عمومیمدیریت کسب و کار

اطلاعات مفیدی درباره پلی پروپیلن گرافت شده با مالییک انیدرید

به طور کلی پلی پروپیلن گرافت شده با مالییک انیدرید (PP-g- MA) با نام‌های مختلفی همچون پلی پروپیلن مالئیکه، پلی پروپیلن گرافت شده، سازگار کننده‌های پلی پروپیلن و مواردی از این قبیل شناخته می‌شوند. این مواد را می‌توان جزء پرکاربردترین پلیمرهای گرافت شده با مالئیک انیدرید به شمار آورد که در مصارف مختلفی همچون تولید کامپاند کربنات، تالک، الیاف شیشه، چوب پلاستیک، کیسه گونی و مواردی از این قبیل به کار می‌روند. در هر حال جهت آشنایی بیشتر با این مواد و مصارف آن در صنایع مختلف در این مطلب همراه ما باشید.

اطلاعات مفیدی درباره پلی پروپیلن گرافت شده با مالییک انیدرید

معرفی پلی پروپیلن گرافت شده با مالییک انیدرید

پلی پروپیلن گرافت شده با مالییک انیدرید از جمله مواد کاربردی در فرمولاسیون طیف وسیعی از محصولات پلیمری است. این سازگار کننده‌های مالییکه یا همان پلیمرهای گرافت شده با مالئیک انیدرید بر پایه‌های PP تولید می‌شوند که بر اثر ایجاد پیوند بین دو ترکیب قطبی و غیر قطبی موجب خواهند شد بین مواد پلیمری با الیاف، چوب و مواد معدنی دیگر، سازگاری ایجاد شود‌.

در واقع ترکیب این سازگار کننده‌ها با مواد دیگر، بهبود خواص محصولات، رنگ‌پذیری، افزایش میزان فیلر خوری، پیوند قوی و در نهایت کیفیت بالای آن‌ها را به دنبال دارد. در یک ترکیب هنگامی که مواد پلیمری با مواد غیرقطبی ترکیب می‌شوند، وجود سازگار کننده‌های مالئیکه همچون پلی پروپیلن گرافت شده همراه با عامل قطبی در ساختار خود، موجب می‌شود که بین ترکیب ایجاد شده یک سازگاری و پیوند قوی ایجاد شود. از این رو استفاده از این ماده در ترکیبات، امکان وجود درصد بیشتری از مواد ناسازگار را فراهم خواهد آورد.

کاربرد پلی پروپیلن گرافت شده با مالییک انیدرید

اطلاعات مفیدی درباره پلی پروپیلن گرافت شده با مالییک انیدرید

همانطور که گفته شد، این ماده در ساخت ترکیبات پلیمری، کاربرد وسیعی دارد. در واقع استفاده از آن‌ها در ترکیبات مختلف، موجب بهبود خواص مواد، پیوند بهتر آ‌ن‌ها و در نهایت تولید محصولات با کیفیت می‌شود. همین امر نیز خود منجر به کاهش هزینه‌ها در تولید محصولات متنوعی در صنایع مختلف خواهد شد. از مهم‌ترین کاربردهای پلی پروپیلن گرافت شده با مالییک انیدرید در صنایع مختلف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • در صنعت خودرو سازی جهت تولید قطعات پلاستیکی خودرو
  • صنعت چوب و پلاستیک
  • تولید ظروف پلاستیکی یکبار مصرف
  • تولید کامپاند بازیافتی
  • و بسیاری از موارد دیگر

مزایای استفاده از پلی پروپیلن گرافت شده با مالئیک انیدرید

استفاده از پلی پروپیلن گرافت شده با مالییک انیدرید نه تنها برای مصرف کننده، بلکه برای تولید کننده هم مزیت‌های بسیاری دارد. در واقع این نوع سازگار کننده با بهبود خواص مواد تولید شده، افزایش میزان فیلر خوری و پراکنش بهتر فیلم، منجر به کاهش هزینه تولید محصولات خواهد شد. سازگار کننده پلی پروپیلن همچون دیگر سازگار کننده‌های مالئیکه بر پایه‌های مختلف، با برخورداری از خاصیت ایجاد پیوند محکم بین محصولات پلیمری با مواد دیگر، مزیت‌های فراوانی خواهد داشت. از جمله مزیت‌های آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • کمک به بهبود خواص کامپاند
  • رنگ پذیری بهتر قطعات
  • امکان قطبی سازی پلیمرها
  • افزایش چسبندگی، خواص مکانیکی
  • پراکنش بهتر فیلرها
  • و…

با وجود مزیت‌های فوق در کاربرد پلی پروپیلن گرافت شده با مالئیک انیدرید (PP-g-MA)، استفاده از این مواد، امکان تولید بخش عظیمی از محصولات را فراهم می‌آورد. محصولاتی که تا قبل از آن، تولید آن‌ها با چالش‌های زیادی همراه بوده یا حتی در مواردی هم تولید آن‌ها غیرممکن بوده است.

جمع‌بندی

پلی پروپیلن گرافت شده با مالییک انیدرید از سازگار کننده‌های مالییکه بر پایه PP است که با توجه به خواص و ویژگی‌های متمایزی که دارد، در کاربردهای مختلفی به کار می‌رود. در واقع استفاده از این مواد در تولید محصولاتی همچون شیشه، پلاستیک حاوی فیلر مانند کربنات، آلیاژ نایلون با PP و تالک و الیاف شیشه موجب بهبود خواصی از قبیل چسبندگی بهتر فیبر و فیلر، امکان استفاده از میزان درصد بیشتر الیاف چوب، رنگ‌پذیری، قطبی سازی PP و فیلم‌های چند لایه حاوی پلی آمید و بسیاری از موارد دیگر می‌شود.

دکمه بازگشت به بالا