چیدمان اکسپلور اینستا به چه صورتی است؟
یکی از معیارهای اینستا برای نشان دادن و چیدمان اکسپلور خود که محتواهای زیادی را درون خود جای داده این است که، سعی میکند بیشترین تعداد پستهایی که در یک منطقه نزدیک انتشار داده شدند را برای شما به نمایش بگذارید. پیجهایی که شما دنبال میکنید میتواند اطلاعات زیادی راجب علایق شما به اینستا بدهد و به کمک آن هم در اکسپلور چیزهایی که مد نظر شما هستند را نشان میدهد. با توجه به پستهایی که از قبل ذخیره شده باشند هم میتواند به اینستا بگوید به چه چیزهایی علاقه مند هستید.
مزایای دیده شدن پست در اکسپلور اینستا چیست؟
ادامه فرایند بخش قبل را در نظر بگیرید. اینستاگرام تعدادی پست را بر اساس عوامل مختلف (مثل علاقمندی شما) برای شما در اکسپلور حسابتان کنار هم میچیند. اما صفحهای که پستش در اکسپلور یک کاربر غیر از فالوورهایش (مثلا شما) نمایش داده میشود چه سودی میبرد؟ به این دلیل که پستهای اکسپلور اینستاگرام با دقت شخصسازی شدهاند پس احتمال اینکه شما از آنها خوشتان بیاید زیاد است. یعنی با احتمال بالایی آنها مورد علاقه شما هستند. پس شما آنها را لایک میکنید. ممکن است کامنت بگذارید، ذخیره کنید یا برای کسی بفرستید. در هر صورت تعامل شما با آن پست زیاد خواهد بود.
حتی مهمتر از همه اینکه احتمال بالایی وجود دارد که شما با دیدن محتوا، آن صفحه را فالو کنید. حال تصور کنید این پست برای تعداد بیشماری از کاربران در اکسپلور اینستاگرامشان نمایش داده شود. آنها نیز همین رفتارها را خواهند داشت. یعنی یک صفحه اگر بتواند پستی را منتشر کند که آن پست در اکسپلور اینستاگرام قرار بگیرد، از همان پست ترافیک بالایی را جذب خواهد کرد. میتواند بازدید، فالوور، لایک، کامنت، ذخیره و تعامل بالایی را ایجاد کند. و دیگر نیاز به buy instagram likes نخواهد بود.
مثالی عددی از تاثیرات دیده شدن پست در اکسپلور اینستاگرام
این اتفاق دقیقا مثل انفجار است. مثلا یک صفحه با 1000 فالوور و متوسط لایک 200 عدد در هر پست را در نظر بگیرید. این صفحه پستی منتشر میکند که در اکسپلور اینستاگرام قرار میگیرد. در چشم بر هم زدنی تعداد فالوورهای صفحه، لایک و کامنت روی آن پست و حتی سایر پستهای صفحه (بعلت بازدید بیشتر کاربران) افزایش مییابد.
ممکن است همین صفحه که 1000 فالوور دارد ده هزار لایک فقط برای آن پست دریافت کند. به این دلیل که آن پست به اکسپلور رفته و به کاربران بیشتری نشان داده شده است. یعنی دیده شدن پست در اکسپلور اینستا به روند رشد صفحه شما سرعت زیادی میبخشد. پس اگر میخواهید سریعتر رشد کنید و در زمان کمتری به فالوورهای زیاد و بازدید زیاد برسید بهتر است بدانیم چگونه به اکسپلور اینستاگرام برویم. اما قبل از اینکه بدانیم چگونه به اکسپلور اینستاگرام برویم اجازه بدهید یک جمعبندی کلی تا اینجا داشته باشیم.
اکسپلور اینستاگرام را از دو دید میتوان بررسی کرد:
- از دید کاربری که از اکسپلور بازدید میکند.
- از دید کسی که پست او در اکسپلور قرار میگیرد.
