عمومیمدیریت کسب و کار

علت روشن نشدن ماشین ظرفشویی

در سال‌های گذشته، ماشین‌های ظرفشویی خود را به‌عنوان دستگاهی بسیار مهم برای خانواده‌های مختلف تثبیت کرده‌‌اند؛ که جای تعجب ندارد. از این گذشته، استفاده از ماشین‌های ظرفشویی در برند محبوب مانند پاکشوما بسیار آسان و راحت بوده و باعث استفاده مفید از زمان و جلوگیری از هدر رفتن آب خواهد شد.

اما متاسفانه مصزف‌کنندگان این دستگاه در برخی از موارد با مشکلاتی همچون روشن نشدن ماشین ظرفشویی پاکشوما روبرو هستند. در ادامه این مطلب از نکاتی را د جهت رفع مشکل روشن نشدن ماشین ظرفشویی پاکشوما را برای شما جمع اوری کردیم، با ما همراه باشید.

چرا باید از ماشین ظرفشویی پاکشوما استفاده کنیم؟

استفاده از ماشین ظرفشویی برای جلوگیری از هدر رفتن زمان بهترین می‌باشد، تنها کاری که باید انجام دهید این است که دستگاه خود را با ظروف و کارد و چنگال کثیف پر کرده و دکمه روشن را تنظیم کنید. با استفاده از این دستگاه حرفه‌ای در برند پاکشوما نیازی به صرف زمان گرانبها برای شستن ظرف‌های خود با دست نخواهید داشت. تعمیر ظرفشویی بوش را به دست متخصصان بسپارید.

علت روشن نشدن ماشین ظرفشویی

مشکلات احتمالی برای ماشین ظرفشویی پاکشوما

با گذشت زمان ماشین ظرفشویی شما ممکن است دارای مشگلات احتمالی مانند نشت آب، تخلیه نشدن آب، ایجاد بوی بد داخل ماشین، صدای زیاد و… مانند هر وسیله خانگی دیگری باشد. ارورهای ماشین ظرفشویی بوش را بهتر است بلد باشید.

یکی از رایج ترین مشکلات زمانی است که حتی پس از فشار دادن دکمه پاور، ماشین ظرفشویی شروع به کار نمی کند و شما با روشن نشدن ماشین ظرفشویی پاکشوما هستید. درصورت مواجه با این مشکل قبل از تماس با یک تکنسین تعمیر، حتما طبق اطلاعات ذکر شده در مطلب یک بار عیب‌یابی انجام دهید.

دلایل روشن نشدن ماشین ظرفشویی پاکشوما

برای روشن نشدن ماشین ظرفشویی این احتمال وجود دارد که دستگاه از راه اندازی امتناع کرده و از تنظیمات مناسب و درست برخوردار نیست، اما از شایع‌ترین دلایل می‌توانیم به وجود نقص فنی قفل در، تایمر کنترل الکتریکی دستگاه، کلید انتخاب ماشین یا فیوز حرارتی اشاره داشته باشیم. اگر یکی از این قطعات ذکر شده خراب شود، امکان جلوگیری از روشن شدن ماشین ظرفشویی شما وجود دارد.

قبل از شروع عیب یابی ماشین ظرفشویی شما حتما باید این مراحل را امتحان کنید

  1. در ابتدا بررسی کنید که آیا ماشین ظرفشویی شما به برق متصل است یا خیر، زیرا هرگونه وجود برق در دستگاه خطر برق‌گرفتگی و حتی مرگ برای مصرف‌کننده به همراه خواهد داشت.
  2. مراحل دقیق عیب یابی روشن نشدن ماشین ظرفشویی پاکشوما ممکن است بسته به مدل ماشین ظرفشویی شما متفاوت باشد، بنابراین حتما دفترچع راهنما دستگاه را بررسی کنید.
  3. اگر هیچ یک از این مراحل کار نکرد، برای یافتن مقصر خرابی ماشین ظرفشویی خود و همچنین راه حل مناسب با یک تعمیرکار حرفه‌ای تماس حاصل کنید.
  4. نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشت، این است که از تست های زیر شامل استفاده از مولتی متر بوده و به هیچ عنوان دستگاه دیگری را جایگزین آن نکنید.

روشن نشدن ماشین ظرفشویی پاکشوما به دلیل قطع بودن برق

ممکن است این دلیل بدیهی و بسیار ساده به نظر برسد، اما گاهی اوقات ساده ترین دلیل برای فراموش کردن است. یعنی گاهی اوقات ماشین ظرفشویی صرفاً به دلیل اینکه به برق وصل نشده است روشن نمی شود و مصرف‌کننده تصور دارد که دلیل روشن نشدن بسیار جدی و نقص در یکی از قطعات خواهد بود.

