عمومیمدیریت کسب و کار

معرفی بلبرینگ اس کا اف SKF و نحوه شناسایی بیرینگ SKF اصلی از تقلبی

تشخیص بیرینگ تقلبی skf از اصلی

امروزه تشخیص بیرینگ تقلبی skf از اصلی بسیار سخت شده است، در این مقاله آموزشی در نظر داریم راههای عملی و کاربردی شناسایی بلبرینگ skf تقلبی از اصلی آن را با شما به اشتراک بگذاریم. از آنجایی که حجم زیادی از بیرینگ ها در کشور ما ساخت کارخانه SKF است، در مورد ترفندهای تشخیص برینگ های اصلی SKF بیشتر صحبت می کنم.

تماس با شرکت گذرگاه
ادرس: تهران ضلع شمالی میدان هفتم تیر ساختمان تجاری ادری نگین ابی طبقه اول واحد ۱۰۲
تلفن: ۰۲۱۸۸۸۲۰۰۸۹
همراه1: 09353234729
همراه2: 09122039983
همراه3: 09123505979

معرفی بلبرینگ اس کا اف SKF و نحوه شناسایی بیرینگ SKF اصلی از تقلبی

۱-نکات مهم در بسته‌بندی جعبه برینگ

برروی جعبه برینگ SKF  اطلاعاتی درج شده که به تشخیص برینگ اصلی از تقلبی بسیار کمک میکند.

۱-۱- لگو SKF

از سال 2000 لگو SKF تغییر یافت و اگر برینگی با این لگو محصول سال های ۲۰۰۰ به بعد باشد، میتوان نتیجه گرفت که برینگ، تقلبی است.

۲-۱- سال تولید بیرینگ

همانطوری که در تصویر زیر مشاهده میکنید، روی جعبه برینگ در سمت بالا شمال یک کد شامل یک عدد سه رقمی یعنی 226 به همراه یک حرف لاتین یعنی F درج شده است. تفسیر این کد به این صورت است:

عدد 226 یعنی در روز 226 از 365 روز سال، این برینگ تولید شده و بدیهی است که این عدد نمیتواند بیشتر از 365 باشد. حرف لاتین نمادی از سال تولید و شامل تمام حروف الفبای انگلیسی به جز I و Q میباشد و نوع ارتباط سال های میلادی از این قرار است:

لذا می‌توان نتیجه گرفت، این برینگ در ۲۲۶ روز از سال ۲۰۰۹ میلادی تولید شده است.از طرفی بعضی از تکنوژی های ساخت برینگ از یک سالی به قبل اصلا وجود نداشته است. به عنوان نمونه محال است برینگ با گیج پلی آمید (معروف به استخوانی) دارای تاریخ تولید سال ۲۰۰۴ باشد زیرا شروع استفاده از گیج پلی آمید در ساخت برینگ از سال ۲۰۰۵ به بعد است. سال تولید حتما بایستی روی بدنه فلزی برینگ نیز حک شده باشد اما روز تولید میتواند حک نشده باشد.

ارتباط سال تولید و فاسد شدن گیریس داخل بیرینگ

تعیین سال تولید برینگ علاوه بر تشخیص اصلی بودن برینگ در تعیین سلامت گریس موجود در برینگ نیز موثر است. معمولا برینگ با گریس دائم و معروف به 2Z را نمیتوان بیش از پنج سال انبار کرد. زیرا با گذشت زمان گریس داخل برینگ فاسد می‌شود اما آببند کننده (RSH RS1)  عموماً نیازی به گریس کاری ندارند و لذا انبارمانی طولانی تری دارند.

3-1- کد بسته بندی یا Package Code

در قسمت پایین سمت چپ روی جعبه بیرینگ SKF حتماً باید عدد 12 و یا PK12 نوشته شده باشد. عدد 12 معرف کد بسته بندی یا Package Code بوده و بیرینگهایی که به صورت تکی بسته بندی میشوند کد بسته بندی 12 دارند. بعضی وقتها بسته بندی بیرینگها صنعتی بوده  (Bulk Pack) و چندین بیرینگ در یک بسته بندی قرار داده میشوند. در این شرایط کد بسته بندی برای این نوع بسته بندی با توجه به تعداد بیرینگ ها در بسته متفاوت میباشد و میتواند عددی به غیر از 12 باشد.لازم به ذکر است، لزومی ندارد عدد 12 روی بدنه فلزی برینگ نوشته شده باشد.