اگر از نگاه کسی که بازدیدکننده است ببینیم تا حدودی متوجه میشویم اینستاگرام چه محتواهایی را برای هر کاربر در بخش اکسپلور خود نمایش میدهد. بدین ترتیب میتوانیم برای رفتن پست به اکسپلور اینستاگرام تلاش کنیم. اگر از نگاه کسی ببینیم که قصد دارد صفحه خود را به کمک دیده شدن در Explore رشد دهد، در این صورت میتوانیم از اطلاعات دیدگاه مورد اول استفاده کنیم. سود اکسپلور، بیشتر برای کسی است که پستهایش در آن قرار میگیرند. چون باعث رشد پیجش میشود. برای بازدیدکننده فقط مزیتی که دارد این است که این بخش جذابتر و شخصی شده است.
پس اگر فرض کنیم که ما جزء کسانی باشیم که قصد رشد صفحه خود از طریق اکسپلور را داریم بهتر است اول خود را بعنوان بازدیدکننده قرار دهیم. و ببینیم پستهایی که برای ما در اکسپلور نمایش داده میشوند چه ویژگیهایی دارند. سپس از این اطلاعات استفاده کنیم و ببینیم خودمان چگونه به اکسپلور اینستاگرام برویم.
محتواهایی که برای یک کاربر در اکسپلور اینستاگرام نمایش داده میشوند چه ویژگیهایی دارند؟
- آنها دارای هشتگهایی هستند که یک کاربر خاص قبلا در بیشتر مواقع پستهایی را لایک کرده که از آن هشتگها استفاده کردهاند. (علایق کاربر)
- در ساعت اولیه خود از طرف درصد بالایی از فالوورهای صفحه مورد توجه و تعامل قرار گرفتهاند. یعنی لایک و کامنت زیادی گرفتهاند، توسط کاربران ذخیره شدهاند و یا برای دیگران ارسال شدهاند. (خوب بودن محتوا)
- دوستان کاربر (فالوورها و فالووینگها) روی پستهایی با این هشتگها و موضوعات تعامل زیادی داشتهاند. (علایق دوستان کاربر).
- از نظر موقعیت جغرافیایی (کشور، شهر، محله) به کاربر مورد نظر نزدیک باشد.
اینستاگرام به دنبال شخصی کردن اکسپلور برای هر فرد است. یعنی محتوایی را در آنجا نمایش میدهد که اولا خوب باشد و ثانیا به سلایق کاربر نزدیک باشد. معمولا موقعیت جغرافیایی نیز در نظر گرفته میشود. اما در کل ممکن است جزئیاتی در الگوریتم باعث دیده شدن پستهایی به زبانهای دیگر یا مربوط به کشورهای دیگر در اکسپلور باشیم.
حالا از کجا میفهمد سلایق کاربر چیست؟
سلایق کاربر از پستهایی که بیشتر مورد توجه کاربر قرار گرفته مشخص میشود. نوع محتوا هم از روی هشتگهای آن مشخص میشود. یعنی پستهای دیگری که آن هشتگ را دارند احتمالا مورد علاقه کاربر باشند که یک استدلال منطقی است. اما اینستا دوستان کاربر را نیز در نظر میگیرد چرا که ما معمولا سلایق و علایق مشترکی با دوستانمان داریم. ولی مطمئنا پستهایی که مربوط به سلایق دوستان ماست کمتر از آنهایی که مربوط به سلایق خودمان است در اکسپلور نشان داده میشود.
حتی دوستان کاربر که بیشترین صمیمیت و تعامل را با او دارند در اینجا با امتیاز بالاتری در نظر گرفته میشوند. یعنی چه؟ یعنی اینکه مثلا شما با کاربر x تعامل زیادی دارید. باهم در دایرکت چت میکنید. برای یکدیگر کامنت میگذارید و روی پستهای هم تعامل انجام میدهید و … . خوب اینستا متوجه این موضوع میشود و حدس میزند سلایق شما بیشتر به این شخص خاص نزدیک باشد تا سایر دوستانی که تعامل کمی با آنها دارید.
