علت کم شدن پول از حساب چیست؟
برای پیگیری علت کم شدن پول از حساب و یا کارت بانکی، ابتدا ویدئوی بالا را نگاه کنید. سپس از راهنمای زیر استفاده کنید. پس از کارت به کارت و یا خرید اینترنتی ممکن است با پیام تراکنش ناموفق روبرو شوید. در عین حال هم پیامکی مبتنی بر بازگشت پول به حساب هم دریافت نکرده اید! در این شرایط این سوال در ذهن شما ایجاد میشود که “چرا پول از حساب کم شده ولی به مقصد نرسیده “.
به شما پیشنهاد میکنیم تا ابتدا از مغایرت کارت به کارت اطمینان کامل حاصل کنید. سپس 2 دلیلی را که در ادامه آمده، بخوانید:
1 یکی از دلایل کم شدن پول از حساب و یا کارت بانکی شما میتواند یکی از دو مورد تراکنشهای بدون کد ملی اشخاص حقیقی، شناسه ملی اشخاص حقوقی و یا ارائه نکردن کد فراگیر اتباع خارجی باشد. یعنی شما بهعنوان فرد حقیقی، بدون استفاده از کد ملی نمیتوانید تراکنش موفق در بانکهای مختلف داشته باشید. در رابطه با تراکنش موفق افراد حقوقی هم باید شناسه ملی آنها ارائه شده باشد تا کسر شدن پول از حساب بانک اتفاق نیافتد.
این سیاست گذاری از اردیبهشت ماه سال 1400 اجرایی شد و دستاورد آن، عدم وجود تراکنشهای بدون هویت در شبکه بانکی است. اکنون، اگر افرادی حقیقی و یا حقوقی به ترتیب کد ملی و شناسه ملی خود را در بانک احراز نکرده باشند؛ پول از حساب آنها کسر میشود و به طور معمول، پس از 72 ساعت به حساب آنها برگشت داده میشود.
2 دومین علت واریز نشدن پول کارتخوان امروز میتواند اختلال در اتصال پایانههای فروش و یا مختل شدن نرم افزارها و پرداخت سازها باشد! اگر در این شرایط هستید، جای نگرانی نیست. شما با اطلاع از نحوه برگشت پول به حساب میتوانید موجودی خود را افزایش بدهید و سایر تراکنشها را با موفقیت انجام بدهید.
پیگیری کم شدن پول از کارت (پیگیری برگشت پول به حساب)
راههای متعددی برای پیگیری کردن پول از حساب وجود دارد. انتخاب هر یک از این روشها به شرایط شما بستگی دارد. در صورتی که نیاز دارید تا دلیل نیامدن پول به حساب را پیگیری کنید؛ روشهای زیر، کمک بسیار زیادی به شما میکند:
1 تماس با میز امداد شتاب (سادهترین راه بازگشت پول تراکنش ناموفق)
تماس با سامانه 29911 (میز امداد شتاب)، سریعترین راه برای پیگیری برگشت پول به حساب است. با این روش میتوانید برگشت پول کارت به کارت شده را بدون نیاز به مراجعه حضوری به بانک برطرف کنید.
طبق قوانین نوشته شده در سامانه میز امداد شتاب، اگر با گذشت مدت 2 روز از کارت به کارت، پول به حساب شما برگشت داده نشد؛ باید از خدمات این سامانه تلفنی استفاده کنید.
2 پیگیری کم شدن پول از حساب بانکهای مختلف
در این لیست، روشهای پیگیری کم شدن پول از کارت بانکهای مختلف را بررسی کردیم. اگر اطلاعات جدیدتری درباره با نحوه اطلاع از علت نیامدن پول به حساب بانکهای مختلف دارید، با کارشناسان ما در میان بگذارید.
