عمومیمدیریت کسب و کار

نحوه ساخت بلوک پوکه ای چگونه است؟

بلوک پوکه ای یکی از بهترین و پرکاربردترین انواع بلوک در صنعت ساختمان سازی است و استفاده از آن در ساخت و ساز بناهای مختلف با کاربری های گوناگون، باعث می شود تا کیفیت بسیار بهتری نسبت به انواع مصالح دیگر ایجاد شود. یکی از مهم ترین عوامل در مرغوبیت و کیفیت بالای بلوک پوکه ای، نحوه ساخت آن است که در ادامه مراحل مختلف آن را به طور کامل توضیح خواهیم داد.

برای استعلام قیمت بلوک سیمانی پوکه ای ۷ دو جدار پوکه ای ، قیمت بلوک سیمانی پوکه ای۱۰ دو جدار پوکه ای، قیمت بلوک سیمانی پوکه ای ۱۵ دو جدار پوکه ای، قیمت بلوک سیمانی پوکه ای ۱۰ سه جدار پوکه ای و قیمت بلوک سیمانی پوکه ای ۱۵ سه جدار پوکه ای با شماره 09370919055 تماس بگیرید.
تخصص های خونه سازها با افتخار منتظر پاسخگویی شما هستند.

How to make a pumice block

انواع بلوک ساختمانی

بلوک ها در انواع مختلف با ابعاد و سایزهای متفاوت ساخته می شوند. بنابراین از هر یک از آنها در مصارف مختلفی استفاده می شود و در واقع با توجه به نوع این مصارف است که متریال مورد نیاز در ساخت بلوک را تعیین می کنند و آنها را در سایزهای بزرگ و کوچک و با شکل و شمایل گوناگون می سازند. به طور مثال، بلوکی که برای ساخت یک دیوار استفاده می شود با بلوکی که در سقف به کار می رود متفاوت است.

یا مثلا بلوک های مورد استفاده به عنوان سنگفرش خیابان با بلوک های بتنی اطراف جاده و گذرگاه ها متفاوت است. این تفاوت ها ممکن است یا از نظر شکل و شمایل، نحوه اتصال بلوک ها به یکدیگر و یا ضخامت و تعداد جداره های آنها باشد و یا اینکه به طور کلی از نظر مواد اولیه هم با هم فرق داشته باشند. معمولا برای ساختمان سازی به صورت عمده از استفاده می شود و برای راه سازی و…، بلوک های بتنی سنگین وزن کاربرد دارند.

کی از انواع بلوک های سبک ساختمانی است. در سال های اخیر استفاده از بلوک پوکه ای به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرده است. دلایل استقبال از بلوک پوکه ای:

  1. توجه زیاد به مبانی و اصول ساختمان سازی و رعایت استانداردها در آن
  2. افزایش کیفیت ساخت و ساز در بناهای مختلف و بالاخص ساختمان های مسکونی
  3.  کاربرد آسان و قیمت بلوک سیمانی بسیار مناسب

مراحل ساخت و تولید بلوک پوکه ای

ساخت بلوک پوکه ای دارای مراحل مختلفی است. رعایت اصول صحیح و استانداردهای مربوط به این کار، باعث می شود بلوک های ساخته شده کیفیت بهتری داشته باشند و در نتیجه، کاربری آنها نیز مطلوب تر باشد.

  • مرحله آماده سازی مواد بتنی سبک

(منظور از بتن سبک، مخلوط پوکه و سیمان و آب است که باعث می شود یک بتن سبک اما مقاوم تشکیل شود. پوکه معدنی به دلیل تخلخل بسیار زیادی که دارد، وزن پایینی دارد، اما در عوض بسیار مستحکم و مقاوم است).

  1. درصدهای معینی از پوکه معدنی، سیمان و آب با همدیگر مخلوط می شوند.
  2. سپس این مخلوط باید در میکسر ریخته شود تا شکل یکدست و خمیری به خود بگیرد و تمام مواد اولیه به صورت یکسان و با پراکندگی مناسب با یکدیگر ترکیب شوند.
  1. بعد از تشکیل یک خمیر یکدست از ملات بتنی بلوک پوکه ای، نوبت به ریختن آنها در سینی دستگاه بلوک زنی است.
  2. سپس مواد خمیری از سینی به داخل قالب های مخصوص بلوک زنی دستگاه انتقال می یابند.
  3. و بعد، قالب ها در یک دستگاه ویبره قرار می گیرند که با ایجاد تکان هایی در آنها، هوای اضافی که در لابه لای مواد خمیری وجود دارد خارج می شود.
  4. با خارج شدن هوا از داخل ملات خمیری بلوک پوکه ای، حجم ملات درون قالب کاهش می یابد و به همین دلیل لازم است که مقدار ملات کاهش یافته را به روی آن اضافه کنند. در نتیجه باید یک بار دیگر قالب ها در دستگاه ویبره قرار بگیرند تا هوای اضافی قسمت های جدید هم خارج شود.