محتوای خوب را چگونه تشخیص میدهد؟
اینستاگرام در ابتدای انتشار یک محتوا آن را به درصد اندکی از فالوورهای صفحه نشان میدهد. اگر تعامل خوبی از طرف آنها دریافت شد یعنی آن محتوا خوب است. بعد آنرا به سایر فالوورهای صفحه نیز نشان میدهد. پس یک پست برای رفتن به Explore چه شرایطی باید داشته باشد؟ محتوایی که خوب باشد (در ساعات اولیه تعامل بالایی دریافت کند) و در دسته علاقمندیهای کاربر یا دوستان او قرار گیرد به احتمال زیاد در اکسپلور آن کاربر قرار خواهد گرفت.
گامهای مهم جهت دیده شدن پست در اکسپلور اینستا
چگونه به اکسپلور اینستاگرام برویم؟ احتمالا یک مورد به تنهایی نمیتواند باعث دیده شدن پست در اکسپلور اینستا شود. مواردی هستند که میتوانید با رعایت آنها شانس خود را در دیده شدن پست در اکسپلور اینستا افزایش دهید. در ادامه این موارد را بررسی میکنیم. اما چون نمیتوانیم تک تک صفحات را بررسی کنیم یک نسخه کلی برای همه آنها تجویز میکنیم. رعایت این نکات برای هر نوع صفحهای برای رفتن پست به Explore اینستاگرام کمککننده خواهد بود. اما میتوان با بررسی دقیقتر هر صفحه جزئیات بیشتری را به این تجویز اضافه کرد. این گامها عبارتند از:
1- درک مخاطبان
با تحلیل این اطلاعات و ارزیابی میزان لایک یا مفهوم کامنت ها، میتوان به صورت گام به گام و تدریجی پیشرفت حاصل کرد.
2-زمان مناسب برای ارسال محتوا
از آنجایی که تعامل در ساعات اولیه انتشار یک پست مهم است باید بهترین و مناسبترین ساعت را برای این کار انتخاب نمایید. این زمان را با آزمایش و خطا میتوانید پیدا کنید. بهترین زمان، زمانی است که بیشترین مخاطبان شما آنلاین هستند.
3- تولید محتوای جذاب
ایجاد پست های جذاب و مختصر با استقبال زیاد کاربران مواجه خواهد شد. یک محتوای ویدیویی تعامل خوبی ایجاد میکند و در Feed هم فضای خوبی برای رقابت فراهم میشود. تصاویری که ویژگی های کیفیت بالا، مرتبط بودن و معتبر بودن را داشته باشند توجه مخاطبان را جلب میکند. نوشتن کپشن با زبان روان و جذاب نیز میتواند بسیار موثر باشد.
4- دور نشدن از موضوع
یکی از اقداماتی که راه پیدا کردن به Explore اینستاگرام را راحت تر میکند. پیوستگی و مرتبط بودن محتواهایی است که منتشر میکنید.
5- استفاده از همه فرمت های محتوا
اگر فقط از یک نوع فرمت مثل عکس استفاده کنید بعد از مدتی کاربران خود را از دست میدهید. اینستاگرام شامل فرمتهای مختلفی مثل Post ،IGTV، Reels، و Story است. استفاده از ظرفیت تمامی این فرمت ها و ایجاد تعامل با دنبال کنندگان شانس ورود به صفحه اکسپلور را افزایش میدهد. به عنوان مثال اگر دقت کنید تب Reels در وسط اپلیکیشن اینستاگرام نمایش داده میشود که به صورت غیر مستقیم از اهمیت آن خبر میدهد. یا مثال دیگر میتواند فرمت IGTV باشد، زیرا اجازه منتشر کردن ویدیویی با مدت زمان بیشتر از 60 ثانیه را میدهد. بنابراین فرصت بینظیری برای صحبت درباره موضوعات مختلف یا برند خود در اختیار دارید.
