عمومیمدیریت کسب و کار

علل انحراف نوار نقاله

در این مقاله، روی تنظیم نوار و علل انحراف نوار نقاله متمرکز می شویم. در دنیای ایده آل، نوار در شرایط خوبی است و بار در وسط نوار می ریزد و سازه کانوایر بخوبی مهندسی و نصب شده است. در آن شرایط، نوار منحرف نمی شود و کاملا تراز باقی می ماند.

اما نوارهایی که از مسیر ایده آل منحرف می شوند، واقعیت هر روزه در بسیاری از عملیات های انتقال مواد بالک هستند. یک نوار منحرف شده می تواند باعث ریزش مواد، خرابی اجزا، و صدمه زدن پرهزینه به نوار و سازه شود. نواری که به یک سمت سازه کشیده می شود، می تواند به مقدار زیادی عمر خودش را کاهش دهد چون یک یا هر دو لبه را می خراشد، کشیده می شود، یا بر روی خودش تا می شود.

یک نوار سرگردان می تواند انقدر به شوت ها و اجزای سازه کشیده شود تا نوار دیگر اجزا، و سازه فولادی خراب و اغلب غیرقابل تعمیر گردد. از همه بدتر هنوز مشکلات انحراف تسمه نقاله موجب مرگ و میر می شود.از بسیاری جهات، تنظیم مناسب نوار یک پیشنیاز، و یک نیاز اساسی، برای حل بسیاری از مشکلات نشت مواد بحث شده در این مقاله می باشد. در این مقاله، در مورد بسیاری از مشکلات که باعث انحراف تسمه نقاله می شود و راه حل های پیشنهادی بحث خواهیم کرد.

Causes of conveyor belt deviation

تراز نگهداشتن نوار

اصطلاحات بسیاری هنگام بحث در مورد انحراف نوار نقاله بکار می رود. اصطلاحات مسیریابی و هدایت اغلب بجای یکدیگر بکار می روند، مانند دو لغت مقابل آنها انحراف و ناترازی. در اینجا هدایت به عنوان روش گذاشتن مسیر (یا حرکت) نوار در مرکز کانوایر در هر دو حالت باباری و بی باری تعریف می شود. انحراف و ناترازی می تواند به عنوان تمایل مرکز نوار برای حرکت از مرکز سازه، و ناترازی میزان انحراف نوار نقاله تعریف شود.

مسیریابی نوار باید قبل از تلاش برای حذف ریزش مواد، کنترل شود. اگر نوار به یک سمت، یا عقب و جلو، هنگام عبور از ناحیه بارگیری منحرف شود، مواد آسانتر از زیر درزبند اسکرت در هر (یا هر دو) لبه فرار خواهد کرد. انحراف نوار نقاله با هدایت نوار و نصب اجزای طراحی شده برای محدود یا اصلاح انحراف نوار نقاله مدیریت می شود.

وقتی یک نوار منحرف می شود، می تواند باعث ریزش مقدار زیادی مواد شود. این توده مواد می تواند باعث خطرات لغزش شود. اگر نوارنقاله های هوایی دچار انحراف شوند، می تواند مواد با هر اندازه ای را بر سر کارگران بریزد. پتانسیل صدمه زدن به کارگران و همه هزینه های مربوطه نشان می دهد حل مشکل انحراف نوار نقاله به نفع عملیات است.

عملکرد دستگاه ماسه ساز دو طرفه چگونه است؟

مکانیزم عملکرد ماسه ساز دو طرفه (سنگ شکن دو طرفه) دقیقا مشابه به کوبیت ها است، یعنی با کوبیدن سنگدانه ها به دیواره سندان باعث خرد شدن و ریز شدن آن ها می شود. اما سنگدانه هایی که قابلیت ریز کردن آن ها را دارند دارای سایزهای متفاوتی هستند، به عبارتی دیگر ورودی دستگاه متفاوت است.

این تفاوت باعث می شود میزان خروجی و درصد ماسه تبدیل شده مختلف باشد، به همین دلیل به آن ماسه ساز دو طرفه گفته می شود.علت دو طرفه بودن آن این است که یک روز به سمت راست می چرخد و به سندان های سمت راست می زند و می تواند روز بعد به سمت چپ بچرخد و به سندان های سمت چپ ضربه بزند. ماسه ساز دو طرفه دارای چکش های ساخته شده از فولاد منگنزدار بوده که ضد سایش هستند و به مرور زمان نیازی به تعویض ندارند.

ماسه ساز دو طرفه، کوبیت های دوطرفه جهت خردایش سنگدانه های خروجی از سنگ شکن های ثانویه مورد استفاده قرار می گیرد و فرق این نوع کوبیت ها با کوبیت های بهرینگر و مازبرگر در زاویه قرارگیری سندان ها نسبت به روتور می باشد که باعث می گردد درصد شکستگی سنگدانه بیشتری تولید شود و سایز سنگدانه های ورودی بسیار کوچکتر باشند.

