حوادثمدیریت کسب و کار

بیشترین عامل تخریب در زمان زلزله چیست؟

بیشترین عامل تخریب هنگام زلزله دیوارهای غیرسازه ای است که باعث ریزش دیوار شده و خسارات جانی و مالی فراوانی را به بار می‌آورد. دیوار غیرسازه ای باید طبق پیوست ششم آیین نامه 2800 ساختمان با میلگرد بستر تجهیز شود که البته نحوه اجرای میلگرد بستر نیز بسیار حائز اهمیت است.

مهم نیست که ساختمان فلزی یا بتنی باشد، اگر پیاده سازی ساختمان به شکل اصولی انجام نشده باشد هنگام وقوع زلزله سازه تخریب می‌شود. سختی کم و عدم استحکام طبقات ساختمان دلیلی موجه بر خراب شدن سازه ها در برابر نیروهای وارده هستند. اگر قسمت هایی ساختمان از مقاومت کافی برخوردار نباشند و یا اگر بخشی از سازه، بیشتر از دیگر قسمت ها استحکام داشته باشد توزیع بار مثلثی استاتیکی فاقد اعتبار شده  و رفتار غیر ارتجاعی سازه تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

بیشترین عامل تخریب در زمان زلزله چیست؟

نقش میلگرد بستر در زلزله

خاموت به میلگردهای فولادی به کار رفته در ستون های بتنی گفته می‌شود که سازه های بتن آرمه را تشکیل میدهند و در آیین نامه ملی ساختمان به آن فولاد جان یا فولاد برشی قائم و همچنین فولاد عرضی گفته شده است. کاربرد میلگرد بستر در بتن وخاموت در سازه های بتنی به منظور جلوگیری از ایجاد ترک مورب و افزایش مقاومت برشی و خمشی ساختمان  است زیرا این خاموت ها یا میلگردهای بستر  به کار رفته، تنش حاصل از برش مقطع را به طرفین انتقال داده و مانع ایجاد یا گسترش ترک آن میشود و بدین ترتیب, سازه بتنی دچار شکست وتخریب نمی‌شود و همین امر جزء اصول اولیه مقاوم سازی ساختمان به شمار میرود.

میلگرد بستر نقش بسزایی در استحکام سازه دارد و قابل ذکر است که افزایش قیمت میلگرد بستر تاثیر زیادی در قیمت ساختمان و مصالح مربوط به آن دارد بنابراین شما باید از تولید کننده خرید کنید تا قیمت میلگرد بستر برای شما مقرون به صرفه و با کیفیت بالاتری درآید. تعداد شاخه های به کاررفته میلگرد بستر در خاموت و حالت یا جهت کاربرد آنها, منجر به تغییراتی در نوع خاموت (باز یابسته بودن خاموت) شده و میزان مقاومت برشی وخمشی و حتی مقاومت پیچشی آن درسازه بتنی تاثیرگذار است که همگی این موارد بستگی به شرایط ومحل اجرای سازه بتنی خواهد داشت.

بیشترین سایز میلگردهای به کاررفته درخاموت شامل میلگرد بستر در سایزهای 8 ,10 و 12 است که سرآنها به شکل قلاب هایی با زوایای 45 یا 90 درجه درآمده وبرای کاربرد در بتن آرمه آماده میشوند.

مطالعات محققان و مهندسی زلزله در زمینه خرابی‌های ناشی از زلزله ۵.۶ سی‌سخت استان کهگیلویه و بویراحمد نشان داد که بیشترین خسارت و خرابی‌ها مربوط به دیوارها و اجزای غیرسازه‌ای است و به گفته آنها اجرای درست میلگرد بستر و وال پست در دیوارهای غیرسازه‌ای باعث بهتر شدن عملکرد این اجزا در هنگام وقوع زلزله می‌شود.

هنگام وقوع زلزله های مهیب، قسمت هایی از بخش زمین گسسته می‌شوند، از هم گسیختگی زمین با از بین رفتن انرژی همراه است که شدت زلزله را کاهش می‌دهد. حرکت گسل ها یکی از مواردی است که سبب بروز زلزله در زمین می‌شود.

تاسیساتی که به دست انسان انجام می‌شود و محل سکونت آنان تحت تاثیر عوامل طبیعی هستند .

در کالیفرنیای آمریکا زلزله های متعددی رخ می‌دهد اما یک صفحه حاشیه ای به اسم گسل سان آندریاس درست در امتداد ساحل قرار گرفته است، جابجایی لغزشی گسل سبب ایجاد اصطکاک در امتداد آن شده و در نتیجه این عمل زمین لرزه و حرکت تکتونیک ایجاد می‌شود.

اقدامات قبل از بروز زلزله

زلزله گاها شدید و بدون اطلاع رخ می‌دهد، از این رو با شناخت مناطق زلزله خیز و برنامه ریزی مناسب برای مقاوم سازی ساختمان و استفاده از مصالحی مثل میلگرد بستر می‌توان تا حدودی از خرابی سازه ها جلوگیری کرد.

  • بررسی خطرات در خانه
  • محکم کردن قفسه ها به دیوار
  • قراردادن اجسام سنگین در قفسه های پایین
  • وسایل شکستنی را در طبقات پایین کابینت قرارداده و درب آن بسته باشد
  • سیم کشی های فرسوده و اتصالات گازی که نشتی دارند حتما تعمیر شوند تا هنگام وقوع زلزله اتش سوزی رخ ندهد
  • شناختن مکان های امن و پناه بردن به آنها
  • شکاف های عمیق در فونداسیون یا سقف خانه حتما تعمیر شود.
  • تحت هیچ عنوانی از آسانسور استفاده نشود.

همانطور که گفته شد کاربرد میلگرد در ساختمان سازی نقش مهمی در افزایش مقاومت ساختمان به ویژه در سازه های بتنی خواهد داشت اما نوع ، سایز و تعداد میلگرد به کار رفته باید دقیق بوده و زیر نظر مهندس  مربوطه و بنا بر نکات ذکر شده در آیین نامه ملی ساختمان باشد تا بهترین عملکرد را داشته باشد.

  کادر مجرب و متعهد تولید میلگرد بستر ایران سازه با درنظر گرفتن نکات و موارد مذکور میتوانند مشاوره مناسبی در این زمینه به شما ارائه دهند و شما عزیزان را در خرید میلگرد بستر یاری رسانند.

ایران سازه، مرجعی معتبر برای خرید آنلاین میلگرد بستر

کارخانه تولیدی ایران سازه از جمله کارخانه هایی است که در حوزه خریدوفروش مقاطع فولادی مختلف فعالیت می‌کند. فعالان و کسانی که به نوعی با بازار مقاطع فولادی در ارتباط هستند، این نام را به‌خوبی می‌شناسند. برای اطلاع از سایر اتصالات و مصالح می توانید به سایت https://milgerdbastarir.ir/ مراجعه کنید.

دکمه بازگشت به بالا