۴-۱- پسوند بعد از شماره برینگ

پسوند بعد از شماره برینگ معرف نوع سیل بندی بیرینگ است. در فرهنگ SKF بین شماره برینگ و نوع سیل بندی از خط فاصله استفاده شده و در صورت مشاهده نقطه یا خط فاصله مطمئن باشید برینگ تقلبی است.

همچنین در فرهنگ SKF بین کد آبندی (Seal) و کد لقی (Clearance) از علامت اسلش “/” (Slash) استفاده می شود.  در صورت مشاهده سایر علائم مانند نقطه یا خط فاصله مطمئن باشید برینگ تقلبی است. (لقی، فاصله ساچمه ساعت 12 با رینگ بیرونی بوده این فاصله در بعضی مواقع با فیلر زنی قابل اندازه گیری است و در بعضی مواقع مانند سری های 6 هزاری (مانند 6213 و 6315 و…) قابل اندازه گیری نیست) همچنین همیشه بعد از شماره فنی (مثلا 6212) ابتدا کد مربوط به سیل (مثلا 2Z ) و  در انتها کد مربوط به لقی (مثلا C3 ) نوشته می شود.

در فایل های زیر قوانین پسوند و نامگذاری بیرینگ در برندهای SKF, NTN,SNR, FAG و NSK و نحوه معادل سایزی آنها  آورده شده است.

۵-۱- مربع کوچک روی جعبه برینگ

روی جعبه های SKF مربع کوچکی وجود دارد که به وسیله جوهر خاصی روی جعبه پرینت شده است. نکته بسیار مهم در مورد این مربع این است که  اندازه آن مستقل از سایز بسته بندی بوده و در تمام جعبه ها با سایز های متفاوت بایستی مربعی یک شکل و هم اندازه را مشاهده نمایید. این نکته معمولا در جعبه های برینگ تقلبی رعایت نمی شود.

6-1- محصولات Explorer

شرکت skf از سال ۱۹۹۹ با کاهش میزان اکسیژن در فولاد بیرینگها فولاد جدیدی را برای ساخت رینگ های محصولات خود استفاده نمود. محصولات جدید را Explorer نامید. قابل ذکر است تمامی بیرینگ ها امروزه اکسپلورر نیستند شما می توانید در جنرال کاتالوک و در کنار شماره فنی بیرینگ ها ( سمت چپ ) که با علامت ستاره مشخص شده اند آنها را تشخیص دهید. با توجه به تصویر پایین بیرینگ با شماره فنی ۶۰۱۲ حتما اکسپلورر خواهد بود ولی بیرینگ با شماره فنی ۶۴۱۲ نمی تواند اکسپلورر باشد امروز متقلبین کمتر به این موضوع توجه می کنند و تقریباً همه را به صورت SKF Explorer می نویسند.

۲- شناسایی نمایندگی رسمی بیرینگ SKF در ایران

یکی دیگر روش های اطمینان از اصل بودن برینگ خرید از نمایندگی مجاز SKF می باشد.خريد از فروشنده معتبر مهمترين اصل در جلوگيري از بكارگيري بيرينگ نامرغوب تلقي ميشود. در اين خصوص بايد كليه تامين كنندگان بيرينگ را مورد مميزي فني دقيق قرار داده و خريد از فروشندگاني كه ارزيابي نشده‌اند را فراموش كرد. همواره سعي كنيد كه از فروشندگان معتبر خريد نماييد. یکی دیگر روش های اطمینان از اصل بودن بیرینگ خرید از نمایندگی مجاز SKF می باشد. روش های پیدا کردن نمایندگی مجاز SKF به قرار زیر است:

۱-۲- ابتدا وارد  وبسایت www.skf.com شده و قسمت Find distributer را کلیک نمایید.