اساس رفتار نوار

علیرغم دلایل مختلف، هنوز انحراف نوار نقاله غیرالزامی است. این مشکل را می توان کنترل یا بهتر از آن، اصلاح نمود. فهم الگوهای پایه رفتار نوار و انجام مجموعه ای از روش ها برای تنظیم دقیق سازه و اجزای کانوایر برای اصلاح نوسانات مسیر نوار می تواند در بیشتر شرایط، از انحراف تسمه نقاله جلوگیری کند.

رفتار نوار بر اساس اصول ساده ای می باشد. این اصول شامل دستورالعمل های هدایت نوار، که فرایند تنظیم سازه کانوایر، اجزای دورانی، و شرایط بار برای اصلاح تمایل نوار برای خروج از مرکز می باشد.

اصل مسیریابی نوار نقاله به این ترتیب است. نوار به سمتی حرکت می کند که سایش بیشتری دارد، یا سمتی که اول به اصطکاک می رسد. وقتی یک سمت نوار به آن اصطکاک می رسد، آن سمت آهسته تر حرکت می کند. سمت دیگر نوار سریع تر حرکت می کند. درنتیجه نابالانسی نیرو بوجود می آید، که نوار را به سمت حرکت آهسته تر می چرخاند.

برای مثال، اگر یک رولیک با زاویه نسبت به سازه کانوایر نصب شده باشد، نوار به سمتی که اول به آن می رسد حرکت خواهد کرد. اگر یک انتهای رولیک بالاتر از آن طرف باشد، نوار به سمت لبه بالاتر صعود خواهد کرد (چون نوار روی رولیک نشسته و اول با لبه بالاتر تماس می یابد).

این رفتار را می توان به سادگی با گذاشتن یک مداد گرد روی یک سطح تخت مثل میز نشان داد. اگر یک کتاب روی مداد گذاشته شود و به آرامی به جلو هل داده شود، بسته به اینکه کدام سمت مداد به فرد آزمایش کننده نزدیکتر است به راست یا چپ منحرف می شود: یعنی سمتی از کتاب که اول با مداد برخورد می کند. این اصل برای هر دو نوع رولیک های تخت و تغاری درست است.

بعلاوه رولیک های تغاری نیروی مسیریابی قدرتمندی وارد می کنند. با ترکیب تغاری، قسمتی از هر دو لبه نوار بالا نگهداشته می شود. یک نیروی جاذبه به آن قسمت بالارفته وارد می شود. اگر نوار در مرکز رولیک نباشد، نیرو روی لبه های بالاتر بیشتر از لبه دیگر خواهد بود که نوار را به سمت مرکز رولیک تغاری می راند.این نیروی جاذبه مسیریابی آنقدر است که غالبا تاثیر اصلی روی مسیریابی کانوایرهای مواد بالک دارد.

دیگر قاعده ثابت مسیریابی نوار این است که مسیریابی نوار در هر نقطه، بیشتر تحت تأثیر رولیک ها و دیگر اجزای بالادست (محلهایی که نوار از آن عبور کرده است) می باشد، تا اجزای پایین دست (که نوار هنوز به آن نرسیده است). برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله در سایت ما مراجعه نمایید.

یعنی در هر نقطه ای که انحراف تسمه نقاله مشاهده می شود، علت در نقطه ای است که قبلا تسمه از آن عبور کرده است. در نتیجه اقدامات اصلاحی باید در فاصله ای قبل از نقطه انحراف تسمه نقاله قابل رویت نوار انجام شود. با حفظ این قواعد پایه در ذهن، پرسنل تعمیرات و بهره برداری می توانند تنظیماتی را روی کانوایر انجام دهند که مسیر نوار را به تراز دلخواه بیاورد.

برای هدایت مناسب یک کانوایر، قدم اول پیمایش سیستم موجود برای فهم وضعیت سازه و اجزای آن و تعیین علل انحراف نوار نقاله می باشد.به مشکل مسیریابی باید با رویکرد سیستمی مواجه شد. ممکن است نوار مقصر باشد (هرچند به احتمال زیاد فقط واکنش در برابر نواقص سازه یا عدم انطباق سیستم است.) یک نوار نقاله انعطاف پذیر است و اگر بطور مناسب طراحی، ساخت و بریده شود، به سمتی خواهد رفت که توسط طراحی و ساخت سیستم کانوایر هدایت می شود. نوار یک نشانگر است و باید همانطور درنظر گرفته شود.

مشهورترین علل انحراف نوار نقاله را می توان به سه دسته تقسیم نمود:

  • نقص در نوار یا اتصالات آن
  • نقص در سازه، اجزا یا اطراف کانوایر
  • نقص در بارگیری مواد

نواقص نوار یا اتصالات آن

جنس نوار

  • نوار قوسی، خمیده یا کاسه ای شده است.
  • خرابی یا عیوبی در اسکلت (پارچه یا کابل)
  • نوار وجود دارد. لبه یا روکش نوار خراب شده است.
  • فاسد شدگی نوار در اثر قرار گرفتن در
  • معرض اجزا یا مواد شیمیایی وجود دارد

ساخت و کاربرد

  • نوار انطباق ضعیفی با سازه یا کاربرد دارد.
  • نوار در فرایند ساخت قوسی یا خمیده شده است.
  • انبارداری نوار مناسب نبوده است.