نام بانک | چگونگی پیگیری کم شدن پول از حساب |
ملی | تماس با شماره پاسخگویی بانک ملی (83386-021) |
ملت | تماس با پشتیبانی بانک ملت (شهرستان 8132-021) |
سپه | تماس با تلفن مرکز ارتباط با مشتریان سپه ( 1557 ) |
سامان | شماره گیری مرکز ارتباط با مشتریان سامان (6422-021) |
رفاه | برقراری ارتباط با مرکز فراد (8525-021) |
3 بازگشت پول تراکنش ناموفق با مراجعه به بانک
اگر با روشهای قبلی نتوانستید پیگیری کم شدن پول از کارت را رفع کنید، بهتر است روش مراجعه حضوری به بانک را انتخاب کنید. اگر شخص حقیقی هستید، برای مراجعه به بانک و پیگیری علت نیامدن پول به حساب باید کارت ملی را با خود، همراه داشته باشید. در صورتی هم که شخص حقوقی و یا اتباع خارجی هستید؛ شناسه ملی و کد فراگیر خود را به مسئول آن ارائه بدهید.
4 برگشت پول کارت به کارت شده در آیکاپ با ارتباط با پشتیبانی
پس از گذشت 72 ساعت از برگشت نخوردن پول به حساب در آیکاپ میتوانید فرآیند پیگیری کم شدن پول از کارت را آغاز کنید. پیگیری علت کم شدن پول از حساب بانک در آیکاپ دارای فرآیند سادهای است. شما میتوانید با پشتیبانی تماس برقرار کنید و از دلیل کم شدن مبلغ از کارت اطلاع پیدا کنید. برای دریافت روشهای رفع سایر مشکلات کارت به کارت بر روی لینک زیر کلیک کنید!
تراکنش ناموفق به چه معناست؟
تراکنش ناموفق زمانی رخ میدهد که در فرایند انتقال وجه، چه به صورت آنلاین چه با دستگاه خودپرداز یا کارتخوان، پول از حساب مبدأ کسر شود اما به حساب مقصد واریز نشود. تراکنشهای ناموفق میتوانند به دلایل مختلفی رخ دهند. شایعترین دلیل ناموفق ماندن یک تراکنش، اختلال در اتصال اینترنت است. البته این تنها دلیل نیست. کمی جلوتر به دلایل بیشتری اشاره خواهیم کرد. اما آنچه باید بدانید این است که اگر پول از حساب شما برداشت شود، بانک (یا کیف پول) شما آن را در یک بازهی زمانی معین به حسابتان برمیگرداند. بنابراین فقط کافیست بتوانید سرخوردگی لحظهی اول بعد از تراکنش ناموفق را تحمل کنید. پس از آن باید خیالتان از بابت پولی که از حسابتان برداشته شده راحت باشد.
خطاهایی که در حین تراکنش اتفاق میافتند را میتوان در ۵ ردهی کلی دسته بندی کرد: خطا در بانک صادر کننده یا شبکه شتاب، خطا در درگاه پرداخت شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت، خطا در درگاه شاپرک، خطا در شبکهی پرداخت الکترونیکی و خطای کسب و کار بر اثر راهبری سیستم.
معمولترین عوامل به وجود آورندهی این خطاها موارد زیر هستند:
- بانک تراکنش را نمیپذیرد؛
- موجودی حساب مبدأ در لحظهی تراکنش کافی نیست؛
- در صورت انجام تراکنش، از سقف برداشت از حساب عبور میشود؛
- کارت منقضی شده و مشتری باید از کارت دیگری استفاده کند؛
- در انتقال وجه کارت به کارت، شمارهی کارت مبدأ یا مقصد اشتباه وارد شده است؛
- تاریخ انقضای کارت مبدأ اشتباه وارد شده است؛
- کد اعتبارسنجی سه رقمی (CVV2) اشتباه وارد شده است؛
- رمز اصلی (دستگاه خودپرداز یا کارتخوان) یا رمز دوم/ پویا (پرداخت آنلاین) اشتباه وارد شده است؛
- گاهی اوقات بانک برای جلوگیری از پولشویی یا تخلف، برخی از تراکنشهایی را که به آنها مشکوک است بر اساس قوانین، مسدود میکند و تراکنش ناموفق اعلام می شود.
