چرا گیربکس زوزه می‌کشد؟ مشکل شایع در گیربکس های اتوماتیک

5 دلیل زوزه کشیدن گیربکس اتوماتیک + راهکار رفع صدا

زوزه کشیدن گیربکس اتوماتیک یکی از مشکلاتی است که ممکن است برای خودروی شما اتفاق بیافتد. گیربکس خودرو جزء مهمترین و اساسی‌ترین قسمت‌های خودرو محسوب می‌شود. البته گیربکس‌های اتوماتیک در مقایسه با گیربکس‌های دستی حساسیت بیشتری دارند و به‌ همین دلیل عملکرد درست آن‌ها اهمیت بیشتری خواهد داشت. با این حال گاهی صدایی مانند زوزه از گیربکس به‌گوش می‌رسد که شاید کمی نگران‌کننده باشد. دلایلی موجب بروز این اتفاق می‌شوند که البته به روش‌های خاصی قابل رفع است.

برای تشخیص صدای زوزه گیربکس اتوماتیک از صدای زوزه دیفرانسیل باید ابتدا خودرو را در مسیری صاف، خسک و طولانی مثل آزادراه‌ها قرار دهید. سپش تمام پنجره‌های خودرو را بالا داده، بخاری، ضیط و کولر را خاموش کنید تا صدای زوزه کاملا شنیده شود. در مرحله بعد سرعت خودرو را تا جایی که صدای زوزه شنیده شود افزایش دهید.

معمولا صدای زوزه دیفرانسیل وقتی سرعت به بالای 80 کیلومتر می‌رسد شنیده می‌شود. حالا وقت آن است که کلاچ را نگه دارید، اگر صدای زوزه دیگر ادامه نداشته باشد، این صدا برای دیفرانسیل بوده و اگر صدای زوزه را شنیدین و کلاچ را نگه داشتید اما صدای زوزه همچنان ادامه داشت این صدای زوزه می‌تواند از گیربکس باشد و نیاز به تعمیر گیربکس اتوماتیک احساس می شود.

دلایل زوزه کشیدن گیربکس اتوماتیک

زوزه کشیدن گیربکس اتوماتیک نشان‌دهنده وجود مشکلی هر چند جزئی یا جدی در سیستم خودرو خواهد بود. البته برای جلوگیری از مشکلات این چنینی می‌توان یک سری مراقبت‌ها و بررسی‌ها را به‌کار بست. برای مثال برای کاهش اصطکاک بین دنده‌ها به کمک روغن‌های مخصوص و استاندارد، گیربکس را به‌طور کامل روغن‌کاری کنید تا گیربکس تا مدت‌ها سالم باشد. با این حال موارد دیگری می‌توانند احتمال زوزه کشیدن گیربکس را افزایش دهند.

وجود ساییدگی، ناهمواری، شکستگی، پریدگی یا آسیب در چرخ‌دنده‌های گیربکس

شکل غیر طبیعی چرخ دنده‌های گیربکس که به‌دلیل ساییدگی، ناهمواری، شکستگی، پریدگی یا هر نوع آسیب دیگری به‌وجود آمده باشد، می‌تواند باعث ایجاد صدا در گیربکس شود؛ بنابراین یکی از دلایل زوزه کشیدن گیربکس اتوماتیک آسیب دیدن چرخ دنده‌های آن است. در این صورت باید برای رفع مشکل به یک تعمیرگاه معتبر مراجعه نمایید.

خلاص بودن گیربکس

هم راستا نبودن موتور و گیربکس یا وجود خلاصی‌های زیاد و اضافی در دنده‌ها نیز یکی دیگر از دلایل این اتفاق است. البته در برخی خودروهای دیفرانسیل جلو نیز ممکن است صدای زوزه دیفرانسیل از گیربکس به‌گوش برسد که علت آن یکپارچه بودن گیربکس و دیفرانسیل است.

خشک شدن یا خرابی بلبرینگ‌های گیربکس

شنیدن صدای پیوسته و سوت مانند از گیربکس احتمالا به علت خشکی و خرابی بیش از حد بلبرینگ‌های آن است. این صدا برای راننده و سرنشینان خودرو آزاردهنده خواهند بود و باید زودتر آن را برطرف کرد. از طرفی رفع نکردن این مشکل می‌تواند به‌مرور ضرر زیادی به شما بزند.