2-2- در قسمت location کشور ایران را انتخاب نمایید.

3-2- در قسمت Location استان مورد نظر را انتخاب نمایید. همانطوری که می­بینید SKF فقط در استان های تهران، اصفهان، گرگان، کرمانشاه، مشهد و قزوین نمایندگی مجاز دارد. مثلا تنها نمایندگی مجار SKF در اصفهان شرکت گسترش صنعت می باشد. از طرفی شما میتوانید با مراجعه به وبسایت http://stopfakebearings.com/ و با مراجعه به بخش Menu / Trusted Sources نمایدگی های سایر برند های معتبر را در سراسر دنیا شناسایی کنید.

3- اپلیکیشن SKF

اگر با وجود این بررسی ها بازهم از اعتبار بیرینگ SKF مطمئن نیستید، عکس های جعبه و برینگ که شامل کلیه کدها و شماره های پرینت شده میباشد را به همراه تصویری از فاکتور فروشگاهی که بیرینگ را از آن تهیه کرده اید، به ایمیل آدرس genuine@skf.com ارسال کرده تا کارشناسان SKF اصلی یا تقلبی بودن یاتاقان را به شما اطلاع دهند. این کار می تواند از طریق اپلیکیشن SKF Authenticate نیز به راحتی انجام شود.

۴- مقایسه دقت‌های طراحی و ساخت برینگ

اجازه دهید این مورد را با یک مثال خدمتتان توضیح دهم. فرض کنید شما بیرینگی را خریداری کرده اید و طبق مشخصات فنی کاتالوگ سازنده، بهنایی بیرینگ باید 20mm و ±10میکرومتر باشد، میتوانیم بیرینگ موجود را به کمک دستگاه های اندازه گیری پیشرفته، به طور دقیق اندازه گیری کنیم. اگر با این اندازه گیری مشخص شد که بیرینگ خریداری شده به لحاظ پهنا در بازه 20mm و ±10میکرومتر قرار ندارد و پهنای آن 20mm و 20 میکرون است، در نتیجه بیرینگ خریداری شده تقلبی است.

البته روش شناسایی بیرینگ تقلبی به کمک مقایسه دقت های طراحی و ساخت ایرادتی نیز دارد. در مرحله اول اگر اندازه های بیرینگ با اندازه معرفی در کاتالوگ سازنده یکسان بود، گواه اصلی بودن بیرینگ نیست! در ضمن هزینه اندازه گیری ها معمولا بالا بوده و همچنین قسمت هایی وجود دارد که قابل اندازه گیری نیست. به عنوان مثال ممکن است بیرینگ تقلبی به لحاظ قطر داخلی، قطر خارجی و پهنا کاملا مشابه بیرینگ اصلی باشد، اما لقی بیرینگ تقلبی (که معمولا قابل اندازه گیری نیست) با لقی بیرینگ اصلی متفاوت باشد.

۵- تست عملکردی بیرینگ

در این روش از میان بیرینگ های خریداری تعدادی به صورت تصادفی انتحاب شده و این تعداد بیرینگ تست عملکردی گرفته می شود. یعنی بیرینگ های انتخابی را در یک مدل شبیه سازی شده نصب کرده و ارتعاشات، شرایط دمایی و … را چک نماید. البته این روش برای مصرف کنندگانی مانند نیروگاه یا پتروشیمی که با بیرنگ های متفاوت و مصرف ناچیز سروکار دارند، سودمند نیست.

این راهکار بیشتر برای شرکت های خودروسازی که در طول روز مصرف بسیار زیادی از یک یا چند نوع بیرینگ را در اتوموبیل دارند، کاربرد دارد. اگر چه تمامی روش های معرفی شده در این مقاله به شناسایی بیرینگ تلقبی منجر میشود اما اگر بیرینگی از فیتر تمام موارد گفته شده عبور کند، تضمینی به اصلی بودن بیرینگ نیست.

دکمه بازگشت به بالا