بین المللمدیریت کسب و کار

سفارت قبرس شمالی در تهران

سفارت قبرس، ضامن و حافظ منافع گوناگون جمهوری قبرس در ایران است. در این نوشته اطلاعات کامل درباره‌ سفارت این کشور درج شده است. اطلاعاتی مانند کنسولگری ها، انواع ویزا، مدارک مورد نیاز و اطلاعات مفید برای ایرانیانی که علاقه به کار، زندگی و همچنین تحصیل در قبرس و … در دارند، در این نوشته آورده شده است.جمهوری قبرس، کشوری اروپایی است که در شرق دریای مدیترانه قرار گرفته است. وسیع ترین شهر این کشور نیکوزیا است که پایتخت هم می باشد. تا این لحظه، تنها کشوری که قبرس شمالی را به رسمیت می شناسد، کشور ترکیه است. این کشور دارای سرگرمی های زیادی برای توریست ها است و می تواند اوقات بسیار خوبی را برای آنان فراهم آورد.

درباره سفارت قبرس

سفارت قبرس جزء سفارت های حوزه اروپا است که در سال ۱۹۸۸ تاسیس شده و سفیر آن، جناب آقای “پتروس ت.ناکوزیس” است. سفارت خانه در قسمت شمالی شهر تهران و در بخش زعفرانیه قرار گرفته است.همچنین جهت اخذ روادید و بقیه خدمات مربوط به کنسولگری مانند تایید مدارک، می توانید از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱ صبح در روز های یکشنبه و چهارشنبه، به بخش کنسولی مراجعه کنید.

North Cyprus Embassy in Tehran

خدمات بخش کنسولی سفارت قبرس

این قسمت از سفارت قبرس، مسئولیت عرضه خدمات گوناگونی مانند صادر کردن ویزا و تایید مدارک ترجمه شده ای که توسط وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تایید شده باشند را دارد. علاوه بر این موارد، خدمات کنسولی به آن دسته از اتباع کشور قبرس که در ایران اقامت دارند هم در این سفارت ارائه می شود. این خدمات شامل صادر کردن پاسپورت و مدرک گواهی تولد است. همچنین وظیفه خدمت رسانی به تبعه کشور قبرس که موقتا و به قصد بازدید به ایران آمده‌اند هم بر عهده این سفارت است.

ویزای قبرس شمالی

با توجه هدف متقاضیان از سفر به قبرس، انواع مختلفی از ویزا ها وجود دارند که به طور کلی به دو دسته کوتاه مدت و بلندمدت تقسیم می شوند.ویزا های کوتاه مدت شامل ویزای‌ توریستی، ویزای تجاری، ویزای ملاقات با خانواده، ویزای فعالیت ‌های فرهنگی، ویزای تحصیلی و ویزای تحقیقات علمی می‌ شود و ویزا های بلند مدت شامل ویزای‌ کار و ویزای ترانزیت می شود.همچنین با توجه به تعداد دفعاتی که فرد می خواهد به کشور قبرس سفر کند، ویزای قبرس به صورت یکبار ورود (که صرفا اجازه یکبار ورود به این کشور را می دهد)، دوبار ورود و چند بار ورود (که چند دوره مختلف از مسافرت به این کشور را امکان پذیر می‌ کند) به فرد اعطا می شوند.

استثنا های اخذ ویزای قبرس شمالی

• شهروندان ترکیه برای رفت و آمد به قسمت جمهوری قبرس شمالی، نیاز به داشتن ویزا ندارند و صرفاً با داشتن گذرنامه می توانند وارد قبرس شمالی شوند.
• شهروندان اتحادیه اروپا و منطقه شنگن هم بدون داشتن ویزای قبرس و صرفا با گذرنامه یا کارت های شناسایی می توانند برای مدت کمتر از ۹۰ روز، به این کشور وارد شوند
• شهروندان ایالات متحده، کانادا و انگلیس هم شرایط مشابهی به شهروندان اتحادیه اروپا دارند.
• شهروندان ایرانی هم می‌ توانند بدون ویزا و صرفا به همراه ویزای فرودگاهی، به قبرس شمالی وارد شوند.