برای رفع مشکل مدار شکن خود را بازرسی کنید، اگر ماشین ظرفشویی شما به برق متصل بوده اما باز هم کار نمی کند، ممکن است مشکلی در قطع مدار وجود داشته یا فیوز پریده باشد. برای حل مسئله به فیوز خانگی خود مراجعه کرده و موقعیت را بررسی کنید.

وجود علائم گرمازدگی  در زمان روشن نشدن دستگاه

از طرف دیگر، ممکن است شما در زمان روشن نشدن دستگاه برخی از علائم گرمازدگی را مانند داغ بودن بدنه، ایجاد حرارت بیشتر از حد و… را مشاهده کنید. اگر مشکل وجود این علائم است به هیچ عنوان خودتان دست به کار نشده و بهتر است به یک متخصص اجازه دهید مشکل را حل کند.

فعال بودن قفل کودک در دستگاه

پس بررسی برق دستگاه و میزان گرمازدگی حتما اطمینان حاصل کنید که تنظیم قفل کودک فعال نیست. زیرا بسیاری از مدل‌های ماشین ظرفشویی پاکشوما دارای دکمه قفل کودک در کنترل پنل خود هستند. این قفل در برند پاکشوما اساساً یک ویژگی ایمنی شمرده شده که از تغییر تصادفی دستگاه توسط کودکان به ویژه در طول چرخه جلوگیری می کند.

ماشین ظرفشویی خود را بازنشانی کرده اید

در برخی از مواقع روشن نشدن دستگاه به دلیل این است که شنا ماشین ظرفشویی خود را بازنشانی کرده‌اید، زیرا بازنشانی دستگاه چند دقیقه زمان خواهد برد و پس از آن باید تعیین تنظیمات مناسب دستگاه بپردازید تا ماشین شروع به کار کند.

برای مثال اگر شما دستگاه خود را از برق بکشید، صدرصد مورد بازنشانی قرار خواهد گرفت. به همین دلیل قبل از وصل کردن مجدد یا روشن کردن برق، چند دقیقه بیشتر صبر کنید.

مونتاژ قفل درب معیوب شده است

یکی از دلایل بسیار ساده روشن نشدن ماشین ظرفشویی پاکشوما این است که مشکلی در مجموعه قفل، از جمله سوئیچ‌های قفل درب وجود دارد. مجموعه قفل درب دستگاه اساساً وظیفه بسته نگه داشتن درب ماشین ظرفشویی را در حالی که چرخه در حال انجام است، بر عهده دارد.

این عملکرد برای جلوگیری و نفوذ آب به بیرون به کار گرفته شده و اگر مشکلی در ساختار آن وجود داشته باشد، دستگاه به صورت خودکار خاموش خواهد شد.

دقت داشته باشید که اگر درب دستگاه شما به درستی بسته نشده و همزمان دستگاه خاموش است یعنی   سوئیچ های قفل خراب هستند و شما باید قفل درب را تعویض ‌کنید.

نحوه تست مجموعه قفل درب دستگاه

  1. در زمینه بررسی قفل درب، قبل از شروع به کار حتماً دستگاه خود را از برق بکشید.
  2. مجموعه قفل درب دستگاه را طبق دفترچه راهنما برند پاکشوما پیدا کنید؛ معمولاً این مجموعه در قسمت بالای درب ماشین ظرفشویی شما پیدا می شود.
  3. برای دسترسی به مجموعه قفل طبق مدل پاکشوما حتما باید پانل درب را بردارید.
  4. پس از تعیین محل مجموعه قفل درب، فعالیت دستگاه را طبق سوئیچ ها بررسی کنید.
  5. سوئیچ ها را برای تداوم با استفاده از مولتی متر تست کنید. شما باید خوانش صفر یا تقریباً صفر داشته باشید، اگر صفحه نمایش قرائت متفاوتی را نشان دهد، به احتمال زیاد مجموعه قفل در شکسته است و نیاز به تعویض دارد
  6. اگر کلیدهای قفل در ماشین ظرفشویی شما به صورت مکانیکی کار می کنند، آنها را برای تعویض با احتیاط از مجموعه جدا کنید.