چگونه تراکنش ناموفق را پیگیری کنیم؟
همانطور که پیشتر گفتیم تراکنش ناموفق ترس ندارد. اولاً برای هر شخص یا هر کسب و کاری ممکن است پیش بیاید. ثانیاً در بیشتر مواقع، در عرض چند دقیقه تا نهایتاً ۷۲ ساعت (۳ روز)، وجه کسر شده به طور خودکار به حساب مبدأ برگردانده میشود. در صورتی که شما جزو موارد نادری بودید که بعد از خطا در تراکنش، پول به حسابتان برگردانده نشد، حتماً باید با پشتیبانی بانک خود تماس بگیرید.
خوشبختانه تعدادی از بانکها از جمله بانک ملت و بانک سرمایه، سامانههایی را برای پیگیری تراکنشهای ناموفق مشتریان راهاندازی کردهاند. فقط کافی است از طریق سایت رسمی این بانکها به سامانههای مذکور وارد شوید و اطلاعاتی مثل شمارهی پیگیری و تاریخ تراکنش را وارد کنید. درخواست شما ثبت و به آن ترتیب اثر داده میشود. برای دسترسی آسان، نشانی چند سامانهی پیگیری تراکنش ناموفق را فهرست میکنیم تا در صورت نیاز، بتوانید به راحتی به آنها مراجعه نمایید.
سامانه پیگیری تراکنشهای ناموفق بانک ملت (سیام):
سامانه پیگیری تراکنشهای ناموفق بانک شهر:
سامانه پیگیری تراکنشهای ناموفق بانک سرمایه:
میز امداد شتاب بانک مرکزی ایران:
چگونه از تراکنش ناموفق کارتخوان جلوگیری کنیم؟
در مورد تراکنش ناموفق کارتخوانها کار مشخصی نمیتوانید بکنید در واقع شاید بهترین کار داشتن کامل اطلاعات قبل از انجام عملیات است؛ این امر باعث میشود تا دچار محدودیت زمانی که دستگاه کارتخوان تعیین میکند نشوید و بتوانید در زمان مشخص شده عملیات موردنظر خود را انجام دهید. همانطور که ملاحظه کردید همهی عواملی که میتوانند منجر به بروز خطا در تراکنش شوند در کنترل کاربر نیستند. به عنوان مثال، خطا در درگاه شاپرک یک خطای فنی لحظهای است که کاربر هیچ نقشی در آن ندارد. با این حال، از آنجا که خطای انسانی هم میتواند باعث تراکنش ناموفق شود، میتوان با رعایت چند نکتهی ساده احتمال خطا در تراکنش را کاهش داد. در پایان این مقاله، نکاتی را جمعبندی میکنیم که تا حدی میتوانند از تراکنشهای ناموفق جلوگیری کنند.
- از اتصال اینترنت مطمئن شوید.
- از فیلترشکن استفاده نکنید. تقریباً همهی درگاههای پرداخت بانکی، به دلایل فنی جلوی تراکنشی که از طریق فیلترشکن انجام بشود را میگیرند.
- از درستی اطلاعات حساب مقصد مطمئن شوید و آنها را درست وارد کنید.
- اطلاعات حساب یا کارت خود را با دقت وارد نمایید.
- از اعتبار درگاه پرداختی که به آن متصل میشوید اطمینان حاصل کنید. این موضوع را در مقالهی به تفصیل توضیح دادهایم.
- در حین تراکنش آنلاین، صفحهی مرورگر خود را تازهسازی (Refresh) نکنید.
- چه در تراکنش از طریق اینترنت چه از دستگاه خودپرداز یا کارتخوان، اطلاعات مربوط به تراکنش ناموفق، به خصوص شمارهی پیگیری، را دریافت کرده و در جایی نگه دارید. ممکن است بعداً مجبور شوید برای پیگیری تراکنش ناموفق خود از آن استفاده کنید.
- برای پرداختها و تسویههای مالی کسب و کار خود از شرکتهای ارائه دهندهی خدمات پرداخت که خوشنام و در کار خود حرفهای و به مسائل شما پاسخگو هستند استفاده کنید. میتوانید با ، که یکی از این شرکتهاست، شروع کنید.