ویزای توریستی قبرس

به افرادی که با هدف تفریح یا بازدید می خواهند به کشور قبرس سفر کنند، ویزای توریستی قبرس اعطا می شود. این ویزا مدت یک ماهه دارد و در نتیجه به فرد اجازه نمی دهد برای مدت طولانی در این کشور اقامت داشته باشد. در صورتی که فرد درخواست این ویزا را بدهد، مصاحبه ای با او انجام می شود که حضور متقاضی در آن مصاحبه، الزامی است. به این نکته توجه شود که برای گرفتن وقت مصاحبه، فرد باید به طور حضوری به سفارت مراجعه کند و نمی توان از طریق تلفن، وقت مصاحبه گرفت.

ویزای تجاری قبرس

شهروندان کشور های خارجی که می خواهند به عللی مانند حضور در جلسه های تجاری یا انجام انواع کار های تجاری به قبرس سفر کنند، می ‌توانند از طریق اخذ یک دعوت نامه رسمی از یک شرکت تجاری در قبرس، به مدت حداکثر ۹۰ روز در این جلسه ها و سمینارها شرکت کنند.

ویزای ملاقات با خانواده، دوستان و وابستگان

فردی که می‌ خواهد با اعضای خانواده یا دوستان و آشنایان ملاقات کند، می‌ تواند با داشتن یک دعوتنامه از سوی آن ها به مدت ۶۰ روز اقامت موقت این کشور را کسب کند.

ویزای تحصیلی

افرادی که علاقه مند به تحصیل در دانشگاه های جمهوری قبرس هستند، می توانند برای گرفتن پذیرش از دانشگاه های این کشور اقدام کنند و وب سایت دانشگاه ciu مراجعه کنند و در صورتی که مشکل خاصی در مواردی مانند نظام وظیفه نداشته باشند، از دانشگاه های قبرس شمالی پذیرش دریافت کنند. همچنین بر اساس نمرات و سوابق تحصیلی، امکان دریافت بورسیه تحصیلی نیز وجود دارد.

مدارک مورد نیاز برای گرفتن ویزای قبرس

مدارک باید توسط خود فرد یا نماینده های تایید شده توسط او، امضا و کامل شوند و به قسمت کنسولگری سفارت ارائه گردند. به طور کلی مدارک زیر برای اخذ ویزا مورد نیاز هستند اما با توجه به شرایط هرفرد، ممکن است از او مدارک متفاوتی خواسته شود.
• پاسپورتی که حداقل ۶ ماه اعتبار داشته باشد
• دو عدد عکس در سایز 4*6 ، رنگی رتوش نشده و با زمینه سفید
• بلیط پرواز (رفت و برگشت)
• رزرو هتل در قبرس و مدارک اثبات آن
• ترجمه انگلیسی و اصل فارسی از مدرک اشتغال به کار متقاضی
• پرینت گردش حساب ۶ ماه اخیر متقاضی
• سایر ویزا های متقاضی (در صورت وجود)
• کپی گذرنامه و سایر ویزا های موجود متقاضی (در صورت وجود)
• اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی
• انواع دعوتنامه (در صورت وجود)
• در صورتی که برای دیدن اقوام سفر می کنید، علاوه بر دعوتنامه باید کپی گذرنامه و مدارک شناسایی فرد دعوت کننده و در صورتیکه لازم بود، فرم تعهد قبول مسئولیت توسط فرد دعوت کننده را همراه داشته باشید.