مرحله خشک شدن و آماده شدن

  1. بعد از اینکه ملات بتنی خودش را گرفت، آنها را از قالب ها خارج می کنند.
  2. بلوک پوکه ای باید چندین ساعت بعد از خروج از قالب ها در جای خود باقی بماند تا کاملا خشک شود.
  3. سپس این بلوک های خشک شده باید برای رسیدن به مراکز فروش و به دست مصرف کننده نهایی، دسته بندی، شمارش و پالت بندی شوند.

یک نکته:

قبلا در سری مقالات گره معدنی سهند مینرال، به موضوع اشاره کرده بودیم. دستگاه های بلوک زنی تمام اتوماتیک، بهترین کیفیت از نظر شکل، سایز و ساخت بلوک پوکه ای را ایجاد می کنند.

اما غیر از شکل ظاهری و مناسب بودن آن برای دیوارچینی، کیفیت پوکه معدنی مصرفی نیز در کیفیت بلوک دخیل است. پوکه معدنی مورد استفاده در تولید بلوک پوکه ای گروه معدنی سهند مینرال، از بهترین انواع پوکه درجه یک از نوع پوکه سفید تبریز و پوکه سیاه قروه می باشد که وزن بسیار کم در عین مقاوت و استحکام بسیار بالا را دارند.

در تولید پوکه معدنی از الیاف پلی پروپیلن نیز استفاده می شود که باعث افزایش مقاومت بلوک در برابر شکسگی، ضربه و خورد شدن می شود.

خرید بلوک سبک

چیزی که باعث افزایش کیفیت بلوک سبک پوکه معدنی می شود، استفاده از بهترین نوع مواد اولیه و پوکه معدنی مرغوب و درجه یک می باشد که با دستگاه های تمام اتوماتیک تولید شود. “گروه معدنی سهند مینرال” یکی از پیشگامان تولید و تامین انواع بلوک سبک با ابعاد استاندارد در داخل کشور است که بلوکهای سبک این برند، از بهترین و بالاترین درجه کیفی در داخل کشور محسوب می شوند.

یکی از مصالح پرمصرف در حوزه ساخت و ساز در ایران، بلوک است. بلوک ها دارای انواع مختلفی مانند بلوک سبکف سنگین و … هستند که با توجه به ساختار و کاربردی که دارند مورد استفاده قرار می گیرند (با توجه به اینکه بلوک های سبک خود دارای انواع گوناگون می باشد)، یکی از پرطرفدارترین انواع بلوک در ایران، بلوک سبک پوکه ای است. در سال‌های اخیر، بلوک‌های سبک جایگزین‌ بلوک‌های بتنی سنگین در دیوارهای غیر باربر شده‌ اند که این امر توانسته به کمتر شدن بار مرده سازه کمک شایانی کند.

تولید این بلوک‌ها مروسه‌ای متفاوت دارد اما به علت داشتن وزن پایین، نه تنها فرایند ساخت و ساز را سریع می سازند، بلکه با کاهش بار مرده‌ و وزن ساختمان، در ساتحکام ساختمان تاثیر گذاشته و حتی ایمنی آن در برابر زلزله را نیز افزایش می‌دهند. این نوع بلوک ها با مواد اولیه‌ی متفاوت و ویژگی‌های منحصر به فرد، جایگاهی مناسب در صنعت ساختمان سازی کسب کرده‌اند. در این مقاله کوتاه به بیان ویژگی های این نوع بلوک و مزایای استفاده از آن می پردازیم.

بلوک پوکه ای سبک چیست؟

پوکه‌ معدنی، خود ماده‌ ای شبیه به خاکستر است که از گدازه‌های آتشفشانی حاصل از فوارن‌های پرقدرت کوه‌های آتشفشان می باشد. در واقع این‌ ماده از ذرات گدازه در حال فعالیت آتشفشان باقی می ماند. نکته‌ جالب توجه درباره‌ این ماده، این است که به علت چگالی پایین روی آب به صورت شناور باقی می ماند و همین چگالی پایین سبب کاربرد آن در بلوک ساختمانی شده است‌.

همچنین در ساختار پوکه‌ معدنی مقادیر بالایی سیلیکات، مقداری آهن و منیزیم نیز موجود است. لازم به ذکر است که بلوک پوکه‌ای انواع مختلفی دارد که تمام آن ها از پوکه‌ معدنی ساخته نشده که در ادامه بیشتر به سایر مواد سازنده‌ی بلوک‌های پوکه‌ای خواهیم‌ پرداخت. از بلوک پوکه معدنی همانند دیگر بلوک های سبک، معمولا برای اجرای دیوارهای تیغه و دیوارهای حاشیه به کار‌ می رود‌.

مواد به کار رفته در ساخت بلوک پوکه ای:

بلوک پوکه‌ ای از مخلوط سیمان، آب، ماسه و ذرات پوکه‌ی معدنی به دست می‌ آید. بلوک پوکه ای در مواد تشکیل دهنده خود از دانه های پوکه معدنی خرد شده به جای ماسه سنگ استفاده کرده است.

