عمومیمدیریت کسب و کار

آیا آب معدنی مواد نگهدارنده دارد

آیا آب معدنی مواد نگهدارنده دارد؟

نوشیدن آب معدنی یکی از پرفروش ترین نوشیدنی ها خصوصا در فصل گرم تابستان است. هم چنین مصرف اب معدنی در مناطقی که دسترسی خوبی به آب شرب ندارند بسیار رایج است. برخی اظهار دارند که در داخل آب معدنی مواد نگه دارنده وجود دارد اما آیا واقعا آب معدنی مواد نگهدارنده دارد یا استفاده از مواد نگهدارنده آب معدنی مجاز است ؟ در این مقاله به پاسخ این پرسش پرداخته ایم.

Does mineral water have preservatives

آیا به آب های بسته بندی مواد نگهدارنده اضافه می شود؟

در علم تصفیه آب ماده نگهدارنده یا فرایند نگهدارنگی آب وجود ندارد. آن چه در تصفیه آب به کار برده می شود، فرایند ضد عفونی آب است. برای ضدعفونی آب از ترکیباتی مانند تزریق گاز ازن و ترکیبات کلردار استفاده می شود. البته این روش های برای تولید آب معدنی ممنوع است و این مواد به عنوان مواد نگهدارنده آب معدنی اضافه نمی شوند.استفاده از نگهدارنده ها فقط در سایر مواد غذایی مثل انواع کنسروها رایج است.

شایع وحشتناک درباره آب معدنی

برخی ادعا دارند که در داخل آب های بسته بندی ماده ای نگهدارنده به نام فلوراید وجود دارد. در صورتی که اگر فقط مقدار 2 میلی گرم بر لیتر ماده فلوراید داخل آب معدنی باشد این آب برای کودکان و شیرخواران ضرر دارد. چون فلوراید باعث ابتلا به عارضه فلوئوروزیس یا مخطط شدن دندان ها و ناهنجاریهای اسکلتی می شود.  محصولات فلوراید محصولات آنها بیش از ۲ میلی گرم در لیتر باشد، موظف هستند به تا جمله «برای کودکان مناسب نمی باشد» بر لیبل محصولات درج کنند.

آیا آب های بسته بندی در ایران نگهدارنده دارد؟

آب های زیر زمینی در ایران کمتر از یک میلی گرم در لیتر فلوراید دارد که این مقدار استاندارد فلوراید است و همین مقدار می تواند نقش موثری در مقاومت مینای دندان داشته باشد. پس می توان گفت که در هیچ کشوری به داخل آب فلوراید اضافه نمی کنند

لازم است اعلام کنیم که آب های بسته بندی در ایران تحت نظارات ارگان های دولتی مانند سازمان غذا و داروی ایران، سازمان ملی استاندارد و دانشگاه های علوم پزشکی انجام می شود و پروانه ساخت معتبر دارد. هرگونه پالایش شیمیایی در فرآیند تولید و دستگاه پر کن آب معدنی غیرمجاز و ممنوع است.

مواد نگهدارنده در آب‌ های آشامیدنی

ترکیبات ضدعفونی کننده مانند کلر و ازن بهترین روش های ضدعفونی برای آب های آشامیدنی هستند. در علاوه بر فرایند فیلتراسیون از این مواد برای فیلتر آلودگی و داشتن آبی تمیز و بدون آلودگی استفاده می شود. در صورتی که املاح به شکل دستی به آب معدنی اضافه شود، این آب دیگر معدنی نیست و به عنوان آب آشامیدنی فروخته می شود.

برای افزایش نگهداری آب آشامیدنی می توان مواد نگهدارنده مانند کلر ازن و مقداری فلوراید به آب اضافه کرد. اما این در حالی است که این مواد نگهدارنده آب معدنی در طی فرایند تولید حذف می شود و محصول نهایی آب معدنی طبیعی و شفاف تر است. برای خرید دستگاه آب معدنی و خرید پت شرکت دانش بنیاد برزین صنعت تولید کننده انواع دستگاهای آب معدنی بهترین انتخاب می باشد.