لقی محورها یا هزارخاری دنده‌ها

لق بودن محورهای گیربکس یا هزارخار بودن آن‌ها باعث ایجاد یک صدای اضافی می‌شود. با اینکه این صدا ابتدا ضعیف است و آزاردهنده نیست اما بی‌توجهی به آن و برطرف نکردن آن به سایر قسمت‌ها نیز آسیب وارد می‌کند.

کمبود روغن گیربکس

کمبود روغن گیربکس جزء رایج‌ترین و مهمترین دلایل زوزه کشیدن گیربکس اتوماتیک است. در واقع اگر روغن گیربکس به صورت مداوم چک نشود، آسیب‌های زیادی متوجه خودروی شما خواهد بود. از طرفی تعویض روغن گیربکس در بازه‌های زمانی منظم به سلامت گیربکس اتوماتیک خودروی شما کمک می‌کند. به‌طور کلی گیربکس با روغن زنده است و نباید در روغن‌کاری گیربکس بیش از حد صرفه‌جویی کنید. رعایت همین یک نکته ساده می‌تواند به شکل موثری از مشکلات متعددی جلوگیری نماید.

خراب شدن شافت ورودی بلبرینگ

بلبرینگ داخلی در درون محفظه گیربکس خودرو است و می‌تواند به هنگام شروع خراب شدن، صدای ناله و زوزه کشیدن تولید کند.

راهکارهایی برای رفع زوزه کشیدن گیربکس اتوماتیک

تنها چیزی که در رابطه با زوزه کشیدن گیربکس اتوماتیک باید به آن توجه کنید این است که در اولین فرصت نسبت به تعمیر آن اقدام نمایید. در واقع هر چقدر تعمیر گیربکس اتوماتیک و رفع مشکل را عقب بیاندازید، قطعات بیشتری آسیب خواهند دید و در نهایت هزینه گرافی برای تعمیر خودرو باید پرداخت شود.

با مراجعه به تعمیرگاه حل زوزه کشیدن گیربکس اتوماتیک چقدر زمان می‌برد؟

مدت زمان تعمیر زوزه کشیدن گیربکس اتوماتیک بیشتر از هر چیز دیگری به علت آن بستگی دارد. در واقع باید مشخص شود که کدام بخش به تعمیر نیازمند است. اگر صدا زوزه کشیدن گیربکس به بلبرینگ‌ها ارتباط داشته باشد، احتمالا طی یک یا دو ساعت تعمیر می‌شود. در مقابل اگر مشکل فنی باشد و به داخل گیربکس مرتبط شود، ممکن است تعویض یا تعمیر آن دو روز طول بکشد.

از طرفی هنگامی که برای تعمیر به تعمیرگاه مراجعه می‌کنید، هر چقدر صدای زوزه کمتر باشد معمولا برطرف کردن مشکل کمتر طول می‌کشد. در صورتی که بیشتر شدن صدای زوزه گیربکس نشان‌دهنده عمیق شدن مشکل خواهد بود و به تبع تعمیرات گیربکس و سایر بخش‌های مرتبط نیز بیشتر طول می‌کشد.

هزینه تعمیر و رفع مشکل زوزه کشیدن گیربکس اتوماتیک

هزینه تعمیر گیربکس نیز دقیقا به علت بروز این مشکل ارتباط دارد. به‌طور کلی هزینه تعویض روغن گیربکس، تعویض گیربکس یا تعمیرات سایر بخش‌های مرتبط با هم یکسان نیست و باید مشخص شود که کدام قسمت به تعمیر نیاز دارد. لازم به ذکر است که هزینه تعویض روغن و فیلتر از تعمیرات اجزای داخلی گیربکس کمتر خواهد بود.

سخن پایانی

گیربکس‌های اتوماتیک نسبت به گیربکس‌های دستی حساسیت بیشتری دارند و هر دو مدل جزء اجزای مهم و اساسی خودرو به‌شمار می‌روند. زوزه کشیدن گیربکس اتوماتیک یکی از مشکلاتی است که برای انواع گیربکس رخ می‌دهد. علت این موضوع می‌تواند وجود ساییدگی، ناهمواری، پریدگی یا آسیب در گیربکس، خشکی یا خرابی بلبرینگ‌های گیربکس، خلاص بودن گیربکس، لقی محورها و کمبود روغن گیربکس باشد. بهترین راه حل برای حل این مشکل مراجعه به یک تعمیرگاه مجهز و معتبر است.

خروج از نسخه موبایل