحد شورای عالی انقلاب فرهنگی مسیری برای اکسپو فراهم شد و حتما به آن رسیدگی خواهیم کرد.
این جشنواره هشتم بهمن ماه با برپایی نمایشگاهی از آثار مفاخر هنرهای تجسمی به روایت موزه هنرهای معاصر تهران که منتخبی از آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران بود و نمایشگاه «آینه در آینه ۳» که پوسترهای مقطع انقلاب اسلامی و پس از آن را از گنجینه حوزه هنری انقلاب اسلامی با نمایش گذاشت آغاز به کار کرد.
نمایشگاه بخشهای رقابتی(طوبای زرین) و بازار هنر شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر نیز عصر دهم بهمن ماه در موسسه فرهنگی هنری صبا افتتاح شد.
انتهای پیام