چند نکته برای نگه داری بهتر آب معدنی

از قرار دادن آب معدنی در مقابل نور آفتاب پرهیز کنید چون نور آفتاب و گرما رشد میکروب ها و جلبک ها را داخل آب تسریع می کند و باعث آزاد شدن ترکیب شیمیایی مانند استالدهید از بطری به آب می شود.

♦ بعد از خرید آب معدنی در جای خنک یعنی دمای یخچال نگهداری کنید.

♦ بطری ‌های پلاستیکی آب را هرگز در معرض یخ زدگی و در فریزر قرار ندهید.

♦ به هرگونه نشانه بی کیفیت بودن آب معدنی مثل تغییر رنگ نشتی در یا رنگ پریدگی لیبل که نشان می دهد آب معدنی در شرایط بد نگه داری شده است دقت کنید.

♦ را هرگز روی صندلی یا داشبورد خودرو که در معرض تابش نور خورشید و گرمای شدید است، قرار ندهید.

♦ هنگام خرید به تاریخ تولید و تاریخ انقضا آب معدنی توجه کنید

♦ بطری ‌های آب معدنی پس از باز کردن بر اثر تماس با دهان و دست مصرف‌کننده آلوده می‌شوند. پس

♦ بهتر است در صورتی که قصد استفاده مجدد از آب داخل بطری دارید، آب باقیمانده را تخلیه کنید و به خوبی بشویید.

♦ هرگز بطری آب معدنب خود را به ‌طور مشترک با فرد دیگری استفاده نکنید.

چند سال پیش به دنبال پخش اخبار غیرموثق شایعه سرطان زا بودن آب معدنی مطرح شد. با گذشت زمان طولانی هنوز هم بسیاری باور دارند آب معدنی سرطان زا است. در این مقاله قصد داریم برای همیشه به سوال آیا آب معدنی سرطان زا است پاسخ دهیم. به شما اطمینان می دهیم با خواندن این مقاله از این پس بدون نگرانی آب معدنی مصرف می کنید. در ادامه مقاله همراه سورپرایز باشید.

شایعه آب معدنی سرطان زا از کجا شکل گرفت؟

چند سال پیش به دنبال اخباری درباره اضافه کردن مواد غیرمجاز به آب معدنی ها منتشر شد. این اخبار حاکی از این بود که به آب معدنی مواد افزودنی اضافه می شود. گرچه همان سال این خبر از سوی کارشناسان بهداشت و تغذیه تکذیب شد. اما همچنان برخی با باور غلط قدیمی زندگی می کنند و کمتر به سراغ معدنی می روند.

چرا آب معدنی نمی تواند سرطان زا باشد؟

به آب معدنی هیچگونه  مواد نگهدارنده ای اضافه نمی شود. در حقیقت محور اصلی خبر پخش شده اضافه کردن فلوراید به آب بود. در حالی که در هیچ کدام از شرکت های تولید کننده آب معدنی در سراسر دنیا فلوراید به آب معدنی اضافه نمی شود. آب معدنی در حقیقت سالم ترین آب آشامیدنی است. آب معدنی همیشه از چندین فیلتر مختلف عبور می کند. این تصفیه کمک می کند تا تمامی میکروب ها و باکتری های مضر آب از بین بروند.

آیا هیچ نوع ماده افزودنی به آب معدنی اضافه نمی شود؟

همه شرکت های تولید کننده آب معدنی پروتکل های بهداشتی خود را دارند. تمام موارد افزودنی به آب معدنی روی بطری نوشته می شود. به جز این مواد هیچ مواد دیگری به آب معدنی اضافه نمی شود. بنابراین مواد نگهدارنده سرطان زا به هیچ وجه به آب معدنی اضافه نمی شودند. پیشنهاد می کنیم برای آشنایی با محصولات متنوع سورپرایز به صفحه مراجعه بفرمایید.

دکمه بازگشت به بالا