اتصالات

  • اتصال ولکانیزه یا مکانیکی نوار ضعیف بوده و در نتیجه اتصال کاملا بر نوار عمود نیست.
  • نوار از چند اتصال با انتهای غلط تشکیل شده که باعث خمیدگی یا اتصال ناراست می شود.
  • نوار با انواع، ضخامت، یا عرض های مختلف به یکدیگر وصل شده اند.
  • نوار اتصالاتی دارد که خراب یا از هم باز شده است.

نواقص سازه، اجزا یا محیط اطراف کانوایر

سازه

  • سازه هنگام ساخت دقیق تراز نشده است.
  • سازه بخاطر نشست زمین روی یک سمت نشسته است.
  • سازه در اثر گرفتگی شوت، آتش سوزی یا برخورد تجهیزات متحرک خراب شده است.

اجزا

  • اجزای دورانی (رولرها و پولی ها) در هر سه محور تراز نیستند.
  • کشش وزنه ای ناتراز است.
  • رولرها قفل شده یا خارج شده اند.
  • گرفتگی یا سایش مواد شکل رولرها یا پولی ها را تغییر داده است.

محیط اطراف

  • کانوایر تحت بادهای شدید است.
  • تجمع باران، شبنم، یا یخ و برف اصطکاک
  • یک سمت نوار را تغییر داده است.
  • آفتاب به یک سمت کانوایر می تابد.

نواقص بارگیری مواد

  • بار وسط نوار دریافت کننده نمی ریزد.
  • بار تفکیک شده و مواد درشت یک سمت نوار می ریزد.
  • بارگیری متناوب برای نواری که به دنبال بار ثابت بوده است، وجود دارد.

گاهی ترکیبی از این مشکلات باعث انحراف نوار نقاله شده و علت اصلی آشکار نخواهد شد. اما، اگر تعداد کافی دوران نوار مشاهده شود، الگوی حرکت نوار غالبا روشن خواهد شد و علت انحراف نوار نقاله آشکار خواهد شد. اگر یک الگو بدست نیامد، علت های معمول انحراف نوار نقاله، نوار بدون بار است که بخوبی تغاری نشده است یا نواری است که غیریکنواخت بارگیری شده است.

ساختار و اجزا نوار نقاله

از مهمترین اجزا نوار نقاله می توان به رولیک نوار نقاله ، درام، الکتروگیربکس، شاسی فلزی، لاستیک، غلطک، الکتروموتور، دنده و زنجیر، پولی و غیره اشاره نمود.تسمه نقاله دارای یک یا چند لایه است. به طور مثال یک تسمه سه لایه که دارای پوشش لاستیکی بالا، پایین و منجید است. نوع ماده مورد حمل و میزان وزن آن هنگام ساخت منجید با جنس های گوناگون باید در نظر گرفته شود. منجید ها می توانند جنس فولاد، پلی استر، نایلون، آرامید، کتان و … باشند. تسمه های جابجایی مواد عبارت اند از:

  • مسیر حمل بار
  • مسیر برگشت تسمه

از انواع تسمه نقاله می توان به تسمه لاستیکی(ساده یا آجدار)، تسمه پی وی سی، تسمه مدولار، تسمه آهنی، تسمه زنجیری، تسمه توری، تسمه بهداشتی و غیره اشاره کرد.

توری سرندی چیست؟

توری سرندی نوعی توری فلزی است که از به‌هم بافته شدن سیم‌های نازک مفتولی ساخته می‌شود.به طور کلی بافت این نوع توری بسیار به بافت پارچه نزدیک است. در بین رشته‌های مفتول استفاده شده در ساخت این محصول، فضاهای خالی‌ای وجود دارد که به آن‌ها چشمه یا حفره گفته می‌شود. چشمه‌ها به توری سرندی این امکان را می‌دهند که مواد مختلف را الک کرده و آن‌ها را از هم تفکیک کند.این نوع توری، به علت داشتن حفره یا چشمه در میان مفتول‌های سازنده‌اش خاصیت انعطاف‌پذیری دارد. این خاصیت باعث می‌شود بتوان از آن برای استفاده در موقعیت‌های بسیار متنوعی بهره برد.

مفتول‌های استفاده شده در ساخت این توری‌ها، اغلب به صورت موج‌دار هستند. موج‌دار بودن مفتول‌ها باعث می‌شود توری سرندی استحکام بالاتری پیدا کند و این ویژگی آن را برای استفاده در صنایع مختلف، به خصوص مصارف عمرانی و ساختمان‌سازی مناسب می‌کند.

دکمه بازگشت به بالا