نکته های مهم

  • چون کشور قبرس عضو نظام شنگن نیست، در نتیجه برای ورود به این کشور باید روادید ملی اخذ کنید.
    • در صورتی که متقاضی قبلاً به کشور های عضو شنگن رفته باشد، می ‌تواند بدون روادید ملی به قبرس برود.
    • باید قبل از ورود به قبرس، حتما واکسینه شده باشید.
    • مسافر های خارجی می‌ توانند تا حداکثر ۹۰ یورو در یک فاکتور، خرید معاف از مالیات انجام دهند.
    • ایرانی ها برای سفر به قسمت های ترک نشین قبرس، نیازی به دریافت ویزا ندارند.
    • با خریدن ملک در قسمت های ترک نشین، نمی ‌توان اقامت جمهوری قبرس را دریافت کرد.
    • ترجمه مدارک به زبان فارسی باید توسط مترجم رسمی دادگستری باشد و این ترجمه باید به زبان انگلیسی انجام شود.
    • تمامی مدارک صادر شده توسط نهاد های دولتی و اداری کشور جمهوری اسلامی ایران که قرار است به سفارت ارائه شوند، باید توسط وزارت امور خارجه این کشور، تایید شده باشند.
    • وجود اصل مدارک هنگامی که متقاضی می خواهد کپی آن ها را تحویل دهد، ضروری است.
    • کودکان زیر ۱۸ سال برای سفر به همراه مادر، به اجازه نامه کتبی پدر نیاز دارند.
    • مدت زمانی که برای بررسی کامل پرونده نیاز است، سه روز کاری است.

هزینه ها

برای ویزا هایی که صرفاً برای یک بار ورود هستند، از متقاضیان مبلغ ۲۰ یورو و برای ویزا هایی که مختص چند بار ورود هستند، مبلغ ۶۰ یورو از متقاضیان دریافت می شود که این مبلغ باید به صورت نقد و هنگامی که فرد می خواهد پرونده‌اش را ارائه دهد، به شرکت بین المللی BLS و یا به بخش کنسول سفارت پرداخت شده باشد. در صورتی که پرداخت اتفاق افتاده باشد، توسط بخش کنسولی سفارت، به فرد یک رسید رسمی اعطا می شود. به این نکته توجه کنید که این هزینه ها حتی در صورت مردود شدن روادید، پس داده نمی شود. همچنین حتماً به این مورد دقت داشته باشید که ارائه مدارکی که در بالا گفته شده لزوماً به معنای ضمانت صدور ویزا نیست و ممکن است با وجود ارائه تمام مدارک، روادید مردود شود.

اقتصاد قبرس

کشور قبرس با داشتن نرخ بسیار خوب رشد واقعی تولید ناخالص داخلی، فرصت‌ های فراوان کاری، عملکرد خوب در زمینه پیشرفت و بهبود ثبات اقتصادی، از نظر اقتصادی در وضعیت خوبی قرار دارد. اقتصاد این کشور به بازار بستگی دارد و دولت قبرس روی ایجاد محیطی مناسب برای انجام امور بازرگانی متمرکز شده است.

بخش بازرگانی سفارت قبرس

این بخش در ماه فوریه سال ۲۰۱۸ ایجاد شد و خانم “سابینا توفان” عنوان رایزن بازرگانی این بخش را برعهده دارد.
کشور قبرس در محل متقاطع شدن سه قاره اروپا آسیا و آفریقا قرار گرفته و به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی، از گذشته دور در مسیر راه‌ های بازرگانی قرار داشته است. هم اکنون کشور قبرس به عنوان یک مرکز بین‌المللی برای خدمات مربوط به بخش بازرگانی در جهان، دیده می‌‌ شود و پذیرای سرمایه گذاری های خارجی در قسمت های اقتصادی است. دولت این کشور اخیراً برای اتباع کشور های مختلف، مراحل اداری سرمایه‌گذاری را آسان کرده و محدودیت های موجود را از بین برده است. در نتیجه فرصت سرمایه‌گذاری بسیار مناسبی برای خارجی ها فراهم شده به گونه‌ای که تفاوتی میان شرکت های خارجی و قبرسی احساس نمی‌ شود و شرکت های خارجی عملاً شرایط برابری با شرکت های قبرسی دارند.

 

دکمه بازگشت به بالا