انواع بلوک پوکه ای سبک

بلوک های پوکه ای عموما به دو شکل تو پر و تو خالی ساخته می شوند که عمده کاربرد آن ها در قسمت ساخت دیوارها و سقف ها مورد استفاده قرار می گیرد، ضخامت بلوک های تو خالی به منظور استفاده بهینه از ویژگی عایق کاری آن ها بیشتر از بلوک های معمولی است؛ اما این افزایش ضخامت به دلیل وزن بسیار کم بتن مصرفی در ساخت پوکه تو خالی، اثرگذاری زیادی در وزن نهایی بلوک ندارد.

قلوه سنگ یا سنگ پوکه معدنی آب نما پوکه ای است که از گدازه ‌های آتشفشانی تشکیل می شوند. این پوکه ها بعد از رسیدن به سطح زمین سرد می شوند و به شکل دانه‌های ریز و درشت و در ابعاد و اشکال مختلف در می آیند که سطح آن حباب حباب و دارای سوراخ ‌هایی است. نام علمی آن پومیس (Pumice)  است. مهمترین ویژگی پوکه ها، استحکام بالای آن ها در ترکیب با سیمان و همچنین وزن بسیار سبک آن ها است. علاوه بر این که توانایی نگهداری آب در خود را دارند و به همین دلیل مقاومت بتن را افزایش می دهند.

نحوه ساخت بلوک پوکه ای سبک

مهم ترین و اصلی ترین ماده ای که در ساخت بلوک پوکه ای به کار میرود، پوکه معدنی آن است، به همین دلیل این ماده باید از مرغوبیت بالایی برخوردار باشد. پوکه ای که رنگ تیره دارد به این معناست که سبک است و دارای آهک کمتری می باشد، پس مرغوبیت آن بالاتر است. باید دقت فراوانی در هنگام تهیه چوکه کرد زیرا که وجود ناخالصی در پوکه، سبب از بین رفتن ویژگی‌های اصلی آن نظیر وزن پایین و مقاومت در برابر رطوبت می گردد. ساخت این نوع بلوک زمانی حدود یک روز لازم دارد و علاوه بر آن، نیازمند اقداماتی همانند ساخت بلوک های دیگر است. در ادامه به این اقدامات اشاره خواهیم کرد:

  1. اندازه گیری دقیق مواد اولیه: در اولین مرحله، باید وزن تمام مواد اولیه، یعنی سیمان، آب، پوکه و ماسه اندازه گیری شود تا بعد از آن، به مقدار درست با یکدیگر مخلوط شوند.
  2. قالب ریزی مواد اولیه: بعد از مخلوط شدن مواد اولیه به مقدار مناسب با یکدیگر،، آنها را در قالب های مخصوص بلوک ریخته می شوند و شروع به لرزاندن قالب‌ها می کنند تا توسط دستگاه بلوک زنی کاملا یکدست و یکپارچه در سطح قالب پخش شوند.
  3. دستگاه پرس بلوک: بعد از آن قالب‌ها روی یک صفحه‌ فلزی قرار می گیرند و وارد دستگاه پرس می شوند. در نهایت قالب‌های پرس شده برای حدود ۱۰ الی ۱۲ ساعت در اتاق بخار قرار می گیرند. بخار آب یکی از روش‌های عمل آوری بلوک پوکه ای است‌ همانطور که گفتیم رطوبت باعث تقویت پیوند میان اجزای سازنده‌ی بلوک میگردد. به همین سبب برای عمل آوری بلوک پوکه ای، بخار آب و یا آب خالص به کار‌ می رود.

البته نکاتی وجود دارد که قبل از شروع تولید بلوک پوکه ای باید بدان توجه کنید، به عنوان مثال: در صورتی که قرار باشد بلوک معدنی، در دیوارهای حاشیه‌ای به کار رود، مرغوبیت پوکه اهمیت زیادی ندارد. به همین دلیل، بلوک معدنی دارای کیفیت متوسط نیز برای این دیوارها کفایت می کند.

دلیل تمایز آن از سایر بلوک هاست. لازم به ذکر است که خود بلوک سبک نیز به انواع گوناگونی تقسیم می شود.

از عواملی که باید قبل از شروع تولید به آن توجه کنید مواردی همچون موارد زیر می باشد:

  • کیفیت پوکه و سیمان
  • محل کاربری بلوک
  • آب و هوای منطقه
  • اندازه‌ی ریزدانه‌های پوکه
  • ضخامت قالب بلوک زنی

وزن بلوک پوکه ای

وزن این بلوک ها با توجه به اندازه و ابعاد آن مشخص می گردد. به بیانی دیگر، هرچه وزن این بلوک بالاتر باشد به این معناست که قالب بلوک بزرگتر بوده است. اما این موضوع را در نظر داشته باشید که وزن مشخصی برای بلوک های پوکه ای در نظر گرفته نشده است و تنها طبق خواست تولید کننده و نیاز بازار تولید می شود.

دکمه بازگشت به بالا