خرابی کنترل الکتریکی یا تایمر ماشین ظرفشویی پاکشوما

اگر مجموعه قفل درب در دستگاه مقصر نیست، شما باید کنترل تایمر را بررسی کنید. تایمر به کنترل پنل متصل بوده و مدت زمان چرخه محل تعیین می کند. اگر کنترل الکتریکی از کار افتاده باشد، تایمر برق مورد نیاز برای شروع چرخه تامین نکرده و در نهایت شما با روشن نشدن ماشین ظرفشویی پاکشوما  روبرو خواهید شد.

روش تست تایمر ماشین ظرفشویی پاکشوما

  1. ماشین ظرفشویی خود را از برق بکشید.
  2. تایمر را از داخل پنل دستگاه پیدا کرده و از دستگاه خود خارج کنید .
  3. برای بررسی دستگاه مولتی متر خود را با تنظیم آن بر روی گزینه Rx1000 آماده کرده و به سیم مورد نظر متصل کنید. تایمرهای ماشین ظرفشویی معمولاً بین 2000 و 3500 اهم مقاومت اندازه گیری می‌شوند؛ در غیر این صورت تایمر دچار مشکل است.
  4. درصورتی که تایمر خراب باشد، شنا سریعا بائو یک تعمیر جدید جایگزین کنید تا ماشین ظرفشویی به کارکرد اولیه و درست خود برگردد.

دکمه روشن کننده دستگاه به درستی کار نمی کند

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که دلیل اصلی روشن نشدن ماشین ظرفشویی پاکشوما خراب بودن دکمه روشن‌کننده باشد؟ همانطور که این‌ دکمه از نامش مشخص است، عاملی بین درخواست شما و عملکرد دستگاه است درصورت خراب بودن از روشن شدن دستگاه جلوگیری خواهد کرد.

اختلال در دکمه‌های انتخابگر چرخه شستشو

کلید انتخاب‌گر چرخه شستشو به شما امکان می‌دهد گزینه‌هایی را مانند خشک کردن، گرم کردن، مقدار زمان و…  برای هر چرخه‌ای انتخاب کنید. به همین دلیل بسته نوع انتخابگر، معیوب بودن دکمه ممکن است از روشن شدن ماشین ظرفشویی شما جلوگیری کند. دلیل احتمالی دیگر این است که دو یا چند دکمه به طور همزمان فشار داده‌اید.

نحوه تست کلید استارت ماشین ظرفشویی پاکشوما

  1. مثل همیشه زمان رفع مشکل روشن نشدن ماشین ظرفشویی پاکشوما شما باید دستگاه خود را از منبع برق خارج کنید.
  2. برای دسترسی به کلید استارت، باید درب ماشین ظرفشویی، به ویژه پانل درب داخلی را از هم جدا کنید.
  3. مولتی متر را روی RX1 قرار داده و سپس آن را به پایانه های سیم مناسب وصل کنید.
  4. در این مرحله شما باید صبور باشید. به خصوص که دکمه را یکی یکی تست کرده تا نسبت به خراب بودن هر یک از آنها اطلاع پیدا کنید.

وجود مشکل در فیوز حرارتی

فیوز حرارتی دستگاه جزء ایمنی ماشین ظرفشویی پاکشما است. اصولاً وقتی دستگاه شما شروع به گرم شدن بیش از حد کرده یا در صورت وجود اتصال کوتاه در سیم، این قطعه برق پنل کنترل را قطع می کند.

عملکرد فیوز حرارتی می‌تواند در خاموش شدن دستگاه و جلوگیری از منفجر شدن آن تاثیرگذار باشد؛ به همین در زمان روشن نشدن ماشین ظرفشویی پاکشوما شما حتما باید فیوز حرارتی را بررسی کنید.

سخن پایانی

اگر شما دستورالعمل های بالا را به دقت دنبال کردید، اما نمی توانید عیب ماشین ظرفشویی خود را تشخیص دهید؟ یا شاید قبلاً قطعات مشکل دار را با موفقیت تعویض کرده اید، اما دستگاه شما هنوز به درستیدر این مطلب علت کار نکردن ماشین ظرفشویی بررسی شده است. لازم است یادآوری کنیم که علت روشن نشدن ماشین ظرفشویی ال جی با بوش و سایر برندها متفاوت نیست.

بدین معنا که دلایلی که سبب بروز این مشکل می شوند، به برند دستگاه ارتباطی ندارند. لذا می‌توانید از مطلب برای عیب یابی انواع برندهای ماشین ظرفشویی استفاده کنید.

دکمه بازگشت به بالا