6-استفاده از کپشن
متن زیرنویس عکس یا کپشن شاید در نگاه اول زیاد قابل اهمیت نباشد اما اینطور نیست. گاهی با گذاشتن یک عکس ساده و نوشتن متن جذاب و مختصر میتوان مخاطب را وادار به لایک کردن و نمود. همچنین با نوشتن کپشن شانس تعامل با فالوورهای پیج شما بالا میرود.
7-هشتگ های مرتبط
یکی از بهترین راه ها برای دیده شدن و راه پیدا کردن به Explore استفاده از هشتگ ها است. هشتگ های انواع مختلفی دارند (هشتگ، برچسب جغرافیایی، تگ های اکانت) که استفاده از هرکدام از آنها میتواند میزان قابل توجهی مخاطب را جذب کند. با توجه به آمار یک محتوای هشتگ دار 12.6 درصد بیشتر از یک محتوای بدون هشتگ دیده میشود.
نمیدانید از چه هشتگی باید استفاده کنید؟
راه اول برای این مشکل تجزیه و تحلیل محتوای رقبا است. استفاده از هشتگ های مشابه محتوای شمارا وارد رقابت با دیگر محتواها میکند و اگر محتوای با ارزشی داشته باشید حتما مورد توجه قرار میگیرید.
8- جایزه دادن و ایجاد تخفیف
با گذاشتن مسابقات مختلف و یا ایجاد تخفیف شانس تعامل مخاطبان با شما و راه پیدا کردن به اکسپلور بسیار زیاد میشود.
9-تحلیل محتوای برتر
با تجزیه و تحلیل محتوایی که از طرف مخاطبان بیشتر پسندیده شده و ادامه دادن به همان روند شانس پیشرفت خود را افزایش میدهید.
10-بررسی محتواهای داخل Explore
علاوه بر بررسی محتوای رقبا به بررسی محتواهای داخل اکسپلور (حتی غیر مرتبط به کسب و کار شما) بسیار مفید است. با یادگیری و بررسی نکات محتواهای دیگر میتوانید به کار خود بهبود ببخشید.
11- تبلیغات
با خرج کردن مقدار مناسبی پول برای تبلیغات از طریق خود اینستاگرام یا از طریق اینفلوئنسر ها به دیده شدن محتوا و صفحه اینستاگرام خود کمک میکنید. گاهی تبلیغات متقابل با یک رقیب بسیار موثر و قابل توجه خواهد بود.
12-تعامل کلید طلایی
همانطور که گفتیم از بین محتواهایی که به سلیقه یک کاربر نزدیک باشد آنهایی که نرخ تعامل خوبی داشتهاند به احتمال زیاد در اکسپلور آن کاربر قرار میگیرند. از آنجایی که یک مقاله درباره نحوه افزایش نرخ تعامل روی سایت داریم نمیخواهیم وارد جزئیات بیشتری شویم. فقط بطور خلاصه مواردی را نام میبریم که نرخ تعامل را افزایش دهند. برای اطلاع از جزئیات بیشتر مقاله “” را مطالعه نمایید.
این نکات را راعایت کنید تا تعامل بیشتری دریافت نمایید:
- محتوای ویدئویی بیشتر تولید کنید
- اگر محتوای شما عکس است عکس باکیفیتی باشد
- استفاده از کپشنهای جذاب
- تشویق کاربر به روشن کردن اعلان انتشار پست در صفحه شما
- تشویق کاربر به گذاشتن کامنت با پرسیدن سوالات جالب و جذاب
- تشویق کاربر به بازنشر یا استوری کردن محتوای شما
- تولید محتوای مداوم و روزانه
- تولید محتوای جذاب و مرتبط با مخاطب هدف صفحه
- پاسخ دادن به کامنتها و پیامهای مخاطبان و ایجاد تعامل با آنها
- استفاده از بهترین هشتگهای ممکن
باز هم موارد بیشتری میتوان نام برد که باعث افزایش تعامل در صفحه شود، اما پاسخ مناسب برای سوال “چگونه به اکسپلور اینستاگرام برویم” دقیقا همینجاست. باید تعامل بیشتری ایجاد کنید.